Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  808 208210
Sitat av Arrakiss Vis innlegg
Til dere som har Phantom med H3-3D gimbal.. Hvordan styrer man gimbal'en? Og er styringen presis/enkel og stabil?

Vurderer en FPV pakke med Fat Shark briller koblet opp mot et GoPro 3+ BE. Så om noen har dette oppsettet og vil fortelle om erfaringer så er det topp
Vis hele sitatet...
Har en DJI phantom 2 med H3-2D gimbalen tilkoblet til fpv (fatshark). Koblet til en FPV Kabel til fatsharken, vips du kan da se alt hva gopro kamera ser.

Styringen på H3-2D gimbalen er under spaken, det er en liten pinne du bare trekk fra venstre til høyre, da tilte du ned og opp kamera. Vet ikke om 3D versjonen kan panorama, men trur det skal være mulig.

Edit: Ja styringen er veldig presis/enkel og stabilt, du kan gjerne ta en titt på hva jeg fikk filmet https://www.youtube.com/watch?v=7LBJzemxHPE
Sist endret av justastonedhuman; 18. mai 2014 kl. 22:52.
Ingen som har et svar å komme med? Sitter bare å venter med å bestille men ble usikker når det er to vidt forskjellige pakker som er anbefalt.
wanna-b's Avatar
Trådstarter
Sitat av Storebrand Vis innlegg
Ingen som har et svar å komme med? Sitter bare å venter med å bestille men ble usikker når det er to vidt forskjellige pakker som er anbefalt.
Vis hele sitatet...
Den lista på siden der er satt sammen i en fei, f.eks. 2000 mah batterier er jo veldig lite. Men 4s batterier med tilhørende 800kv motorer er en vinner, men også dyrere. Men i linken under batteri linkes til et 3s batteri, det blir for spett og bl.a. derfor mener jeg det ser ut som hastverksarbeid.

Men hva mener du er så vidt forskjellig? Motorene og fc stort sett eneste jeg kan se. Hva ønsker du og hvor mye vil du legge i dette? FPV utstyr?
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Nå har jeg hatt Hubsan X4 i noen dager og tenkte å skrive ned hva jeg synes om den.
Dette blir en liten review for dere som er like ferske som meg, som vurderer å kjøpe drone.

Pris: 395,- (Gratis frakt på Komplett.no i sommer)
Ladetid: ~30 Minutter.
Batteritid: 10-15 Minutter.

Jeg satt og ventet i et par timer på å få hentemelding før jeg råkjørte til Rimi og plukket den opp. Jeg ladet den med en gang jeg kom hjem, mens jeg gikk igjennom manualen et par ganger.
Å ta ut batteriet for lading er veldig lett, men det er litt krunglete å måtte gjemme ledningen under skallet på den. Etterhvert finner man ut av hvordan den best kan snurres og gjemmes for at den faller minst mulig ut mellom kræsjene.

De første rundene hadde jeg ikke spesielt mye kontroll, men det var veldig gøy å prøve. Jeg kræsja i alt mulig av møbler inne og hageplanter ute, men dronen var like hel. Den tåler mye mer enn man skulle tro! Jeg blir fortsatt overrasket over at den ikke får synlige skader av å falle 3 meter ned i tregulvet, eller kjøre fort inn i en stein. Den har også blitt angrepet av en hund, og den vant.
I går brakk jeg en propell og en annen falt av, men å fikse det var ikke særlig vanskelig. Det følger med 4 ekstra propeller. Hver av dem er en erstatning til de som sitter på og ifølge manualen er det viktig å installere dem på riktig plass. Så hvis du ødelegger en propell to ganger må du bestille reservedeler.

Å kjøre er morsomt fra første sekund, og det blir morsommere jo flinkere man blir. Den virker veldig nybegynnervennlig spesielt med tanke på at den tåler en god støyt.
Jeg har begynt å prøve meg på saltoer og lignende. Har til og med fått det til et par ganger.
Hvis den blir ødelagt noen gang blir jeg nødt til å kjøpe en ny. 400 kroner for en så gøyal liten dings er latterlig billig, ihvertfall i forhold til hva du får for 400 kroner sånn ellers.
Jeg gleder meg allerede til å kjøpe en større drone når jeg har penger til det.

