Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4877
smurfen sjøl
43 2
Først la meg bare nevne at denne tråden er sikkert én i en rekke husleie/kontrakt-relaterte tråder, som kommer hver eneste sommer. Jeg skal prøve å forklare dilemmaet mitt i korthet.


Situasjonen i begynnelsen av juni måned var følgende - jeg burde ha funnet meg en ny kåk i.l.a våren (pga at jeg er lei den nåværende jeg bor i), helt ila mai måned eller tidligere. Før sommeren pga en fantastisk enorm etterspørsel etter sentrumsnære bosteder i byen jeg bor i. Etter en spesielt travel vår kombinert med en apatisk holdning til å finne seg et nytt bosted har jeg begynt å lete i begynnelsen av juni, det er heldigvis ikke for seint. Det fikk resultater, men ikke helt det jeg hadde forventet.

Situasjon nå - Så, jeg har funnet et delvis sentrumsnært bofellesskap-type sted, ganske grei løsning for meg, spesielt på kort sikt. Problemet er bindingstida og at jeg har en rar følelse av at det ikke vil fungere på lengre sikt. Etter prat med huseier får jeg vite at det ikke er 3mnd oppsigelestid.


Spørsmålene;
1) hvordan omgår jeg den 1års bindingstiden hvis jeg ser etter og finner meg noe freshere i f.eks oktober? Hvordan gjorde dere som har gjort det?

2) Er det hjemmel i husleieloven for ett års bindingstid? Huseier en dønn seriøs og sier dem følger husleieloven, men vil ha 1års bindingstid pga stabilitet.
Sist endret av Calippus; 12. juni 2014 kl. 01:32.
Jeg tror du kan betale deg ut - blir nok å koste så mye du hadde betalt om du fortsatte ut året.
smurfen sjøl
Trådstarter
43 2
Ok, det er nå uaktuelt å betale leie for de månedene jeg IKKE hadde tenkt å bo der. Noen som har erfaringer med framleie, altså å få noen til å bo der de månedene jeg har skrevet kontrakt for?


La meg bare bemerke til trådlesere at jeg IKKE har skrevet ny kontrakt på det nye stedet i juni, men jeg VET at huseier er interessert i meg. Problemet i tillegg til bindingstida at jeg MÅ finne noe inntil 25.juli cirka, fordi kontrakten min går ut på det stedet jeg bor nå.


Så jeg har et problem, og et dilemma...
Prøv å skaff deg kortere kontrakt. Hvis utleier er grei ordnes nok det.
Tror ikke det er lov å ha 1 års bindingstid på utleie. Det er noe slikt som maks 3 måneders oppsigelse om ikke annet nevnt i kontrakt.

Ifølge husleieloven (lov om husleieavtaler av 26. mars 1999 nr. 17) har leietakeren i en leieavtale som er inngått for ubestemt tid krav på en skriftlig oppsigelse fra utleieren. Utleieren må forholde seg til den oppsigelsestid som er avtalt mellom partene. Med mindre noe annet er avtalt, er fristen etter husleieloven § 9 – 6 tre måneder ved leie av vanlig leilighet eller hus. Ved leie av hybel, garasje eller bod er oppsigelsestiden en måned.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://lovdata.no/artikkel/oppsigelse_av_leieforhold/77


Vanskelig gitt. Hvordan skal man definere et kollektiv? Er det hybel? Det er jo ikke leilighet.....
Sist endret av frtoretang; 12. juni 2014 kl. 01:59.
smurfen sjøl
Trådstarter
43 2
Sitat av Hager Vis innlegg
Prøv å skaff deg kortere kontrakt. Hvis utleier er grei ordnes nok det.
Vis hele sitatet...
Hager, OK, jeg skal gjøre et forsøk men jeg tror det blir vanskelig. Jeg har torsdagen/fredag på meg til å si til utleier om jeg er interessert eller ikke. Har hvertfall sagt at jeg er meget interessert, så utleier er klar over det. Lite tid ja.


Men som dere vet er jeg interessert i korttidsleie, nærmere bestemt 3-4mnder eller et halvt år. Jeg kan absolutt bli ett år, hvis jeg ser at jeg trives, fordi stedet er bosatt med trivelige folk, men er et relativt slitt trehus og ikke i en bygård som jeg helst hadde sett det var.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Tror ikke det er lov å ha 1 års bindingstid på utleie. Det er noe slikt som maks 3 måneders oppsigelse om ikke annet nevnt i kontrakt.
Vis hele sitatet...
Hmm, ok. Alt det jeg har hørt er at det er ikke lov med étt års bindingstid. Men det mange store seriøse aktører som praktiserer det. Derfor jeg spør her.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Vanskelig gitt. Hvordan skal man definere et kollektiv? Er det hybel? Det er jo ikke leilighet.....
Vis hele sitatet...
Riktig, det er snakk om en hybel i et bokollektiv.
Sist endret av Calippus; 12. juni 2014 kl. 02:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Selv om en leieavtale er tidsbegrenset så er det normalt alltid en oppsigelsesfrist.
Er det mulig at du har missforstått utleier? At det egentlig dreier seg om en leiekontrakt på 1 år?
Selv om en har kontrakt på leie som er kortere enn loven sier (3år) er det normalt å ha en klausul om oppsigelsestid.

