Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 6682
Hei.
Jeg er fullstendig klar over at det ikke er forskriftsmessig, og at jeg ikke har lov til å gjøre dette selv.

Jeg lurer på om det er mulig å koble to separate sikringskurser på en og samme stikkontakt? Poenget med dette er å oppleve redundans hvis den ene sikringen går. Den ene sikringen er på 10A, den andre på 25A.

Dersom dette ikke går, så kommer jeg til å koble fra 10A kursen på stikkontakten, og kun koble på 25A på den stikkontakten.

Fint om dere kan besvare spørsmålet. Moralprekner osv. trenger jeg ikke, selv om jeg regner med at det kommer. Bare så det er sagt, dette blir gjennomført uansett. Jeg vil bare vite om det er MULIG.

Jeg har lest litt om at jeg ikke bør belaste kursen med mer enn 10A, selv om den klarer 25A. Det kommer den ikke til å gjøre. Den ene stikkontakten brukes kun til nettverket. Vi har problemer med at 10A sikringen går tilfeldig, og jeg regner med at det handler om belastning over tid. Dette er noe vi skal se på i ettertid, men min teori er at hvis jeg får mindre belastning på kontakten som forsyner TV, ruter, aksesspunkt, modem, så kanskje det kan avhjelpe litt, og vi slipper at strømmen går.

Som sagt; Jeg kommer uansett til å koble på 25A kursen på den kontakten. Det jeg altså lurer på er om det er mulig å koble på 25A selv om den allerede er koblet på 10A?

Eller; To kurser som er koblet på samme kabel? Har googlet litt, og det ser ut som at det er lovlig, "men ikke til å anbefale"?
Sist endret av Stingray; 6. april 2018 kl. 17:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Alt er vel mulig. Skal du strekke nye ledninger fra en 25A kurs og koble den til en stikkontakt som allerede er tilkoblet 10A kurs ?
Ja, det er det jeg skal gjøre. MEN! Hvis det på noen form er problemer med at jeg gjør dette, så kobler jeg fra 10A kursen i stikkontakten. Det jeg lurer på er altså om det er mulig å koble de to kursene sammen i utgangspunktet. Hvis ikke, så kobler jeg enkelt og greit bare 25A til den stikkontakten. Ikke noe stress

Om det er problemer med å koble 25A til en stikkontakt som allerede er koblet på 10A, så må dere fortelle meg det. Det vet jeg ikke.
Sist endret av Stingray; 6. april 2018 kl. 17:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bytt ut 10 amp sikringen med 16. vær obs på omkretsen til kursen, er lederen inni ledningen under 1,5 så er det fare for at kobberet får varme punkter som fører til brann.
Per i dag har vi ikke tenkt å gjøre noe med 10A sikringen, siden de nye normene sier at 16A kursen må ha større tverrsnitt enn det vi har nå. Vi skal se på dette i ettertid. Som sagt, så er det eneste jeg lurer på om det går greit å koble to kurser sammen. Dersom ikke, så lar jeg være, og kobler kun 25A til den stikkontakten.

