Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2779
Hypotetisk. Har ikke funnet gull selv. Men ved litt lett research, har jeg fått inntrykket av at om man finner gull. Si at jeg går en fjelltur i den frie norske naturen og finner en rik gullåre verdt millioner. Så tilhører denne staten og skal rapporteres.

Om det stemmer så må jo det en av de mest tilbakestående og urettferdige lovene som går an. Det er jo helt sinnsvakt at funnet ikke 100% tilhører finneren om det ikke er på privat eiendom men ute i den ubebodde naturen.

Spørsmålet mitt er enkelt. Er det ingen lovlig måte å få sitt rettmessige gull som 100% tilhører deg om du gjør et slik funn? Har staten faktisk gjort det lovlig å rane folk på denne måten? I følge det jeg har lett googlet har jeg inntrykket av at om en person finner et rikt gullfunn ute i norsk natur. Så er det ingen lovlig måte å utvinne gullet på? Fordi staten har misbrukt makten sin til å si "Du er lovbryteren her, ikke oss, LOL!"

Bare ultra provosert av slike umoralske lover. Derfor jeg ble så opphengt i dette! :P
Du vet du får betalt verdien av gullet? De fleste sakene med funn kompanseres av staten.

Du ignorerer jo helt den kulturarv-/historiske delen av saken: Om du bare hadde fått beholde slikt, så hadde store deler av kulturhistorien vår vært tapt, for da kunne jo ikke ekspertene analysert funnet. DET synes jeg er mye mer urettferdig.
Sist endret av Expialidocious; 7. oktober 2023 kl. 15:07.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Du vet du får betalt verdien av gullet? De fleste sakene med funn kompanseres av staten.

Du ignorerer jo helt den kulturarv-/historiske delen av saken: Om du bare hadde fått beholde slikt, så hadde store deler av kulturhistorien vår vært tapt, for da kunne jo ikke ekspertene analysert funnet. DET synes jeg er mye mer urettferdig.
Vis hele sitatet...
Mente i hovedsak gull i rå form. Ikke i form av historiske objekter. Så bare for å være klar på det, så er jeg fullstendig enig med deg der. Altså hadde jeg funnet en viking grav med 12 gull objekter ville jeg rapportert det. Men mente her feks. om du finner gull forekomster i rå form. Som i fjellet, ved en elv osv. i form av nuggets, årer, løst gull etc.
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Mente i hovedsak gull i rå form. Ikke i form av historiske objekter. Så bare for å være klar på det, så er jeg fullstendig enig med deg der. Altså hadde jeg funnet en viking grav med 12 gull objekter ville jeg rapportert det. Men mente her feks. om du finner gull forekomster i rå form. Som i fjellet, ved en elv osv. i form av nuggets, årer, løst gull etc.
Vis hele sitatet...
I slike tilfeller er det grunneier som eier gullet, staten/riksaintikvaren involveres bare om det er objekter av kulturhistorisk betydning.

Edit, ser ut som du har helt rett, mineralforekomster med egenvekt over 5 gram/cm2 tilhører staten, det synes jeg er urettferdig også. https://www.dirmin.no/bergrettigheter
Sist endret av Expialidocious; 7. oktober 2023 kl. 15:25.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
I slike tilfeller er det grunneier som eier gullet, staten/riksaintikvaren involveres bare om det er objekter av kulturhistorisk betdning.
Vis hele sitatet...
Ah ok. Men hvem er grunneier da om man er ute i ingenmannsland? På fjellet, på vidden, ute i villmarken, i skogene? Er man da fremdeles tvunget til å bryte loven for å få gullet sitt? Som f.eks ved å ikke varsle om funnet, kjøpe landet der gullet er, for å så utvinne gullet?

Kan være at jeg har misforstått helt her. Men problematikken er at om man er ute på fjelltur, eller langt ute i villmark, skoger, unna der folk bor. Finner gull. Så skal det varsles til myndighetene. Altså finner man gull - får man ikke gullet selv.

