Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3991
Jeg er nå ferdig med studiespesialiserende på videregående, må jeg gå TIP, deretter få et fagbrev innen et felt for å komme meg offshore? Eller hvordan fungerer dette, vet at jeg må ta noen grunnkurs. Gjerne del deres historie om hvordan dere kom dere ut og/eller planlegger å jobbe offshore.
Tja, med bare studiespesialiserende er det svært avgrenset med jobber i offshore - om det i det hele tatt er noen. Ettersom du har valgt studiespesialiserende - hvilket fagfelt kan du tenke deg å jobbe med? Hvis du er en av de som tok studiespes for å utsette de tøffe valgene i noen år, så vil jeg at det er på tide å bestemme seg for noe, og gå all inn på de.

Any way - har du fullført videregående, så har du ikke rett på å gå en ny linje. Dette må du i så tilfelle betale av egen lomme, dersom du er heldig og får plass. Jeg tror det skal være relativt begrensede muligheter for dette, med mindre du er tilknyttet en fylkeskommune med lave søkertall sett i forhold til antall plasser.

Hvis du ikke har noen annen ambisjon enn at du vil være offshore, så har du flerfoldige hundretalls av yrker/utdannelser som kan gi deg plass i Nordsjøen. Jeg vil anbefale deg å se på ting som undervannsingeniør, allokeringstekniker, og brønn- og borekurs. For å ha et mer overordnet perspektiv, så er ingeniørutdanninger og andre realfaglige disipliner det som går mest av. Du kan naturligvis satse mot en økonomi/juss-relatert utdannelse og jobbe i selskaper som opererer offshore, men da er du nok i større grad kontorrotte og forhandlingsmann enn rent praktisk tilstedeværende.

Lykke til med valgene!
Trådstarter
5 0
Fisk23, Tusen takk for svar, jeg har vurdert å ta Brønnteknikk VG2 samt et par andre kurs, blant annet sikkerhetskurs osv, jeg hadde tenkt å starte med å jobbe som boredekksarbeider å arbeide meg oppover til f.eks tårnmann/derickman, jeg tror ikke kursene er noe problem, jeg kunne tenkt meg 2-4 rotasjonen, og jeg er ganske sikker på at man ikke får det onshore.
Skal du gå VG2 Brønnteknikk året eller bare ta kurset?

Det blir uansett vanskelig for deg, om du begynner på nytt og tar årene på VGS så har du ikke lengre ungdomsrett når du skal begynne som lærling, som betyr at du havner nederst på listen av alle søkere uansett hvor gode karakterer og lite fravær du har.
Om du tar kurset og ikke hele skoleåret kommer du nok ikke til å få jobb med mindre du kjenner noen som kan hjelpe deg offshore.
Det er plenty av folk som har brukt mye penger på kursene du nevner, men aldri har fått jobb.

Selskapene vil helst ha folk med erfaring fra offshore (som det er nok av), i opplæringstillingene vil de helst ha de som kommer fra f.eks brønnteknikk.
Og komme seg offshore i den posisjonen du er i nå er ikke lett, med mindre du utdanner deg videre til ett av yrkene som fisk23 nevnte.

Jeg gikk VG2 Maritim og begynte som lærling på båt med 4-4 rotasjon, når jeg er ferdig med teknisk fagskole kommer jeg til å ha en betydelig større mulighet for å komme meg over på rigg og jobbe 2-4.

Men du burde også tenke på om dette er noe du faktisk kommer til å trives med, selvfølgelig frister det med god lønn og mye fri, men jeg vet om mange som kom seg offshore og fant ut at det ikke var noe for dem i det hele tatt.
Sist endret av Forvirretperson; 23. juni 2014 kl. 00:48.
Trådstarter
5 0
Sitat av Forvirretperson Vis innlegg
Skal du gå VG2 Brønnteknikk året eller bare ta kurset?

Det blir uansett vanskelig for deg, om du begynner på nytt og tar årene på VGS så har du ikke lengre ungdomsrett når du skal begynne som lærling, som betyr at du havner nederst på listen av alle søkere uansett hvor gode karakterer og lite fravær du har.
Om du tar kurset og ikke hele skoleåret kommer du nok ikke til å få jobb med mindre du kjenner noen som kan hjelpe deg offshore.
Det er plenty av folk som har brukt mye penger på kursene du nevner, men aldri har fått jobb.

Selskapene vil helst ha folk med erfaring fra offshore (som det er nok av), i opplæringstillingene vil de helst ha de som kommer fra f.eks brønnteknikk.
Og komme seg offshore i den posisjonen du er i nå er ikke lett, med mindre du utdanner deg videre til ett av yrkene som fisk23 nevnte.

Jeg gikk VG2 Maritim og begynte som lærling på båt med 4-4 rotasjon, når jeg er ferdig med teknisk fagskole kommer jeg til å ha en betydelig større mulighet for å komme meg over på rigg og jobbe 2-4.

