Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 13348
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Hei!
Jeg skal lage mat til 10 stykker på søndag. Denne middagen er meget viktig - det står mye på spill...

Har dere noen tips til retter som imponerer, men som en dedikert nybegynner fortsatt kan lage? Jeg har ingen kriterier.

Setter pris på svar.
plankebiff er alltid en slager
Ordinær Freak
Hitiz's Avatar
Hval med soppstuing.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Lutefisk? Eller kanskje fårikål?

To gode retter som slår godt ann ved et skikkelig middagsselskap.
Sist endret av Mexxy; 28. juni 2014 kl. 00:17.
Neutral Good
Mith's Avatar
Hvis du ikke har laget mat til så mange før så imponerer sikkert ostesmørbrød. Du må nesten si noe om hva du kan lage i liten skala, evt. pris og hva du vil lage. Hva med å steke ti biffer og lage tilbehøret på forhånd? Poteter, ris, grønnsaker, saus kan holdes vamt ganske lenge mens du steker biffene. Er ufattelig mange muligheter.
Sist endret av Mith; 28. juni 2014 kl. 00:22.
Hvem er det du skal lage til? Noen kompiser eller sjefen/kollegaer liksom?
Mat: Reinskav i soppsaus (fløtebasert) med rosenkål og couscous.
Drikke: mørkt øl, enten Bayer fra super'n eller Ægir fra polet avhengig av budsjett

Dessert: blåbær i vaniljekesam (husk å vaske bæra i vann med litt eddik i først, skittne bær)
Drikke: musserende something
Husk at hvordan du fremstår som vert(?) også er en viktig del av å imponere med matlaging. Fortell hva retten(e) består av, og gjerne hvorfor disse ingrediensene er valgt sammen. Skal det serveres vin? Kom gjerne med en forklaring på hvorfor akkurat den vinen ble valgt. Gode tips til drikken får du på vinmonopolet.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Trådstarter
Jeg skal lage dette til 10 stk, de fleste av dem rundt 40. Jeg vil lage noe de absolutt ikke forventer, og så lenge dette ikke er SUPERdyrt er ikke prisen noe problem. Takk for tipsene, søker opp tipsene deres nå.

legger til: Dette er en avskjedsfest med familiemedlemmer!
Sist endret av alltidvandrer; 28. juni 2014 kl. 00:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
http://dinmat.no/Fransk-ostesuppe samt denne er en sinnsyyyk god forrett/rask middag på travle dager.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Trådstarter
Jeg har egentlig lyst til å bare kopiere noe genialt og følge det som står i oppskriften til punkt og prikke. Så hvis noen har en mer detaljert oppskrift eller en link, så hadde det vært nais. Kan ingenting om viner heller, så hvis dere har noen forslag, kjør på.
Forrett : ørretrilette eller ørret/laksetartar med limesaft. Dressing.
Hovedrett : Ølbressert lammeskank med pastinakkpure og rotgrønnsaker, til dessert lager du blåbær eller multepannacotta med ekte vaniljestang og 50/50 melk-fløte blanding..

http://www.matprat.no/oppskrifter/gj...-lammeskanker/

http://trinesmatblogg.no/2011/03/10/...e-blab%C3%A6r/

http://maschmanns.no/orrettartar-med-gresslok-og-lime/i

http://maschmanns.no/orrettartar-med-gresslok-og-lime/
Sist endret av NoillStress; 28. juni 2014 kl. 00:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Sitat av alltidvandrer Vis innlegg
Jeg har egentlig lyst til å bare kopiere noe genialt og følge det som står i oppskriften til punkt og prikke. Så hvis noen har en mer detaljert oppskrift eller en link, så hadde det vært nais. Kan ingenting om viner heller, så hvis dere har noen forslag, kjør på.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har noe særlig erfaring med matlaging ville jeg holdt meg unna noe for avansert. Det er ikke nødvendigvis bare å følge en oppskrift. Flere deler av maten skal tilberedes om hverandre, og attpåtil jo større mengder mat du lager jo vanskeligere blir det, særlig uten et godt utstyrt kjøkken. Det er bedre å lage enkel/middels mat godt enn dårlig avansert mat.