I en rettferdig verden. Finner man en gullkiste er det din gullkiste. Så lenge du ikke finner den "i hagen til naboen". Men inntrykket jeg fikk var / er at om man finner gull ute i naturen - skal staten varsles. Personen som finner gullet har ikke krav på gullet DE fant. Som er det provoserende elementet.

Altså enkelt og greit; i slike tilfeller beskytter ikke loven finneren, så man vil i de fleste slike saker bli tvunget til å omgå eller bryte loven? Finner Gunnar Gunnarson den største gullgruven i verdenshistorien på hardangervidden så er staten rik, ikke han. Han er da tvunget til å grave gull i hemmelighet fordi at lovverket er sprengt?
Noe av ideen er at du eier ikke alt under tomta di, du eier overflaten.
Klart om de finner gull eier du fremdeles overflaten og kan tjene penger på utleie for at de skal utvinne mineralene under tomta/grunnen din.

Det er også mulig å søke om utvinningsrett men vi snakker da om store forekomster som krever gruvedrift. Ikke akkurat et hobbyprosjekt som en privatperson kan styre med
Sist endret av Expialidocious; 7. oktober 2023 kl. 15:43.
Det er alltid en grunneier. Hvis det ikke er privat er det staten, så enkelt er det. Det er ikke noe som heter å finne noe ute i naturen annet enn bær, sopp, lovlig jakt osv. Du kan ikke bare hugge ned et tre å kløyve det til egen ved bare fordi du fant treet... Det faller bare på sin egen urimelighet. Det samme gjelder dine nevnte forekomster.
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Ah ok. Men hvem er grunneier da om man er ute i ingenmannsland? På fjellet, på vidden, ute i villmarken, i skogene? Er man da fremdeles tvunget til å bryte loven for å få gullet sitt? Som f.eks ved å ikke varsle om funnet, kjøpe landet der gullet er, for å så utvinne gullet?

Kan være at jeg har misforstått helt her. Men problematikken er at om man er ute på fjelltur, eller langt ute i villmark, skoger, unna der folk bor. Finner gull. Så skal det varsles til myndighetene. Altså finner man gull - får man ikke gullet selv.

I en rettferdig verden. Finner man en gullkiste er det din gullkiste. Så lenge du ikke finner den "i hagen til naboen". Men inntrykket jeg fikk var / er at om man finner gull ute i naturen - skal staten varsles. Personen som finner gullet har ikke krav på gullet DE fant. Som er det provoserende elementet.

Altså enkelt og greit; i slike tilfeller beskytter ikke loven finneren, så man vil i de fleste slike saker bli tvunget til å omgå eller bryte loven? Finner Gunnar Gunnarson den største gullgruven i verdenshistorien på hardangervidden så er staten rik, ikke han. Han er da tvunget til å grave gull i hemmelighet fordi at lovverket er sprengt?
Vis hele sitatet...
Det er alltid noen som eier grunnen selv om det er midt i ingenmannsland, enten er det privat grunneier, statskog, kommune eller staten.

Om du finner gull ute i naturen så er du ikke pliktig til å varsle noen, men siden det alltid er noen som eier det så kan du heller ikke ta det med deg eller begynne å grave uten tillatelse fra grunneier.

Er heller ingen som tvinger deg til å bryte loven, la det ligge eller følg reglene hvis du ønsker å grave.
Sitat av Samurai80 Vis innlegg
Det er alltid noen som eier grunnen selv om det er midt i ingenmannsland, enten er det privat grunneier, statskog, kommune eller staten.

Om du finner gull ute i naturen så er du ikke pliktig til å varsle noen, men siden det alltid er noen som eier det så kan du heller ikke ta det med deg eller begynne å grave uten tillatelse fra grunneier.

