Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  808 207730
Jeg og en kompis kjøpte oss quadcopter i vinter, og har gjort oss opp en del erfaringer. Flere kompiser har lyst til å bygge sitt eget, eller lurer på hvordan dette funker, så her lager jeg en tråd hvor jeg prøver å samle den aller mest relevante infoen i førstetråden.

For det første, noen vil kanskje lure på hvorfor jeg fokuserer på quadcopter, og ikke f.eks. tri-copter eller hexa-copter, og det er for å kunne holde tråden så konsis som mulig. De fleste flight-controllere takler tri-, quad, hexa- og octocopter. Jo fler rotorer, jo dyrere flyvemaskin...

Generelt om quadcopter
Den største forskjellen med "systemet" quadcopter sett ift. f.eks. et helikopter (bortsett fra antallet rotorer) er at verdiene fra radiosenderen går ikke direkte på ESC-ene, de går via en flight controller. De som flyr helikoptre vil si at dem bruker både gyroer og stick-mixes som hjelpemidler på konvensjonelle helikoptre og, men det er allikevel en annen liga.

Hvordan flyr man et quadcopter?
Det vanligste oppsettet heter mode 2 og beror på hvilke stikker på radioen som styrer hvilke akser på copteret. Mode 2 ser slik ut:
Høyre horisontal stikke: ROLL (lene seg fra side til side, får copteret til å fly den retningen du lener deg inn)
Høyre vertikal stikke: PITCH (lene seg fremover og bakover, får copteret til å fly den retningen du lener deg inn)
Venstre horisontale stikke: YAW (Roterer horisontalt rundt sin egen Z-akse, som en karusell)
Censtre vertikale stikke: THROTTLE (Øker hastigheten på propellene jevnt fordelt, uansett vinkel på copteret)

Når man slipper alle stikker så kan flere ting skje avhengig av hva slags modus du flyr i. Noen flight controllere kommer pre-loaded med nybegynnervennlig modus, noen ikke. Det beste å begynne med er en modus som auto-nivellerer copteret når du slipper høyrestikkene. I denne modusen vil et utslag på høyrestikkene fungere som en absolutt vinkel som copteret vil prøve å opprettholde (vanligvis maxer den på rundt 50 grader). Hvis du i tillegg har på en modus som holder stødig høyde kan du slippe venstre stikken også, og copteret står rolig i lufta om det er kalibrert riktig/vindstille osv.

Hvis du kjører i det som ofte kalles acro-modus (også i fly- og heli-verden, står for "acrobatic"), så vil utslaget på høyrestikkene fungere som setpunkt til hvor fort endringen i vinkel skal skje. Mao. kjører du i acro mode så vil en stabil input fra høyrestikken oversettes til en stabil endring i vinkel på copteret, det vil aldri stå stille før du har sentrert stikken. Og det er ikke sikkert at copteret ligger rett på det tidspunktet! Denne kjørestilen er for viderekomne.

Noen flight controllere kombinerer disse to kjørestilene, de overlapper hverandre basert på hvor store utslag du har på stikkene (det er hvertfall en av måtene det gjøres på).

Komponentene i et quadcopter
Det er 5 hovedkomponenter som utgjør et quadcopter, hvis man ser bort fra ramme og kabler.
Radiosender---(luft)-->Radiomottaker--->Flight controller--->4xESC(hastighetskontrollere)---->4xMotorer

- Radiosenderen er fjernkontrollen med stikkene du bruker til å fly. Du trenger en med minst 4 kanaler, fordi du skal ha to stikker som skal kunne brukes i to retninger hver (til roll, pitch, yaw og throttle). Ekstra kanaler kan anses som en bonus, og brukes til f.eks. start/stopp funksjoner og å bytte mellom flight modes.

- Radiomottakeren bør følge med -senderen om du har kjøpt en fornuftig startpakke. Hvis du har en 4-kanals radio vil mottakeren ha minst 4 rader med 3 tilkoblingspinner. Hvert sett med tre tilkoblingspinner utgjør en kanal, med 1.Signal, 2.Spenning(5v) og 3. Jord. På utgangene til mottakeren kan du koble ESCer og servoer direkte for å teste om radio/ESC/servo osv fungerer. Signalene her er puls-tog på rundt 50hz med duty cycle på mellom 1 og 2 millisekunder, som er en standard for alt RC-utstyr.

- Flightcontrollere finnes det mange av, og er den sentrale biten i et quadcopter. Dens funksjon er å bruke bevegelsessensorer (minimum 3-akset gyroskop (måler endring i vinkel over tid)) for å holde styr på hvordan copteret oppfører seg i luften. Stikke-verdiene som i et helikopter ville blitt foret direkte på ESC-ene må her en tur innom flight controlleren hvor det gjøres en del matte (PID regulatorer) før det spyttes ut igjen til ESC-ene. En svært populær (og billig) flight kontroller som bare bruker gyroer heter KK Multicopter, og er laget av en nordmann. Litt opp i pris, så får du i tillegg et 3-akset akselerometer (ofte forkortet acc). Acc holder orden på din absolutte vinkel, men er ikke nøyaktig ved store, raske endringer. Derfor brukes et filter som favoriserer gyroene ved raske endringer, og acc ved små endringer rundt level-punktet. Videre finner du sensorer slik som 3-akset magnetometer (kompass), barometer (lufttrykksmåler, for høyde) og gps (for posisjon). Mitt choice of weapon for flight controller er MultiWii, fordi den finnes i mange former i alle prisklasser. Den fungerer godt, kildekoden er open source og nå har jeg lært meg den. Det finnes også dyre alternativer for den som er gira på et copter som flyr dønn stabilt fra dag 1.
Vil også nevne OpenPilot her fordi jeg synes det ser ut som et spennende prosjekt, som ikke koster så mye.

- ESC, Electronic Speed Controller har én oppgave. Den skal oversette hastighetssignaler fra flight controller eller direkte fra radiomottakeren og kjøre en motor så fort som den får beskjed om. På et quadcopter vil absolutt alle hastighetssignaler gå via flight controlleren. Dette er siste leddet av elektronikk "med logikk". En ting å passe på her er at noen flight kontrollere forer hastighetssignaler ut til ESC-ene med en frekvens på opptil 400Hz, mot standard 50Hz. Da er det viktig at ESC-ene dine takler den raske oppdateringsraten.

- Motor og propeller. Motorene på et quadcopter går sjeldent fortere enn 1200KV, som betyr 1200 rpm per volt ved fullt pådrag. Det vanligste er 1000KV og litt ned til 800KV. Jo saktere motorene går, jo større propeller trenger du for å flytte samme mengde luft. Begynn med motorer på 1000KV og propeller som er 10x4.5, altså 10" lange og 4.5" pitch. Du gidder antakeligvis ikke bytte fra denne comboen på en stund, men når du gjør det så vil du kanskje synes om å gå ned til 9x4.7. Du kan ikke avvike mye fra disse numrene uten at det går utover performance eller du har en spesiell hensikt. Uten å gå inn på teknikken bak hvordan et copter beveger seg, så må jeg nevne at det bruker to forskjellige propeller, annenhver propell skal være vridd motsatt vei.

Sett sammen et billig quadcopter for meg
Som utgangspunkt kjøper du et kit. Dette kjøper du på ebay, eller så liker jeg goodluckbuy.com. Her pleier det å følge med alt du trenger bortsett fra batterier og radio. Batterier og radio kjøper du på hobbyking, der er det absolutt billigst.

