Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 6170
Hola.
Vet veldig godt at det ikke er mulig å finne noen vinner oppskrift i lotto.
Men er det noen som vet om man kan finne noe statistikk for hva slags tall som går igjen? som ofte blir plukket ut liksom...

Si at tallet 6 har en gjennomsnitt på 00,5% å bli trukket opp i løpet av 15 trekninger.
Mens tallet 18 har en gjennomsnitt sjanse på 5,5%..

Any ideas?
Det finnes ikke "intelligente" tall som tenderer til å dukke opp ofte. Så vidt jeg vet er statistikkene Norsk Tipping bruker (f eks når de reklamerer med "sannsynlige tall") ikke signifikante og dermed oppspinn. Dvs at selv om man kan vise at tallet 12 er trukket X antall ganger innenfor en gitt periode, betyr ikke det at tallet er "sannsynlig" i fremtiden.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Hadde du hatt 1 000 000 000 lottotrekninger å observere, hadde du nok sett at alle tallene hadde blitt trukket ut ~like mange ganger.
Gå inn her: https://www.norsk-tipping.no/lotto/R...er/Tallanalyse og sett datoen på start tilbake så langt som mulig. Da vil du se at forskjellene er ganske små. Om ti år vil forskjellene være ennå mindre.

Lotto er tilfeldig.
Etter som det teoretisk sett er like stor sannsynlighet for at et gitt tall skal velges som et annet, vil det også være størst sannsynlighet for at et tall som sjeldent har blitt trukket blir trukket.
Trådstarter
Hehe, konkluderte med noe av det samme selv.

Noen som har formening om hva som er best å spille på da? Lotto eller viking lotto?
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av awt Vis innlegg
Etter som det teoretisk sett er like stor sannsynlighet for at et gitt tall skal velges som et annet, vil det også være størst sannsynlighet for at et tall som sjeldent har blitt trukket blir trukket.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikke.

Hvis du kaster kron og mynt hundre ganger, forandrer ikke det forventningsverdien til det 101. kastet.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Hvis du kaster kron og mynt hundre ganger, forandrer ikke det forventningsverdien til det 101. kastet.
Vis hele sitatet...
Det spørs helt hvordan du ser på det

Lotto er veldig tilfeldig, men jeg har fått oversendt alle trekningene gjennom historien som jeg skal bruke til å sammenligne.

1) Tall som går igjen
2) Gjennomsnittsverdi per rekke
3) Rekkeverdier

Vi får se om dette gir noe "resultat", men man må prøve for å vinne.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Nei, det er det ikke.

Hvis du kaster kron og mynt hundre ganger, forandrer ikke det forventningsverdien til det 101. kastet.
Vis hele sitatet...
Faktisk er ikke kron og mynt helt tilfeldig, det er litt større sannsynlighet for at mynten havner med den sida opp som den starta med. Bare littegrann såklart.

Når det gjelder Lotto regner jeg med de er veldig veldig nøye med at alle kulene skal veie nøyaktig like mye, og at de blander jævlig godt osv, sånn at det i praksis blir 100% tilfeldig. Det skulle jo bare mangle. Hadde det vært ulik sannsynlighet for noen av tallene, hadde noen garantert funnet ut av det allerede, and shit would hit the fan.
Tingen med lotto er at tidligere trekninger ikke har noe å si. Det blir hverken større eller mindre sannsynlighet for at det trekkes en ball med nr 7 på seg, om den så har blitt trekt de siste 5 gangene, eller at den ikke har blitt trekt på to år.

Tror lotto går til 32-ish, og det er da 1/32-dels sjanse for at ballen trekkes. Eventuelle statistikker som tilsier at noen tall er mer sannsynlige enn andre, vil gjevne seg ut med tiden.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av waf Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kanskje litt klønete formulert, men poenget mitt er at uansett hvor mange ganger du kaster en rettferdig mynt vil det fortsatt være 50/50 hva den lander på i neste kast. Enkelt og greit.

Samme gjelder i lotto. Uansett hvilke rekker som er blitt trukket opp igjennom historien har alle rekkene nøyaktig samme sannsynlighet til å gå inn neste uke. Sett at lottomaskinen er 100% tilfeldig.
Hold deg unna både lotto og vikinglotto.

Sats heller på V75 eller DagensDobbel. Så er det litt mer penger å hente, om du leser deg litt opp på hestene =)
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Du tviler vel på kjente problemstillinger som The Monty Hall problem også?

