Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 8136
Hei!

Jeg skal inn i mars, og lurer på hva jeg kan forvente meg å gjøre der?
Hva er en typisk dag for meg som flysoldat(om det er det de heter)?

Er det noe se frem til?
Kommer helt ann på hvor du havner. Kan havne opp
som hva som helst alt fra vakt og sikring til sjåfør.
Hei er i luftforsvaret nå, vakt og sikring på kjevik, du kan vente deg en laaaang tid for all del prøv og ta noe annet enn vakt og sikring, blir mye pc/ps3 spilling som vakt, også mye tid og gå streifer i fette kaldt vær luftforsvaret er oppskrytt hæren is the shit! luftforsvaret er slakt som fan
søk deg til kjevik om du vil ha ein fin sommer og chill tjeneste
Meld deg frivillig som kokk/kjøkkentjeneste.
Da slipper du brakkesjuke og beholder din evne til å produsere.
Tiden går kjappere.
Det viktige er å beholde evnen til å produsere til du kommer ut.
Sats på å bli droneflyger o.l.

V&S og slikt tull oppnår du fint lite med. Så fremt du ikke ser for deg en framtid som tyttebærpoliti.
Skal inn i luftforsvarert i Mars selv, lurer på det samme
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Sats på å bli droneflyger o.l.

V&S og slikt tull oppnår du fint lite med. Så fremt du ikke ser for deg en framtid som tyttebærpoliti.
Vis hele sitatet...
Planer om V&S selv, men skal kombinere dette med masse kurs som forsvaret tilbyr.

Hva er forskjellen på V&S i luft- og sjøforsvaret?
Det jeg hadde satset på, hvis dere ikke freak'er ut av å ser blod, er å bli sanitetssoldat.
Da lærer du plenty med førstehjelp og medisin. Noe som er en "verdifull bagasje", å ta med resten av livet. Du slipper også å ha og dra rundt på rifla etter rekruttskolen. Ditt tjenestevåpen som sanitetssoldat er pistol. Jeg hadde Glock 17 (1994 og 1995). Tjenesten er heller ikke noe pes. Men det blir bl.a. å hjelpe syke og lege ved småkirurgi o.l. Jeg var selv med på å sy igjen sår, fjerning av førflekker og fettkuler. Ta blodprøver var også noe vi gjorde.
Og hvis du senere skulle komme borti en trafikkulykke, så har du og de rundt deg et fortrinn! For ikke å nevne de som er de skadet!
Luftforsvaret har avdelinger som er operative de også.

Vaktsoldat er det samme uansett gren(hær/sjø/luft). Forsvaret og førstegangstjenesten blir det du selv vil gjøre ut av det. Er du innstilt på at "dette er no' dritt" så vil det bli slik, befal setter karakter på alle evner du innehar og innsatsen du legger i det som gjøres. Om du imponerer og skaffer gode resultater på rekrutten, vil du kunne å velge å vrake på videre tjeneste. Her kan det nevnes at både det som heter Hundefører og Vakt & Sikring er spennende tjenester, med god utdanning.
Sanitet er også en tjeneste som gir godt grunnlag for videre utdanning om det er av interesse.

Basesett 1 er forøvrig en operativ V&S-ving på Ørlandet HFS som verver grenaderer.
Her inngår det utenlandstjeneste.

Konklusjon, det blir hva du gjør det til selv !

En vanlig dag er å stå opp tidlig, vaske rommet og stille til inspeksjon. Så er det frukost og videre på det som skal foregå. Dette kan være fysisk trening eller drilling på våpen, marsjering o.l.
Tjenesten ender som regel et sted mellom 15-1800. Og da er du fri til å gjøre hva du selv vil.
Sist endret av synthetic; 8. desember 2013 kl. 14:59.
Du må skaffe deg oversikt over alle muligheter der og bestemme deg for å gå for noe.