Mitt anbefalte minimum setup
- Starter-kit med ramme, multiwii flight controller, ESC-er, motorer og propeller.
Jeg ville valgt denne rammen i dag om jeg hadde kunnet velge på nytt. Jeg venter faktisk på at den skal komme i posten for å erstatte min X525 ramme. X525 ser litt tøffere ut og er litt større, men aluminiumen vil etter noe slag utvide seg i skruehullene og bøye seg i endene, og du ender opp med et copter som er rett når du letter men er skjevt etter en salto pga. kreftene som virker på den. X525 anbefales IKKE. Dessuten består X525 av en haug av deler hvor mesteparten er glassfiber som sprekker og brekker (har sikkert brukt 20 motorfester), vanskelige skruer og muttere og resultatet ser rotete ut. F450 (som i kitet) består av få deler, det blir ikke skjevt (det brekker heller, men tåler mye mer), og skroget er konstruert med kobberbaner til strømfordeling, noe som gir et langt cleanere utseende, spesielt i kombinasjon med den medfølgende 4x-combo-ESC-en. Du får deler til denne rammen på goodluckbuy, ebay og hobbyking (Q/SK450). Den er vel egentlig en clone av en DJI ramme. Størrelsen på ramma gjør så du slipper å forlenge noen kabler.

- Radio
Jeg vil faktisk gå så langt som å si: ikke velg noen annen radio enn denne. Det er denne radioen som er by far aller mest brukt blant nyfrelste hobbyflygere og den gir den superior performance i klasse med radioer som er 5-6 ganger dyrere. Den har plenty med kanaler (8) og hvis du en gang skulle ville oppgradere den til 12 eller fler kanaler (krever ny mottaker) så kan du bare laste inn open source firmware til Atmel AVR mcu-en som sitter inni.

- Batteri
Billig og greit batteri som gir deg opp mot 10 min rolig flyvning før du har begynt å henge tunge ting på copteret ditt. Stort sett alle batterier bruker ikke den pluggen som følger med i kittet, inkludert dette. Du må kjøpe denne ved siden av.

- Batterilader
Helt grei batterilader som tar 230vac input, du legger fort merke til at dette er en sjeldenhet. De fleste krever ca 12vdc og da trenger du enten separat power supply eller du må lade fra sigarettenneren i bilen.

Kjøper du varene over så er du klar til å fly

Reservedeler:
Propeller (røde, CW, CCW), (hvite, CW, CCW)
Armer
Skrog, selv om armene vil nok brekke først.
Motorer

Oppgraderinger:
- 5000mAh batteri Over dobbel kapasitet av det over, men langt over dobbelt så tungt så ikke fullt ut dobbel flyvevarighet. Copteret virker mer stabilt med tyngre batteri som henger under. Batterier med så stor kapasitet trenger denne pluggen.
- Landingsbein
Dette er blitt et must for meg. De er laget i myk nylonplast so spretter tilbake om du deiser i bakken. Ved å samle mye av tyngdepunktet til copteret under som et lodd vil det bli lettere å fly. Landingsbein er uunnværlige om du skal feste kamera under. Også kjekt som ekstra beskyttelse for batteriet.
- LED strips i rødt og hvitt. Kjøp disse om du vil bruke connectorene som sitter på.
- Batteristropper
- Bluetooth modul til MultiWii
Denne er sabla kjekk å ha med på tur hvis du trenger å feilsøke eller vil justere noen parametre. Det laster ned en app til android og får live data fra hele systemet samt muligheten til å justere alle PID regulatorer og overvåke radio-kanalene.

TIPS:
- Kjøp LED-strips og propeller med samme farge som armene. Dette er veldig god hjelp under flyging for å holde orden på orienteringen på copteret. Dessuten ser det kulere ut...

Det jobbes hardt i RC-miljøet for å endre reglene for flyvning med kamera som i dag er veldig strenge. Hvis det oppstår en eller flere ulykker under denne prosessen, om copteret har kamera eller ikke, vil det ha en svært negativ effekt på utredningen av de nye reglene. Ikke kjør blant mennesker, ikke kjør langt når du er uerfaren. Nå som denne hobbyen er blitt så billig er det mange som kommer til å slenge seg på, og langt flere som har muligheten til å ødelegge for alle andre. Bruk hodet!

Denne linken er for de som tror et quadcopter bare er et leketøy (obs, sterke bilder).
Sist endret av wanna-b; 16. juli 2013 kl. 16:46.
Bra tråd, multicopters er artige saker!

Har litt tilføyelser/kommentarer hvis det er greit:

Anbefaler rctimer.com for å kjøpe deler! De selger blant annet pakker med ramme, motorer, ESC og propeller i likhet med goodluckbuy, men litt billigere og varene blir sendt raskere etter min erfaring. I tillegg så er delene deres bedre kvalitet etter det jeg kan se. F.eks. er ESC'ene preflashet med SimonK firmware som gjør dem mer egnet for multicoptere, og motorene til RCtimer er relativt anerkjent, og har masse spesifikasjoner tilgjengelig på siden. Fant ikke mye info om motorene som er inkludert i den goodluckbuy-pakken du linket, hva er f.eks. maks effekt?

Noe annet som sikkert er lurt å nevne er at 3S (3-cellet batteri, ca 11.4V) ikke er eneste muligheten. Etter hvert vil man gjerne få litt mer futt i sakene og da er det naturlig å gå opp til hvertfall 4S (14V). En del motorer støtter dette uten videre, men ikke alle. Hvis man bygger for 4S er det også en del andre ting man må ta hensyn til, f.eks å velge litt lavere kv motorer, og bruke spenningsregulatorer til 12V-komponenter som ellers kjører fint på 3S.

Du nevner også såvidt multicoptere med flere enn fire motorer, men ikke glem tricopters (tre motorer)! De er artige, og har også fordelen at de er billigere enn quadcoptre siden de bruker færre deler. Det er noe å vurdere hvis man vil bygge et multicopter men ikke har så mye penger.

En annen ting som er utrolig viktig å nevne er at man må balansere propellene sine! Billige plastikkpropeller er ofte veldig ubalanserte når man får de, og det får multicopteret til å riste. Hvis man flyr med ubalanserte propeller så sliter man ut delene raskere, flyvingen blir ustabil, du bruker med strøm og du bråker mer. Man bør investere i en propell-balanserer, som kostet omtrent 20 dollar på ebay sist jeg sjekket. Når man har fått teken på å fly og ikke lenger brekker propeller i hytt å pine bør man også vurdere å oppgradere til noe bedre, f.eks. karbonfiberpropeller (dette selges f.eks. på rctimer).

Etter en stund vil man sikkert ta steget opp og begynne med FPV, altså å feste kamera på copteret med livefeed til en sett skjermbriller. Men det er litt for avansert til å skrive om her, med google finner man mange guider.

Jeg har faktisk en video på youtube om hvordan man bygger et quadcopter, i tilfelle noen er interessert: http://www.youtube.com/watch?v=csnYH_eq-Xk

Her er noen lenker som også er nyttig:
http://ecalc.ch/xcoptercalc.htm?ecalc&lang=en (Online kalkulator som viser hvor bra forskjellige multicopterdeler fungerer sammen i teorien)
http://nrkbeta.no/2011/10/13/slik-by...dkopter-del-1/ (Tutorial fra nrkbeta)
Veldig bra tråd. skal selv bestille ett quadcopter kit, og har tenkt og kjøpe dette http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ame_550mm.html
Ridder av 1. klasse
Ser TS linker til det første KK-kortet, som Rolf Bakke utviklet. Vil absolutt anbefale å legge på 100kr til, da får du det siste kortet han har utviklet. Har flydd med begge kortene og vil absolutt anbefale det siste kortet. Det siste kortet støtter totalt 8 motorer og har mulighet for kamera stablilisering. Her er siste versjon av kortet

Selv bygget jeg mitt første quadcopter ut i fra en byggelogg, som NRKbeta laget. Var en grei oppskrift å følge med tanke på at jeg hadde ca null peiling.