Er heller ingen som tvinger deg til å bryte loven, la det ligge eller følg reglene hvis du ønsker å grave.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Så om en privatperson finner en rik gullåre på et avsidesliggende fjell ute i no where. Så er egentlig det beste alternativet bare å holde kjeft om det, og grave det ut sakte over tid piece by piece. Som er et lovbrudd. Men siden staten og lovene er som de er - er det ikke noen vei rundt dette.

Så enten gjør man hva som er fair, og bryter loven.
Ellers så følger du loven, og utsetter deg for for urettferdigheten det medbringer.

Slik jeg ser saken i hvert fall.
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Takk for svar. Så om en privatperson finner en rik gullåre på et avsidesliggende fjell ute i no where. Så er egentlig det beste alternativet bare å holde kjeft om det, og grave det ut sakte over tid piece by piece. Som er et lovbrudd. Men siden staten og lovene er som de er - er det ikke noen vei rundt dette.

Så enten gjør man hva som er fair, og bryter loven.
Ellers så følger du loven, og utsetter deg for for urettferdigheten det medbringer.

Slik jeg ser saken i hvert fall.
Vis hele sitatet...
Kan jo varsle grunneier og se om det kommer noe finnerlønn ut av det, det er heller ikke slik at en grunneier kan starte med utvinning på egen eiendom sånn uten videre.

Er ikke "fair" å bryte loven uansett, men hvordan ser du for deg at en privatperson skal få økonomisk unytte av gull som er funnet ute i naturen?.

Det er jo tross alt ikke bare å selge det uten at det blir spørsmål om hvor det kommer fra.
Sitat av Samurai80 Vis innlegg

men hvordan ser du for deg at en privatperson skal få økonomisk unytte av gull som er funnet ute i naturen?.

Det er jo tross alt ikke bare å selge det uten at det blir spørsmål om hvor det kommer fra.
Vis hele sitatet...
Vel om en privatperson vil ut i naturen å lete etter gull skal det jo være lønnsomt å faktisk finne. Selv om det bare er en hobby man inkluderer i turgåing. Det er jo ikke realistisk eller lønnsomt, men ikke umulig heller, å finne et rikt funn.

Det som er så provoserende IMO, er at finner ikke har krav på funnet. Så det gir jo ikke mye motivasjon verken til å lete eller finne noe. Så slike regler lønner ikke personen som leter, personen som finner, grunneier (enten stat eller privat person).

Reglene slik det er. Foråsaker at det ikke er noen vinnere på dette, alle taper, ingen har motivasjon for å lete - og om de finner - lønner det seg mer å holde tett om det. Pga. så mye red tape, regler, og byråkratisk BS rundt hele greien. Så for meg er dette en prinsipp sak om bryter med alt av logikk og fairness.

Igjen - har ikke funnet noe. Det å begynne med prospecting er ikke noe jeg tror jeg kommer til å rote meg bort i heller. Men de fundamentale reglene og prosessene rundt alt dette virker bare så sløkket sånn overall.
Du kan plukke alluvialt gull da
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Vel om en privatperson vil ut i naturen å lete etter gull skal det jo være lønnsomt å faktisk finne. Selv om det bare er en hobby man inkluderer i turgåing. Det er jo ikke realistisk eller lønnsomt, men ikke umulig heller, å finne et rikt funn.

Det som er så provoserende IMO, er at finner ikke har krav på funnet. Så det gir jo ikke mye motivasjon verken til å lete eller finne noe. Så slike regler lønner ikke personen som leter, personen som finner, grunneier (enten stat eller privat person).

Reglene slik det er. Foråsaker at det ikke er noen vinnere på dette, alle taper, ingen har motivasjon for å lete - og om de finner - lønner det seg mer å holde tett om det. Pga. så mye red tape, regler, og byråkratisk BS rundt hele greien. Så for meg er dette en prinsipp sak om bryter med alt av logikk og fairness.