PS: Jeg vurderte også versjonen med kamera (595,-), men kvaliteten på kameraet var av type mobil i 2006. Ikke verdt det. Kjøp heller den uten kamera og se om du liker å fly før du kaster bort masse penger på noe dyrt og fancy som du kanskje ikke liker.
Sist endret av PerPerPerPer; 20. mai 2014 kl. 18:57.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Har en DJI phantom 2 med H3-2D gimbalen tilkoblet til fpv (fatshark). Koblet til en FPV Kabel til fatsharken, vips du kan da se alt hva gopro kamera ser.

Styringen på H3-2D gimbalen er under spaken, det er en liten pinne du bare trekk fra venstre til høyre, da tilte du ned og opp kamera. Vet ikke om 3D versjonen kan panorama, men trur det skal være mulig.

Edit: Ja styringen er veldig presis/enkel og stabilt, du kan gjerne ta en titt på hva jeg fikk filmet https://www.youtube.com/watch?v=7LBJzemxHPE
Vis hele sitatet...

Takk for utfyllende svar og video
Går det an å lage noe større slik at en kan sitte oppi?
Ja.
[COLOR="White"]titegn.[/COLOR]
Fikk i dag et Hubsan QuadCopter X4 fra Komplett. Så utrolig gøy å fly selv om det er sykt vanskelig. Begynner å få taket på det, men blir fortsatt et å annet krasj. Det eneste som skjer når jeg krasjer er at propellene faller av, men det er bare å sette den på igjen (om en finner dem) og fortsette å fly. Selv hvor stygge krasj jeg har hatt med det har det ikke blitt noe skader. Overaskende solid til å bare koste 400!

Eneste som er litt trist er at en bare kan fly i noen miniutter (7 minutter er oppgitt) før en må lade batteriet og det tar ca. 40 minutter. Blir lite flytid og mye venting. Men får nyte de minutene en har med det. Vurderer å kjøpe et ekstra batteri sånn at jeg kan fly litt lenger om gangen.

Begynner forsiktig med dette, og vurderer kanskje å gå over til et "ekte" quadcopter. Om en har lært å fly dette lille billige quadcopteret, kan en da ta med noe av det en har lært om å fly til et større et eller er de helt forskjellige å fly?
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Fikk i dag et Hubsan QuadCopter X4 fra Komplett. Så utrolig gøy å fly selv om det er sykt vanskelig.

Begynner forsiktig med dette, og vurderer kanskje å gå over til et "ekte" quadcopter. Om en har lært å fly dette lille billige quadcopteret, kan en da ta med noe av det en har lært om å fly til et større et eller er de helt forskjellige å fly?
Vis hele sitatet...

Jeg fikk også min Hubsan X4 igår og har det rasende morsomt med å fly selvom det blir en del kræsj..

Lurer vel også på det samme som deg.. Har planer om å gå til innkjøp av DJI 2 etterhvert, men utifra de bildene jeg har sett må da DJI være mye lettere å fly enn Hubsan'en!? Håper noen som har testet begge kan komme på banen
Sitat av Arrakiss Vis innlegg
Håper noen som har testet begge kan komme på banen
Vis hele sitatet...
Har ikke prøvd hubsan, men øvde meg med en DJI F550 hexacopter uten GPS tilkoblet, det var bare krasj og dasj. Til og med GPS tilkoblet så var den vanskelig å styre. Kanskje fordi det er en ardu (apm), tar NAZA nestegang.

Hadde en phantom 1 og 2, begge er veldig lett og styre, kjæresten min klarte og bruke phantomet på under 2 minutter (ga hun bare en liten guide).
Det er GPSn som gjør det så lett og fly, du kan jo sammenligne iOS kontra linux, der iOS er GPS og linux ikke.

Feks; Du klare ikke å tippe/flippe en phantom med gps (har prøvd), har også krasjet i trær, husvegg, sneskavler, bil osv.. eneste skaden var rotoren.
Har drevet med krasjtest på phantom
Sitat av KaiN Vis innlegg
Har en DJI phantom 2 med H3-2D gimbalen tilkoblet til fpv (fatshark). Koblet til en FPV Kabel til fatsharken, vips du kan da se alt hva gopro kamera ser.

Styringen på H3-2D gimbalen er under spaken, det er en liten pinne du bare trekk fra venstre til høyre, da tilte du ned og opp kamera. Vet ikke om 3D versjonen kan panorama, men trur det skal være mulig.

