Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 9672
hei


noe steder å på filmer har jeg sett sko som er knytt sammen som henger over strøm ledninger eller telefone ledinger. noen som vet om det bettyr noe eller er det bare for å bli kvitt skoene??
kommer fra ghettoen og betyr at noen har dødd
Så dette i en film for et par dager siden, men husker ikke hvilken. Et det andre som kanskje har sett dette? Satt og funderte på det samme for ikke så lenge siden nemlig.
takk


tror ikke det er noen døde i dette tilfelet men sikkert bare på tull. noe steder er det etter de har tatt eksamen. men ganske dumt å kaste sko sinne da.
kan godt hende noen gjør det etter at dem er ferdig med eksamen, men etter det jeg har hørt så kommer skakasting fra ghettoen i amerika, der dem gjorde det for å markere at noen hadde dødd, mener sko som er knyttet sammen og henger over strømmledningen
Etter hva jeg har vært borti , vertfall i Norge. Har det som oftest betydd at her selges det noe som man helst ikke burde sette opp et skilt for å vise at man selger det.
så da kan du dra å banke på å kjøpe? tviler på det
Hei. Ser det henger sko utenfor huset ditt. Hva selger du?
I den grad jeg har vært borti det har det rett og slett vært for å kødde med eieren av skoene. F.ex. småsøsken som ikke liker den nye typen til storesøster.
De ganger jeg har sett det i nærområdet betyr det bare at en av de mindre ungene har blitt fratatt skoa sine og de henger der til spott og spe.. Gjerne i forbindelse med "happyday" (siste skoledag før sommeren) som vi feiret her tidligere.
Så det er en liten djevel i deg, atomet? xD
Tror det med skoene egentlig er noe Amerika gettho greier..
Jeg har ikke noen eldre søsken, men det er sånn jeg husker det fra året mitt i statene (har egentlig aldri sett det her hjemme)
Sist endret av atomet; 3. januar 2009 kl. 21:54.
Her i norge driter man stort sett i hvem søstra si er sammen med.
nja, kan da alltids skje at en lillebror/lillesøster ikke liker deg av en eller annen rar grunn. Husker lillesøstra til X^2 ikke godtok meg i det hele tatt før det hadde gått et par år, fordi jeg "stjal" søsteren hennes...
veit ikke, men husker jeg lurte på det samme for noen år tilbake og da var det en som fortalte meg at det betydde at det var hasj å få i området... vet ikke om det er å stole på, men men...
men hvordan i all verden får man skoen oppi der uten et sjokk av elektrisitet?? hehe
Game disconnected
pokemon's Avatar
Sitat av elzy Vis innlegg
men hvordan i all verden får man skoen oppi der uten et sjokk av elektrisitet?? hehe
Vis hele sitatet...
kaster dem vell... doh!
Har googlet litt men, finner ikke så altformye nyttig..

Hva om denne sko kastingen egentlig bare var helt random i starten?
Noen idioter fant ut de skulle ha det gøy å vei hjem fra en fest. Tar med seg 3-4 par og heger de over telefonlinjen som går inn til huset. Flere gjør dette og det begyner å bli poppulært.
Plutselig har vi en ny trend!

Trender kan komme fort. (hinter til nFF galleriet)
For ca. ett år siden hang det da hvertfall sko over noen kabler på st.Hanshaugen her i Oslo. Tipper noen har sett det på film, syns det så fett ut og kasta opp ett par. At det har noe med crack, ghetto og død å gjøre er nok en urban legend.
Går for den forklaringen at det skal freake ut alle som ikke er med på det og at de skal lure på hvor eieren er og hvordan de havnet der oppe.

(høhø, høyt henger dem og sure er de.)
Sist endret av Mith; 6. januar 2009 kl. 09:13.
Var et program på MTV for en stund siden, Ego Trip's (White) Rapper Show, der kasta de skoene til deltakerne som røyk ut over strømledningene.
Sitat av elzy Vis innlegg
men hvordan i all verden får man skoen oppi der uten et sjokk av elektrisitet?? hehe
Vis hele sitatet...
her i norge har vi veldig mye av en fin ting som kalles isolasjon rundt lederne. vi har fortsatt endel strekk som er uisolerte, og de ledningene kan du veldig ofte se at er korroderte, de er grønne.
på dette tidspunktet spør endel personer hvorfor fuglene da kan sitte på strømledningene, uten å dø? vel, svaret er såre enkelt; man har jo 2 (eller flere) ledere, som vi kaller for pluss og minus i dette tilfellet. man må skape kontakt mellom pluss og minus, slik at det kan gå en strøm i deg. de fleste fugler har simpelt hen ikke mulighet til å spre bena såpass mye

Sitat av OoM Vis innlegg
Har googlet litt men, finner ikke så altformye nyttig..

