Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2158
Hei! Har mistet jobben for ca 4mnd siden (konkurs) og har uteståeende leie + strøm siden da. Huseier har ikke kastet meg ut eller vært noe nøye på oppfølgning med det at nav låvet hjelp. Var lat i starten så tok ei stund før jeg søkte etter hjelp fra nav, ca 1mnd. Tok ca 3mnd. Før jeg fikk hjelp, ble innvilget i dag (31.01.19) det jeg får av hjelp er 2700kr i uken brutto. Fra å med 4jan. Når jeg først søkte i okt???

Får 0 hjelp med gjeld som har bygget seg opp i gjenna 4mnd snakk om 32.000kr ++. Til huseier og andre utsatte regninger + gebyr etc. Hva faen skal jeg gjøre?

Hva er mine krav og hva kan jeg gjøre med den uteståeende leien til hus eier?

I forhånd: takk for alle svar!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du får vere litt aktiv ift. NAV då. Antakeleg har du krav på dagpengar om du har vore i jobb, og dagpengane skal grovt sagt utgjere 66% av tidlegare inntekt.

2700,- i uka høyres ut som sosialhjelp.

Kort sagt: kontakt nav, og forklar situasjonen din. Ha med alt av papir som dokumenterer situasjonen.
Snakk også med NAV om lønnsgaranti ved konkurs.
Har vært borti akkurat det samme som deg. Nav lovet og hjelpe meg, men det eneste de gjorde var å gi meg en helvetes gjeld. De lovet gull og grønne skoger at jeg skulle få hjelp me husleie, strøm osv. Eneste jeg fikk var 2000kr på å leve i en helt måned. Få seg ut av nav systemet så fort som mulig, evt ha en advokat i bak hånda som kan fortelle deg akkurat hva du har krav på. Nav kan være sikkerlig drit, men har hørt en og annen gang at de kan være greie, trur det er alt etter som hvor i landet du bor!
I forbindelse med konkursen så har du noe som heter lønnsgaranti. Dette skal sørge for at får utbetalt lønn du har krav på frem til konkursen + 1 måned. Dette skal du ha fått informasjon om ved konkursen. Ta kontakt med bostyrer for info og for å søke. Dette tar tid så du må søke asap. Vi snakker om 4-6 måneder.

Når det gjelder nav så spørs det hva du har krav på. Bostøtte er et alternativ. Utfordringen her er at du må være aktiv og på, og du får ikke dekket noe tilbake i tid av gjeld du har bygget deg opp. Så få ut fingeren.
"hva faen skal jeg gjøre?"

Har du sittet å røyks bønne i 4 måneder uten å tenke på det? Slo det deg ikke etter 1 måned at du allerede lever på overtid?

Blir for dumt å skylde på noen andre når du har latt det skje
Sitat av MVPCLIPS Vis innlegg
"hva faen skal jeg gjøre?"

Har du sittet å røyks bønne i 4 måneder uten å tenke på det? Slo det deg ikke etter 1 måned at du allerede lever på overtid?

Blir for dumt å skylde på noen andre når du har latt det skje
Vis hele sitatet...
Det innlegget kunne du ha spart deg og alle andre for. Innholdsløst og særs ukoselig, men du fikk lira av deg litt dritt. Bra for deg!

Uansett hvilke unnskyldninger TS har eller ikke har, så forsøker han ihvertfall å ordne opp nå. En ting er sikkert, duden har mistet jobben og havnet i økonomiske problemer. Det er en lærdom som sitter i lengre enn å bli rakket ned på.

Til TS:
NAV dekker ikke skyldig husleie da det regnes som gjeld, du må forsøke å finne en løsning på egenhånd. Låne av familie/venner, nedbetaling når du får deg ny jobb, selge ting osv.

Kanskje forklare situasjonen for huseier så han skjønner at du er i en knipe, men ønsker å ordne opp. Har du betalt depositum?

Etter faste utgifter (husleie og strøm) skal du ha 6000,- til livsopphold per mnd. Virker som du kan søke sosialhjelp. Mulig du også kan søke bostøtte hos husbanken.

Hvis det går dårlig med huseieren og jobbsøking og du ender på gata, kan du jo gjøre som freakforum sin Lars Monsen (Toreokjeks)
https://freak.no/forum/showthread.ph...ighlight=Lavvo

Lykke på ferden
Sitat av supercali Vis innlegg
Etter faste utgifter (husleie og strøm) skal du ha 6000,- til livsopphold per mnd.
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra?
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Hvor har du dette fra?
Vis hele sitatet...
https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn...089?kap=380109

Var visst på 6150,-
Sitat av supercali Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Vet er det off topic men er dette før skatt?
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Vet er det off topic men er dette før skatt?
Vis hele sitatet...
Nettoinntekt - faste utgifter (husleie, strøm, forsikring mm) >= 6150,-

Hvis mindre -> søknad om sosialhjelp

(forbehold: offentlige dokumenter er vanskelig å oversette og jeg jobber ikke på NAV)
Summen på 6150 er veiledende og ikke noe man har krav på. Utbetalingen kan være mer eller mindre alt etter hva saksbehandler mener. Det er ikke skatt på sosalhjelp.
Sist endret av mr.roundtree; 2. februar 2019 kl. 01:55.