Steik er egentlig et ganske greit måltid. Du krydrer steiken og hiver den inn i ovnen til den når ønsket kjernetemperatur. Samtidig har du alle stekeplatene og kjøkkenbenken ledig til å tilberede tilbehøret du trenger.
Helstekt indrefilet er ikke vanskelig - så lenge du finner en grei oppskrift og bare følger ordentlig med. Men du trenger et steketermometer.

Stek biffen først på sterk varme i en stekepanna for å gi den stekeskorpe. Legg den så i ovnen med et steketermometer - i en stekepose. Stek den til den når ønsket kjernetemperatur. Jeg pleier å ta den ut ved cirka 57 grader, og la den hvile på benken i 10 minutter. Da burde den ligge på cirka 60-65 grader - og er klar til å kuttes opp i biter.

Diverse tilbehør velges etter smak.

Til dessert er sjokolademousse veldig godt. Jeg bruker denne oppskriften, og det funker veldig bra. https://www.google.no/url?sa=t&rct=j...,d.bGQ&cad=rja

For at det skal gå bra med denne er det noen tips:
- Vær tilmodig og forsiktig. Brå bevegelser og dårlig tid vil ødelegge den
- IKKE søl noe vann i sjokoladen. Selv noen få dråper med vann kan ødelegge kokesjokoladen. (den blir herdet, og ikke myk og rennende slik du trenger den)
- Vent lenge før du blander inn kremen med sjokoladen

Å vende inn krem, betyr ikke å blande. Måten man gjør dette på er å bruke en slikkepott og på en måte brette sjokoladen og kremen forsiktig over hverandre - veldig forsiktig. Denne vil bevare luftigheten i kremen.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av alltidvandrer Vis innlegg
Kan ingenting om viner heller, så hvis dere har noen forslag, kjør på.
Vis hele sitatet...
Når du har bestemt deg for hvilken rett du skal lage så går du på polet og sier det til en ansatt, de har som regel god peiling.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Trådstarter
Sitat av tep0sen Vis innlegg
Hvis du ikke har noe særlig erfaring med matlaging ville jeg holdt meg unna noe for avansert. Det er ikke nødvendigvis bare å følge en oppskrift. Flere deler av maten skal tilberedes om hverandre, og attpåtil jo større mengder mat du lager jo vanskeligere blir det, særlig uten et godt utstyrt kjøkken. Det er bedre å lage enkel/middels mat godt enn dårlig avansert mat.

Steik er egentlig et ganske greit måltid. Du krydrer steiken og hiver den inn i ovnen til den når ønsket kjernetemperatur. Samtidig har du alle stekeplatene og kjøkkenbenken ledig til å tilberede tilbehøret du trenger.
Vis hele sitatet...
Det du skriver er interessant, men jeg har som vanlig for stor tro på meg selv og tror jeg kan lage den perfekte retten til alle disse 10 til tross for at det muligens blir ganske avansert. Men jeg skjønner hva du mener. Skal prøve å holde det enkelt.

Så litt på denne nå:
http://www.matprat.no/Oppskrifter/Gj...ns-steam-buns/

Jeg ser alle rådene deres og vurderer dem nøye. Setter fortsatt pris på all hjelp jeg har fått og får.
All about the money
JaxMackey@420's Avatar
34 4
Sier bare pannekaker i Amsterdam jeg.. Aldri spist meg så mett nooooooongang... =P
Jeg synes det er ganske enkelt å lage Beef Wellington, i forhold til hvor lekkert det smaker (og ser ut).
Det er indrefilet av storfe innbakt i butterdeig. Det er nesten like enkelt som å steke en stek, bare at du må rulle den inn i butterdeigen før du hiver den i ovnen.
Butterdeig får du kjøpt ferdig, men er også lett å lage selv. Det skal litt fyll mellom butterdeigen og indrefileten, i de fleste oppskriftene er det sennep, finhakket sopp og kastanje, og skinke (evt bacon) men jeg har alltid sløyfet skinke/bacon da det virker litt mektig.