Igjen - har ikke funnet noe. Det å begynne med prospecting er ikke noe jeg tror jeg kommer til å rote meg bort i heller. Men de fundamentale reglene og prosessene rundt alt dette virker bare så sløkket sånn overall.
Vis hele sitatet...
De aller fleste betaler for å drive med en hobby. Og det er jo ingen som ber deg gå ut å lete og krever at du gjør det gratis.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Noe av ideen er at du eier ikke alt under tomta di, du eier overflaten.
Vis hele sitatet...
Er det sånn og konkretisert med noen bestemte verdier?
Altså at det er spesifisert i skjøte på tomten sammen med de andre de detaljene som størrelse og grense at man også
eier et bestemt antall meter nedover ? At det finnes en standard basert på typen tomt/eierforhold så at f.eks alle privatpersoner
som eier tomt de har ført opp hus på eier sånn og sånn antall meter nedover.

Tenker ikke spesielt på mineral forekomster, men hvis man av en eller annen grunn plutselig vil utvide med tre etasjer nedover.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er det sånn og konkretisert med noen bestemte verdier?
Altså at det er spesifisert i skjøte på tomten sammen med de andre de detaljene som størrelse og grense at man også
eier et bestemt antall meter nedover ? At det finnes en standard basert på typen tomt/eierforhold så at f.eks alle privatpersoner
som eier tomt de har ført opp hus på eier sånn og sånn antall meter nedover.

Tenker ikke spesielt på mineral forekomster, men hvis man av en eller annen grunn plutselig vil utvide med tre etasjer nedover.
Vis hele sitatet...
Infrastruktur, altså ting som kloakk, vann, strøm og Internett er ting som graves ned. Det hadde vært problematisk om alle tomter eide all grunn under.

Det er ikke noe fasit svar, men det sies at eiendomsretten går så langt det er rimelig for å kunne utnytte grunnen under eiendommen. Det finnes tilfeller på bare 7 meter og 14 meter. Men aldri så langt ned som 100 meter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er det sånn og konkretisert med noen bestemte verdier?
Altså at det er spesifisert i skjøte på tomten sammen med de andre de detaljene som størrelse og grense at man også
eier et bestemt antall meter nedover ? At det finnes en standard basert på typen tomt/eierforhold så at f.eks alle privatpersoner
som eier tomt de har ført opp hus på eier sånn og sånn antall meter nedover.

Tenker ikke spesielt på mineral forekomster, men hvis man av en eller annen grunn plutselig vil utvide med tre etasjer nedover.
Vis hele sitatet...
Du eier ikke all lufta over eiendommen din heller. Du kan liksom ikke forby fly i å fly over tomta di.
åja, så du ska snike til deg gullet som tilhører det norske folk? kjeltringfaen, nå bør du tenke deg om; hvis du er i stand til det.

Det som du så slapt beskriver som "ingenmannsland" tilhører det norske folket, det er derfor du kan bevege ræven din fritt der uten å få en kjepp i skallen av en sur grunneier med behov for å hevde seg, så ska du snyte "staten" for gullet så snyter du meg, og det liker ikke jeg i det hele tatt.
Hva tenker du om olje da? Er det riktig at de firmaene som borer letebrønner og finner oljefeltene skal få hele verdien selv?
Ta deg en pils på Blitz med likesinnede.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Du eier ikke all lufta over eiendommen din heller. Du kan liksom ikke forby fly i å fly over tomta di.
Vis hele sitatet...
Står ikke på barrikadene og kjemper for tomteeier sine meter verken lufta eller jorda jeg, men
ble litt nysgjerrig på om man eide noe og i så fall hvor mye.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
åja, så du ska snike til deg gullet som tilhører det norske folk?
Vis hele sitatet...
Grin heller over all ulovlige fiskingen som skjer. Det er det faktisk penger i.
Sitat av j0n Vis innlegg
Hva tenker du om olje da? Er det riktig at de firmaene som borer letebrønner og finner oljefeltene skal få hele verdien selv?
Vis hele sitatet...
Jeg kommer til å dø fattig isteden for å ha et godt og verdig liv fordi "det norske folk" dvs. meg, deg, og 99% andre - aldri får sin del. Hadde oljefondet blitt rettferdig fordelt hadde hver norske innbygger fått 1.5 millioner kroner hver.