Er også viktig å advare folk mot hvor avhengihetsskapende dette er! Narkotika er ingen ting i forhold til quadcopter's og annen RC!
Sist endret av Mchjort; 16. juli 2013 kl. 20:36.
Supert om flere suplerer med mer info!

Sitat av Grix Vis innlegg
Har litt tilføyelser/kommentarer hvis det er greit:

Anbefaler rctimer.com for å kjøpe deler! De selger blant annet pakker med ramme, motorer, ESC og propeller i likhet med goodluckbuy, men litt billigere og varene blir sendt raskere etter min erfaring. I tillegg så er delene deres bedre kvalitet etter det jeg kan se. F.eks. er ESC'ene preflashet med SimonK firmware som gjør dem mer egnet for multicoptere, og motorene til RCtimer er relativt anerkjent, og har masse spesifikasjoner tilgjengelig på siden. Fant ikke mye info om motorene som er inkludert i den goodluckbuy-pakken du linket, hva er f.eks. maks effekt?
Vis hele sitatet...
Mener det er A2212 motorer som følger med i kittet, selges overalt på ebay men now effekt finner jeg ikke! Men de har maks strømtrekk 12A.
RCTimer har jeg sett dukke opp fra tid til annen, jeg trodde GLB og HK var absolutt billigst men nå skal jeg sannelig prøve RCTimer og! Jeg tror det er A2212 du har fått tak i i youtube-filmen din og?

Sitat av Grix Vis innlegg
Noe annet som sikkert er lurt å nevne er at 3S (3-cellet batteri, ca 11.4V) ikke er eneste muligheten. Etter hvert vil man gjerne få litt mer futt i sakene og da er det naturlig å gå opp til hvertfall 4S (14V). En del motorer støtter dette uten videre, men ikke alle. Hvis man bygger for 4S er det også en del andre ting man må ta hensyn til, f.eks å velge litt lavere kv motorer, og bruke spenningsregulatorer til 12V-komponenter som ellers kjører fint på 3S.
Vis hele sitatet...
Veldig bra oppsummering av hva det innebærer å oppgradere til 4s. Jeg har enda bare kjørt med 3s, har ikke sjekket om komponentene mine tåler 4s. Det er fortsatt mange detaljer som gjenstår i teksten min, men jeg har prøvd å få med det viktigste: en generell forståelse og mest av alt, et oppsett som får deg ut og fly!

Sitat av Grix Vis innlegg
Du nevner også såvidt multicoptere med flere enn fire motorer, men ikke glem tricopters (tre motorer)! De er artige, og har også fordelen at de er billigere enn quadcoptre siden de bruker færre deler. Det er noe å vurdere hvis man vil bygge et multicopter men ikke har så mye penger.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk nevnt med et ord veldig tidlig :P Kan legge til at du i tillegg til tre motorer trenger en servo. Aner ingenting om tricoptere, bortsett fra roughly virkemåte, hadde vært spennende å sett et en gang.

Sitat av Grix Vis innlegg
En annen ting som er utrolig viktig å nevne er at man må balansere propellene sine! Billige plastikkpropeller er ofte veldig ubalanserte når man får de, og det får multicopteret til å riste. Hvis man flyr med ubalanserte propeller så sliter man ut delene raskere, flyvingen blir ustabil, du bruker med strøm og du bråker mer. Man bør investere i en propell-balanserer, som kostet omtrent 20 dollar på ebay sist jeg sjekket. Når man har fått teken på å fly og ikke lenger brekker propeller i hytt å pine bør man også vurdere å oppgradere til noe bedre, f.eks. karbonfiberpropeller (dette selges f.eks. på rctimer).
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk aldri balansert propellene mine, selvom jeg vet jo at alle sier man må gjøre det. Er fortsatt på stadiet hvor jeg kjøper billigste propeller og har ekstremt mye gøy med dem! Stabilt flyr jeg også, så hvis det er forbedringspotensiale her så skal jeg absolutt bestille en sånn balancer !

Sitat av Grix Vis innlegg
Etter en stund vil man sikkert ta steget opp og begynne med FPV, altså å feste kamera på copteret med livefeed til en sett skjermbriller. Men det er litt for avansert til å skrive om her, med google finner man mange guider.
Vis hele sitatet...
Nå som jeg har en del erfaring med selve flyvingen og det begynner å bli kjedeligere så har jeg faktisk kjøpt fpv-oppsett, ordentlig nybegynner start-pakke her og. Prosjektene mine handler mye om hva du kan få for minst mulig penger, men har også gopro som jeg en gang skal sette på med ordentlig gimbal når radio-linken er oppe og går og jeg har et ok OSD-system. Kameraet jeg skal begynne med.

Sitat av Grix Vis innlegg
Jeg har faktisk en video på youtube om hvordan man bygger et quadcopter, i tilfelle noen er interessert: http://www.youtube.com/watch?v=csnYH_eq-Xk

Her er noen lenker som også er nyttig:
http://ecalc.ch/xcoptercalc.htm?ecalc&lang=en (Online kalkulator som viser hvor bra forskjellige multicopterdeler fungerer sammen i teorien)
http://nrkbeta.no/2011/10/13/slik-by...dkopter-del-1/ (Tutorial fra nrkbeta)
Vis hele sitatet...
Bra video og linker!

Sitat av Mchjort Vis innlegg
Ser TS linker til det første KK-kortet, som Rolf Bakke utviklet. Vil absolutt anbefale å legge på 100kr til, da får du det siste kortet han har utviklet. Har flydd med begge kortene og vil absolutt anbefale det siste kortet. Det siste kortet støtter totalt 8 motorer og har mulighet for kamera stablilisering. Her er siste versjon av kortet

Selv bygget jeg mitt første quadcopter ut i fra en byggelogg, som NRKbeta laget. Var en grei oppskrift å følge med tanke på at jeg hadde ca null peiling.

Er også viktig å advare folk mot hvor avhengihetsskapende dette er! Narkotika er ingen ting i forhold til quadcopter's og annen RC!
Vis hele sitatet...
Jeg visste ikke hvor stor forskjell det var mellom disse versjonene, trodde skjermen bare var hmi på det gamle systemet. Akselerometer er jo en klar forbedring. Desverre mangler det litt for den som har lyst til å oppgradere med GPS. Takk for tips.

edit: Her er foresten en video av copteret mitt som det ser ut og flyr for øyeblikket http://www.youtube.com/watch?v=udHmG80NqPc
Sist endret av wanna-b; 17. juli 2013 kl. 00:29.
Ridder av 1. klasse
Sitat av wanna-b Vis innlegg

Jeg visste ikke hvor stor forskjell det var mellom disse versjonene, trodde skjermen bare var hmi på det gamle systemet. Akselerometer er jo en klar forbedring. Desverre mangler det litt for den som har lyst til å oppgradere med GPS. Takk for tips.
Vis hele sitatet...
Visste det ikke selv heller når jeg bygget det første quadcoptere mitt, så begynte selv med det første KK-kortet han utviklet. I tillegg kan det være lurt å kjøpe en programmeringskabel, da kan du oppdatere firmwaren til KK-kortene. Rolf kommer med nye firmwarer inn i mellom, + at det er noen andre som modifiserer litt på firmwarene. Så da er det veldig greit å kunne oppdatere KK-kortet til siste versjon. Det er heller aldri godt å si hvilken firmware, som er på kortet når du kjøper det fra Hobbyking.