Blomkålsuppe med hjemmebakte horn er en enkel forrett men kjempegodt, nesten umulig å feile med (så lenge du ikke svir den), og noe de fleste liker. Et lite kokketips jeg lærte av en venn er å kjøre en halv blomkål i blender til den er bortimot pulverisert, og spe suppen med det for å få den litt fyldigere. Den kan drysses med litt sprøstekt bacon rett før servering.

Hjemmelaget pannacotta med ekte vanilje og bær er en god idè, det er enkelt å lage og lages dagen i forveien, og også noe de fleste liker.

Jeg har ingen spesielle oppskrifter på dette, men du finner hundrevis av oppskrifter av dette på nettet, de fleste er ganske like.
Jeg pleier bare å plukke en (fra en seriøs side) når jeg skal lage noe av dette.
hele den wellington greia gjør ting mye vanskeliggere enn det trenger - og mye mer arbeid. Og butterdeigen blir fort sjip om noe går galt og for mye saft fra biffen blander seg med den. Ville heller bare laget en godt marinert indrefilet, helstekt. Mye mindre arbeid, like godt og mye enklere.
Sist endret av etse; 28. juni 2014 kl. 01:44.
Rank #1 smoker
ninzo's Avatar
3 0
slå til med elg kjøtt, poteter (med en saus) også noe grønnsaker! alltid godt
Tips: bruk en saus med "sopp" smak gir kjøttet en litt mer fersk smak

Lykke til med matlaging
Sitat av etse Vis innlegg
hele den wellington greia gjør ting mye vanskeliggere enn det trenger - og mye mer arbeid. Og butterdeigen blir fort sjip om noe går galt og for mye saft fra biffen blander seg med den. Ville heller bare laget en godt marinert indrefilet, helstekt. Mye mindre arbeid, like godt og mye enklere.
Vis hele sitatet...
Eventuelt bare ta en romertopf, skrubba jordskokk i bunn, løk, hvitløk oppå der igjen, spinat, noe kjøtt på toppen av det og til slutt rikelig med smør, olje og krydder.

Sett i ovenen på 100 grader ish i 3-4-5 timer.

Enkelt og digg.

Anbefaler å rulle innholdet fra romertopfen i hjemmelaga nanbrød laget fra yoghurt og speltmel...
Sist endret av Turbolego; 28. juni 2014 kl. 01:52.
Kan se ut som det blir heftig nattmat i natt om denne fristingen pågår.
Ertesuppe kokt på svineknoke.

Du kan ikke ta feil:

3-4 liter vann.
2. stk svineknoke.
300 g. erter.
3 hele løk.
Timian og laurbærblad.

La det kok sammen i ca. 1 og en halv time.

Etter det har kokt seg sammen tilsetter du potet, gulerot, selleri, purre.
Rensk knoken for kjøtt. Kjøttet slipper av seg selv etter 1-2 timer med koking.

Serverer du det her med pannekaker med bacon så kan jeg nesten garantere at du har en innertier. Ihvertfall hos den eldre generasjonen.
hei. er kokkelærling her jeg har noen små tips til foreksempel en 3 retter.

Forrett.
http://dinmat.no/Chili-og-limemarinerte-reker
150gr med reker pr pers

VIN:
http://www.vinmonopolet.no/vareutval...12/sku-9906201

denne vinen skjærer gjennom retten på en nesten ubeskrivelig måte siden den har en fantastisk friskhet som forfrisker munnen til og ta en ny bit og utgjør at retten stiger et par hakk høyere en vis man hadde servert bare den retten aleine uten en vin med mye friskhet og litt fylde som gjør at man får følelsen av og bli litt mør i kjeven samme som rødvinen til hovedretten.

Hovedrett:
http://dinmat.no/Australsk-kylling

her må du putte på noe grønt. feks asparges som du koker i 1 min (koke dem 1min for og få ut råsmaken), legg dem rett i en boks med kaldt vann og steker dem i meierismør rett før servering med litt pepper på.

ovnstekte småtomater du deler i 2 og har på en god olivenolje havsalt og koriander(helst frisk kuttet koriander) steker på 150gr i 5 min midt i ovnen rett før servering.

SAUS.