Hva om denne sko kastingen egentlig bare var helt random i starten?
Noen idioter fant ut de skulle ha det gøy å vei hjem fra en fest. Tar med seg 3-4 par og heger de over telefonlinjen som går inn til huset. Flere gjør dette og det begyner å bli poppulært.
Plutselig har vi en ny trend!

Trender kan komme fort. (hinter til nFF galleriet)
Vis hele sitatet...
åh, savner galleriet

selv har jeg hørt det med at folk pleide å henge sko opp i ledningene hvis dem solgte noe som man helst ville unngå å reklamere for
Sist endret av VivaLatrina; 6. januar 2009 kl. 22:03.
Når Ross Kemp (Ross Kemp on gangs: Los Angeles) besøkte Compton i LA så snakket han litt om det med sko over strømledninger. Da var det en som bodde der som fortalte at hvis en person ble drept, så kastet de skoene til personen over strømledningen i nærheten av åstedet.

Men det kan jo bety forskjellige ting overalt i verden.
Sist endret av shonny; 6. januar 2009 kl. 22:51.
Strekningen Ski-Siggerud så henger det par med sko flere steder på strømledninger som krysser veien
ok. takk for alle svarene. tror det er mange som har rett. har sikkert stamet fra et sted så blitt en trend.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
her i norge har vi veldig mye av en fin ting som kalles isolasjon rundt lederne. vi har fortsatt endel strekk som er uisolerte, og de ledningene kan du veldig ofte se at er korroderte, de er grønne.
på dette tidspunktet spør endel personer hvorfor fuglene da kan sitte på strømledningene, uten å dø? vel, svaret er såre enkelt; man har jo 2 (eller flere) ledere, som vi kaller for pluss og minus i dette tilfellet. man må skape kontakt mellom pluss og minus, slik at det kan gå en strøm i deg. de fleste fugler har simpelt hen ikke mulighet til å spre bena såpass mye



åh, savner galleriet

selv har jeg hørt det med at folk pleide å henge sko opp i ledningene hvis dem solgte noe som man helst ville unngå å reklamere for
Vis hele sitatet...
Feil. Fuglen som sitter på høyspent ledninger er ikke i kontakt med bakken. Derfor har ikke strømmen i strømledningene noe effekt på fuglene.
Sitat av sk1ppy Vis innlegg
Feil. Fuglen som sitter på høyspent ledninger er ikke i kontakt med bakken. Derfor har ikke strømmen i strømledningene noe effekt på fuglene.
Vis hele sitatet...
RIKTIG!

jeg brukte dette som en veldig forenklet versjon, og du vet jo selvsagt at man har 3 faser i luftstrekk, og nullpunkt/jord i bakken?

poenget var at fuglene bare berører ETT (1, one, uno, single) punkt om gangen

men for å ikke gå for offtopic; jeg vil egentlig tro dette med sko over ledningene har mange forskjellige betydninger. alt etter hvem og hvor du spør.
Sist endret av VivaLatrina; 7. januar 2009 kl. 23:09.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Er en artikkel om dette på nrk- møre og romsdal idag, og ollibolli blir sitert uten at nFF faktisk blir nevnt. Litt morsomme teorier de har må jeg si.. Om det er drap, kunst, gjengområde, dop til salgs eller at her kan det skates, vites ikke.

- Jeg så et program på TV der det ble forklart at dette betyr at noen som er drept blir hedret. Jeg tror det også kan bety at noen er i fengsel og et gjengtegn, sier Jan Hagerup i Utekontakten i Ålesund.
Vis hele sitatet...
Her forblir altså ene kilden (nFF) anonym og kun omtalt som et nettfora. Det er altså ingen vits i å nevne nFF med mindre det er snakk om skurker, narko eller svindel. Gode greier

skofenomen brer om seg
Her hjemme ser jeg altid sko på en ledning utenfor en butikk. Har telt opp til 13 par samtidig, på en kabel som er ca 7 meter lang (Safari på fantoft hvis noen er kjent).

Hvorfor har jeg ikke peiling på, men hver gang noen fjerner de så tar det ikke mange dagene før det henger noen der igjen. Tror ikke det er så mange som dør der heller:P
det var en episode at "extreme-makeover home edition" hvor det var kastet sko over ledningene, da han programlederen spurte hva det betydde, de som bodde der sa at det betydde at det ble solgt dop der.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Her hjemme ser jeg altid sko på en ledning utenfor en butikk. Har telt opp til 13 par samtidig, på en kabel som er ca 7 meter lang (Safari på fantoft hvis noen er kjent).