Du kan jo forklare utleier at det alltid kan være en risiko for at folk ikke passer sammen i et kollektiv og at det derfor er viktig for deg å ha muligheten til å komme ut av kontrakt dersom det skulle være tilfellet.
smurfen sjøl
Trådstarter
43 2
frtoretang:

Nei du, jeg er forholdsvis sikker på at jeg ikke har misforstått. Jeg kan sitere sånn omtrent hva dem sa;

"pga stabiliten har du/dere muligheten til å leie i 3 år etter at du/dere har signert kontrakt, og bindingstida er da 1 år"
Vis hele sitatet...
Det skal prøve å forklare det du nevner! Men det viktigste for meg nå er å skaffe en ny kontrakt, helst ASAP, og eventuelt sikre meg for fremtidige usikkerheter. Så jeg vil ha en kontrakt fort, og derfor har jeg tenkt å si "ja kjempeinteressert" på i morgen eller fredag.


Takker så mye alle sammen, bra respons! Freakforum er digg som alltid!

( btw jeg har tenkt på muligheten med framleier, altså få inn noen andre hvis jeg vil ut tidligere enn étt år. Det er det mest nærliggende slik jeg har oppfattet disse greiene. Synes dere det også?? )
Sist endret av Calippus; 12. juni 2014 kl. 02:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
1 år bindingstid er lovlig, og det er mange som har det i kontrakten.
Det kommer an på hvordan et kollektiv blir definert.
Se mitt første innlegg her.

Kan faktisk være at max oppsigelsestid er 1mnd.
Sist endret av frtoretang; 12. juni 2014 kl. 13:46.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Calippus Vis innlegg
( btw jeg har tenkt på muligheten med framleier, altså få inn noen andre hvis jeg vil ut tidligere enn étt år. Det er det mest nærliggende slik jeg har oppfattet disse greiene. Synes dere det også?? )
Vis hele sitatet...
Sjekk i kontrakten om det er tillatt før du baserer deg på det. Husk også at det er rimelig utrygt å stå økonomisk ansvarlig for en tilfeldig gjøk.
Standard kontrakt fra seriøse firmaer er følgende:

I de 9 første månedene er det ikke adgang for partene til å si opp avtalen. Etter utløpet av 9-månedersperioden kan avtalen sies opp av begge parter med 3 måneders frist til fraflytting ved utløpet av den kalendermåned fristen utløper i.
smurfen sjøl
Trådstarter
43 2
Takk for svar og tips -sålangt, folkens! Keep em coming, om noen har eventuelt annet å komme med!



Vel jeg må informere om statusen: da har jeg underskrevet kontrakt for noen dager tilbake, , men ser at framleie er ønskelig/tillat først etter et år, slik står det i kontrakten... Hvor eksplisitt utleierne tar denne vet jeg ikke, men det er derfor jeg spør her, siden jeg ønsker å helgardere meg, og for å sjekke om noen har erfaring med framleie eller noe annet - under en "streng" kontrakt (det er ikke 3mnd oppsigelsestid som nevnt).

Det største ankepunktet mot stedet jeg kommer til å leie, er at det er mange folk der (og til en viss grad standarden), da snakker vi om hele 7 stykker beboere i én etasje. Det er snakk om et studentkollektiv, selv er jeg student. Men stedet er rimelig bra *urbant* plassert, og vi har grei stue og nok av bad/toalett så det er greit.


Så det er det som er hovedpoenget i spørsmålene mine. Jeg TROR jeg kommer til å trives på det nye stedet, men jeg har skrevet under en kontrakt med binding for étt år. Hva skjer hvis jeg gjennomgår enda en periode der jeg mistrives? Dét vil jeg så langt som mulig unngå ser dere.
PS: depositum og sånt er fremdeles ikke sendt inn, jeg flytter inn om en måned. Så vi har enda litt mer papirsaker å gjennomgå. BTW er dette veldig ordentlige utleier, som har tilrettelagt for studenter, men som sagt er det trangt på flere måter.

Sitat av luni Vis innlegg
Sjekk i kontrakten om det er tillatt før du baserer deg på det. Husk også at det er rimelig utrygt å stå økonomisk ansvarlig for en tilfeldig gjøk.
Vis hele sitatet...
Gjøker er jeg klar over, så DEN skal jeg være forsiktig med . Skulle jeg framleie en gang i fremtiden finner jeg nok en oppegående pers, bør være nok av dem her i byen.

Som jeg ser nå så er det ikke ønskelig/tillatt å framleie før ett år, men jeg har på en annen side mulighet eller lov til å bo i hele tre år hvis alt går bra.
Sist endret av Calippus; 17. juni 2014 kl. 01:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.