Edit: Ja styringen er veldig presis/enkel og stabilt, du kan gjerne ta en titt på hva jeg fikk filmet https://www.youtube.com/watch?v=7LBJzemxHPE
Vis hele sitatet...
Har du mulighet til å slå av/på filminga med goproen, eller filmer du hele flyturen? Hvordan blir kvaliteten på stillbilder med den gimbalen?
Sitat av LTd Vis innlegg
Har du mulighet til å slå av/på filminga med goproen, eller filmer du hele flyturen? Hvordan blir kvaliteten på stillbilder med den gimbalen?
Vis hele sitatet...
Filmer hele turen og klipper alt etterpå, stillbildene blir jo gopro kvalitet 12megapixel. Bildene fra et gopro er så bra at jeg kan spionere på nabolaget med å snappe et par bilder fra luften
Sitat av KaiN Vis innlegg
Filmer hele turen og klipper alt etterpå, stillbildene blir jo gopro kvalitet 12megapixel. Bildene fra et gopro er så bra at jeg kan spionere på nabolaget med å snappe et par bilder fra luften
Vis hele sitatet...
Nice! Fungerer den med DJI phantom også?
Sitat av LTd Vis innlegg
Nice! Fungerer den med DJI phantom også?
Vis hele sitatet...
Hva mener du nå?
du har ikke noen bilder av hvordan koblingen går fra kamera til sender og lignende? Setup altså
Hvis man har en 5,8ghz videosender på 200mw og radioen man bruker er 2,4ghz (flysky v2-protokoll),
hvor mye påvirker dette rekkevidden? Har noen erfart å miste radiokontakt med 5,8ghz videosender?
Jeg skal bruke dette i fly egentlig, men skal teste det ut på quadkopteret i første omgang.
Radioen jeg bruker har i utgangspunktet rekkevidde på minst to kilometer på bakken, det har jeg testet.
Sitat av Zaloz Vis innlegg
du har ikke noen bilder av hvordan koblingen går fra kamera til sender og lignende? Setup altså
Vis hele sitatet...
Er det meg du snakker til?
Kan godt ta bilde, men du vil bare se en phantom i takras med ledninger..
Sitat av KaiN Vis innlegg
Har ikke prøvd hubsan, men øvde meg med en DJI F550 hexacopter uten GPS tilkoblet, det var bare krasj og dasj. Til og med GPS tilkoblet så var den vanskelig å styre. Kanskje fordi det er en ardu (apm), tar NAZA nestegang.

Hadde en phantom 1 og 2, begge er veldig lett og styre, kjæresten min klarte og bruke phantomet på under 2 minutter (ga hun bare en liten guide).
Det er GPSn som gjør det så lett og fly, du kan jo sammenligne iOS kontra linux, der iOS er GPS og linux ikke.

Feks; Du klare ikke å tippe/flippe en phantom med gps (har prøvd), har også krasjet i trær, husvegg, sneskavler, bil osv.. eneste skaden var rotoren.
Har drevet med krasjtest på phantom
Vis hele sitatet...

Ja, jeg ser for meg at det må være enklere å holde Phantom mer stabil enn Hubsan i det minste. Nå er det ikke lett å gjøre en sving samtidig som man dreier den i egen akse og skal holde fart og høyde på samme tid... Men øvelse gjør vel mester

Hubsan har egen flip-modus der man etter sigende kan gjøre rolls og loops... har ikke våget meg på det ennå
Sist endret av Arrakiss; 23. mai 2014 kl. 12:18.
wanna-b's Avatar
Trådstarter
Sitat av Herman Hedning Vis innlegg
Hvis man har en 5,8ghz videosender på 200mw og radioen man bruker er 2,4ghz (flysky v2-protokoll),
hvor mye påvirker dette rekkevidden? Har noen erfart å miste radiokontakt med 5,8ghz videosender?
Vis hele sitatet...
De harmoniske ligger over i frekvens, så om noe er det 2.4 radioen som forstyrrer videosignalet på 5.8. Men det gjør det jo ikke, for den første og andre harmoniske faller langt utenfor. Jeg flyr ganske ofte ut til bildet blir veldig snøete, men aldri mer enn at jeg kan gi på med litt høyde eller snu fort og få signalet tilbake igjen. Har ikke vært ute flere kilometer enda men når man flyr bak trær og bakketopper med 5.8 ghz så forringes signalstyrken veldig fort.