Hvis ikke du velger noe selv, vil noen andre velge noe for deg.
Har du blitt oppringt fra en personelloffiser fra Luftforsvaret? Det skulle du i såfall ha blitt, da den personen ringer deg for å gjøre overgangen fra et sivilt liv til et militært litt lettere og svarer gjerne på de spørsmålene du må ha
Sats på å bli kokk. Bruk litt av dine egne penger til ekstra krydder, urter, hvlitløk, chilli, billige gode råvarer osv. så blir du fort den mest populære fyren i troppen. Flere goder som følger med å være det.
Var minibussjåfør på Madla selv, egentlig en veldig grei tjeneste da en blir lokalkjendt, møter mange mennesker og får lappen betalt
Jeg var sjåfør på Ørlandet, veldig chill. Det var så langt tilbake at man måtte inn selv om man ikke hadde så veldig lyst. Perfekt tjeneste for meg, vi var 10 stk som gjorde en jobb 3 mann kunne ha gjort, så det ble mye poker og playstation. Fikk betalt buss og lastebillapp også, så akkurat det gjorde at jeg fikk noe ut av det.

Som tidligere nevnt her, vil du faktisk springe litt i skauen og være litt aktiv så er luftvernposten på Ørlandet bra. Mye i felt og mye mer militært.
Jeg var operasjonsassistent/Wing OPS på Ørland! Er vel en av de bedre stillingene. Veldig spennende til tider, har turnus med 2 uker av og 2 uker på. Vi var vel 10 stykk i WingOPS-gruppen tilsammen.

På Ørland så holder Ops.ass (eller Wing-Ops/flyplassopsassistent) til i midten av tårnet. Full utsikt over rullebanen.
På en normal dag så går det meste i loggføring av takeoffs og landinger (av militære fly), lage/oppdatere flygeplaner og sånn, så blir det en del prating telefon.
Den viktigste jobben vi gjør er å bistå SeaKing når den skal ut på oppdrag.

Hvis du har lyst til å ta på F16 så er nok ikke dette rett stilling, men 70% av det vi gjør er relatert til F16-flyginger så du jobber ihvertfall med de.

Er endel fly-interesserte der så er rett miljø hvis du har flyinteresser. Lærer en del relatert til flygeleder og pilot, tenker da spesielt på å lese METAR (værmeldinger), forstå+snakke på radio og andre ord og utrykk som blir mye brukt i luftfart. Snakker veldig mye med flygelederne og har et tett samarbeid med de.
Ble heller aldri lei av å se F16 lette med etterbrenner om kvelden. Meget stilig.

På Ørland er det generelt ganske chill. Har mindre felt enn de andre avdelingene rundt om, noe som gjør at vi hadde mer fri. Det forresten trådløst nett på kaserna, noe som er digg.

Kan sende deg PM med mer utfyllende informasjon om tjenesten hvis det høres interessant ut.
Samband / NIS er vel det 'verste' du kan ta i luftforsvaret.
En kamp, men du opplever mye!
Er slutt på NIS opptak fram til 2016 tror jeg det var, pgav di skal flytte fra rygge til bodø eller ørlandet..
Og for de som ikke vet det, er NIS Nasjonal Innsatsstyrke en Vakt & Sikringsstyrke som kurses oftere og bedre en øvrige i Luftforsvaret. Dette for å kunne brukes bredere til Force Protection oppdrag innad i Norge.
Absolutt verdt å sjekke for den som vil ha en "operativ" førstegangstjeneste i Luftforsvaret.
Anbefaler alle som skal inn i førstegangstjenesten om å vise interesse for, å søke om deltakelse på diverse sertifikater og sertifiseringer under tjenesten. Forsvaret spanderer og du får tiden til å gå samtidig som du kan ha nytte av flere av disse senere
Les mer om kurs, førerkort og sertifiseringer her.
der jeg er stasjonert får du ikke noe sertifikat. med mindre du da er i transporten da 1 mann i transporten vil få lastebil sertifikatet. ellers syns jeg det er dårlig vi ikke får tatt bil sertifikatet vi få som ikke har det.
Men er endel kurs utenom som vi får tatt da har vel 20 000 og bruke på kurs iløp av førstegangstjesten
Sitat av Lothen666 Vis innlegg
ellers syns jeg det er dårlig vi ikke får tatt bil sertifikatet vi få som ikke har det.
Vis hele sitatet...
Dårlig? Du synes det er dårlig at Forsvaret ikke spanderer lappen på deg?
Forstår det veldig godt da alle ville vært veldig gira på forsvaret bare for å få tatt lappen gratis.
Jeg er dog bare 16 men har tenkt å prøve å komme meg inn i E-Tjenesten (Etterretning).
Noen som har sine 2 cent på denne avdelinga?