Kan også legge til at Rolf er Bergenser, hyggelig kar som har litt av alt innen for RC :P hehe Har snakket endel med han om quadcopter's, han har rimelig god peiling på hva han snakker om! hehe

En annen ting som kanskje kan være verd å nevne, er at det ofte er like dumt/greit å legge penger i en god radiokontroller med en gang. Vurderte selv å kjøpe en DX6i med 6 kanaler til 1500kr, når jeg begynte begynte med RC, men etter å ha snakket litt med de på hobbyland gikk jeg for en DX8 med 8 kanaler til 3600kr. For er ofte sånn at 6 kanaler er mer enn "nok" til å begynne med, men du får fort bruk for flere!!

I tillegg så kommer DX8 med telemetry, som gjør at du kan overføre spenning/volt på batteriet, RPM på motor, og temperatur på motor/batteri til radiokontrolleren! Dette er veldig greit, siden levetiden på batteriet varierer veldig fra hvor aggresivt du flyr. Du har også muligheter for å sette alarmgrenser, slik at kontrollen piper/vibrerer når du får lav spenning på batteriet. Du kan også lagre 30 forskjellige modeller på DX8, så hvis du har flere modeller, skifter du bare i displayet på kontrolleren hvilken du vil fly. Da kan du bruke samme radiokontrolleren på 30 forskjellige fly/helikopter. Ellers så har den en rekkevidde på ca 1500m out of the box, men med mulighet for lengre.

Selv har jeg for tiden 2 quadcopter's, et på 60cm og et micro på ca 19cm. På det store flyr jeg med DJI naza, har også GPS til det men har ikke tatt den i bruk enda. På micro quaden flyr jeg med KK2.0, det siste kortet til Rolf.
Sist endret av Mchjort; 17. juli 2013 kl. 00:51.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
En annen ting som kanskje kan være verd å nevne, er at det ofte er like dumt/greit å legge penger i en god radiokontroller med en gang. Vurderte selv å kjøpe en DX6i med 6 kanaler til 1500kr, når jeg begynte begynte med RC, men etter å ha snakket litt med de på hobbyland gikk jeg for en DX8 med 8 kanaler til 3600kr. For er ofte sånn at 6 kanaler er mer enn "nok" til å begynne med, men du får fort bruk for flere!!
Vis hele sitatet...
Det er helt sikkert mye morro å få for pengene når man kjøper radio! I pakken jeg satt sammen over her (som til sammen koster rundt 1500 kroner) så følger radio med, som også kan flashes med ny fw som du gjør med ditt KK board. Jeg er helt sikker på at radioen din er råbra, men jeg jeg vil heller ikke at de som leser tråden tror dem er nødt til å legge så mye penger i radio for å få en god opplevelse, for det kan jeg skrive under på at ikke er tilfellet
Bra tråd!

Har selv et quad basert på KK2.0 kortet, men jeg har ikke fått prøvd det skikkelig enda. Nå er jo været i trøndelagen forjævlig om dagene også.

Bygget først et quad med selvbygget ramme basert på KK1.0 kortet, men som på jomfruturen mistet ene propellen og havarerte sist vinter, noe som resulterte i at jeg investerte i alu-ramme (X525) fra hobbyking og et kk2.0-kort i samme slengen. Bruk låsemutter på propellene, viktig!


Edit: Etter mine erfaringer så er KK-kortene ganske 'plug & play', men hvordan er dette med MultiWii-quad'ene? Hadde vært kult å våget seg inne på noe slikt som innebærer litt programmering, men hvor vanskelig er det?
Sist endret av LTd; 21. juli 2013 kl. 19:30.
Mandagen kan ikke komme fort nok for øyeblikket. Dji wookong på tur i posten med waypoints, iosd og datalink

Skal brukes på en F550 Med kameraunderstell mangler bare en brukanes gimbal til kameraet.
Sitat av Hightemplar Vis innlegg
Mandagen kan ikke komme fort nok for øyeblikket. Dji wookong på tur i posten med waypoints, iosd og datalink

Skal brukes på en F550 Med kameraunderstell mangler bare en brukanes gimbal til kameraet.
Vis hele sitatet...
Er ikke DJI-komponentene brutalt kostbare? Mange funksjoner sikkert.
Trur brutalt er det rette ordet ja, men kom over et tilbud jeg ikke kunne la gå fra meg. Har naza m fra før veldig god kontroller(og enkel å sette opp), med gps så trur jeg betalte 2500kr. Wookongen regnes vell som å være proff versjonen og koster deretter, betalte 10 000 for deler som normalt koster 25 000. Med wookongen kan jeg styre enten fra pcen, vanlig radio eller en ipad med bluetooth v4 men regner med at rekkevidden ikke er allverdens med blåtann.

Grunnen til at jeg har valgt å gå for Dji er fordi utstyret trenger lite tweaking/modifisering, alt er klart til bruk når du får det, er bare oppsette av softwaren som må gjøres før du kan fly, noe som tar rundt 10-20 min alt etter hvor god du er på å sette opp radioen din.
Sitat av Hightemplar Vis innlegg
Trur brutalt er det rette ordet ja, men kom over et tilbud jeg ikke kunne la gå fra meg. Har naza m fra før veldig god kontroller(og enkel å sette opp), med gps så trur jeg betalte 2500kr. Wookongen regnes vell som å være proff versjonen og koster deretter, betalte 10 000 for deler som normalt koster 25 000. Med wookongen kan jeg styre enten fra pcen, vanlig radio eller en ipad med bluetooth v4 men regner med at rekkevidden ikke er allverdens med blåtann.

Grunnen til at jeg har valgt å gå for Dji er fordi utstyret trenger lite tweaking/modifisering, alt er klart til bruk når du får det, er bare oppsette av softwaren som må gjøres før du kan fly, noe som tar rundt 10-20 min alt etter hvor god du er på å sette opp radioen din.
Vis hele sitatet...
Kjøper du disse komponentene fra hjemmesiden til DJI eller fra grossister? Har vært innom hjemmesiden, men de viser ikke priser (sikreste tegn på at noe er dyrt ).
Du kan se norske priser på elefun.no hvertfall! Vet ikke om dem har wookong, men de har et par naza controllere og noen ARF rammer.

Jeg mistet quaden min på torsdag jeg... Første turen med FPV og litt for sterk vind, så var quaden ute av synet. Fikk hentet det godt tilbake igjen men en feilberegning sørget for at jeg gikk tom for strøm over et boligområde. Har saumfart området der vitner har sett det styrte, det er garantert stjålet Godt jeg ikke hadde på GoPro-en.

Sitat av Grix Vis innlegg
Anbefaler rctimer.com for å kjøpe deler! De selger blant annet pakker med ramme, motorer, ESC og propeller i likhet med goodluckbuy, men litt billigere og varene blir sendt raskere etter min erfaring.
Vis hele sitatet...
Jeg har bestilt ny ramme nå, men har du lagt merke til at kitene på rctimer.com ikke inneholder flight controller?

Jeg kjøpte denne fordi den har 4-in-1 ESC som jeg synes ser tøft ut, pluss en stor-versjon av multiwii med integrert ftdi så jeg sliper spesiell programmeringskabel.

I dag kommer antakeligvis denne også, GoPro gimbal i alu med børsteløse motorer, AlexMos kontroller. Gleder meg som en unge, skulle bare ønske jeg hadde en quad å sette den på!