En som spurte om man kan øve seg på hubsan for å fly større quadcopter, svaret er ja. De er helt like å styre i prinsippet, samme stikkebevegelser. Som sagt er nok phantom enda lettere pga gps, som gjør at den ikke drifter, og den har høydestabilisering hvis du slipper venstre stikka. Det er faktisk veldig lurt å øve seg på en hubsan eller lignende før du bygger noe større.
Ok, takker. Jeg får gjøre en bakketest, og så sette i gang.
Sitat av LTd Vis innlegg
Har du mulighet til å slå av/på filminga med goproen, eller filmer du hele flyturen? Hvordan blir kvaliteten på stillbilder med den gimbalen?
Vis hele sitatet...
Satt faktisk sammen en liten klipp fra noen av dronebilder, du ser vel hva jeg mener om spiontasje?

https://www.youtube.com/watch?v=k72Kc9j6OTA
Sitat av KaiN Vis innlegg
Satt faktisk sammen en liten klipp fra noen av dronebilder, du ser vel hva jeg mener om spiontasje?

https://www.youtube.com/watch?v=k72Kc9j6OTA
Vis hele sitatet...

Tøft!

Med litt ekstrautstyr så skal det vel være mulig å skru av og på filming samt knipse bilder fra bakken på Phantom? Eller er det kun den versjonen med integrert DJI kamera kanskje? Prøver å lese meg opp...

Dro Hubsan min opp i ca 20-25 meter istad... gøy å se på filmen, men skal ikke store vindkastene til før den kommer "ut av kontroll". Det er litt skummelt så langt oppe ^^, Ser det finnes en Hubsan med kamera og direkteoverføring til en skjerm på kontrollen til ca 1500,- på Elefun... Det kan være neste steg. Begynner å få mer og mer kontroll på den lille flua mi nå. Men har ryki litt propeller allerede så må bestille crach pack
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av KaiN Vis innlegg
Satt faktisk sammen en liten klipp fra noen av dronebilder, du ser vel hva jeg mener om spiontasje?

https://www.youtube.com/watch?v=k72Kc9j6OTA
Vis hele sitatet...
Ganske nice video! Hvilken sang brukte du?
Sitat av Arrakiss Vis innlegg
Tøft!

Med litt ekstrautstyr så skal det vel være mulig å skru av og på filming samt knipse bilder fra bakken på Phantom? Eller er det kun den versjonen med integrert DJI kamera kanskje? Prøver å lese meg opp...
Vis hele sitatet...
Jeg stiller den bare på timelaps fotografering på gopro kamera, sånn at den tar bilder hvert 5 sekunder, om du bruker gopro kamera til fpv så blinker bildet svart når den tar et bilde feks; hvert 5 sekunder blir bildet svart i 1 sekund. smått irriterende og miste bildet 400 meter i luften, men klare meg

Anbefale også DJI iOSD mini så du vet hvor høyt og langt unna du er.

Edit: Vet ikke om det er mulig, det er det sikkert. Du kan jo bruke gopro appen, men den har ikke så lang rekkevidde :/

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ganske nice video! Hvilken sang brukte du?
Vis hele sitatet...
Se pm.

Til dere andre https://www.youtube.com/watch?v=p6HEXC4Kwq4
Sist endret av justastonedhuman; 24. mai 2014 kl. 00:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Hva mener du nå?
Vis hele sitatet...
Kan gimbal'en monteres på en DJI Phantom?
Sitat av KaiN Vis innlegg
Jeg stiller den bare på timelaps fotografering på gopro kamera, sånn at den tar bilder hvert 5 sekunder, om du bruker gopro kamera til fpv så blinker bildet svart når den tar et bilde feks; hvert 5 sekunder blir bildet svart i 1 sekund. smått irriterende og miste bildet 400 meter i luften, men klare meg

Anbefale også DJI iOSD mini så du vet hvor høyt og langt unna du er.

Edit: Vet ikke om det er mulig, det er det sikkert. Du kan jo bruke gopro appen, men den har ikke så lang rekkevidde :/
Vis hele sitatet...