Vi har ikke tenkt å belaste stikkontakten ekstremt mye mer altså, det skal være lik belastning som idag. Poenget er å ha en slags redundans, slik at vis 10A ryker, så har vi fortsatt 25A som forsyner nettverket med strøm. Det største problemet med at sikringen går, er at nettverket går ned.
Sist endret av Stingray; 6. april 2018 kl. 17:19.
Høres ikke helt greit ut for meg. Stikkontakten som går på 10a, er det en vanlig stikkontakt? I såfall så tåler den bare 16a. Hvis den får tilført 25a så kan den svi seg. Men hvis du bare kobler nettverk inn der så trekker ikke det mer en maks 1A vil jeg tro. Problemet er bare at mulighet en er der for å plugge inn noe som trekker meg enn 16A og da er det brannfarlig. Hvis du bytter ut 10a stikkontakten med en koblingsboks og kobler nettverket rett inn der, om det er mulig, så er det nesten innafor forskriftene.
Jeg er ikke trikker og har egentlig ikke så mye peiling, men å koble to kuser sammen høres ut som oppskriften på jordproblematikk, støyproblemer og muligens brannfare så ville nok ungått det. Ser uansett ikke poenget med å være tilkoblet 10a kursen om du kan bruke 25a kursen.
Anyhow har du ledninger lett tilgjenegligt for å koble stikkontakten på 25a kursen så er vel ledningene der dimensjonert etter kravene for 25a sikring? Hvis ikke ville jeg sett på muligheten for å flytte netverket eller andre aparater over på et annet stikk tilhørende en annen kurs, må da være en bedre og sikrere løsning det vel?
(Er heller ikke mye jobb og trekke opp nye kabler med rett dimenson fra stikk til sikringskap, bruker bare de gamle kablene som trekkesnor)
Det vil fungere, men må i så fall bruke samme faser. Det er ikke sikkert at det er samme faser på de to kursene, og da må man koble om i sikringsskap først.

Sjekk med multimeter at du har 0V mellom ledere fra forskjellige kurser og koble disse på samme klemme i stikkontakt.

Det er derimot ikke noe poeng i koble de sammen på den måten, da kortslutning eller overbelastning trolig vil slå ut begge vernene uansett.

Tldr: Det vil fungere, men blir ingen redundans, og ikke spesielt lurt/lovlig.

(Alt som er tilkoblet før stikkontakten på 10A-kurs vil kunne trekke 25A uten at vern slår ut. Livsfarlig...)
Sist endret av plohg; 6. april 2018 kl. 17:47.
OK! da blir det kun 25A på den kursen, 10A kobles vekk Det er ikke jordet. Vet ikke hvorfor det mangler jord her, det var sånn da jeg flyttet inn. Jord på badet og kjøkkenet ihvertfall, men ikke til sånne "uviktige" ting som PC osv. som de vel kaller det... Når vi senere (og det BLIR!!!) skal oppgradere hele el-nettet her, blir det 25A på alle kurser og jord! Foreløpig er det bare viktig at ikke nettverket også ryker når kursen til TV-en osv. ryker. PC-en og TV-en er på separate kurs. PC-ens er 25A. Så, den ene stikkontakten som forsyner TV og nettverket får nå 25A forsynt fra kursen til PC-en. Det vil jeg tro at skal gå bra

Må også svare på:
Sitat av Spaceman
Hvis den får tilført 25a så kan den svi seg. Men hvis du bare kobler nettverk inn der så trekker ikke det mer en maks 1A vil jeg tro
Vis hele sitatet...
Det blir ikke noe bekymring. Det skal kun trekke 1A her. Jeg skal merke godt på kontakten at det er 25A kurs, og at det IKKE skal trekkes mer enn 16A. Vi skal få en elektriker på befaring her etterhvert, vårt mål er som sagt å få alle kontaktene jordet, og oppgradere alle sikringene til 25A.

Tusen takk for hjelpen, alle sammen Setter stor pris på det.
Sist endret av Stingray; 6. april 2018 kl. 18:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du bør nok la være, det er en komplisert affære det her. Kjøp heller en UPS som du kobler nettverket i. Det er en god løsning. Evnt ring elektriker!
Bruk en liten UPS isteden, da kan du holde nettverket oppe i timesvis++ selv om kursen slår ut eller strømmen går.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Når vi senere (og det BLIR!!!) skal oppgradere hele el-nettet her, blir det 25A på alle kurser og jord! Foreløpig er det bare viktig at ikke nettverket også ryker når kursen til TV-en osv. ryker. PC-en og TV-en er på separate kurs. PC-ens er 25A. Så, den ene stikkontakten som forsyner TV og nettverket får nå 25A forsynt fra kursen til PC-en. Det vil jeg tro at skal gå bra
Vis hele sitatet...
25A på alle kurser høres veldig overkill ut, blir veldig stort tverrsnitt på alt av kabler i huset. Det er mer vanlig at det legges opp flere kurser med 16A, og så må du eventuelt få en større hovedsikring.