3 sjalottløk, finhakket
2 ss smør, gjerne usaltet hvis du har
1 dl hvitvin (går helt fint med billig pga skal bare få syre)
1/2 dl kyllingkraft
1 dl fløte
salt og pepper
friske urter (koriander,litt timian) (gjenspeiler retten mer)

stek finhakket sjalottløk blankt i smør tilsett hvitvin og kyllingkraft + finkuttet urter reduser 5min på fullguffe så det er redusert med veske tilsett fløte.

TA AV VARMEN SETT PÅ LOKK!
kok opp rett før servering

Vintips : velge begge vinene (da kan folk
mellom rød/hvit vin eller kjøpe en av dem


http://www.vinmonopolet.no/vareutval...13/sku-5155601

passer fint til retten denne vinen pga du har urter i hovedretten og denne smaker litt mørkebær men litt syrlig men samtidig frisk noe som utgjør mye vis du får en god fløtesaus fordi den stikker litt igjennom det fete i sausen.


http://www.vinmonopolet.no/vareutval...13/sku-1342001

passer fint til hovedretten. pga den har et lite hint av pepper og en smak av tropiskfrukt som utgjør litt av retten med australsk kylling.

Dessert:

http://www.melk.no/oppskrifter/desse...prikoskompott/

del osten inn i 10 små kakestykker

denne desserten er veldig god men mektig men et lite

tips: stikk noen få korn med grovt havsalt inn i osten ikke helt inn men på så saltet sitter fast i skinnet på osten.

før du vender osten i egg. da får du den litt salte smaken samtidig du får den gode ostesmaken. faller veldig godt inn hos mange pga ny opplevelse og en smak som ikke er til vanlig og få servert.

VINTIPS: http://www.vinmonopolet.no/vareutval...to/sku-1156001

denne passer godt til retter pågrunn av den har et fint preg av sitrus som ''spicer opp'' desserten fordi du får det syrlige opp mot den søte kompotten og den litt tunge osten



dette er et oppsett jeg kjørte selv under et 35års dag aleine og fikk gode tilbakemeldinger på dette.



har lagt ved linker for og gjøre det lettere for deg kunne gitt mange tips men skal i bryllup så påtide og ta natta:P men vis det er no eller du ønsker og gi tilbakemelding på dette oppsettet vis du velger det så hører jeg gjerne fra deg uansett lykke til!
Den undervurderte
Hvis du skal ha Dessèrt, prøv med gelè-kake! vanlig kakebunn nederst, vaniljekrem og- eller fyll av eget valg, opp til neste lag med kake-bunn''ish'', hell på med jordbærsyltetøy eller syltetøy av eget valg, topp så heile drid'n med å ta kaketoppen øverst, legg masse jordbær, blåbær, banan etc, etc på toppen, og hell i flytende gelè, nok til at det går ca 2-3 cm over toppen på frukten, og la det stå over natten... Pappa sin gelèkake er ihjeeelrå! Passer til alle anledninger, og du kan forme den som du vil! Oppdaterer med bilde når jeg finner ett eller to!
Sitat av morfen94 Vis innlegg
Hvis du skal ha Dessèrt, prøv med gelè-kake! vanlig kakebunn nederst, vaniljekrem og- eller fyll av eget valg, opp til neste lag med kake-bunn''ish'', hell på med jordbærsyltetøy eller syltetøy av eget valg, topp så heile drid'n med å ta kaketoppen øverst, legg masse jordbær, blåbær, banan etc, etc på toppen, og hell i flytende gelè, nok til at det går ca 2-3 cm over toppen på frukten, og la det stå over natten... Pappa sin gelèkake er ihjeeelrå! Passer til alle anledninger, og du kan forme den som du vil! Oppdaterer med bilde når jeg finner ett eller to!
Vis hele sitatet...
Mousakka. Lett nok til å bli dritgodt, spesielt nok til å imponere.
Den undervurderte
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Mousakka. Lett nok til å bli dritgodt, spesielt nok til å imponere.
Vis hele sitatet...
Ikke dumt! Et annet artig valg er vel Créme Brûlée.. Den pleier vel å være bankers for min del, men Mousakka styrer innover en topp 3 altså
Den største faren når man skal lage noe man ikke har laget før til mange er at man bommer på tiden, altså at man steker ihjel biffen, svir noe eller lignende. Da kand et være tryggere å gå for noe med lang tilberedingstid, da blir det ikke no stress.