Du, meg, alle andre her, naboene dine, barna deres, osv. kommer aldri til å se en krone. Så "det norske folk" vil i praksis aldri ha nytte av oljepengene.

Ergo. At firmaene og selskapene som henter ut oljen tar pengene i lommen eller ikke. Har samme resultat for oss enkeltpersoner i vårt hverdagsliv. Vi ser ikke en krone.

Hadde oljepengene tilhørt det norske folk. Så ville det norske folk fått lov til å ta ut sin del. Det kan vi ikke. For all intents and purposes - så tilhører ikke oljen det norske folk. Det tilhører det byråkratiske systemet som holder oss som slaver i minimum wage jobs der vi tjener 160kr timen bak kassen på Rema og om vi noensinne ønsker nok penger til å kjøpe en leilighet må vi bli kriminell.

Det tenker jeg om "våre" oljepenger. Som vi aldri kommer til å se eller dra nytte ut av.
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Grin heller over all ulovlige fiskingen som skjer. Det er det faktisk penger i.
Vis hele sitatet...
Fisk kommer det mer av, gull gjør det ikke. Griner ikke, jeg blir irritert. Stor forskjell.

Sitat av Abishgal Vis innlegg
Jeg kommer til å dø fattig isteden for å ha et godt og verdig liv fordi "det norske folk" dvs. meg, deg, og 99% andre - aldri får sin del. Hadde oljefondet blitt rettferdig fordelt hadde hver norske innbygger fått 1.5 millioner kroner hver.

Du, meg, alle andre her, naboene dine, barna deres, osv. kommer aldri til å se en krone. Så "det norske folk" vil i praksis aldri ha nytte av oljepengene.

Ergo. At firmaene og selskapene som henter ut oljen tar pengene i lommen eller ikke. Har samme resultat for oss enkeltpersoner i vårt hverdagsliv. Vi ser ikke en krone.

Hadde oljepengene tilhørt det norske folk. Så ville det norske folk fått lov til å ta ut sin del. Det kan vi ikke. For all intents and purposes - så tilhører ikke oljen det norske folk. Det tilhører det byråkratiske systemet som holder oss som slaver i minimum wage jobs der vi tjener 160kr timen bak kassen på Rema og om vi noensinne ønsker nok penger til å kjøpe en leilighet må vi bli kriminell.

Det tenker jeg om "våre" oljepenger. Som vi aldri kommer til å se eller dra nytte ut av.
Vis hele sitatet...
ALT du skriver er jo helt feil. Tror du bør lese deg kraftig opp, eller lese i det heletatt hvordan det fungerer.
Sist endret av mr.roundtree; 8. oktober 2023 kl. 03:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Du, meg, alle andre her, naboene dine, barna deres, osv. kommer aldri til å se en krone. Så "det norske folk" vil i praksis aldri ha nytte av oljepengene.
Vis hele sitatet...
I årene 2016-2020 ble det i snitt brukt 200 milliarder av oljefondet per år, det blir omlag 40 000,- pr innbygger. Om du lever 40 år har du fått din del.

I år brukes det godt over 70 000,- pr innbygger, etter 21 år med den bruken har du fått din del.

Sitat av Abishgal Vis innlegg
Jeg kommer til å dø fattig isteden for å ha et godt og verdig liv fordi "det norske folk" dvs. meg, deg, og 99% andre - aldri får sin del. Hadde oljefondet blitt rettferdig fordelt hadde hver norske innbygger fått 1.5 millioner kroner hver.
Vis hele sitatet...
Jeg mistenker at du hadde dødd like fattig om du hadde fått 1,5 millioner i morgen. A fool and his money...