Det er dessuten ikke vits å sikre en vanlig stikkontakt med 25A, da den maks skal belastes med 16A(10A kontinuerlig). Om det er lovlig vet jeg heller ikke.


Sitat av Stingray Vis innlegg
Som sagt; Jeg kommer uansett til å koble på 25A kursen på den kontakten. Det jeg altså lurer på er om det er mulig å koble på 25A selv om den allerede er koblet på 10A?

Eller; To kurser som er koblet på samme kabel? Har googlet litt, og det ser ut som at det er lovlig, "men ikke til å anbefale"?
Vis hele sitatet...
Som nevnt må du passe på at det er samme fase som du kobler til i stikkontakten, ellers får du kortslutting.
Altså du skal måle 0V mellom begge ledningene som går til N og begge ledningene som går til L.

Strømmen til stikk kommer vel fra begge kurser, så du risikerer at den trekker langt mer enn 10A, til tross for at 10A kursen ikke tripper.
Sist endret av Roaccu; 6. april 2018 kl. 18:17.
Smart ide med UPS, har vært inne på tanken, men greia er at vår leilighet er så fin og strøken og sånt, så det er ikke plass til UPS uten at det har innvirkning på hvor fin leiligheten er. Derfor gjør jeg det slik. For ordets skyld, så har jeg UPS et annet sted, men det er ikke sikkert det er nødvendig der lenger, så kunne flytta det hit, men som sagt; Utseende før nettverk

Takk for tipset angående det med 16A sikringer. Tenker vi bare kjører 16A på de kursene vi bør oppgradere, samtidig som vi skal slenge på jord. Det vil fungere bra for vår del Heldigvis er min stefar elektriker, så det blir kanskje billig?
Sist endret av Stingray; 6. april 2018 kl. 18:31.
Hvorfor ikke finne ut hva problemet egentlig er?
En 10A sikring skal holde i massevis til de apparatene du nevner.
Og dersom den faktisk ryker pga belastning vil du ende opp med en brann, det er nok en grunn til at sikringen er på 10A og ikke 25A.
I en stikkontakt er begge kontaktene koblet sammen, så dem kan ikke deles. Men du kan sette opp to separate stikkontakter og legge opp en egen kurs til hver av dem. Det burde vel være den greieste løsningen på problemet ditt. Vanlige stikkontakter er kun beregnet på max 16 A så jeg vil fraråde å koble en 25 A kurs til den. Hva slags sikringer har du? Skrusikringer eller elektroniske? Det kan lønne seg å bytte til trege sikringer, da dem tåler mer transienter. Fordelen med 25 A er at du bare kan si opp brann-forsikringen din.
Spesielt viktig er det at vanlige stikkontakter kan kun brukes lovlig opp til 16A. Så noe over det ville gitt en ganske god smekk på lanken hvis noe tilsyn kom og hvis det brenner så kan du glemme at det dekkes av forsikringa.
Det er heller ikke vits å ha 16-25A til nettverksutstyr som trekker mindre enn 1A til sammen. Det vil ikke sikre drift, men heller sørge for at maksimal skade på utstyr og tilkoblinger ved feil...

UPS kan forsåvidt stå hvor som helst (ved sikringsskap feks), så kan en heller ha en egen UPS-kurs som sikrer kontinuerlig drift til nettverksutstyr mm.