Ølkokt lammeskank f.esk er jævlig digg, og ikke så vanskelig, bare tidkrevende: http://www.godt.no/#!/oppskrift/615/...-med-potetpure
Sitat av JaxMackey@420 Vis innlegg
Sier bare pannekaker i Amsterdam jeg.. Aldri spist meg så mett nooooooongang... =P
Vis hele sitatet...
Så ditt forslag er at han reiser til amstern å kjøper pannekaker?

Til Ts: Bacon surret kylligfilet med pesto og permesan severt med ris og en god saus.

Del kylligfileten i 2 ha så på hjemmelaget pesto og revet permesan. Ha på salt of pepper surr inn i bacon fres så kylligen i pannen og legg på stekebrett. Stekes på 200grader i ca 30-40 min sjekk selv når den er ferdig.

desert creambrule med bailys i.

vin får du på anbefaling på polet
Lag noe du føler du behersker selv... Det er ikke smart å prøve å frekke seg med fancy råvarer og teknikker for første gang når man skal ha en viktig middag. En godt gjennomført pytt i panne smaker alltid bedre enn overkokt hummer.

Ta utgangspunkt i hvilken råvarer og smaker du vil ha og så tilpasser du rettene utifra økonomi/ferdigheter, hvor god tid du har osv. Norsk asparges f.eks er en fantastisk råvare i sesong med svært mange variasjons muligheter.

Noe du må tenke på er hvordan gjester som kommer og hva som faktisk vil imponere de. En gjeng med Tromsøværinger vil antageligvis ikke sette like stor pris på torskeloins som jeg f.eks. ville gjort. Jeg ville på min side derimot bli lite imponert hvis jeg fikk f.eks. fårikål for det har jeg spist så mange ganger (+ at du ikke klarer å lage den like god som mamma

Tja, lei av å skrive på mobilen så kom heller med spørsmål.

Glemte markjordbær! Plukk markjordbær og server, syyyykt kult dom gjest å se at du har lagt mye i det!
Sitat av shittrønder Vis innlegg
Ertesuppe kokt på svineknoke.

Du kan ikke ta feil:

3-4 liter vann.
2. stk svineknoke.
300 g. erter.
3 hele løk.
Timian og laurbærblad.

La det kok sammen i ca. 1 og en halv time.

Etter det har kokt seg sammen tilsetter du potet, gulerot, selleri, purre.
Rensk knoken for kjøtt. Kjøttet slipper av seg selv etter 1-2 timer med koking.

Serverer du det her med pannekaker med bacon så kan jeg nesten garantere at du har en innertier. Ihvertfall hos den eldre generasjonen.
Vis hele sitatet...
Dette er knakgodt altså! Særlig hvis en bruker en salt skank (like salt som spekeflesk). Og dette blir nesten bare bedre og bedre ettersom det koker.
Ellers kan man ha i litt persillerot også.
Steik er - som andre har sagt - lett å lage, og frigjør mye plass på kjøkkenbenken. Du skal lage mat til ti stk, det kommer til å bli mye rot og stress hvis du skal begynne med andre ting hvis du ikke har gjort det en del ganger før. Rødvinssaus med kraften av steiken er lett å lage - du finner mange enkle oppskrifter på matprat etc. Hold deg unna kompliserte sauser som trenger egg og andre råvarer som det, det tar lang tid å lage og er lette å ødelegge. Stek har ofte en såpass kraftig smak at selve steken skal stå i høysete, som da vil gjøre at du ikke trenger allverdens med garnish og ting ved siden av.