Skjønner... Bruker du Fat Shark FPV? Isåfall, dette må jo også gjøre flyvingen enklere siden man hele tiden ser retningen i brillene. Det er verre når man ser på copteret med egne øyne og dreier det mot seg siden alle bevegelser med stikka blir speilvendt iløpet av et sekund
Sitat av LTd Vis innlegg
Kan gimbal'en monteres på en DJI Phantom?
Vis hele sitatet...
Jepp. kjøp en slik:
http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=28120
Sitat av KaiN Vis innlegg
Er det meg du snakker til?
Kan godt ta bilde, men du vil bare se en phantom i takras med ledninger..
Vis hele sitatet...
går fint det, ønsker bare å prøve skjønne hvordan det er koblet

Jeg har Dji Phantom 2 med Zenmuse H3-2D3D og gopro H3. Men er usikker hvilke kabler jeg trenger for å bruke dette med fatshark oppsett. Noen som har litt peiling på dette?
Sist endret av Zaloz; 25. mai 2014 kl. 19:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Zaloz Vis innlegg
går fint det, ønsker bare å prøve skjønne hvordan det er koblet

Jeg har Dji Phantom 2 med Zenmuse H3-2D3D og gopro H3. Men er usikker hvilke kabler jeg trenger for å bruke dette med fatshark oppsett. Noen som har litt peiling på dette?
Vis hele sitatet...

Det finnes vel dedikert kabel for akkurat dette. Finnes iallefall kabel for GoPro 2 her - http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=25455

Må vel finnes noe som dette til 3 også. Vet det er fler som har modifisert selv og fått signalet fra Gopro rett i Fat Shark brillene før disse dedikerte kablene kom..

Edit: Her er vel en sånn kabel for Gopro 3?
http://www.readymaderc.com/store/ind...oducts_id=1296
Hei.er ganske ny inne quadcopter så lurte på om det er noen som kan guide meg gjennom hvordan jeg skall stille in kk boarde
wanna-b's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sindland Vis innlegg
Hei.er ganske ny inne quadcopter så lurte på om det er noen som kan guide meg gjennom hvordan jeg skall stille in kk boarde
Vis hele sitatet...
Beskriv problemet ditt da, så tar man det steg for steg. Har forresten svart deg i tråden din.
Jobben har kjøpt en hexacopter som skal brukes til terrengmodellering, og fikk dermed et slikt ladybird quadcopter til å øve litt hjemme med og fikk litt sansen for å fly, og vurderer å kjøpe/"bygge" eget quad-/hexacopter til privat bruk og muligens med gimbel for filming i jobb sammenheng.
Vurderte da et http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=28122 slikt et, noen som har noen forslag til utstyr jeg trenger i tillegg til denne rammen, evt vertfall det jeg trenger for å bli flygeklar, resten kan ordnes senere
Sist endret av ISI; 26. mai 2014 kl. 15:36.
Ridder av 1. klasse
Har faktisk en slik selv, funker meget bra og flyr som en drøm! Du trenger i tillegg et hovedkort, fjernkontroll m/mottaker og batteri.

Når det gjelder hovedkort har du jo mye forskjellig, alt i fra KK-kort til DJI Naza, er litt prisforskjell på KK-kort og DJI Naza, så spørsmålet blir hvor mye penger vil du bruke?

Fjernkontroll her kan du betale alt i fra noen hundrelapper til flere ti-talls tusen, anbefaler i alle fall en fjernkontroll med 6-8kanaler.

Når det gjelder batteri ville jeg gått for noen 4S batterier på 3500mAh-4000mAh

Hovedkort:
DJI Naza V2
DJI Naza V2 med GPS
DJI Naza V1 fra Hobbyking Vet ikke om denne er ekte? Den er i alle fall kriminell billig i forhold til i norge..
KK2.0-kort

Fjernkontroller:
Diverse Futaba kontrollere
Diverse Spektrum kontrollere

Batterier:
Diverse 4S batterier i forskjellige størrelser

Dette er bare noen hint, til hva du f.eks kan kjøpe, siden jeg ikke vet noe om hvor mye penger du vil bruke.