En kompetent elektriker kan ordne dette for deg uten problemer. Fortell hva du ønsker av funksjon så kan han komme med forslag til løsning. Det er åpenbart lite vits å fundere på dette selv når du ikke har peiling...
Sist endret av plohg; 6. april 2018 kl. 18:56.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Fint om dere kan besvare spørsmålet. Moralprekner osv. trenger jeg ikke, selv om jeg regner med at det kommer. Bare så det er sagt, dette blir gjennomført uansett. Jeg vil bare vite om det er MULIG.
Vis hele sitatet...
Hvorfor spør du egentlig? Du skal jo gjøre det uansett, så da finner du vel fort ut om det er mulig eller ikke...?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvorfor spør du egentlig? Du skal jo gjøre det uansett, så da finner du vel fort ut om det er mulig eller ikke...?
Vis hele sitatet...
Jo, det jeg lurte på er om jeg sprenger huset til helvete ved å koble sammen to kurser. Nå har jeg koblet 25A til den stikkontakten (fjernet 10A). Elektriker ringes når de er åpen, så skal vi påpeke flere feil i anlegget, som for eksempel at det står en 16A sikring på 1,5mm tverrsnitt (det står 15A i papiret, men sikringen sier 16A) og slike ting. Vi skal undersøke muligheten for å oppgradere 10A til 16A. Når dette er gjort, tilbakestiller jeg alt jeg har gjort idag.
Sist endret av Stingray; 6. april 2018 kl. 19:59.
Hvis du skal gjøre dette anbefaler jeg deg å koble fra 10A-kursen og blinde den av og heller koble elektronikken din på 25A-kursen..

25A kurser i hele huset er overkill, sørg heller for å ha tilstrekkelig med kurser og at disse er fornuftig inndelt.
Det gjorde jeg. Jeg koblet fra 10A og koblet på kun 25A på den stikkontakten.
Nå skal jeg lese opp hvordan sikringskapet ser ut (vi flytta inn slik), og beskrive hva som står på papiret i sikringskapet.

Sikring 1: Hovedsikring. - 40 amp. - Ingenting står på tverrsnitt.
Sikring 2: Komfyr, VVB, ovn spisekrok, soverom - 25 amp - Tverrsnitt 2x 6
Sikring 3: Stue, kjøleskap - 10 Amp - Tverrsnitt 2x 1,5
Sikring 4: Jordfeilbryter.
Sikring 5: Vaskemaskin, ovn bad (varmekabel) - 16 amp - Tverrsnitt 2x 2,5
Sikring 6: Kjøkken spisekrok, soverom, entre, wc, bad, VVB - 15 amp - Tverrsnitt 2x 1,5

FEIL:
Sikring 6 har ikke VVB. Den er på kjøkkenet (sikring 2, med 25A)
Sikring 6 har heller ikke 15 amp. Selve sikringen er 16 amp.

Så, nå har jeg altså lagt opp kabel fra en av stikkontaktene på kjøkkenet (Sikring 2) til nettverksutstyret, og koblet fra ledningen som går til sikring 3. Vær OBS på at det er lagt opp stikkontakt fra kjøkkenet (sikring 2) til der jeg har PC-en min.

TV-en og nettutstyret var på sikring 3.


Overrasker meg litt at hovedsikringen er 40 amp, mens totalt sett fra alle sikringene, så kan jeg belaste hovedsikringen med 67 amp. Regner med at det bare er sånn det er.

Noen kommentarer?
Sist endret av Stingray; 6. april 2018 kl. 20:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er hinsides idiotisk. Skal du ha redundans må du ha redundante komponenter lenger nede. Kort sagt ryker ikkje sikringer uten grunn. Typisk er det fordi straumforsyninga tar kvelden. Redundans oppnår du ved å ha to PSUer i aktuell boks, forsynt enten frå normalspenning og UPS, eller frå to forskjellige straumforsyninger. Alternativt kan du likerette det og køyre DC-redundans (to dioder for kvar PSU). Sjekk i så fall at straumforsyninga di takler DC inn. Svært mange switchmode-PSUer vil ikkje ha problem med det.

I ditt scenario er dei to største feilkildene felles: straumforsyning og forsyning til huset.
Sitat av Stingray

Overrasker meg litt at hovedsikringen er 40 amp, mens totalt sett fra alle sikringene, så kan jeg belaste hovedsikringen med 67 amp. Regner med at det bare er sånn det er.