Av steik så har jeg en forkjærlighet for hjortestek, det har en god og vill smak, men fortsatt mild med en mør konsistens.
Forrett synes jeg er viktig, men til kraftige kjøttretter anbefaler jeg igrunn ett par-tre gode oster og kjeks, med en søt tapenade. Ukomplisert, tar ikke ingen tid i det hele tatt, og smaker godt. Finn ut noen spesielle trekk ved hver ost, og fortell om disse. Mat smaker best hvis du bygger opp litt forventning.
Til ost er det godt med en søt hvitvin, spesielt siden en kjøttrett som stek trenger litt kraftig rødvin.
Mellom osten og kjøttretten så kan det være godt å servere en syrlig drink. Syrlige ting øker appetitten. Jeg har en forkjærlighet for original daquiri (som uttales da-ki-ri, ikke det...alle andre sier). Svært enkel å lage, og ser bra ut.
2 cl sukkerlake
2-3 cl limesaft (Selvpresset er velpresset)
4 cl rum (Ron Metusalem har en O.K smak, er billig, og selges som hovedsortiment på Vinmonopolet).
Dette shakes (Ikke lenge, 6-7 sekunder pleier å holde avhengig av kvalitet på isbiter), helles over i coctailglass for full estetisk effekt, evt. små melkeglass som har stått i fryseren en stund, og serveres med litt pepper på toppen, eller limepeel.

Dessert er jeg elendig på, så det skal jeg ikke uttale meg noe om. Er ikke spesielt glad i søtsaker, pleier ofte bare å ta en litt søt drink etter måltid.

Alt i alt blir det en tre-retters med aperitif i mellom, og det meste kan kjøpes inn dagen før og gjøres klar. Det er bare steken og sausen som krever litt kokkelering, men alt dette kan du gjøre FØR gjestene kommer, som jeg synes er en god ting. Ingen liker å se en stressa kokk.

Uansett hva du gjør, lykke til! Det er gøy å lage god mat og få skryt!
The Merciful One
mr5050's Avatar
Klassisk svinsestek med sprø svor og saus laget på kjøttkraften av steken
Sick mange gode matretter her,men vil si at en god del av de ikke vil imponere så veldig på et viktig middagsselskap.. KP til han som foreslo hjortestek tho, fin matlagningsfilosofi generelt, props: )

EDIT: Ost synes jeg er en fin AVSLUTTNING på måltidet
Sist endret av DuFinnerMegIkke; 28. juni 2014 kl. 14:12.
Reinskav.

Kjøp 4 poser med reinskav, noen championger, mini mais, skivet brunost, 3 bokser seterømme.
Mandelpoteter, brelett og melk.

Stek sopp i mye smør, smak til med salt og pepper. Legg til siden.
Stek renskavet, ha oppi rømmen, soppen og maisen. Legg på brunost og la dette smelte inn i sausen

Skrell og kok mandelpotetene til de nesten går i stykker. Ta ut vannet og knus potetene. Ha litt melk i til du har en mos og bruk enten salt og pepper eller brelett og pepper for å smaksette. Jeg personlig bruker brelett da jeg liker smaken.

Enkelt og veldig godt

Reinstek er og svært godt.
Du steker den med termometeret til den er 75 grader i midten, da er den enda rød og mør.
Serveres med fløtegratinerte poteter, dampende grønnsaker og rødvinssaus med løk.
Sist endret av Dasset; 28. juni 2014 kl. 14:46.
Du steker den med termometeret til den er 75 grader i midten, da er den enda rød og mør.
Serveres med fløtegratinerte poteter, dampende grønnsaker og rødvinssaus med løk.

Neineinei... IKKE stek den til 75 grader kjernetemperatur.. wow..
70 grader såklart.
Sitat av Dasset Vis innlegg
70 grader såklart.
Vis hele sitatet...
ta den ut litt før (f.eks. 67) og la den hvile 10-15 minutter. La holder den bedre på saftigheten og i tillegg ettersteker den til riktig temperatur
Nå vet jeg ikke hvor mange av dere som klager faktisk pleier å lage reinstek. Men jeg steker til den er 70 grader og tar den ut. Rød og mør
Sitat av Dasset Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hvor mange av dere som klager faktisk pleier å lage reinstek. Men jeg steker til den er 70 grader og tar den ut. Rød og mør
Vis hele sitatet...
ønsket kjernetemperatur på reinstek er ca 70 grader. Men den stiger normalt 3-5 grader når den etterstekes etter du har tatt den ut av ovnen - så man vil ta den ut litt før. (og du skal ikke kutte opp kjøtt med en gang du tar det ut av ovnen, selv pleier jeg å vente cirka 15 minutter.
Sist endret av etse; 28. juni 2014 kl. 21:47.
En reinsdyrstek er ikke medium/rød/rosa w/e ved 70 grader. Den nærmer seg da gjennomstekt og det er ikke noe å diskutere engang.. Ikke snakk om personlige meninger ang stekegrader, like man den gjennomstekt så flott. Liker man den rå så flott. Den er fortsatt langt unna medium ved 70 grader.

