Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2212
Hei. Har en HP Pavilion dv6420eo, som jeg ikke får startet.

Det som skjer når jeg starter den opp:
Den er helt normal de første sekundene, men rett før Windows skal til å boote kommer det masse dollartegn ($$) over hele skjermen, samt røde streker som går nedover. Disse røde strekene går fra topp til bunn på skjermen, med 1 cm mellom hver.
Etter dette blir skjermen svart/bildeløs, og det skjer ingenting mer.

I et håp om at det var windows som hadde fucket seg, kjørte jeg inn en LiveUbuntu-CD, og prøvde å boote den. Masse dollartegn og veldig rare og ubrukelige skjermbilder. Så etter veldig kort tid frøs den seg.

Short story: Dollartegn og røde striper på skjermen, og maskinen fryser seg etter kort tid.

Hva kan dette være? Skjermkortet som begynner å bli slitent?

Takker på forhånd, mvh Kjetil.
Hovedkort/skjermkort, kjent problem på dv6000-serien. Lever den inn til reparasjon.
Men den er utenfor garantitiden, som er på 1 år. Vet jeg har 5 års reklamasjonsrett, men er livredd for å få noen reparasjonskostnader på den. Det er den ikke verdt.
Men du er ganske sikker på at dette vil dekkes av reklamasjonsretten?
Så lenge denne er kjøpt som privatperson av en profesjonell selger i Norge har du fem års reklamasjonsrett, så du har ingenting å frykte.

Consumermaskiner (som denne) fra HP har vel også to år garanti i Norge, mens denne serien også har fått utvidet til tre år på grunn av alle feilene på hovedkort/skjermkort.
Ah, det høres bra ut.

Men dette er egentlig kjæresten min sin pc. Hun har en del skolearbeid og bilder osv lagret på HDD'en. Er det noen enkel måte å få tak i dette på?
Skru ut disken og koble denne til en annen maskin og kopier over.

Men hun har vel backup!?
Hadde ute disken og så på den. Men den hadde en spesiell tilkobling jeg ikke har sett før. Tror det var en S-ATA disk. Men den hadde en annen type tilkobling enn de S-ATA diskene jeg har vært borti.

De jeg er kjent med ser ca sånn ut.
Mens denne hadde liksom masse pins uten den plasten rundt hvis du skjønner. Men ellers lignet de veldig.
Sist endret av kjetilbm; 6. november 2009 kl. 02:52.
Jepp, denne kan du dra av, og under finner du de vanlige satakontaktene.
Ah, selvfølgelig. Tusen takk for rask og god hjelp.
Hei,

Har selv en hp dv6128eu som for tiden er inne på service med defekt hovedkort for andre gang, garantien er utvidet til 2 år og 3 mnd på enkelte enkelte produksjonsmodeller. Min er utenfor denne garatien, men det skal gå under reklamasjon. Mannen på telehuset sa at han aldri hadde opplevd at HP ikke godtok reklamasjoner på dette. Forventet tid det tar hos infocare (HP verksted) 2-3uker+postgang

Lykke til
Sitat av Beefcake Vis innlegg
Hei,

Har selv en hp dv6128eu som for tiden er inne på service med defekt hovedkort for andre gang, garantien er utvidet til 2 år og 3 mnd på enkelte enkelte produksjonsmodeller. Min er utenfor denne garatien, men det skal gå under reklamasjon. Mannen på telehuset sa at han aldri hadde opplevd at HP ikke godtok reklamasjoner på dette. Forventet tid det tar hos infocare (HP verksted) 2-3uker+postgang

Lykke til
Vis hele sitatet...
Jeg har også levert inn en HP maskin i dv-6000 serien med feil på hovedkort 3 ganger. (!)
Har fått tatt backup av de filene jeg skulle, så nå er det bare å levere den inn.