Selv flyr jeg med DJI Naza V1 + GPS og en Spektrum DX8 kontroller med telemetry.
Sist endret av Mchjort; 26. mai 2014 kl. 18:57.
Sitat av Zaloz Vis innlegg
går fint det, ønsker bare å prøve skjønne hvordan det er koblet

Jeg har Dji Phantom 2 med Zenmuse H3-2D3D og gopro H3. Men er usikker hvilke kabler jeg trenger for å bruke dette med fatshark oppsett. Noen som har litt peiling på dette?
Vis hele sitatet...
Denne ledningen er koblet til en kontakt inni drona, du må skru den opp. Ledningen heter også FPV kabel
http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=27462
http://oi59.tinypic.com/1zgg4f6.jpg
Hvor mye har du hatt i utgifter på Fatshark (FPV), Kain? Samlet sum utenom selve Phantomen.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Hovedkort:

Fjernkontroller:

Batterier:
Vis hele sitatet...
Er disse batteriene universale utifra hvilket hoverkort jeg velger? og passer fjernkontrollerne/mottakerne hovedkortene uavhengig av hvilken type jeg velger?
Blir muligens litt mas men vil heller spør en gang for mye enn å handle ting som ikke passer sammen..
Sitat av shittrønder Vis innlegg
Hvor mye har du hatt i utgifter på Fatshark (FPV), Kain? Samlet sum utenom selve Phantomen.
Vis hele sitatet...
Fatshark pakke fra elefun 2,495,-

Video-link (FPV) fra elefun 130,-

DJI iOSD Mini fra elefun 520,-

DJI isod er ikke et krav, bare veldig fint og vite høyden, lengden og hvor du er

også gimbalen DJI ZenMuse GoPro H3-2D fra elefun, kostet rundt 2500,- Nå er det H3-3D med 3 axis som teller
Sist endret av justastonedhuman; 26. mai 2014 kl. 21:57.
Sitat av Merko Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Skjønner. Da kobles den direkte i NAZA'en?

Det står at den har egen IMU, da må det vel gå an å bruke den på andre flight controllere?
Ridder av 1. klasse
Sitat av ISI Vis innlegg
Er disse batteriene universale utifra hvilket hoverkort jeg velger? og passer fjernkontrollerne/mottakerne hovedkortene uavhengig av hvilken type jeg velger?
Blir muligens litt mas men vil heller spør en gang for mye enn å handle ting som ikke passer sammen..
Vis hele sitatet...
Nei, batteriene er ikke universale. Du må ha batterier med riktig spenning i forhold til det utstyret/komponenter du skal bruke.

4S batteri er egentlig 4 celler/batterier som er koblet sammen, og da kalles det 4S batteri. Hver celle er 3,7V * 4celler = 14,8V. Når batteriet er fulladet skal hver celle være 4,2V, er derfor viktig å bruke en balanselader, som passer på at alle celler blir ladet like mye.

De fleste hovedkort er litt fleksible når det kommer til hvilken spenning de vil ha. DJI Naza kan bruke alt i fra 2S-6S batterier, men hvis du ser på den DJI F450 rammen du linket til, så støtter ikke regulatorene/motorene mer enn 4S batterier. I tillegg så varierer det litt fra hovedkort til hovedkort, hvordan de skal ha strøm.
DJI naza kommer med en egen spenningsregulator, som du bare kobler rett på batteriet, mens KK-kortene skal ha spenning via en av regulatorene (ESC) til motorene. Normalt sett klipper du plusslederen på 3 av ESC når du bruker KK-kort og så beholder du en, som da blir den som mater KK-kortet. Du kan se litt på siden til nrkbeta der står det litt om koblingen av KK-kort. De bruker KK1.0-kortet, men i etter tid er det kommet KK2.0 og KK2.1, som er nyere og forbedret.

Finnes også andre kort på markedet, meg jeg har kun brukt KK-kort og DJI Naza, så kjenner ikke til andre kort.
Men DJI Naza er og blir noe av det absolutt beste du kan få på markedet, det er absolutt verd prisen, i i tillegg kan du få med GPS og "return to home", GPS mode, altitude mode og IOC.

Er som regler motorene og regulatorene, som av gjør hvilken spenning du kan/bør ha på batteriene. Ellers så er det jo slik i elektro verden, at høyere spenning gir lavere strømtrekk, noe som fører til at du har litt lengre flytid på 4S batterier enn du ville hatt på 3S batterier.