Sitat av LTd Vis innlegg
Etter mine erfaringer så er KK-kortene ganske 'plug & play', men hvordan er dette med MultiWii-quad'ene? Hadde vært kult å våget seg inne på noe slikt som innebærer litt programmering, men hvor vanskelig er det?
Vis hele sitatet...
MultiWii-kortene er ofte pre-loaded med MultiWii v2.1 når du kjøper dem på kinabutikker, gjerne i X-konfigurasjon. Da må du huske å bruke MultiWii-conf for v2.1 ellers vil de ikke kommunisere. Men jeg anbefaler å bare hive over ny firmware, v2.2 er vel nyest, det gjøres via arduino på samme porten som du konfigurerer kortet med. Du må hvertfall inn å konfigurere, for det er dumt å ikke vite om du flyr i acro, level eller altitude-hold f.eks.
  • Kontrollkort for de som ikke trenger GPS, Return to luch, etc
  • Kontrollkort for den avanserte bruker, her har du det meste. Og billig er den også!

Hadde selv en KK2, den er utrolig enkel å sette opp. Og autolevel funker ekstremt bra.
Parrot AR drone er heller ikke å forakte, hvis du legger fra deg kontrollen vil den automatisk hovre dønn stabilt på samme sted og i samme høyde frem til batteriet er (nesten) tomt, da lander den automatisk.
Veldig bra tråd!
Jeg har hatt forskjellige vanlige fjernstyrte helikoptre, og når jeg leser sånne tråder kjenner jeg at dette er en hobby jeg vil fortsette med
Sitat av wanna-b Vis innlegg
MultiWii-kortene er ofte pre-loaded med MultiWii v2.1 når du kjøper dem på kinabutikker, gjerne i X-konfigurasjon. Da må du huske å bruke MultiWii-conf for v2.1 ellers vil de ikke kommunisere. Men jeg anbefaler å bare hive over ny firmware, v2.2 er vel nyest, det gjøres via arduino på samme porten som du konfigurerer kortet med. Du må hvertfall inn å konfigurere, for det er dumt å ikke vite om du flyr i acro, level eller altitude-hold f.eks.
Vis hele sitatet...
Men hva slags programmering er dette snakk om? Lignende arduino?
Sitat av LTd Vis innlegg
Men hva slags programmering er dette snakk om? Lignende arduino?
Vis hele sitatet...
Selve firmwaren er skrevet i Arduino (processing), ja, men denne er det ikke vanlig å endre. Det eneste du bør gjøre er er å definere hva slags multiwii du har kjøpt og hva slags farkomst du kjører.

All annen setup gjøres via grafisk GUI, f.eks. justere PID-parametre, throttle kurver, overvåke motorutganger og radio-innganger osv.,

Edit: for å klarne opp litt: alle multiwii-kort ER arduinoer, bare at kretskortutlegget er litt annerledes og du har disse beveglsessensorene montert. Du programmerer den som en arduino, pinnene er merket som en arduino. Når du laster ned ny firmware fra multiwii.com så laster du ned et arduino-prosjekt, akkurat som du laster ned eksempelkode til en vanlig arduino uno el.
Sist endret av wanna-b; 22. juli 2013 kl. 15:28.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Selve firmwaren er skrevet i Arduino (processing), ja, men denne er det ikke vanlig å endre. Det eneste du bør gjøre er er å definere hva slags multiwii du har kjøpt og hva slags farkomst du kjører.

All annen setup gjøres via grafisk GUI, f.eks. justere PID-parametre, throttle kurver, overvåke motorutganger og radio-innganger osv.,

Edit: for å klarne opp litt: alle multiwii-kort ER arduinoer, bare at kretskortutlegget er litt annerledes og du har disse beveglsessensorene montert. Du programmerer den som en arduino, pinnene er merket som en arduino. Når du laster ned ny firmware fra multiwii.com så laster du ned et arduino-prosjekt, akkurat som du laster ned eksempelkode til en vanlig arduino uno el.
Vis hele sitatet...
Kult? Men hvordan er prisen sammenlignet med KK-kortene?

Har du forresten bygget/fløyet med KK-kort?
Kjempetråd!

(Jeg har ikke noe som helst nyttig å komme med her i denne tråden.
Men jeg har FÅTT mye nyttig info!)

:-)

Takk!
Sitat av LTd Vis innlegg
Kult? Men hvordan er prisen sammenlignet med KK-kortene?

Har du forresten bygget/fløyet med KK-kort?
Vis hele sitatet...
Prisen for gamle typen KK-kort er noe billigere, ned i $12 på hobbyking. De rimeligste multiwii-kortene koster et sted mellom $16-20 og spesielt de versjonene med atmega328 er en kjempegod start! Med bl.a. 2 AUX kanaler og nok minne til å kjøre altitude hold, GPS og alle andre flight modes.

Ja, jeg synes det er kult (det var et spørsmål? :P) at det er arduino-kort. Selvom det for meg ikke betyr så mye, så er det genialt hvis du har en FTDI kabel, eller hvis kortet har FTDI påmontert, så kommer du unna med en billig USB-kabel til programmering og konfigurering. Du trenger med andre ord ikke en dedikert programmerer for atmega pga. arduino bootloaderen.

Har ikke bygget noe med KK enda, men har to av de billigste (eldre) versjonene fra hobbyking liggende til eksperimenter og til nødstilfeller. Har heller ikke fløyet med gamle (eller nye) KK, har hørt at det er mer krevende pga. mangelen på acc.

Sitat av Princeultra Vis innlegg
Kjempetråd!

(Jeg har ikke noe som helst nyttig å komme med her i denne tråden.
Men jeg har FÅTT mye nyttig info!)

:-)

Takk!
Vis hele sitatet...
Så bra at du får nytte av det! Bygg deg en quad og spør spørsmål her. Som du ser over trenger det ikke koste deg mer enn 1500,- for en stor og stødig doning!
Sikkerhetsklarert
Sitat av Mchjort Vis innlegg
En annen ting som kanskje kan være verd å nevne, er at det ofte er like dumt/greit å legge penger i en god radiokontroller med en gang. Vurderte selv å kjøpe en DX6i med 6 kanaler til 1500kr, når jeg begynte begynte med RC, men etter å ha snakket litt med de på hobbyland gikk jeg for en DX8 med 8 kanaler til 3600kr. For er ofte sånn at 6 kanaler er mer enn "nok" til å begynne med, men du får fort bruk for flere!!

I tillegg så kommer DX8 med telemetry, som gjør at du kan overføre spenning/volt på batteriet, RPM på motor, og temperatur på motor/batteri til radiokontrolleren! Dette er veldig greit, siden levetiden på batteriet varierer veldig fra hvor aggresivt du flyr. Du har også muligheter for å sette alarmgrenser, slik at kontrollen piper/vibrerer når du får lav spenning på batteriet. Du kan også lagre 30 forskjellige modeller på DX8, så hvis du har flere modeller, skifter du bare i displayet på kontrolleren hvilken du vil fly. Da kan du bruke samme radiokontrolleren på 30 forskjellige fly/helikopter. Ellers så har den en rekkevidde på ca 1500m out of the box, men med mulighet for lengre.
Vis hele sitatet...
Vil også anbefale Spektrum sine radioer. På Dx7 og Dx8 (muligens også dx6?) kan man enkelt legge til frsky modul. Da kan du lett oppnå 5-7km rekkevidde.
Samtidig som man beholder DSM modulen. Med spektrum radio kan du også fly alt av BNF modeller (Bind and fly) slik som enkle små helis, park flyers osv.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Prisen for gamle typen KK-kort er noe billigere, ned i $12 på hobbyking. De rimeligste multiwii-kortene koster et sted mellom $16-20 og spesielt de versjonene med atmega328 er en kjempegod start! Med bl.a. 2 AUX kanaler og nok minne til å kjøre altitude hold, GPS og alle andre flight modes.

