Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4356
Solgte et relativt dyrt verktøy gjennom firmaet mitt. Kunden har ikke betalt fakturaen eller purringen, og svarer heller ikke på telefon. Regner derfor ikke med at jeg kommer til å se noe til de pengene.

Hva kan man som selger gjøre for å unngå å havne i denne heller kjipe situasjonen? Er jo ikke helt vanlig å kreve forskuddsbetaling for alt man selger?
Hva gjør jeg nå med denne situasjonen? Tar kontakt med innkassofirma? Må jeg da ha en eller annen form for dokumentasjon for at han faktisk mottok varen?
Kontakt ditt nærmeste inkasso byrå.
Vel grunnregelen for salg på kreditt er å ha rutiner på plass. Skal du levere kostbare saker mot faktura, ta en kredittsjekk av kunde. Er det dårlig score eller inkassosaker så kjør safe og krev kontantoppgjør eller forskuddsbetaling.

Når du nå er i den situasjonen så kontakter du inkassoselskap. De driver inn kravet for deg, men tar jo sitt. I utgangspunktet så trenger du ingen dokumentasjon men dersom kjøperen benekter å kjenne til saken eller har innsigelser mot kravet så blir det opp til deg å sannsynliggjøre kravet.

De aller fleste betaler inkassokrav uten masse styr så sjansen er god for at dette smooth.
Teknisk sett så er jo gjenstanden stjålet når du ikke får penger
Svea og totalinkasso har jeg gode erfaringer med fra inndriver sida
Gjorde en jobb for en butikk med å strekke nettverkskabel og sette opp accesspunkt osv.
Alt var avklart før jobben begynte med hva det ville koste (fastpris) og når jobben var gjort så begynte de å krangle og ville reforhandle.

Ventet til neste dag til et punkt det var mye kunder i butikken og marsjerte inn og på en høylytt måte dro ned alle kablene og tok utstyret med meg. Purken kom og etter å ha forklart situasjonen så gikk de igjen.

Hjelper ikke lommeboka men det gjør godt for sjela
He-he… det finnes bare to typer mennesker, de som forstår fornuften og de som kun behersker dyrespråket.
Har brukt conta til å sende faktura og purring. Dem driver også med inkasso under navnet Contando. Dem tar da 6% av grunnbeløpet. Virker da ganske «ålreit»?
Ikke bruk contando. Har så sykt dårlig erfaring. Dårlig kundeservice, dårlig administrasjon av saker etc.

Edit: ser nå at de har endret hvordan de tar betalt som er noe av det jeg hadde imot de.
Sist endret av FreeMyKiwi; 28. oktober 2018 kl. 00:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prøv disse https://www.settl.no/

Skal visst være veldig bra.
Hvordan driver du firma når du ikke kan slike ting? Man må uansett først sende betalingspåminnelse, og så inkassovarsel, med evt gebyr, før man kan sende saken til inkasso byrå eller drive egeninkasso.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av fluxx Vis innlegg
Teknisk sett så er jo gjenstanden stjålet når du ikke får penger
Vis hele sitatet...
Eh.. hvor har du det fra?
Postoppkrav finnes vel fortsatt. Litt dyrt kanskje, men det er jo kunden dom betaler.
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Hvordan driver du firma når du ikke kan slike ting? Man må uansett først sende betalingspåminnelse, og så inkassovarsel, med evt gebyr, før man kan sende saken til inkasso byrå eller drive egeninkasso.
Vis hele sitatet...
Purring har blitt sendt, og ignorert.
Nå driver ikke jeg så mye med kjøp&salg. Dette her var snakk om noe utstyr som var blitt overflødig og som en annen person i samme bransje kom å kjøpte. Face2face.
Litt avhengig av størrelsesorden på faktura så ville jeg vurdert å bare drite i hele saken. Nå vet jeg ikke hvilken bransje du er i, men jeg gjetter meg litt frem til at det er av typen hvor de fleste kjenner hverandre. Det kan fort bli vanskelig å finne samarbeidspartnere på større jobber når alle vet at du ikke betaler for deg.

Du kan legge saken ut til et inkassoselskap, det vil gjøre det mer smertefullt for selskapet å kjøpe på kreditt i fremtiden, noe som er ganske essensielt om du skal drive bedrift av noe størrelsesorden.

Shit happens og jeg vet personlig hvor surt det er når slikt skjer.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Inkasso. Send over dokumentasjon på salget og ferdig med det. Inkassoselskapet betaler deg gjerne hele summen med en gang, så har ikke du mer med det å gjøre. Inkassoselskapet kjøper liksom gjelda.