Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3954
Hei, er ein gut som har veldig lyst og bli ein del av hærens jegerkommando når eg blir vaksen. Nærmare bestemmt MJK, problemet er att eg er "fargeblind". Eg ser fargar heilt fint og dette hemmar meg ikkje i det daglige liv ! Har aldri hatt problemer med dette det har aldri hemma meg på nokon måte!

Eg er i fysisk god form, og vist eg klarer krava på alt anna en fargesyn delen, betyr det fortsatt at eg blir nekta tjeneste?
Sitat av 1warlock Vis innlegg
Hei, er ein gut som har veldig lyst og bli ein del av hærens jegerkommando når eg blir vaksen. Nærmare bestemmt MJK, problemet er att eg er "fargeblind". Eg ser fargar heilt fint og dette hemmar meg ikkje i det daglige liv ! Har aldri hatt problemer med dette det har aldri hemma meg på nokon måte!

Eg er i fysisk god form, og vist eg klarer krava på alt anna en fargesyn delen, betyr det fortsatt at eg blir nekta tjeneste?
Vis hele sitatet...
Du er fargeblind, men ser farger helt fint? Makes no sense...
Sist endret av Sjølvaste; 23. februar 2012 kl. 01:22.
Trådstarter
93 9
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Du er fargeblind, men ser farger helt fint? Makes no sense...
Vis hele sitatet...
Makes perfect sence. Det og være fargeblind vil kun seie og ha ein svakheit i mitt tilfelle er det med og skille mellom 2 fargar huskar ikkje kva slags fargar det er snakk om ein gong.
I en del av tjenestene der man er nødt til å kunne skille mellom to farger, som minedykker, er det automatisk utelukkende å stryke på synstesten. Jeg er ikke klar over om MJK krever perfekt syn, men det er ganske naturlig å tro. Det beste svaret får du hvis du kontakter marinen direkte.
Noe helt off topics her, men har flere venner som har vært i MJK. De Hadde alle ett litt romantisk syn på krig og tjeneste. Det har de ikke idag. I kjølvannet av krig er det ubeskrivelig mnage flere tapere enn vinnere (og er du sikker på at du vil gjøre de som evt. vinner til vinnere?)
Trådstarter
93 9
Sitat av thesadist Vis innlegg
I en del av tjenestene der man er nødt til å kunne skille mellom to farger, som minedykker, er det automatisk utelukkende å stryke på synstesten. Jeg er ikke klar over om MJK krever perfekt syn, men det er ganske naturlig å tro. Det beste svaret får du hvis du kontakter marinen direkte.
Noe helt off topics her, men har flere venner som har vært i MJK. De Hadde alle ett litt romantisk syn på krig og tjeneste. Det har de ikke idag. I kjølvannet av krig er det ubeskrivelig mnage flere tapere enn vinnere (og er du sikker på at du vil gjøre de som evt. vinner til vinnere?)
Vis hele sitatet...
Hei, har lest mye om dette. Eg er klar over att eg mest sannsynlig har et romantisk syn til krig osv, men det som fristar med MJK er ikkje krig osv. Det er helder utfordringa å kunne sei du har greidd noko so fysisk krevande som MJK det er vel meir mentalt en fysisk krevane ikkje veit eg. Men eg har lyst til å gjer noko her i denne verda, eg vil ha utdannelse osv men eg vil ikkje roe meg med ein gong! Eg vil leve livet, monge seier kanskje at MJK ikkje er rette måten og "leve" livet på. Men det er opp til kvar enkelt.
For å være med i en "spesial" styrke i det norske forsvaret så må en ha 100% godt syn. Dog, det er i værtfall det de sier, men hvis du har litt luck, så sjekker de ganske dårlig på sesjon generelt. så det er fullt mulig du kan komme på opptaket, dog der jeg vil tro at testene er litt nøyere
Det er helt uten tvil opp til hver enkelte, og det er ingen som kan si noe på at du både får fysiske og psykiske utfordringer av en karakter som er helt utenom det som du eller ville kunne finne. Det å trakte etter å mestre disse utfordringene i seg selv er jo bare konstruktivt og positivt. Desverre så er det slik at dette er en pakkeløsning som inkluderer krig. I tillegg til dette er det ett valg som bygger oppom ett system som livnærer seg på krig. Jeg er helt enig med at du ikke skal roe deg ned med en gang! Sug til deg det livet har å tilby, utrett en forskjell, gi ett smil, lett ett liv, gi deg selv substans! Reis gjennom amazonas med intet annet enn en ryggsekk Intensjonene dine er jo upåklagelige, bare husk at det forandrer deg til kanskje noe du ikke vil være å ta ett liv, eller se din venne gjennom tykt og tynt dø foran deg.
Trådstarter
93 9
Sitat av Spøkelseflekken Vis innlegg
For å være med i en "spesial" styrke i det norske forsvaret så må en ha 100% godt syn. Dog, det er i værtfall det de sier, men hvis du har litt luck, så sjekker de ganske dårlig på sesjon generelt. så det er fullt mulig du kan komme på opptaket, dog der jeg vil tro at testene er litt nøyere
Vis hele sitatet...
Kunne memorert testen da, eg veit korleis dei sjekkar fargesynet dei har ei bok osv. So vist eg kunne denne uten att burde vel alt gå greit ? Ikkje gi meg nokon moralsk skjennepreike no !
Hehe, ja det kan du, tror de benytter seg av en test i hovedsak, dette er en runding av fargeklatter hvor ett tall med fargen du testes er i midten. Søker du fargetest finner du den.
Trådstarter
93 9
Sitat av thesadist Vis innlegg
Hehe, ja det kan du, tror de benytter seg av en test i hovedsak, dette er en runding av fargeklatter hvor ett tall med fargen du testes er i midten. Søker du fargetest finner du den.
Vis hele sitatet...
I følge Wikipedia heiter denne testen Ishihara testen. Eg såg ein video på youtube av eit seleksjonskurs der eg såg att dei klart og tydleg benytta seg av denne testen !
Sitat av 1warlock Vis innlegg
Kunne memorert testen da, eg veit korleis dei sjekkar fargesynet dei har ei bok osv. So vist eg kunne denne uten att burde vel alt gå greit ? Ikkje gi meg nokon moralsk skjennepreike no !
Vis hele sitatet...
memorere testen? jeg er relativ sikker på at de har flere enn én fargesyn test. På befalskoleopptaket så var det 6-7 sånne fargebilder jeg måtte se på.