innlegg nr 300
Sist endret av MrZone; 12. desember 2013 kl. 14:14.
Sitat av MrZone Vis innlegg
Jeg er dog bare 16 men har tenkt å prøve å komme meg inn i E-Tjenesten (Etterretning).
Noen som har sine 2 cent på denne avdelinga?

innlegg nr 300
Vis hele sitatet...
Man finner veldig lite informasjon om denne tjenesten på nettet, og jeg tviler på noen kommer til å svare på spørsmålet ditt, i form av hva tjenesten går ut på.

Og det er det en grunn til
Sitat av MrZone Vis innlegg
Jeg er dog bare 16 men har tenkt å prøve å komme meg inn i E-Tjenesten (Etterretning).
Noen som har sine 2 cent på denne avdelinga?

innlegg nr 300
Vis hele sitatet...
Du avtjener ikke førstegangstjenesten i E-tjenesten, men du kan alltids søke jobb der etterpå.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Du avtjener ikke førstegangstjenesten i E-tjenesten, men du kan alltids søke jobb der etterpå.
Vis hele sitatet...
Er det et sted i førstegangstjenesten der man jobber og får opplæring i IT?
Sitat av MrZone Vis innlegg
Er det et sted i førstegangstjenesten der man jobber og får opplæring i IT?
Vis hele sitatet...
Hvis du har hatt IKT på skolen, kan du bli lærling i Forsvaret.

Jeg tror ikke det går an å ta førstegangstjenesten sin i Cyberforsvaret, dessverre, men ellers ville jo det vært interessant. Ellers bør du vurdere utdanning i Forsvaret, for eksempel på FIH hvis du er interessert i IT. Det er her alle Forsvarets IT-ingeniører utdannes til alle mulige IT-yrker etterpå. Da får du også lederutdanning og betalt studietid.
Sist endret av Realist1; 12. desember 2013 kl. 14:28.
E-tjenesten har sin egen støtteavdeling m/ mulighet for førstegangstjeneste:
http://forsvaret.no/verneplikt/mulig...ataljonen.aspx
Jeg veit lite om akkurat hva dette innebærer, men antar at det vil være ting som å drive en kommandoplass, radiorele og etterforsyne lag i felt. Det er stort sett det samme som sambandsbataljonen holder på med.
Sitat av MrZone Vis innlegg
Er det et sted i førstegangstjenesten der man jobber og får opplæring i IT?
Vis hele sitatet...
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvis du har hatt IKT på skolen, kan du bli lærling i Forsvaret.

Jeg tror ikke det går an å ta førstegangstjenesten sin i Cyberforsvaret, dessverre, men ellers ville jo det vært interessant. Ellers bør du vurdere utdanning i Forsvaret, for eksempel på FIH hvis du er interessert i IT. Det er her alle Forsvarets IT-ingeniører utdannes til alle mulige IT-yrker etterpå. Da får du også lederutdanning og betalt studietid.
Vis hele sitatet...
Joda, det går helt fint. Kjenner flere som har gjort det, samtidig som jeg var i fgtj. Du tilhører riktignok luftforsvaret.
Men hvis det er det du ønsker i førstegangstjenesten så må du bli innkalt til luftforsvaret. Og på rekrutten på Madla, må du søke om å få Teknisk assistent eller IT-assistent som tjeneste etter rekrutten. Da får ender du opp med tjeneste hos INIOPS/Cyberforsvaret.

Det er faktisk en hel rekke stillinger man kan søke på, men som man ikke finner informasjon om på Forsvaret.no.
Sist endret av Donkeybrain; 12. desember 2013 kl. 14:53.