Forøvrig er den over 2,7 millioner nå, du burde følge bedre med på pengene "dine".
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Takk for svar. Så om en privatperson finner en rik gullåre på et avsidesliggende fjell ute i no where. Så er egentlig det beste alternativet bare å holde kjeft om det, og grave det ut sakte over tid piece by piece. Som er et lovbrudd. Men siden staten og lovene er som de er - er det ikke noen vei rundt dette.

Så enten gjør man hva som er fair, og bryter loven.
Ellers så følger du loven, og utsetter deg for for urettferdigheten det medbringer.

Slik jeg ser saken i hvert fall.
Vis hele sitatet...
Det virker som du fisker etter en indirekte oppfordring om å holde det for deg selv hvis du kommer over noe, har du?
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Jeg kommer til å dø fattig isteden for å ha et godt og verdig liv fordi "det norske folk" dvs. meg, deg, og 99% andre - aldri får sin del. Hadde oljefondet blitt rettferdig fordelt hadde hver norske innbygger fått 1.5 millioner kroner hver.

Du, meg, alle andre her, naboene dine, barna deres, osv. kommer aldri til å se en krone. Så "det norske folk" vil i praksis aldri ha nytte av oljepengene.

Ergo. At firmaene og selskapene som henter ut oljen tar pengene i lommen eller ikke. Har samme resultat for oss enkeltpersoner i vårt hverdagsliv. Vi ser ikke en krone.

Hadde oljepengene tilhørt det norske folk. Så ville det norske folk fått lov til å ta ut sin del. Det kan vi ikke. For all intents and purposes - så tilhører ikke oljen det norske folk. Det tilhører det byråkratiske systemet som holder oss som slaver i minimum wage jobs der vi tjener 160kr timen bak kassen på Rema og om vi noensinne ønsker nok penger til å kjøpe en leilighet må vi bli kriminell.

Det tenker jeg om "våre" oljepenger. Som vi aldri kommer til å se eller dra nytte ut av.
Vis hele sitatet...
Nå får du veldig deg en side av politikken. Du kan ikke klage over at staten tar det teoretiske gullet ditt, for så å klage over at du ikke får " din del av oljefondet".

Om du hadde funnet gull, så hadde det maks verdt et par 1000kr verdt, for gull krever industriell utvinning, og er ikke noe du klarer å utvinne som enkeltperson.

Om du bare hadde fått din del av oljefondet, så hadde du plutselig måtte betalt mye mer for alt annet. Veien var det plutselig ikke penger nok i statsbudsjettet til, kollektiv bileter er plutselig ikke subsidiert av stat, og koster mye mer, det er ikke lenger snakk om noe strømstøte, det er ikke snakk om at du får penger fra NAV når du er syk/arbeidsledig. Alt dette hadde denne engangssumen på 1,7m dekket opp for. Om du hadde kastet bort de pengene i ung alder, så har du nå enda mindre rett på et verdig liv, en i dag...
Sist endret av Neipådeg; 8. oktober 2023 kl. 07:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er alltid en grunneier. Hvis det ikke er privat er det staten, så enkelt er det. Det er ikke noe som heter å finne noe ute i naturen annet enn bær, sopp, lovlig jakt osv. Du kan ikke bare hugge ned et tre å kløyve det til egen ved bare fordi du fant treet... Det faller bare på sin egen urimelighet. Det samme gjelder dine nevnte forekomster.
Vis hele sitatet...
Her jeg bor får vi lov å hugge ned trær til personlig bruk (ikke i andres eiendommer) uten å måtte søke engang.
Naturressurser tilhører alltid staten, i Kamerun, på PNG, og Norge. Men man får betalt får en andel for å drive bergdrift. Loven for Norge er her: https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/1972-06-30-70