Det går an å se litt større på ting, og da vil resultatet kunne endre seg.
Matematikken har jeg skrevet for deg, så det er bare for deg å vise matematikken som motsier det.
Sist endret av waf; 28. april 2012 kl. 11:40.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av waf Vis innlegg
Du tviler vel på kjente problemstillinger som The Monty Hall problem også?
Det går an å se litt større på ting, og da vil resultatet kunne endre seg. Matematikken har jeg skrevet for deg, så det er bare for deg å vise matematikken som motsier det.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler ikke på Monty Hall problemet nei, men jeg skjønner ikke sammenhengen med dette? Grunnet til at det lønner seg å bytte i Monty Hall er jo nettopp det at man får mer informasjon underveis når programlederen åpner en dør.

Du kan se så stort på ting du vil, men sannsynligheten for kron/mynt vil være 50/50 til jeg går i grava.

Trenger ikke å bevise noen ting. Det er enkel ubetinget sannsynlighetsutregning: og blir vel 34!/7! = 27 113 264 640 / 5 040 = 5 379 616.

Jeg har ikke sett noen matte som har motbevist dette. [Sett bort ifra at mynter kan lanne på høykant]
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hold deg unna både lotto og vikinglotto.

Sats heller på V75 eller DagensDobbel. Så er det litt mer penger å hente, om du leser deg litt opp på hestene =)
Vis hele sitatet...
V75... nei har veldig liten interesse av hester... men hvor kan jeg da isåfall lese meg opp på det?
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Du kan se så stort på ting du vil, men sannsynligheten for kron/mynt vil være 50/50 til jeg går i grava.
Vis hele sitatet...
Hvis du sjanser per kast, ja.

Dersom du går ut for å kaste til du får krone eller mynt blir det noe annet, noe det er snakk om her.

1 kast: krone eller mynt = 1/2 muligheter
2 kast: krone+krone, krone+mynt, mynt+krone eller mynt+mynt = 3/4 muligheter

Som du ser endrer det seg etter hvert forsøk.
Sist endret av waf; 28. april 2012 kl. 11:54.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av waf Vis innlegg
Hvis du sjanser per kast, ja.

Dersom du går ut for å kaste til du får krone eller mynt blir det noe annet, noe det er snakk om her.

1 kast: krone eller mynt = 1/2 muligheter
2 kast: krone+krone, krone+mynt, mynt+krone eller mynt+mynt = 3/4 muligheter

Som du ser endrer det seg etter hvert forsøk.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig legger jeg opp til sjanse pr kast ja. Uniform sannsynlighetsfordeling er det eneste som gjelder i lotto, og derfor brukte jeg det her også. Som jeg skrev: Uansett hvor mange ganger du kaster en mynt vil det alltid være 50/50 hva den lander på i det neste kastet.

Med vi snakker jo om lotto her. Du kan godt spille rekken (eks) 1-2-3-4-5-6-7 så mange trekninger på rad du vil, du vil fortsatt stå med 1:5 379 616 foran hver trekning.
1. trekning: 1 rekke * (1:5 379 616) = 1:5 379 616
2. trekning: 1 rekke * (1:5 379 616) = 1:5 379 616
3. trekning: 1 rekke * (1:5 379 616) = 1:5 379 616
Total vinnersjanse på 3 trekninger: = 3: 5 379 616

Dette på grunn av at man har en uniform sannsynlighetsfordeling.
Sannsynligheten for kron eller mynt blir høyere desto flere ganger du kaster, ja. Hva er det du vil fram til?

Edit: @waf
Sist endret av Ingens gate; 28. april 2012 kl. 12:05.
Hvis de teoriene hadde funka så hadde det vært en haug av lottomillionærer da

Edit: Men en ting er sikker er at i verdal så har dem funnet opp formelen tydeligvis :P
Sist endret av SRB; 28. april 2012 kl. 12:11.
@Ingens gate: Screwdriver som startet diskusjon med krone/mynt, og jeg benytter matematikk for å forklare mine argument. Dette ser du om du faktisk leser tråden.

@Screwdriver: Sett bort fra krone/mynt, som var ditt argument, er lotto like tilfeldig gang på gang nettopp fordi de bruker forskjellige sett med baller og sikkert mye annet som skal virke inn på trekningen. Dette sier jeg ingenting imot, men det er fortsatt morsomt å se statistikk fra tidligere trekninger og benytte matematikk for å finne tall som kan, sett ut fra sannsynlighet, være løsningen til vinnerrekken - igjen vet jeg at dette garantert er 100 % umulig, men bare moro å prøve.