Ja, jeg synes det er kult (det var et spørsmål? :P) at det er arduino-kort. Selvom det for meg ikke betyr så mye, så er det genialt hvis du har en FTDI kabel, eller hvis kortet har FTDI påmontert, så kommer du unna med en billig USB-kabel til programmering og konfigurering. Du trenger med andre ord ikke en dedikert programmerer for atmega pga. arduino bootloaderen.

Har ikke bygget noe med KK enda, men har to av de billigste (eldre) versjonene fra hobbyking liggende til eksperimenter og til nødstilfeller. Har heller ikke fløyet med gamle (eller nye) KK, har hørt at det er mer krevende pga. mangelen på acc.
Vis hele sitatet...
Jeg har en 6-kanals radio (DX6i), så jeg får ikke nyttegjort 2 AUX kanaler, men hvordan er stabilitet og slikt med multiwii-kortene?

Prøvde selv quad'en i går (KK2.0), men slet med at den responderte veldig mye selv på lite utslag på stikka samtidig som at det tok ganske lang tid før det rettet seg opp. Har tunet litt på P/I-gain så jeg får prøve igjen ikveld.
Ridder av 1. klasse
Sitat av LTd Vis innlegg
Prøvde selv quad'en i går (KK2.0), men slet med at den responderte veldig mye selv på lite utslag på stikka samtidig som at det tok ganske lang tid før det rettet seg opp. Har tunet litt på P/I-gain så jeg får prøve igjen ikveld.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du har sett på denne manualen? Den forklarer ganske greit hvordan du skal justere inn PI parameterne

Rolf Bakke har også endel filmer på youtube, der han demonstrerer hvordan quaden oppfører seg ved forskjellige PI parametre. Søker du på Kapteinkuk på youtube så finner du han.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Vet ikke om du har sett på denne manualen? Den forklarer ganske greit hvordan du skal justere inn PI parameterne

Rolf Bakke har også endel filmer på youtube, der han demonstrerer hvordan quaden oppfører seg ved forskjellige PI parametre. Søker du på Kapteinkuk på youtube så finner du han.
Vis hele sitatet...
Det er den manualen jeg følger ja, men jeg prøvde med defaultinnstillingene i går. I manualen så står det at hvis man ikke har flashet ESC'er så er disse innstilligene sannsynligvis for høye, men da burde jeg isåfall merket det få at quad'en ble snarere til å rette seg opp? Skal ikke si at jeg har satt meg heeelt inn i funksjonen av P og I.
Ridder av 1. klasse
Sitat av LTd Vis innlegg
Det er den manualen jeg følger ja, men jeg prøvde med defaultinnstillingene i går. I manualen så står det at hvis man ikke har flashet ESC'er så er disse innstilligene sannsynligvis for høye, men da burde jeg isåfall merket det få at quad'en ble snarere til å rette seg opp? Skal ikke si at jeg har satt meg heeelt inn i funksjonen av P og I.
Vis hele sitatet...
Høres ut som at du kanskje har litt for høyt P-gain?
Hvor stort er quadcoptere ditt? Og hvilken firmware versjon har du?

Selv har jeg en micro quad på ca 19cm. Har brukt følgende verdier:

Roll/Pitch P-gain: 55
Roll/Pitch P-limit: 45
Roll/Pitch I-gain: 40
Roll/Pitch I-limit: 20

Yaw P-gain: 60
Yaw P-limit: 15
Yaw I-gain: 20
Yaw I-limit: 10

På Self-level Settings har jeg
P-gain: 80
P-limit: 40

Syns dette fungerer stort sett greit, er ikke helt 100% finjustert. Er ofte litt prøving og feiling for å finne de rette verdiene.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Høres ut som at du kanskje har litt for høyt P-gain?
Hvor stort er quadcoptere ditt? Og hvilken firmware versjon har du?

Selv har jeg en micro quad på ca 19cm. Har brukt følgende verdier:

Roll/Pitch P-gain: 55
Roll/Pitch P-limit: 45
Roll/Pitch I-gain: 40
Roll/Pitch I-limit: 20

Yaw P-gain: 60
Yaw P-limit: 15
Yaw I-gain: 20
Yaw I-limit: 10

På Self-level Settings har jeg
P-gain: 80
P-limit: 40

Syns dette fungerer stort sett greit, er ikke helt 100% finjustert. Er ofte litt prøving og feiling for å finne de rette verdiene.
Vis hele sitatet...
Husker ikke firmwareversjonen, men den er ganske fersk. Quaden står på en 525-ramme så diameteren er vel omtrent 50cm. Tror ikke self level var aktivert forresten.
Ridder av 1. klasse
Sitat av LTd Vis innlegg
Husker ikke firmwareversjonen, men den er ganske fersk. Quaden står på en 525-ramme så diameteren er vel omtrent 50cm. Tror ikke self level var aktivert forresten.
Vis hele sitatet...
Du kan se firmwareversjonen med det samme du slår på kortet, v1.6 er den siste.

Self level er ikke aktivert som default, du må enten bruke en kanal på reciveren til å gjøre det, eller du kan gjøre det med stickene, som er default oppsett.

For å aktivere self level med stickene, tar du throttle helt ned i venstre hjørne og Aileron helt til høyre i midt posisjon.
Da skal det stå i displayet self level is on/off. Dette må du gjøre hver gang du tar av/på batteriet og før du armerer kortet
Sist endret av Mchjort; 23. juli 2013 kl. 18:12.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Du kan se firmwareversjonen med det samme du slår på kortet, v1.6 er den siste.

Self level er ikke aktivert som default, du må enten bruke en kanal på reciveren til å gjøre det, eller du kan gjøre det med stickene, som er default oppsett.

For å aktivere self level med stickene, tar du throttle helt ned i venstre hjørne og Aileron helt til høyre i midt posisjon.
Da skal det stå i displayet self level is on/off. Dette må du gjøre hver gang du tar av/på batteriet og før du armerer kortet
Vis hele sitatet...
Jepp. Har auto level på aux, men må få tunet det før jeg prøver. Tror jeg har nyeste fw.
Ridder av 1. klasse
Sitat av LTd Vis innlegg
Jepp. Har auto level på aux, men må få tunet det før jeg prøver. Tror jeg har nyeste fw.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du har tenkt å fly mest med eller uten auto level? Er også viktig å justere P-gain og P-limit under Self-level settings, har du for store verdier der så vil du også kunne oppleve at quaden blir veldig følsom på små stick bevegelser.

Driver å tester litt nå med forskjellige settings på self-level, og det er helt sinnssykt, hvor stor forskjell det blir på reaksjonen til quaden hvis du har høye verdier der. Satte P-gain til 40 og P-limit til 10, så var det jo nesten ikke reaksjon når jeg hadde stort utslag på stickene.
Billigste, enkleste og beste måten å lære seg å fly quadkopter på utvikles av Walkeria og heter Ladybird. Quaden koster 750,- kroner, inkludert radio - sjekk ebay.

http://www.youtube.com/watch?v=Tgt6v_vdWRk
Hva er best av quad, tri og hexa-copter?
Hvor vanskelig er disse å styre(har aldri styrt noe i luften), og tåler de å falle fra høyden?
Ridder av 1. klasse
Har bare flydd quadcopter selv og syns det er lekende enkelt, seff blir det litt krasj i starten, men du kommer fort inn i det. Flydde endel i simulator først, for å lære meg hvilke sticker på kontrollen som gjør hva, samt få litt erfaring.