Hvorfor har jeg ikke peiling på, men hver gang noen fjerner de så tar det ikke mange dagene før det henger noen der igjen. Tror ikke det er så mange som dør der heller:P
Vis hele sitatet...
Jeg har sett det der også. I denne sammenhengen tror jeg faktisk det kan bety "dop til salgs". Nå skal jeg ikke si noe sikkert, men jeg har hørt at det blir solgt lumske saker i blokkene der oppe...

Ellers har jeg egentlig alltid trodd at det bare var noen som har køddet seg med skoene til andre.
Var en artikkel om dette i Agderposten (lokalavis i aust-agder) for ikke så lenge siden ihvertfall. I norge kan det vel bety alt fra dødsfall, salg av stæsj som ikke egner seg i annonser i avisen til fuktige nashspiel ^^
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg har sett det der også. I denne sammenhengen tror jeg faktisk det kan bety "dop til salgs". Nå skal jeg ikke si noe sikkert, men jeg har hørt at det blir solgt lumske saker i blokkene der oppe...

Ellers har jeg egentlig alltid trodd at det bare var noen som har køddet seg med skoene til andre.
Vis hele sitatet...
Hvor bor du da?:P Er jo mange studentboliger der, så det er nødvendigvis ikke tull:P
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
på dette tidspunktet spør endel personer hvorfor fuglene da kan sitte på strømledningene, uten å dø? vel, svaret er såre enkelt; man har jo 2 (eller flere) ledere, som vi kaller for pluss og minus i dette tilfellet. man må skape kontakt mellom pluss og minus, slik at det kan gå en strøm i deg. de fleste fugler har simpelt hen ikke mulighet til å spre bena såpass mye
Vis hele sitatet...
Nja, det heter ikke pluss og minus, siden det er trefas vekselspenning. På TN-nett heter det L1, L2 og L3 (og PE/N). Her må vi være presise :P

L1, L2 og L3 er altså kablene som henger i luften, og er typisk på noen kilovolt, og PE/N, eller jord, er i bakken.
Sist endret av jokke91; 4. november 2009 kl. 19:47.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Hvor bor du da?:P Er jo mange studentboliger der, så det er nødvendigvis ikke tull:P
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg så veldig lyst å fortelle akkurat hvor jeg bor her da, men jeg kan si såpass at jeg bor gå-avstand fra Fantoft. ^^

Jeg har vært inne i de blokkene før, altså inne i leilighetene da jeg skulle selge lodd for noe greier. Jeg synes helt seriøst det minnet om en ghetto... Det kan hende det bare er jeg som er godt vant, men det bodde sikkert 5-6 stykker inne på rom som er like lite som badet mitt. Veldig mange innvandrerfamilier og sånt der... Jeg tror ihvertfall det kan være noe i det at dop blir solgt der skoene henger.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Nå har ikke jeg så veldig lyst å fortelle akkurat hvor jeg bor her da, men jeg kan si såpass at jeg bor gå-avstand fra Fantoft. ^^

Jeg har vært inne i de blokkene før, altså inne i leilighetene da jeg skulle selge lodd for noe greier. Jeg synes helt seriøst det minnet om en ghetto... Det kan hende det bare er jeg som er godt vant, men det bodde sikkert 5-6 stykker inne på rom som er like lite som badet mitt. Veldig mange innvandrerfamilier og sånt der... Jeg tror ihvertfall det kan være noe i det at dop blir solgt der skoene henger.
Vis hele sitatet...
Har bodd i studentbyen i 8 mnd. Ikke å anbefale!
Det er like gale som ryktene du har hørt...

Men angående skoene der med Safari, så kan jeg bekrefte at det alltid kommer nye om de gamle blir fjernet.
Henger og sko i Gravdal og ved 'Melkeplassen'.

Alle plassene er vel preget av innvandring, og jeg tenker meg at det er de som tar med seg kulturen?
bøtte-reppratør
ass-beer's Avatar
spurte noen fra Asker da jeg var der en helg, de sa at "der er det hasj å få kjøpt"

Så, det kan nok bety mye rart...
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg har sett sånne sko, noen av dem lå i bakgater der det ikke var masse folk. Var en lokal dealer som hadde hengt dem opp, så når han skulle avtale og selge til noen. Ba han dem bare gå veien helt til dem så sko, der stopper dem og venter på han.

Denne dealern er nå tatt av politiet og ble flyttet vekk fra området. Siden han som leide han huset ikke ville ha en dealer som leide hos han.