Tusen takk for alle svar!

edit: Kan jeg be dem inne på verkstedet kjøre recovery på maskina så jeg får tømt den for alt skrap som er der inne? Eller koster det plutselig penger da?
Sist endret av kjetilbm; 6. november 2009 kl. 23:35.
Du kan be butikken om å be verkstedet om å kjøre recovery. Som regel gjør de dette uten kostnad, uansett er det ikke noe stress. F11 -> Avansert -> Destruktiv -> Neste -> Neste, så venter du i 50 min og maskinen er reinstallert.
Oi, hvis jeg starter maskina i sikkermodus får jeg bootet Windows helt fint.. er det fortsatt sannsynlig at hovedkortet er defekt?
Sist endret av kjetilbm; 7. november 2009 kl. 06:19.
Prøv å installere ett nytt OS på den. Kan anbefale win7.
Ikke for å stjele posten din pels, men har 3 kjappe spørsmål

1: Dersom jeg kjøper en HP Pavilion dv-6 1341eo og den må på service, fikses dette i norge? Eller blir pcn sendt til holland?

2: Er HP Pavilion dv6 1341eo og anbefale? (6999,- elkjop)

3: Hvilken annen pc anbefales i den prisklassen?
Sitat av Sokkull Vis innlegg
Ikke for å stjele posten din pels, men har 3 kjappe spørsmål

1: Dersom jeg kjøper en HP Pavilion dv-6 1341eo og den må på service, fikses dette i norge? Eller blir pcn sendt til holland?
Vis hele sitatet...
Norge, ditt lokale InfoCare-verksted

Sitat av pels Vis innlegg
Oi, hvis jeg starter maskina i sikkermodus får jeg bootet Windows helt fint.. er det fortsatt sannsynlig at hovedkortet er defekt?
Vis hele sitatet...
Jeg tror fortsatt at det er skjermkortet.
Sitat av Frenor Vis innlegg
Jeg tror fortsatt at det er skjermkortet.
Vis hele sitatet...
Hvis det er hw-feil funker ikke sikkermodus. Mulig det er bugs i BIOS som gjør det, og da funker det å flashe BIOS.

HW-feil = Fysisk ødelagte komponenter.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Hvis det er hw-feil funker ikke sikkermodus. Mulig det er bugs i BIOS som gjør det, og da funker det å flashe BIOS.

HW-feil = Fysisk ødelagte komponenter.
Vis hele sitatet...
Jeg er fullstendig klar over dette, men om man kjører sikkermodus er det også snakk om minimalt med data gjennom skjermkortet.

Han kommer sikkert til å få startet maskinen "lavoppløsningsmodus" også eller hva det heter, men det hjelper lite når maskinen kræsjer i det man stiller opp oppløsningen man kjører.
Nå fungerer ikke sikkermodus lenger heller. Og i tillegg har den begynt å vise feil bokstaver inniblant. Prøvde å kjøre en Recovery CD, og der er det en del "black-screens". På den ene skjermen var det masse $$-tegn, også stod det "Wnndww is loddigg fiees" eller noe lignende. Ikke helt rett, men noe ala det.

Men lenger ut i Recovery-prosessen er den helt fin igjen. Riktig nok med 640*480-oppløsning, men alle bokstavene er helt fine der..?

Edit: Der det vanligvis står "Press any key to boot from CD or DVD", står det nå "Prews eny oey to boot from$GD ov DVD".
Jeg tror nå fortsatt at det er skjemkortet, eller er det fortsatt ikke "HW-feil = Fysisk ødelagte komponenter.", mr. Sio?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Siden jeg ikke lyktes med å kjøre Recovery på den, og heller ikke med å kjøre Ubuntu, prøvde jeg i dag å legge inn Windows 7 på den.
Det gikk helt problemfritt, og den drar OS'et helt knirkefritt uten problemer. Det er jo en bedring, gjør saken litt klarere kanskje?

Slik saken er nå:
Når jeg slår på maskinen er det første jeg ser en svart bakgrunn med masse $$-tegn over hele skjermen. Denne skjermen varer i 1 sekund.
Deretter kommer det en svart bakgrunn med HP-logoen på. Da kommer det også en del rare tegn her og der, og noen blå vertikale striper.
Dersom jeg setter i Win7-disken og lar den stå i under oppstart, kommer det en blackscreen der det står "Prews eny oey to boot from$GD ov DVD".

Men når alt kommer til alt, og den kommer forbi alle de blackscreensa, så booter faktisk Windows7 helt problemfritt. Nå er maskinen faktisk brukbar. Kjører som sagt Windows 7 uten noe problem nå. Veldig deilig.
Men fortsatt litt "redd" for de stygge $$-symptomene før OS'et booter...