Men du burde også tenke på om dette er noe du faktisk kommer til å trives med, selvfølgelig frister det med god lønn og mye fri, men jeg vet om mange som kom seg offshore og fant ut at det ikke var noe for dem i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Hadde planlagt å bare ta kurset, usikker på om jeg kommer inn på selve skolen fordi jeg da er ferdig med videregående.
Ja, jeg forstår dette, har selv lagt veldig mye arbeid i å undersøke hva som går og hva som ikke går, men jeg synes at å jobbe som boredekksarbeider, for så å arbeide seg oppover høres veldig interessant ut, jeg angrer meg veldig på at jeg gikk studiespesialiserende, men hva vet man når man er 15-16 år om ulike yrker? Litt vanskelig å finne noen vei ute på offshore. Har også en onkel som er elektroingeniør, tror han jobber noe ala subsea, vet ikke hvor stor betydning dette har for meg da, når jeg skal søke en plass.
Sist endret av Snusdåse; 23. juni 2014 kl. 01:59.
Den undervurderte
Hei! Tenkte å dele denne lenken med deg! Min tidligere stefar tok dette kurset for noen år siden og kom seg ut i nordsjøen, han begynte hos Dolphin Drilling og har jobbet seg opp en del!
Ta en titt og se om dette er noe for deg, det er godjent av lånekassen, så det er mulighet for studielån/stipend!

De har kurs i disse byene:
Trondheim, Oslo, Bergen, Bodø, Kristiansand, Tromsø og Stavanger
OffshoreUtdanning.no

Håper du finner ut av det!

- Morfen
Hvis du ikke tar VG2 Brønnteknikk som skole, for så å komme deg ut som lærling så er du nesten 100% avhengig av å ha et fagbrev innen relevant yrke for å komme deg inn i drilling. Du kommer ei heller til å få en entry stilling som boredekk arbeider, du begynner med all sannsynlighet som Roustabout (dekks- og vedlikeholds arbeider). Du sier og at du har vurdert og ta Brønnteknikk samt en del andre kurs bl.a sikkerhetskurs, skal du offshore, så MÅ du ha sikkerhetskurs, ferdig diskutert. Aller først burde du uansett dra til sjømannslege å få helseattest, kjipt å bruke masse penger på kurs osv for så og ikke få helseattest, da er du ikke skikket til å reise offshore.

Jeg kom meg offshore etter jeg hadde tatt brønnteknikk som privatist gjennom offshoreutdanning.no (med fagbrev fra før). Fikk jobb relativt fort da jeg fikk noen tips om hvem jeg burde ringe i firmaet jeg nå jobber i. Hadde flaks med at de trengte mye folk pga nye rigger, sånn er det fortsatt, flere selskaper har nye rigger på vei, og trenger derfor mye folk, men det er mange om beinet, så det gjelder å ha alt på stell...
Sist endret av LP88; 23. juni 2014 kl. 08:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Du trenger sett ikke brønnteknikk for å komme offshore.
Du må finne ut hva du har lyst til, hva du intereserer deg for, og så ta det ut i fra det.
Om du utanner deg og begynner i en jobb utelukkende pga turnus/lønn kommer du ikke til å trives, jobben din må interesere deg til en viss grad for att du skal trives.

Jeg holder på med noen kurs nå, og begynner offshore i løpet av sommeren. Jeg har kun mekanisk bakgrunn og har fagbrev som industrimekanikker. Dette er vel det som heter TIP nå?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Du trenger sett ikke brønnteknikk for å komme offshore.
Du må finne ut hva du har lyst til, hva du intereserer deg for, og så ta det ut i fra det.
Om du utanner deg og begynner i en jobb utelukkende pga turnus/lønn kommer du ikke til å trives, jobben din må interesere deg til en viss grad for att du skal trives.

Jeg holder på med noen kurs nå, og begynner offshore i løpet av sommeren. Jeg har kun mekanisk bakgrunn og har fagbrev som industrimekanikker. Dette er vel det som heter TIP nå?
Vis hele sitatet...
Nei, man må ikke ha brønnteknikk for å komme offshore, men skal du jobbe innen drilling så må du det, noe OP gir utrykk for at han vil, og man må i tillegg ha fagbrev, evt klare å komme seg inn som lærling. Forøvrig er ikke det å jobbe offshore synonymt med å bli millionær, så om det er det som er motivasjonen så burde man tenke i andre retninger. Mekaniske fag ("mekken") er TIP nå ja
Sist endret av LP88; 23. juni 2014 kl. 10:41.
Begynn på land innen oljeservice eller noe annet mekanisk så du får deg erfaring først, det er ihvertfall mitt tips når du har gått på studiespesialiserende.
Selvfølgelig må en ikke ha brønnteknikk, men utifra ts sine ønsker så er det brønnteknikk som er den mest relevante utdanningen.

Det finnes utrolig mange yrkesveier en kan ta for å komme seg på plattform, men du utdanner deg ikke til vaskedame bare for å komme deg på en plattform, du tar jo selvfølgelig den utdanningen som er relevant for stillingen du vil ha ombord.