Etter det jeg har lest skal quadcopter være det enkleste, men kommer vel i grunnen an på hvem du spør. Men kan i alle fall si at tri-copter trenger en servomotor, som tilter den bakre motoren. Det trenger du ikke på quad, hex eller octo. Så derfor sier noen at det er lettere å bygge et quad, hex eller octocopter.

Uten å ha noen erfaring ville jeg absolutt begynt med et quadcopter fremfor hex eller octo, grunnen er at du trenger bare 4 motorer og 4 propeller på et quadcopter. Så med andre ord er det billigere å bygget et quadcopter. Når du begynner å fly så ender det ofte med endel knekte propeller og defekte motorer, så det er mindte som kan gå i stykker på et quadcopter, som igjen betyr at det er billigere å reparere
Sist endret av Mchjort; 23. juli 2013 kl. 22:54.
Ser på Youtube at det er folk som flyr virkelig høyt eller langt med disse, slik at de kun kan styres via direkte kamera på helikopteret. Hvordan fugnerer det, og koster et slik oppsett mye?
Ridder av 1. klasse
Skal ikke skryte på meg at jeg har gjort det, men har sett litt på det, har en drøm om å gjøre det selv om en stund.
Selve overføringen består av en sender som du kobler kameraet til, og så har du en mottaker på bakken som tar i mot videoen. Blir i grunnen samme prinsippet du allerede har med styringen, der har du jo også en sender (fjernkontroll) som du styrer modellen med, og en mottaker som tar i mot signaler fra senderen, som igjen styrer motorene.

Når det er sagt, så finnes det jo et lass av forskjellig utstyr, prisklasser og kvalitet. Du får som regel det du betaler for.
Kommer i grunnen ann på hva du vil ha, hvor langt du skal fly osv. Finnes jo systemer der du får overført høyde, retning, batterispenning osv rett til brillene eller skjermen.

En annen ting som er viktig å tenke på, er at i norge er dette FORBUDT! Litt på grunn av et manglende regelverk, men det kan du lese mer om her. Står ganske greit der hva som er lov og ikke.

Til slutt må jeg bare si at å fly FPV (first person view) er ikke noe for nybegynnere! Det krever faktisk noen år med LOS (line of sight) flyging, mye på grunn av at ting kan gå galt, du kan f.eks miste video linken og da bør du beherske å fly tilbake uten bruk av FPV utstyr. Dette kan selvfølgelig bli vanskelig dersom du er laangt borte, men er da GPS systemer kommer inn i bildet, med auto return to base osv.

Selv begynte jeg med å bygge mitt eget quadcopter, kjøpte deler på nettet fra kina, laget rammen selv og satte opp ting. Etter litt flyging satte jeg på et kamera, uten overføring kun med opptak til minnekort. Dette er jo heller i utgangspunktet ikke lov... Men slik jeg tolker regelverket så gjør du ikke så mye galt så lenge du ikke skal bruke filmen til å tjene penger, samt filmer mens du flyr over litt gress og skog langt vekke fra folk og fe.
Regelverket tar egentlig ikke hensyn til mennesker som driver med RC, men er mer generelt for å beskytte mot spionasje ved bruk av droner
Sist endret av Mchjort; 24. juli 2013 kl. 00:15.
Hvilken straff kan man eventuelt vente seg for noe slikt: http://www.youtube.com/watch?v=Ilb2XH-p1PY
Ser jo helt sykt ut!
Ridder av 1. klasse
Straffen er domstolene sin jobb å finne ut av. Det jeg i alle fall kan si, er at det kan få ganske store konsekvenser hvis quadcoptere faller ned fra den høyden å f.eks treffer noen eller noe. Du kan jo selv tenke deg, hvis du slipper noe som veier 2-3kg mot bakken i en høyde av 100meter, da veier det plutselig ikke 2-3kg når det treffer bakken...

Spør du meg så er det rett og slett uansvarlig å fly på den måten, som er vist i filmen uansett om det er love eller ikke! For en ting du må ha i bakhodet når du driver med RC, det er alltid en sjangse for at ting kan gå galt!! RC elektronikken kan for svikte, noe som ofte fører til krasjing. Hvis jeg skulle flydd FPV, ville jeg flydd innover fjell, skog og vidder, der det ikke var fare for at mennesker kunne komme til skadet!
Da var wookongen instalert, og tatt en prøvetur og fløy pent. Fordet om det viste seg at den ene propellen sitter litt for løst, enda muttern er skrudd helt til, kan være for at motoren har spunnet rundt i en tidligere kræsj og slipt ned kanten. Men skal skiftes i morgen, og generell rydding av kabler osv.
http://s22.postimg.org/42d2duqul/2013_07_24_00_39_25.jpg

Deler:
Dji F550 flamewheel ramme og armer.
Dji Wookong
Dji waypoints og datalink (2.4GhZ)
Dji Iosd
Dji 2212/920kv multicopter motorer x 6 og 6 stk 30A esc'er fra Dji
Futaba R6303 SB (2.4 GhZ) mottaker
Futaba 8fg sender
QuadFrame Landing Legs 200mm For DJI F450 med ombyggingsett for F550

Ikke monter/med på bilde

5.8GhZ videolink fra hobby wireless med cloverleaf antenne
Eagletree FPV groundstation
Fatshark briller
Gopro hd hero 2
Ridder av 1. klasse
Hvor mye veier dette? Hvilke batterier/spenning benytter du?

Ser litt små snobbete ut, men liker det uansett!
Sist endret av Mchjort; 24. juli 2013 kl. 03:54.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Vet ikke om du har tenkt å fly mest med eller uten auto level? Er også viktig å justere P-gain og P-limit under Self-level settings, har du for store verdier der så vil du også kunne oppleve at quaden blir veldig følsom på små stick bevegelser.

Driver å tester litt nå med forskjellige settings på self-level, og det er helt sinnssykt, hvor stor forskjell det blir på reaksjonen til quaden hvis du har høye verdier der. Satte P-gain til 40 og P-limit til 10, så var det jo nesten ikke reaksjon når jeg hadde stort utslag på stickene.
Vis hele sitatet...
Prøvde å justere dette i går. Startet med lav P-gain og økte trinnvist til det oscillerte og reduserte litt etterpå. I-gain tror jeg ikke ble helt riktig, men det flyver sånn passe bra. Litt vandring er det. Jeg synes derimot det retter seg litt for tregt opp, at det holder tilten for lenge etter at jeg slipper stikka.

Prøvde også å flippe bryteren på self level (AUX), noe som resulterte i at quad'en flippet omtrent vertikalt, ga full gass og havnet en halvmeter fra en husvegg 15 meter unna, selv uten noen utslag på stikka. Skummelt :S

Noen som har erfaring med batterivarsler på quads? KK2.0-kortet har vel støtte for å koble til dette, men (hvordan) fungerer det?

Og lader til LIPO, noen gode forslag der? Jeg har et par ladere av typen som har fulgt med fly og helikopter, men de bruker fryktelig lang tid på å lade.
Ridder av 1. klasse
Hvilke verdier har du brukt på P-gain og I-gain? Og hva står P-gain på i self-level settings?

