Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1076
Bestilte noe fra Tyskland Mandag. Sist oppdatering på sporing både på DHL og posten var 23. (Sendingen videresendes mottakerland, stuck der). Nå har det gått 2 hele virkedager uten noen som helst info eller oppdatering på pakke sporingen. Er dette noe grunn til bekymring?

Sorry om dette er et banalt enkelt spørsmål. Men for min del så har jeg liten til ingen erfaring med sending/mottak av pakker fra utlandet. Tror jeg har sendt og mottatt sånn... 9-10 pakker kanskje totalt siden 1999. Fant lite spesifikk info til hjelp ved googling.

Så hva er "normal" average shipping tid etter deres erfaring? Sånn sende/motta Norge-USA, Norge-Tyskland, Norge-England, Norge-Kina, Norga-Spania eller w/e?

Hvor lang tid uten oppdatering på tracking skal det gå før dere tenker "oh for fucks sake!"?
Det er helg.
Hvor lang tid det tar vil variere stort alt ettersom hvor mye post som ligger i Tyskland og skal sorteres.
Som regel så står det ca leveringstid når du bestiller pakker. Og da er det lurt å tenke på at antall dager som står er virkedager. Ofte jobber ikke posten og sånt i helga
Du kan regne med 1 dag i transit (ferge), og sånn ca. 1-2 dager toll deklarering. Pakker jeg har fått fra danmark kan gå ganske så fort å få, av og til så lite som 3 dager fra bestilling til jeg hadde det i min postkasse, jeg bor i finmmark. Men, for at det skal gå så fort, så må det være en avsender toll/post/dhl stoler på, at det som står på pakken, tolldeklarasjon stemmer, da går det som regel rett igjennom uten noe ball. Det er verre med avsendere de ikke har så mye å gjøre med, større sjanse for at pakken skal sjekkes i forhold til deklararsjons papirer, og evt noe ulovelig innhold.
Pakken er nok fremme i midten av neste uke. DHL pleier å gå veldig kjapt.

Hvis du er så utålmodig så er kanskje ikke netthandel helt din greie.
Du har ikke nevnt hvor i landet du bor. Bor du nord for Lillehammer, er det store problemer med framsending med post da brokollapsen i Ringebu har stengt jernbanen til Trondheim, og Rørosbanen har lav kapasitet og skaper store forsinkelser. Det har også vært flom på østlandet, noe som har stengt mange veier, og har forsinket post i mange dager. Bergensbanen er vel fortsatt stengt også, hvis du bor i vest.
Uansett, regn med minimum en uke hvis du ikke bor på østlandet. 2 dager er for lite da den skal sorteres, transporteres, sorteres igjen, og transporteres for utlevering.

Fra Kina hender det jeg må vente både 1 og 2 måneder.

Hos de fleste butikker kan du betale for ekspress-levering. Da sendes det med fly. Og er dyrere.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Pakken er nok fremme i midten av neste uke. DHL pleier å gå veldig kjapt.

Hvis du er så utålmodig så er kanskje ikke netthandel helt din greie.
Vis hele sitatet...
Netthandel er definitivt ikke min greie Grunnen til at jeg spurte er ikke så mye pga. utålmodighet. Er mer det at det har gått 2 hele virkedager uten at det har skjedd noe på tracking. Men kanskje det er normalt i noen av leddene, som f.eks langtransport via båt/fly.

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Du har ikke nevnt hvor i landet du bor. Bor du nord for Lillehammer, er det store problemer med framsending med post da brokollapsen i Ringebu har stengt jernbanen til Trondheim, og Rørosbanen har lav kapasitet og skaper store forsinkelser. Det har også vært flom på østlandet, noe som har stengt mange veier, og har forsinket post i mange dager. Bergensbanen er vel fortsatt stengt også, hvis du bor i vest.
Uansett, regn med minimum en uke hvis du ikke bor på østlandet. 2 dager er for lite da den skal sorteres, transporteres, sorteres igjen, og transporteres for utlevering.

Fra Kina hender det jeg må vente både 1 og 2 måneder.

Hos de fleste butikker kan du betale for ekspress-levering. Da sendes det med fly. Og er dyrere.
Vis hele sitatet...
Takk for info. Så mye greier der og ja. Av det lille jeg fant på google search - poster sånn helt tilbake til 2010 (diskusjon, freak, kvinneguiden etc.). Så virket dette som vanlig: Andre land er effektive og post går relativt kjapt til Norge (kina som unntak som du sier). Så begynner ting å ta laaaaang tid når pakken skal fram innenlands.

Vet ikke om dette er tilfellet enda. Men leste at mye av problemet er toll/customs her. At I Norge skal de på død og liv igjennom alt å sjekke. Så noen kan kjøpe en jakke feks. - og få den en hel jævla uke for sent fordi den må igjennom den sigemyren der. Så ikke så mye posten sin feil som folk skal ha det til?

Som sagt er ikke at jeg er så utålmodig. Er for min del bare det at jeg opplevde det som litt weird at 2 hele virkedager var uten noe oppdatering.
Sist endret av Abishgal; 26. august 2023 kl. 10:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg bestilte kosttilskudd fra Polen tidligere, som er litt i gråsonen. I snitt tok det ca 2 uker fra jeg bestilte til jeg mottok pakken. Pakken ble sendt med fly fra Polen neste virkedag, men mesteparten av tiden går til deklarering av Toll. Tollen alene tar minst en uke.

Så noe under 2 uker blir i bestefall optimisme.
Bestilte pwo med dmaa for noen år siden den ble stoppet i tollen og kom ikke gjennom��