Noen kommentarer?
Vis hele sitatet...
Kommentar: jeeeez.. og du skal rote inn i sikringsskapet, koble om, på egenhånd??

Håper virkelig ikke at du har samboer el. barn ....
Er livet deres du leker med.
Om du har en stefar som er elektriker så anbefaler jeg at du overlater hva det du enn ønsker å gjøre til han.

Det er veldig tydelig at du ikke har en fjerneste anelse om hva du driver med, og har null forståelse for hvordan dette henger sammen.
Veldig enkelt: Du får ikke mer strøm enn det som hovedsikringa tåler. At undersikringene summert tilsvarer høyere strøm, er basert på at du ikke bruker alle sikringene på fullt samtidig. F.eks. går vaskemaskinen bare en time om gangen. Kamfyren bruker du bare i et kvarter med mindre du baker. osv. Selv har jeg bare 35 A i hovedsikring, mens jeg har 50 tilsammen på de andre. Det eneste jeg må passe på er å ikke kjøre vaskemaskin og oppvaskmaskin samtidig, da kneler kursen.

La meg synse litt: Får du el-kontrollen på besøk, blir nok strømmen bare slått av. Punktum.

Jeg kan ikke sterkt nok anbefale elektrikker, for jeg har ikke mye tiltro til ditt elektro-kunnskap. Sorry.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er hinsides idiotisk. Skal du ha redundans må du ha redundante komponenter lenger nede. Kort sagt ryker ikkje sikringer uten grunn. Typisk er det fordi straumforsyninga tar kvelden. Redundans oppnår du ved å ha to PSUer i aktuell boks, forsynt enten frå normalspenning og UPS, eller frå to forskjellige straumforsyninger. Alternativt kan du likerette det og køyre DC-redundans (to dioder for kvar PSU). Sjekk i så fall at straumforsyninga di takler DC inn. Svært mange switchmode-PSUer vil ikkje ha problem med det.

I ditt scenario er dei to største feilkildene felles: straumforsyning og forsyning til huset.
Vis hele sitatet...
Hei! Virker som du ikke har fått med deg at jeg har lagt fra meg tanken om redundante strømforsyninger ved å koble to kurser sammen. Det jeg gjorde isteden var å koble ut den ene kursen og koble til den andre, som tåler mer.

Sitat av trallaren Vis innlegg
Kommentar: jeeeez.. og du skal rote inn i sikringsskapet, koble om, på egenhånd??

Håper virkelig ikke at du har samboer el. barn ....
Er livet deres du leker med.
Vis hele sitatet...
Nei, nei, nei! Var bare nysgjerrig. Jeg kommer aldri i mitt liv til å røre noe i sikringskapet!

Sitat av awt Vis innlegg
Om du har en stefar som er elektriker så anbefaler jeg at du overlater hva det du enn ønsker å gjøre til han.

Det er veldig tydelig at du ikke har en fjerneste anelse om hva du driver med, og har null forståelse for hvordan dette henger sammen.
Vis hele sitatet...
Jeg har jo en viss peiling, men ikke så mye at jeg burde leke så mye med strøm, nei

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Veldig enkelt: Du får ikke mer strøm enn det som hovedsikringa tåler. At undersikringene summert tilsvarer høyere strøm, er basert på at du ikke bruker alle sikringene på fullt samtidig. F.eks. går vaskemaskinen bare en time om gangen. Kamfyren bruker du bare i et kvarter med mindre du baker. osv. Selv har jeg bare 35 A i hovedsikring, mens jeg har 50 tilsammen på de andre. Det eneste jeg må passe på er å ikke kjøre vaskemaskin og oppvaskmaskin samtidig, da kneler kursen.

La meg synse litt: Får du el-kontrollen på besøk, blir nok strømmen bare slått av. Punktum.