Når det gjelder lading av batterier, så er det noe som tar tid hvis du vil ha en god lading. Du kan selvfølgelig hurtiglade, men det går på bekostning av batteriet. Hvor mange amperetimer er batteriene dine på? Og hvor mange ampere lader du med?

Selv har jeg denne laderen, ikke den kraftigste men funker greit nok. Alternativet er å kjøpe en kraftigere lader, då kan du lade to batterier om gangen. Trikset er i grunnen å ha et lass med batterier, har selv 5 batterier til den store quaden og 2 til den små, men tenkte å kjøpe noen til. Til den store quaden har eg 2 batterier på 4Ah 1 på 3.5Ah og 1 på 2,8Ah. Til den lille quaden har eg 2 batterier på 0.8Ah, disse lader jeg opp på ca 30min under normal lading. Det store batteriene bruker bort i mot 2 timer
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Hva er oddsen for dette? Så en som var ute og fløy med en DJI Phantom i går, hadde aldri sett noe lignende og ble veldig imponert! Ser kjempemorsomt ut, og jeg var omtrent i ferd med å bestille meg en da jeg fant denne tråden på freak! Mon tro om en skulle prøvd å bygge noe selv i steden, selvom det ser greit ut å ha en del av ekstrafunksjonene da piloten sikkert kommer til å fucke opp en del i starten.
Ridder av 1. klasse
Kommer i grunnen ann på hvor mye penger du har/vil bruke. Du får jo kjøpt ferdige quadcopters, som f.eks DJI Phantom som du nevner, de koster 5.700kr hos elefun.no.

Selv har jeg bygget alle quadcopterene mine selv, bestillt deler fra kina og koblet/skrudd det samme. Det blir ganske stor forskjell i prisen når du bygger selv, samtidig så er det ofte lurt å bygge selv, med tanke på at det er lettere å reparere quaden når du har krasjet. Til rammer har jeg stortsett brukt furulister, på micro quaden har jeg brukt malingspinner/rørepinner fra biltema som koster 5kr stk.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Hvilke verdier har du brukt på P-gain og I-gain? Og hva står P-gain på i self-level settings?

Når det gjelder lading av batterier, så er det noe som tar tid hvis du vil ha en god lading. Du kan selvfølgelig hurtiglade, men det går på bekostning av batteriet. Hvor mange amperetimer er batteriene dine på? Og hvor mange ampere lader du med?

Selv har jeg denne laderen, ikke den kraftigste men funker greit nok. Alternativet er å kjøpe en kraftigere lader, då kan du lade to batterier om gangen. Trikset er i grunnen å ha et lass med batterier, har selv 5 batterier til den store quaden og 2 til den små, men tenkte å kjøpe noen til. Til den store quaden har eg 2 batterier på 4Ah 1 på 3.5Ah og 1 på 2,8Ah. Til den lille quaden har eg 2 batterier på 0.8Ah, disse lader jeg opp på ca 30min under normal lading. Det store batteriene bruker bort i mot 2 timer
Vis hele sitatet...
Roll/pitch P/I endte opp på ca 60/30. Limits og yaw husker jeg ikke.

Batteriene er 2,2Ah 30C og 2,4 15C (tror jeg). Jeg har to slike billige ladere så jeg kan lade to batterier parallelt uansett, men vet ikke hvor mye ladestrøm de leverer. Helst skulle jeg vel hatt større batterier.
Ridder av 1. klasse
Sitat av LTd Vis innlegg
Roll/pitch P/I endte opp på ca 60/30. Limits og yaw husker jeg ikke.

Batteriene er 2,2Ah 30C og 2,4 15C (tror jeg). Jeg har to slike billige ladere så jeg kan lade to batterier parallelt uansett, men vet ikke hvor mye ladestrøm de leverer. Helst skulle jeg vel hatt større batterier.
Vis hele sitatet...
Ja, 2.2Ah er ikke så mye, personlig har jeg best erfaring med 3.5Ah og 30C+, har også 4Ah på 40C, men de veier 100gram mer, så er ikke verdt det, er faktisk bedre å holde seg til 3.5Ah, med mindre du finner noen som er lettere. Den store quaden min veier ca 1,4kg klar til å fly med kamera, har en flytid på ca 15min ved rolig flyging. Alt under 30C er i utgangspunktet for lite til quadcopters, det virker men du får ikke den kraften du trenger.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Ja, 2.2Ah er ikke så mye, personlig har jeg best erfaring med 3.5Ah og 30C+, har også 4Ah på 40C, men de veier 100gram mer, så er ikke verdt det, er faktisk bedre å holde seg til 3.5Ah, med mindre du finner noen som er lettere. Den store quaden min veier ca 1,4kg klar til å fly med kamera, har en flytid på ca 15min ved rolig flyging. Alt under 30C er i utgangspunktet for lite til quadcopters, det virker men du får ikke den kraften du trenger.
Vis hele sitatet...

Hva er hyllepris her hjemme på ~3.5Ah 30C+?

Fant forresten ut at fw'en på quad'en var 1.4, så den er litt gammel. På programmet til flasheren så står det derimot en haug med modder av versjon 1.6, hvilken av dem bør jeg egentlig bruke?

Hightemplar; Den rammen du bruker, er det samme som den de har hos Hobbyking? Kjøpte en tilsvarende for quad som er på vei i posten. Ser litt enklere ut å feste utstyret på den der enn den jeg har (X525 aluminium).
Noen som har erfaring med ett av disse kameraene? Og evt. kan anbefale ett av de?
http://www.goodluckbuy.com/fpv-dedic...tography-.html

http://www.goodluckbuy.com/fpv-dedic...tography-.html
Sitat av Uflaks Vis innlegg
Noen som har erfaring med ett av disse kameraene? Og evt. kan anbefale ett av de?
http://www.goodluckbuy.com/fpv-dedic...tography-.html

http://www.goodluckbuy.com/fpv-dedic...tography-.html
Vis hele sitatet...
Mulig du linket feil, for det der er bare kamera-gimbals. De sørger for å holde kameraplattformen stødig når du tipper på quadcopteret. Jeg har kjøpt denne til min F450 ramme, tenkte å prøve den ut i dag http://www.goodluckbuy.com/dji-phant...otography.html
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Mulig du linket feil, for det der er bare kamera-gimbals. De sørger for å holde kameraplattformen stødig når du tipper på quadcopteret. Jeg har kjøpt denne til min F450 ramme, tenkte å prøve den ut i dag http://www.goodluckbuy.com/dji-phant...otography.html
Vis hele sitatet...

Hold på lenge med vanlig flyving før du startet med FPV?

Hva slags motorer er det på den braketten, det ser nesten ut som vanlige børsteløse motorer. Er det stepper motorer?
Ridder av 1. klasse
Sitat av LTd Vis innlegg
Hva er hyllepris her hjemme på ~3.5Ah 30C+?

Fant forresten ut at fw'en på quad'en var 1.4, så den er litt gammel. På programmet til flasheren så står det derimot en haug med modder av versjon 1.6, hvilken av dem bør jeg egentlig bruke?
Vis hele sitatet...
Betalte rett over 400kr for 3.5Ah 30C. Men kjøper stortsett batterier i kina til en brøkdel av prisen i norge. Kan ikke så at jeg har hatt noen problemer med batteriene heller. De har fungert utmerket!

Du skal ha den firmwaren som heter "KK2.0 V1.6 by KapteinKuk" Det e orginalen som Rolf Bakke har laget, og så finnes det endel andre som er modifisert. Bruker du det KKflashtool programmet? Hvis ikke kan du også laste de ned i fra rcgroup.com
Sist endret av Mchjort; 25. juli 2013 kl. 13:54.