nei nei, ingen moralpreken fra meg, personlig synes jeg at fargesyn eller ei ikke er en A4 sak når det kommer til overmotivert ungdom
Trådstarter
93 9
Sitat av Spøkelseflekken Vis innlegg
memorere testen? jeg er relativ sikker på at de har flere enn én fargesyn test. På befalskoleopptaket så var det 6-7 sånne fargebilder jeg måtte se på.

nei nei, ingen moralpreken fra meg, personlig synes jeg at fargesyn eller ei ikke er en A4 sak når det kommer til overmotivert ungdom
Vis hele sitatet...
6 forskjellige bilder av samme type ? Dvs ein runding av med prikkar i. Veit når eg var med synslegen so tok han fram ei bok med div bilder av typen Ishihara test. Eg kunne sikkert greid og memorert heile boka! Før eg gjer noke slikt burde eg helder kanskje kontaktet marinen og spurt angåande min problemstilling
Sitat av 1warlock Vis innlegg
6 forskjellige bilder av samme type ? Dvs ein runding av med prikkar i. Veit når eg var med synslegen so tok han fram ei bok med div bilder av typen Ishihara test. Eg kunne sikkert greid og memorert heile boka! Før eg gjer noke slikt burde eg helder kanskje kontaktet marinen og spurt angåande min problemstilling
Vis hele sitatet...
jeg foreslår at du prøver deg på opptaket, eller så langt det lar seg gjøre. Men ha en backup idé for noe annet du ønsker deg. Hvis det er fysisk tungt du vil ha det, så er det en rekke andre utfordringer som kan være interessante. Feks oppe på grensa i Kirkenes (GSV), eller ta befalskolen. Evntuelt UB, utskrevet befal hvis du ikke ønsker å bruke mer enn et år. Og hvis du tar førstegangstjenesten og du har fått et godt innblikk i hva og hvordan ting foregår, så kan du søke deg til telemarksbataljonen.
Trådstarter
93 9
Sitat av Spøkelseflekken Vis innlegg
jeg foreslår at du prøver deg på opptaket, eller så langt det lar seg gjøre. Men ha en backup idé for noe annet du ønsker deg. Hvis det er fysisk tungt du vil ha det, så er det en rekke andre utfordringer som kan være interessante. Feks oppe på grensa i Kirkenes (GSV), eller ta befalskolen. Evntuelt UB, utskrevet befal hvis du ikke ønsker å bruke mer enn et år. Og hvis du tar førstegangstjenesten og du har fått et godt innblikk i hva og hvordan ting foregår, så kan du søke deg til telemarksbataljonen.
Vis hele sitatet...
Sant det du skriv, har lest på nettet at der er fleire som er fargesvake som har komt inn ! Men eg vil jo så gjerne søke MJK utifrå alt eg har lest på nettet virkar det som om dei er liksom det "ultimate".
Det går [COLOR="Lime"]helt fint[/COLOR] om de ikke opdager det på sesjon Offtopic: MJK, vil anbefale MYE løping og mange push ups/pull ups 1 år før inntaket.
Du har to valg:

1. Late som ingenting og håpe du er heldig på sesjonen og de fargene ikke er inblannet i fargetesten

2. Si at du er fargeblind og risikere å bli stempet som tjenesteudyktig og ikke komme inn i førestegangstjenesten en gang.

Ringer du og sier sannheten får du som svar "Prøv testen, klarer du den så kommer du inn". Så veldig liten vits å ringe og leke ærlig.

Tips til MJK:
Det å bare jogge, trene vekter, pushups o.l. vil ikke hjelpe deg mye. Det har veldig lite å si om du klarer 500 pushups, men fungerer ikke under ubehaglige forhold som kulde, stress, utmattelse, uten mat og søvn o.l. Alt ligger i psyken om du har tilstrekkelig god fysisk form. Jeg vil anbefale at du tar deg fjellturer og lærer deg å "hate". Du kommer til å få skader under opptaket; Kjøttgnagsår og muligens beinhinnebetennelse. Lykke til, håper du klarer det
Sist endret av Arigo; 23. februar 2012 kl. 06:36.
Trådstarter
93 9
Men det er vel ein forskjell på fargeblind og fargesvak ?
Sitat av 1warlock Vis innlegg
Hei, er ein gut som har veldig lyst og bli ein del av hærens jegerkommando når eg blir vaksen. Nærmare bestemmt MJK, problemet er att eg er "fargeblind". Eg ser fargar heilt fint og dette hemmar meg ikkje i det daglige liv ! Har aldri hatt problemer med dette det har aldri hemma meg på nokon måte!

Eg er i fysisk god form, og vist eg klarer krava på alt anna en fargesyn delen, betyr det fortsatt at eg blir nekta tjeneste?
Vis hele sitatet...
Nå skal jeg være litt "pekefinger" her, for du må nesten presisere for om det er Marinejegerkomandoen(MJK), Hærens Jegerkommando(HJK) eller evt en av dem du peiler deg inn på!?!
Du vet - disse to er to forskjellige avdelinger som ligger på to helt forskjellige kanter av landet, så derfor brauter jeg om "å presisere hva du egentlig vil".

Kan derimot si såpass at i det store og hele er forberedelsen til begge avdelingene ganske lik, m.a.o mye pushups, løping/marsj med sekk, styrkesirkel, klatring, svømming, hinderløype-gymnastikk.

I tillegg,i det store og hele, driver henholdsvis Marinejegerkommandoen og Hærens Jegerkommando med liknende, - om ikke like, "ting"/oppgaver.
Forskjellen ligger i at MJK er mer rettet mot vann-baserte militære oppdrag, imens HJK har mer kompetanse på skog/fjell og reknosering eller spaning om du vil.
...Grovt sagt da, iom at de har mange overlappende oppgaver.

Kan også nevne at du IKKE kan søke deg til FSK(Forsvarets Spesialkommando), fordi du må ha hatt en eller annen type militærtjeneste først. Og FSK driver mye rundt antiterror - noe som er vanskelig rent sånn miitærfaglig.