Jeg kan ikke sterkt nok anbefale elektrikker, for jeg har ikke mye tiltro til ditt elektro-kunnskap. Sorry.
Vis hele sitatet...
Takk

Nå er det en ny greie jeg tenker på:

Jeg er usikker på hvor mye watt jeg egentlig kan trekke fra en 10A sikring. Jeg vet ikke om det er 400V eller 230V anlegg her. Mellom jord og fase måler jeg 141.
Det betyr vel at jeg har 230V anlegg (Sikringen sier 400V? Huh?)
(Husker ikke forskjellen på IT, TT, og TN.).

Da kan jeg trekke maks 2300W på kursene her, ikke sant? Litt rart å tenke på, siden jeg har en gulvstående varmeovn som er koblet på 10A kursen. Den trekker 2300W. PC-en står også på den kursen. Boblebadet på 1500W står også på den kursen. Sikringen går ikke umiddelbart (ikke etter 10 minutter heller) ved å belaste dette så mye som dette. Jeg testet ved å koble på enda flere varmeovner og enheter som trekker ganske mye strøm. 10A sikringen gikk ikke.

Har jeg regnet feil? Eller er sikringen SÅ treg at den ikke slår ut umiddelbart selv om jeg belaster med ca. 5000W?
Sist endret av Stingray; 8. april 2018 kl. 11:57.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stingray Vis innlegg
Hei! Virker som du ikke har fått med deg at jeg har lagt fra meg tanken om redundante strømforsyninger ved å koble to kurser sammen. Det jeg gjorde isteden var å koble ut den ene kursen og koble til den andre, som tåler mer.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt hinsides idiotisk. Schuko-kontakter, som er det du har stortsett alle andre plassar enn på komfyren, er dimensjonert for 16A. Ein del ting tyder på at kontinuerleg belastning opp mot 16A på Schuko og er uheldig; dei tar fyr. Det er difor elbiler stortsett stopper på 13A. I verste fall risikerer du med det opplegget ditt at du ikkje vil få nødvendig kortslutningsstraum for å løyse ut vernet.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Jeg har jo en viss peiling, men ikke så mye at jeg burde leke så mye med strøm, nei
Vis hele sitatet...
Ut frå det du skriv er det åpenbart at du har faktisk ikkje ei viss peiling.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Jeg er usikker på hvor mye watt jeg egentlig kan trekke fra en 10A sikring. Jeg vet ikke om det er 400V eller 230V anlegg her. Mellom jord og fase måler jeg 141.
Det betyr vel at jeg har 230V anlegg (Sikringen sier 400V? Huh?)
(Husker ikke forskjellen på IT, TT, og TN.).
Vis hele sitatet...
Du har 230V uansett. 400V-anlegg vil legge ut L+N i huset, med 400V/sqrt(3)=230V fase-nøytral. Om du har 400V-nett vil du måle 0V frå nøytral til jord, og 230V frå fase til jord. Men det endrer på ingen måte effekten du kan ta ut.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Da kan jeg trekke maks 2300W på kursene her, ikke sant? Litt rart å tenke på, siden jeg har en gulvstående varmeovn som er koblet på 10A kursen. Den trekker 2300W. PC-en står også på den kursen. Boblebadet på 1500W står også på den kursen. Sikringen går ikke umiddelbart (ikke etter 10 minutter heller) ved å belaste dette så mye som dette. Jeg testet ved å koble på enda flere varmeovner og enheter som trekker ganske mye strøm. 10A sikringen gikk ikke.
Vis hele sitatet...
Sikringer har ei kurve. For klasse C-vern, så skal sikringen trippe på magnetisk overstrøm på 10xIn. Dvs. at ved 100A skal eit 10A-vern trippe momentant. Forøvrig høyres det ut som vernet ditt er defekt, om ikkje 20-30A tripper det på få sekunder.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Har jeg regnet feil? Eller er sikringen SÅ treg at den ikke slår ut umiddelbart selv om jeg belaster med ca. 5000W?[/b]
Vis hele sitatet...
Umiddelbart? Nei. Den skal holde i 5-6 sekunder med 20A.