Når du drar inn krone/mynt blir det igjen noe helt annet da man satser på krone eller mynt, for ettersom man kaster vil sannsynligheten endres for ens fordel til man har vunnet. Det er ikke noe poeng i å argumentere imot dersom du ikke har noe håndfast å vise til; matematikken har jeg lagt frem, og den er klar som solen for krone/mynt, terning, og lignende.
Sitat av Srbija Vis innlegg
Hvis de teoriene hadde funka så hadde det vært en haug av lottomillionærer da

Edit: Men en ting er sikker er at i verdal så har dem funnet opp formelen tydeligvis :P
Vis hele sitatet...
Nei, det hadde vært like mye penger som ble delt ut, men de som hadde vunnet hadde fått mye mindre siden vinnerne må dele potten seg i mellom.
spill samme lappen hver uke, så når du blir pensjonist blir du kansje en av dem heldige gamlingene som vinner !

som regel får du størst gevinst av å putte spill pengene på en sparebøsse og opner du den en gang i året er det jackpot hver gang

men spiller du ikke vinner du heller ikke
Du kan jo starte med regne ut sjansene for å vinne før du tipper lotto, og ikke minst føre opp brukt/vunnet
Sitat av tgod Vis innlegg
Du kan jo starte med regne ut sjansene for å vinne før du tipper lotto, og ikke minst føre opp brukt/vunnet
Vis hele sitatet...
Når man tipper en lottorekke krysser man av sju tall fra 1 til 34.
Det er derfor 7!/(34!(7-34)!) = 5 379 616 forskjellige måter å krysse av kuppongen.

Alle kuppongene har samme sannsynligheten for å vinne, så sannsynligheten for at du vinner førstepremie blir 1/5 379 616 = 0.000 000 186 = 0.0000186%

Ville heller brukt pengene mine på noe mer fornuftig
Sist endret av maxphone; 28. april 2012 kl. 13:24. Grunn: skrev feil
@Waf
Det er ALLTID lik sannsynlighet når du kaster terninger og i lotto.
Dette kalles ubetinget sannsynlighet, hvis jeg skal kaste en terning er det alltid 1/6 sannsynlighet for at jeg får 6er på kastet. etterpå vil det også være 1/6 sannsynlighet for å få 6er. MEN hvis du skal regne ut sannsynligheten for å få 2 6ere etter hverandre blir det 1/36 sannsynlighet
Men det vil alltid være 1/6 sannsynlighet for hvert kast og 1/2 sannsynlighet for å få kron eller mynt. På samme måte som i lotto hvor tallene styres av ubetinget sannsynlighet, nettop fordi sannsynligheten ikke endrer seg fra gang til gang fordi man starter med samme utgangspunkt.

Håper du forstå det, men mitt poeng var at du har feil. Bare sjekk i matteboken fra 1. klasse fra VGS
Sitat av maxphone Vis innlegg
Når man tipper en lottorekke krysser man av sju tall fra 1 til 34.
Det er derfor (34!)(7!*(34 - 7)! = 5 379 616 forskjellige måter å krysse av kuppongen.

Alle kuppongene har samme sannsynligheten for å vinne, så sannsynligheten for at du vinner førstepremie blir 1/5 379 616 = 0.000 000 186 = 0.0000186%

Ville heller brukt pengene mine på noe mer fornuftig
Vis hele sitatet...
Great, jeg er jo lite retard. Beklager den.....

(34!)(7!*(34 - 7)! = 5 379 616
@waf:
Jeg skjønner heller ikke hvorfor du blander betinget sannsynlighet inn i et spørsmål som dreier seg om en uniform sannsynlighet. Jeg kan ikke se at du har "skrevet matematikken". En uniform sannsynlighet er en uniform sannsynlighet selv om man er på sitt kast nr. 1000000. Når lørdagen kommer har den første kula 7/34 sjans for å være blant de du har valgt, den neste 6/33 osv...
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
spill samme lappen hver uke, så når du blir pensjonist blir du kansje en av dem heldige gamlingene som vinner !

som regel får du størst gevinst av å putte spill pengene på en sparebøsse og opner du den en gang i året er det jackpot hver gang

men spiller du ikke vinner du heller ikke
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det samme om man spiller med samme lappen hver uke eller forandrer.

Når det gjelder lotto, vil man uansett tape penger i lengden.
Sitat av Frityrgryta Vis innlegg
Når det gjelder lotto, vil man uansett tape penger i lengden.
Vis hele sitatet...
Hehe nei det stemmer ikke og det er jo derfor det er så mange lotto-disipler som spiller hver lørdag og håper de blir rike.

Det er jo av og til store jackpots i lotto/viking lotto og skulle en slumpe til å grafse til seg en slik jackpot/lykkepot så går nok i den personen i minus på sitt lotto-regnskap (gitt at personen ikke er kompulsiv lotto spiller eller har spill-lidelser)
Sist endret av random67489; 28. april 2012 kl. 15:01.
@Halalgeir: Jeg lenket til en tidligere tråd jeg har skrevet som har forklart alt dette.