Når det gjelder fjernkontroll, kan du teoretisk sett brukt hva som helst, så lenge den har nok kanaler. Det er en fordel å velge en fjernkontroll som er beregnet for heli/fly, og så må du ha en mottaker som passer overens med fjernkontrollen. Ofte får du med mottaker når du kjøper fjernkontrollen. Så ja, fjernkontrollere/mottakere passer sammen med alle hovedkort. Jeg kan f.eks ta min DX8 som er beregnet for fly/heli, til å styre en RC bil eller båt.
Mottakeren har +5V -0V og et styresignal som går opp/ned avhengi av hvor mye "gass" du har. Blir som å kjøre bil, jo mer gass jo fortere går det, sånn fungerer styresignalet også.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei!
Har nå fått litt erfaring med både bygging og flyvning av quad basert på KK. Kjenner meg nå klar til å ta hobbyen til neste steg, så har et nytt byggesett på vei som skal drives av APM 2.6.

Til nå har det hold med standard utgaven av Turnigy 9x. Men ettersom denne ikke støtter telementry uten videre komplikasjoner, har jeg sett på den nye 9xr pro utgaven. http://hobbyking.com/hobbyking/store...gy%209xr%20pro
Denne selges kun uten egen modul, så har sett på denne: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Receiver.html

Spørmålet mitt er da først og fremst om den vil passe? Vil dette systemet fungerer klokkefritt på både APM og NAZA? er det noen andre moduler jeg heller bør vurdere?

Ser at prisen begynner å hope seg opp, så er avhengig av at systemet gir meg en best mulig opplevelse med alle funksjoner tilgjengelig.

Andre forslag mottas med stor takknemlighet
Men skal du ikke fly FPV? Jeg flyr nesten kun FPV nå og ser ikke nytten av telemetri på radioen.
Den modulen passer den, skal ikke være noe annerledes å koble den enn noen annen receiver

Foresten bra du bytter ut originale 9X modulen... Jeg hadde akkurat en fly-away med en DRQ250 mini quad. Den fløy rett til himmels uten radiokontakt, men jeg hadde videokontakt langt langt opp i himmelen, jeg tror kanskje jeg kunne se sverige før videoen ble borte....

Hvis noen har sett en slik en liggenes med gopro hero 3+ black i austad-området i drammen så hyl ut...

Video fra siste flytur før den forsvant.
Sist endret av wanna-b; 15. juni 2014 kl. 23:16.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Men skal du ikke fly FPV? Jeg flyr nesten kun FPV nå og ser ikke nytten av telemetri på radioen.
Den modulen passer den, skal ikke være noe annerledes å koble den enn noen annen receiver

Foresten bra du bytter ut originale 9X modulen... Jeg hadde akkurat en fly-away med en DRQ250 mini quad. Den fløy rett til himmels uten radiokontakt, men jeg hadde videokontakt langt langt opp i himmelen, jeg tror kanskje jeg kunne se sverige før videoen ble borte....

Hvis noen har sett en slik en liggenes med gopro hero 3+ black i austad-området i drammen så hyl ut...

Video fra siste flytur før den forsvant.
Vis hele sitatet...
Så veldig kompakt ut, hvilken ramme og propeller bruker du der? 4s batterier?
Sitat av LTd Vis innlegg
Så veldig kompakt ut, hvilken ramme og propeller bruker du der? 4s batterier?
Vis hele sitatet...
Ja det er en mini kan du si!
Søk opp drq250, mini-d, og blackout mini h på youtube, det er det nye store

Brukte 5030 (5" x 3.0) propeller. Rammen er som sagt en DRQ250 og jeg brukte 3s batteri, 1300-1500mah. Det er MYE mer morro i disse småtassene enn i en stor quad/hexa/octo osv...
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Ja det er en mini kan du si!
Søk opp drq250, mini-d, og blackout mini h på youtube, det er det nye store

Brukte 5030 (5" x 3.0) propeller. Rammen er som sagt en DRQ250 og jeg brukte 3s batteri, 1300-1500mah. Det er MYE mer morro i disse småtassene enn i en stor quad/hexa/octo osv...
Vis hele sitatet...
Tøfft, har vært inne på tanken om å sette opp en miniquad en stund nå, men sliter med å finne egnede (=billige) motorer + ESC.