Men du har faktisk ikkje forståelse for kortslutningsytelse eller korleis vern fungerer. Då bør du ikkje rote med 230V. Eg er ikkje elektriker, men eg har ein overfladisk forståelse av filosifien bak vern, og kjenner til ein del av problema som kan oppstå. Eg ville ikkje rota på slik du gjer, fordi konsekvensane kan verte litt i overkant store. Då bør neppe du gjere det heller.
Uvaksinert 👍
Ett lite tillegsspørsmål til de her inne som kan litt om dette. Hvis man hadde gjort som TS ville i utgangspunktet, altså parallellkoble en 10A og en 25A sikring. Kortslutning hadde jo slått ut som før, men kunne han da trekt 35A for en sikring er vel en bimetall som varmes opp av en liten motstand slik at strømmen ville fordelt seg som enhver motstand ellers, eller er jeg helt på bærtur?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Ett lite tillegsspørsmål til de her inne som kan litt om dette. Hvis man hadde gjort som TS ville i utgangspunktet, altså parallellkoble en 10A og en 25A sikring. Kortslutning hadde jo slått ut som før, men kunne han da trekt 35A for en sikring er vel en bimetall som varmes opp av en liten motstand slik at strømmen ville fordelt seg som enhver motstand ellers, eller er jeg helt på bærtur?
Vis hele sitatet...
Tja. Du vil fort ende opp med forskjellig resistans i ledninger og alt slikt, så du vil neppe få nøyaktig 35A, men rundt regna det.

Det som er verre er at du har eit magnetisk vern, som typisk løyser ut ved 10xIn. 350A er såpass stor straum at det er ikkje gitt at ledningene kan levere det. Då risikerer du varmgang.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Tja. Du vil fort ende opp med forskjellig resistans i ledninger og alt slikt, så du vil neppe få nøyaktig 35A, men rundt regna det.

Det som er verre er at du har eit magnetisk vern, som typisk løyser ut ved 10xIn. 350A er såpass stor straum at det er ikkje gitt at ledningene kan levere det. Då risikerer du varmgang.
Vis hele sitatet...
OK, jeg har ingen peiling, du har nok rett i det.

Men altså, 10Ax230V = 2300W? Hvordan klarer jeg å trekke 5000W over tid?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stingray Vis innlegg
Men altså, 10Ax230V = 2300W? Hvordan klarer jeg å trekke 5000W over tid?
Vis hele sitatet...
Enten gjer du ikkje det, eller så er sikringen defekt. For å sjekke det må du måle faktisk straum. Tangamperemeter er greit i så måte. Men i praksis: kontakt elektriker.
Tusen takk for svar
Kan si det, at hvis du trekker 5000 W ved 230 V igjennom en ledning med ledere på 1,5 mm2, så blir den leningen ganske så varm ganske så fort.

Jeg har sett en slik ledning begynne å smelte og ha tilløp til brann (det var litt gnistring og røykutvikling, tipper det var flammehemmende stoffer som hindret resten), ved en slik overbelastning. Dette var ved en belastning på langt under 5000 W.

Gjør som Vidarlo sier, få tak i en elektriker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Kan si det, at hvis du trekker 5000 W ved 230 V igjennom en ledning med ledere på 1,5 mm2, så blir den leningen ganske så varm ganske så fort.
Vis hele sitatet...
5kW er ~20A. 1.5mm^2 kobber vil ha resitivitet på ca. 0.0112Ohm. Det vil føre til snaut 9W per meter effekt. Det er ikkje veldig mykje. Er kabelen forlagt på betongvegg ville eg ikkje vore ekstremt bekymra. Lagt i isolasjon ville eg sett på det som eit relativt stort problem. Men på dei effektane skal altså eit 10A vern løyse ut på <10 sekund. Då er det totalt uproblematisk.