Sitat av Dasset Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hvor mange av dere som klager faktisk pleier å lage reinstek. Men jeg steker til den er 70 grader og tar den ut. Rød og mør
Vis hele sitatet...
Ingen klager fra min side, men å feilinformere en som skal lage en fin middag er ikke i henhold. Jeg har mest sansynlig stekt mer reinsdyr og kjøtt generelt enn alle andre her i tråden.
Sist endret av DuFinnerMegIkke; 28. juni 2014 kl. 22:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjapt Google søk.
Når steketermometeret viser ca. 70°C har steken en rosa snittflate, ved ca. 76°C er den grå.
Sitat av Dasset Vis innlegg
Kjapt Google søk.
Når steketermometeret viser ca. 70°C har steken en rosa snittflate, ved ca. 76°C er den grå.
Vis hele sitatet...
Etter et kjapt søk på google viser det seg at det finnes rosa elefanter.

http://puu.sh/9Oiji/47222bfede.jpg

Ser du poenget mitt?
Sist endret av Debet; 28. juni 2014 kl. 22:58.
http://matosofi.com/nyttige-matfakta/

Jeg sier det jeg sier utifra egen erfaring etter å ha stekt noen hundre tonn kjøtt i løpet av mine 12 år som kokk og kjøkkensjef. Man kan google seg til de svarene man vil ha egentlig.

Det skal også sies at mye av det som blir oppgitt som "riktig" kjernetemperatur er lagt litt høyt. Nordmenn liker å heller være på den sikre siden (redde for rødt kjøtt) og steker gjerne kjøttet litt for mye enn for lite.
Sist endret av DuFinnerMegIkke; 28. juni 2014 kl. 23:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av DuFinnerMegIkke Vis innlegg
Det skal også sies at mye av det som blir oppgitt som "riktig" kjernetemperatur er lagt litt høyt. Nordmenn liker å heller være på den sikre siden (redde for rødt kjøtt) og steker gjerne kjøttet litt for mye enn for lite.
Vis hele sitatet...
I am Duckie and I approve this message. Når jeg steker biff er min ferdig sist for å si det sånn. De kaller den 'tørr', jeg kaller den perfekt til saus og potet.
Apropos det, hva med helt vanlig biff, peppersaus og fløtegratinerte poteter? Lag en til deg selv først når du får sjansjen så øker du mengden etter du har klart å laget en vellykket biffmiddag? Her imponerer du ved å lage fancy tilbehør, en biff er lett å lage, godt og de fleste anser det som høyverdig mat ekskludert veggiser.
Hvordan gikk dette? OG hva serverte du til syvende og sist?
Tikka Masala, en god saus - Win.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Debet Vis innlegg
Hvordan gikk dette? OG hva serverte du til syvende og sist?
Vis hele sitatet...
Lurer på det samme, hvordan gikk det? Ble det god og suksessful mat? Hva lagde du og hva ble tilbehøret?
Indrefile av reinsdyr
Serveres med dampede beter og ovnsbakte poteter. Betene heller du smeltet smør over, ha litt timian og pepper i smørret når du smelter det.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Trådstarter
Hei, hei!
Jeg skulle altså lage en reinsdyrsrett, men når dama nede på meny var såpass nubete som hun var ble det kleftiko i stedet.

Pakka det inn i matpapir og hadde masse digg oppi der sammen med lammekjøttet. Det ble stor suksess - litt fancy og godt.

Takk igjen for alle svar. Jeg tipper denne tråden er til nytte for andre freaks, så den får vel bare leve sitt eget liv fra nå av.