Skal prøve å installere et spill eller se film på den, og se om den klarer litt heftigere oppgaver like flott.

I mellomtiden, hva tror dere er feil? Står dere fortsatt på skjermkort/hovedkort? I mine øyne falt forsvant sannsynligheten for defekt hovedkort/skjermkort når den drar Win7 så fint som den gjør. Men as said, jeg vet ikke. Hva tror dere?

Aah, de første 3 gangene jeg startet maskinen etter å ha installert Win7, fungerte Win7 helt supert. Fortsatt dollartegn før Windows bootet, men i det minste fungerte Windows utmerket. Så kjørte jeg div Windows Updates, og den måtte restarte. Så restartet den, og nå klarer den ikke å boote Windows lenger.
Nå kommer den kun til "Starting Windows"-skjermen, med det flagget. Så forsvinner det, og skjermen blir helt svart. Så skjer det ingenting mer.

Her har jeg lastet opp en liten filmsnutt som viser første oppstart etter Windows 7 ble installert. Da fungerte det utmerket, sett bortfra dollartegnene osv i starten.
http://i302.photobucket.com/albums/nn89/kjetilbm/th_MOV00668-1.jpg
Nå kommer den som sagt bare til "Starting Windows", så blir skjermen svart og maskinen fryser seg.
Hei

Sjekk denne listen til HP Hp Extended Warranty

Og se om maskinen din har utvidet garanti tid.
Du trenger bare og lese an P\N nr på maskinen så se på 64xx listen om ditt P\N ligger der.
Nope, maskinen min begynner på GH913. Ingen av de på lista inneholder GH engang. :/
Jeg tror fortsatt at dette er et skadet skjermkort, antagelig på grunn av varmeutvikling i maskinen.
Prøv på en reklamasjon!
Ja, tror jeg bare får prøve det og håpe på det beste. Er jo ikke verdt en dritt når den holder på sånn som det her.

Men tenkte på en ting, hvordan er det med å skru opp pc'en sjøl, privat... Forsvinner reklamasjonsretten da?
Sitat av kjetilbm Vis innlegg
Ja, tror jeg bare får prøve det og håpe på det beste. Er jo ikke verdt en dritt når den holder på sånn som det her.

Men tenkte på en ting, hvordan er det med å skru opp pc'en sjøl, privat... Forsvinner reklamasjonsretten da?
Vis hele sitatet...
Kommer litt an på hvor mye du skrur, men ja.
Uansett må du bytte deler, så det hjelper deg ikke noe å skru den opp.
Vet jo det, men dum som jeg var skrudde jeg ut harddisken og monterte den i en annen maskin, for å få hentet ut personlige filer og data.

Er det nok til at reklamasjonsretten ikke gjelder tror du? ;o Blir vel kanskje bare antagelser. Stikker inn på Expert og hører etterpå.

Takker for hjelp hittil.
Sitat av kjetilbm Vis innlegg
Er det nok til at reklamasjonsretten ikke gjelder tror du? ;o Blir vel kanskje bare antagelser. Stikker inn på Expert og hører etterpå.
Vis hele sitatet...
Nei, det er på ingen måte argument nok til å avvise en reklamasjon. En reklamasjon er i ordets rette forstand en klage. Du kan reklamere på at laptopen din gir deg diarè om du ønsker, det er ingen som kan nekte deg retten til det.

På den annen side har butikkansatte ingen plikt til å rådføre deg mot å reklamere, dette er veldig viktig å ha i bakhodet når du handler/klager, da en butikkansatt kan si "nei, dette er en ikke-sak", uten at han/hun gjør noe mer enn synsing.

Om det er en svikt i garantien på den andre siden, det kan jeg ikke uttale meg om, da garantiservicen er den servicen en bedrift yter utover reklamasjonsretten, og jeg ikke kjenner til HP sine garantipolicyer.

Når det er sagt, vet jeg at DV9000- og DV6000-serien har mange problemer med skjermkortene og at de overopphetes. Det er den vanligste feilen på DV9/6xxx-seriene sammen med ødelagt hovedkort. Det er utrolig irriterende at HP har lagd så mange elendige serier som overopphetes.