No er jo 20A på 1.5mm^2 langt over det som er akseptabelt etter NEK400. Du må vel opp i minst 4mm^2 for å vere innanfor.
Opplegget er, at dette opplevde jeg på et LAN. Det var 16 A kurs, og det ble lagd et langbord, der den ene enden var like ved en kontakt. Han med PC'n nærmest plugget sin 1,5 mm2 skjøteledning og fordeler i denne, han bortenfor i denne osv. osv. Jeg vet at det var en idiotisk ting å gjøre, fra et elektrofaglig synspunkt. Men det var det vist ikke så mange, som tenkte over.

Men den skjøteledningen nærmest veggen, smeltet og tok nesten fyr. Altså ikke kontakten, men selve ledningen. Detter var like etter / mens de enda drev satte opp maskinene.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Det betyr vel at jeg har 230V anlegg (Sikringen sier 400V? Huh?)
(Husker ikke forskjellen på IT, TT, og TN.).
Vis hele sitatet...
En sikring som er på har nesten ingen spenning over seg, kanskje et par volt hvis den er elektronisk. Det er kun når sikringen er AV at det ligger 230 V på sikringen. At det står 400V på sikringen, betyr at den tåler minst 400 V før det blir overslag mellom kontaktene. Så at sikringen tåler mer enn anleggets spenning har ingen betydning. Siden nye anlegg er basert på 400 V linjespenning, er det bedre økonomi å kun lage en type sikring som tåler 400 V.

Elektroniske sikringer er også notorisk unøyaktige. Måtte selv bytte to stk da de brøt ved bare 7 A. Derfor er det viktig å måle kortslutningsstrømmen, ihvertfall hvis en krabber inn i et sikringsskap. Hvis dine sikringer gir alt for mye strøm, er dem direkte brannfarlige, og bør byttes.
Hei!
Kommer med en update nå.
Nå har jeg flyttet på ledninger, kontakter, og lekt meg litt slik at jeg aldri kan belaste mer enn 10A på den aktuelle kursen. Med mindre man bruker forgrener, selvsagt. (Eller faktisk har et apparat som trekker mer enn 10A). Jeg har en slektning som er elektriker. Han kommer hit idag og skal se over det jeg har gjort, bare for å gi meg tilbakemelding. Er det noe som er farlig, så ordner han det gratis for meg. Det blir isåfall gjort "under bordet", og jeg tar fullt ansvar ved eventuell brann. Kommer med en ny update når han har vært her

Alt var i orden med oppsettet mitt, med unntak av at jeg ikke brukte en jordet kabel. «Der det er mulig å legge jord, SKAL det legges» lærte han meg. Så vi byttet ut kabelen til en jordet
Sist endret av Stingray; 10. april 2018 kl. 08:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da høres det ut som du har fått et lovlig anlegg som er trygt å bruke. Grattis!
Det er fortsatt ikke lovlig, så lenge han har gjort arbeidet selv og ikke har fått en samsvarserklæring, altså skriftlig dokumentasjon fra autorisert elektroinstallatør (ikke en autorisert elektriker, men en som har installatørgodkjenning, en ganske lang og omfattende prosess) på at arbeid er utført i henhold til sikkerhetsforskriftene, i praksis vil det si at det følger NEK:400 som er en elektroteknisk norm for best praksis).
Om det skulle skje en brann eller andre hendelser kan TS risikere nektelse eller avkorting av forsikringsutbetaling, selv om hendelsen ikke skulle være relatert til det aktuelle arbeidet TS har (antageligvis ganske rævva) gjort.
Du bor mest sannsynligvis o et gammelt hus/leilighet, strekk skjøteledning til en mindre belastet kurs og bytt ut hele el-installasjonen når det er mulighet for det, ikke begynn og fikkle selv for ikke bare mangler du fagbrev som elektriker men du har også så liten forståelse for dette med strøm at du garantert vil sette både folk og heim i fare og dette er ikke ment som en moralpreken, det er bare kalde fakta