Lykke til dog med forberedelsen, kult at noen vil det der(tøff utdanning ^^ ), og husk som de norske spesielstyrkene sier: "Det vanskelige er greit, det umulige tar bare litt lenger tid..."

Ang. fargeblindheten er dette noe jeg tipper vil bli grundig undersøkt i de medisinske undersøkelsene alle skal gjennom rett før opptaket.

Det er sånn at du må ha et godt syn, og ikke bruke hverken linser eller briller - hvis du skal få mulighet til opptak hos både MJK og HJK.

Hvor godt du kan skjelne mellom ulike farger vil bli grundig undersøkt, og hvis du har problemer med å skille mellom rødt og grønt eksempelvis i et bilde, da vil jeg tippe at det ikke vil bli godkjent for opptak desverre.

Men du skjønner sikkert vel at de trenger svært godt syn hos folk når du f.eks skal presisjonsskyte på mål under veldig grumsete værforhold. Og du vet sikkert været i Norge, sant
Sist endret av aeon_illuminate; 23. februar 2012 kl. 13:08.
ArbeidsledigProletar
Vel, det kan være greit å kunne se forskjell på farger, er sikkert grønt og rødt du har problemer med.
Lyssignaler brukes, blink med forskjellige farger kan brukes for å signalisere forskjellige ting, ser du ikke forskjell på fargene kan du ligge tynt an i den rette situasjonen.
Klarer du å lese hva som står her?
Synstest

Tror neppe du kommer gjennom nåløyet dersom du har rød/grønn eller andre utfordringer med synet.

Derimot kan du jo forsøke å komme inn i Telemark bataljon ol. så får du intops erfaring, man MÅ ikke være jeger for å få sett hvordan operasjoner foregår i utlandet. Dessuten er jeger-yrket, et yrke, der du verves for ganske lenge av gangen mener jeg å huske. (de omorganiserer jo dette så ofte at det er vanskelig å ha oversikt over til enhver gjeldende opplegg).

"Now, cut the green wire, the one next to the red one"

"what?"

BOOM BABY =)
Sist endret av znapper; 23. februar 2012 kl. 16:16.
Trådstarter
93 9
Sitat av znapper Vis innlegg
Klarer du å lese hva som står her?
Synstest

Tror neppe du kommer gjennom nåløyet dersom du har rød/grønn eller andre utfordringer med synet.

Derimot kan du jo forsøke å komme inn i Telemark bataljon ol. så får du intops erfaring, man MÅ ikke være jeger for å få sett hvordan operasjoner foregår i utlandet. Dessuten er jeger-yrket, et yrke, der du verves for ganske lenge av gangen mener jeg å huske. (de omorganiserer jo dette så ofte at det er vanskelig å ha oversikt over til enhver gjeldende opplegg).

"Now, cut the green wire, the one next to the red one"

"what?"

BOOM BABY =)
Vis hele sitatet...
Når du er ferdig med jeger utdannelsen vil du få ein kontrakt på 15 år. Du er ikkje nødd og skrive under. Men som du seier det er veldig lang verving.
En kontrakt på 15 år er feil.
Det gis årlige kontrakter, 3år samt 5år m/ bonus og 8år m/bonus.
De fleste operatører går på 3 og 5 års kontakter. Dette er et "vanlig" arbeidsforhold og man fungerer som en arbeidstaker. Det er standard oppsigelsetid, det vil si 6 mnd.

Det er INGEN som har tvungen verving for 15 år. aeon_illuminate oppsumerer det greit.

Uansett, fullfør førstegangstjeneste i en operativ hæravdeling først. Så kan du eventuelt vurdere spesialstyrkene.
Som sagt 3 år, 5 år m/bonus på 1 år(kan variere) og 8 år m/3 års bonus. Videre etter dette er pr 3 år.
Trådstarter
93 9
Sitat av Troennes Vis innlegg
En kontrakt på 15 år er feil.
Det gis årlige kontrakter, 3år samt 5år m/ bonus og 8år m/bonus.
Vis hele sitatet...
"Som ferdig jeger tegner man inntil 15 års kontrakter med påfølgende sluttbonus" Eg har tolka litt feil.