Er/var det grei løftekapasitet på den eller?
Tja, løftekapasitet, utover å løfte seg selv hva skal du med det? En miniquad bygges som en racer. Du har løftekapasitet nok til fullt fpv-utsyr + HD-kamera (gopro, mobius eller dimika).

Her har du billige motorer og esc http://www.rctimer.com/product_1136.html. Jeg fikk akkurat 5 av disse motorene, de er kjent for å ha litt ulyder i lagrene men de er billige og flyr i det minste.

Se ellers førsteposten i denne tråden: http://fpv.no/vbulletin/showthread.p...highlight=size
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Tja, løftekapasitet, utover å løfte seg selv hva skal du med det? En miniquad bygges som en racer. Du har løftekapasitet nok til fullt fpv-utsyr + HD-kamera (gopro, mobius eller dimika).

Her har du billige motorer og esc http://www.rctimer.com/product_1136.html. Jeg fikk akkurat 5 av disse motorene, de er kjent for å ha litt ulyder i lagrene men de er billige og flyr i det minste.

Se ellers førsteposten i denne tråden: http://fpv.no/vbulletin/showthread.p...highlight=size
Vis hele sitatet...
Tar det gopro/200mW sender greit? Enn flyvetid?

Er midt i flytting nå, men tenker å bestille deler over helga. Ramme+ESC+motor/propeller.

Sitat av kvisskvass Vis innlegg
Hei!
Har nå fått litt erfaring med både bygging og flyvning av quad basert på KK. Kjenner meg nå klar til å ta hobbyen til neste steg, så har et nytt byggesett på vei som skal drives av APM 2.6.

Til nå har det hold med standard utgaven av Turnigy 9x. Men ettersom denne ikke støtter telementry uten videre komplikasjoner, har jeg sett på den nye 9xr pro utgaven. http://hobbyking.com/hobbyking/store...gy%209xr%20pro
Denne selges kun uten egen modul, så har sett på denne: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Receiver.html

Spørmålet mitt er da først og fremst om den vil passe? Vil dette systemet fungerer klokkefritt på både APM og NAZA? er det noen andre moduler jeg heller bør vurdere?

Ser at prisen begynner å hope seg opp, så er avhengig av at systemet gir meg en best mulig opplevelse med alle funksjoner tilgjengelig.

Andre forslag mottas med stor takknemlighet
Vis hele sitatet...
Sendte deg en pm om 9XR hvis du er interessert
Sist endret av LTd; 16. juni 2014 kl. 19:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fulgte handlelista de Wanna-b og må si jeg er skuffet over Hobbyking og Goodluck.

Har mottatt 2-3 pakker fra Hobbyking. Den siste har jeg ventet på i snart 2 uker. Frakten var også svindyr på denne siden!

Goodluck fikk jeg pakke av i går, og gledet meg til å starte å sette den sammen. Åpner pakken og finner kun et par armer, og noen motorer. Resten har dem ikke sendt. Eneste plusset er at de har gratis frakt. Søpplete support!

Er jeg alene om dette?
Sist endret av Storebrand; 17. juni 2014 kl. 17:14.
Jeg var så heldig at alt kom samlet. Har lest tidligere i tråden at skruer og fester har manglet i enkelte pakker. Virker som du har vært uheldig mtp. at så store deler har manglet.

Jeg har selv tilgode fly selve dronen. Vært opptatt den sistes tiden. Helt glemt av bestille opp en viktig del. Ska få den opp i lufta iløpet av sommeren. FPV frister noe voldsomt, nå som det ikke nødvendigvis koster skjorta.

Måtte le litt av videoen din, Wanna. Du flyr jo som en skikkelig villmann. Regner med det er FPV det vi ser i videoen. Tøft.
Sist endret av shittrønder; 17. juni 2014 kl. 17:40.
Noen som flyr multiwii her og kan programmeringa noenlunde godt?

Jeg bruker et Crius AIO-kort og har cppm inn fra mottakeren (8 kanaler). For flyvinga sin del så har jeg ikke behov for alle AUX-kanalene så jeg kunne tenkt meg å bruke en av dem til å styre led på quad'en, men er det noen enkel måte å få til det med cppm?

Alternativt kan jeg sette opp mottakeren som standard og kun kjøre de kanalene jeg behøver for flyvinga inn på FC'en og ta en av de andre kanalene å styre led med, men da blir det flere ledninger mellom mottakeren og FC'en.