Og som tidligere forklart var det for å forklare meg etter dette og dette innlegget.

Jeg motsier ikke det du ser i forhold til lottotallene, men for å kaste krone/mynt gjentatte ganger for å se om man får krone eller mynt endrer sannsynligheten seg for hvert forsøk. Ganske enkelt.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Hehe nei det stemmer ikke og det er jo derfor det er så mange lotto-disipler som spiller hver lørdag og håper de blir rike.
Vis hele sitatet...
Men hvor mange av de som spiller ender opp med at det plutselig velter inn millionbeløp på kontoen?
Sitat av Poppee Vis innlegg
Hehe, konkluderte med noe av det samme selv.

Noen som har formening om hva som er best å spille på da? Lotto eller viking lotto?
Vis hele sitatet...
lyntoto (altså hest) bonger til 98,- kroner hver bidige dag så begynner du å vinne etterhvert. Det som er greia er at du må spille mye penger, hele tiden for å øke sjansen for å treffe de store premiene. En bekjent spilte for 20-30 tusen i fjord (spillte hver dag) og var 240ish tusen i pluss på slutten av året. Du kan jo i tillegg lese deg litt opp på hest og bruke noen av lynforslagene + egne bankere og underdogs f.eks.
Sist endret av random42099; 28. april 2012 kl. 15:07.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Hehe nei det stemmer ikke og det er jo derfor det er så mange lotto-disipler som spiller hver lørdag og håper de blir rike.

Det er jo av og til store jackpots i lotto/viking lotto og skulle en slumpe til å grafse til seg en slik jackpot/lykkepot så går nok i den personen i minus på sitt lotto-regnskap (gitt at personen ikke er kompulsiv lotto spiller eller har spill-lidelser)
Vis hele sitatet...
La du merke til at jeg skrev I LENGDEN?

Du vet tydeligvis ikke noe om sannsynlighet. Det er en mye større sannsynlighet for å tape i lotto enn å vinne, derfor taper man i lengden. Ellers ville jo de ikke tjent på å ha lotto i det hele tatt?
Man kan ikke påvirke statistikken for lottotall, kron-mynt, eller andre tilfeldighetsobjekter.

Det er alltid like stor sannsynlighet før en lottotrekning at din vinnerrekke skal slå til, som om Peder oppe i Verdal skal få inn lottorekka si.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Hadde du hatt 1 000 000 000 lottotrekninger å observere, hadde du nok sett at alle tallene hadde blitt trukket ut ~like mange ganger.
Vis hele sitatet...
Du tar feil. Jo flere lottotrekninger du observerer, desto større vil forskjellen mellom antall ganger vært tall blir trukket bli. Det er den prosentvise forskjellen som blir mer og mer lik i lengden.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Man kan ikke påvirke statistikken for lottotall, kron-mynt, eller andre tilfeldighetsobjekter.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om å påvirke noe.

Hvis du har 2 alternativer (A og B) og bestemmer deg på forhånd at du skal forsøke til du får, til eksempel, B.

Hvor stor sannsynlighet er det for deg å få B på ett forsøk?
Du kunne fått A, eller fått B.
Dette vil si 1 av 2 utfall, eller 50 % sannsynlighet.

Hvor stor sannsynlighet er det for deg å få B på to forsøk?
Du kunne fått A + A, A + B, B + A, eller B + B.
Dette vil si 3 av 4 utfall, eller 75 % sannsynlighet.

Hvor stor sannsynlighet er det for deg å få B på 3 forsøk?
Du kunne fått A + A + A, A + A + B, A + B + A, A + B + B, B + A + A, B + A + B, B + B + A, eller B + B + B.
Dette vil si 7 av 8 utfall, eller 87,5 % sannsynlighet.

Sannsynligheten endrer seg selvfølgelig etter antall forsøk, men igjen - sett ut fra utgangspunktet og antall forsøk du gir deg inn på for å få B bare 1 gang. Og igjen vil ikke dette være reelt for en lottorekke, bare for krone/mynt, en terning, etc.
At sannsynligheten for å få kron (eller mynt) minst én gang øker med antall kast er det vel heller ingen som tviler på.
Sist endret av Ingens gate; 28. april 2012 kl. 16:04.
Sitat av waf Vis innlegg
Det er ikke snakk om å påvirke noe.

Hvis du har 2 alternativer (A og B) og bestemmer deg på forhånd at du skal forsøke til du får, til eksempel, B.

Hvor stor sannsynlighet er det for deg å få B på ett forsøk?
Du kunne fått A, eller fått B.
Dette vil si 1 av 2 utfall, eller 50 % sannsynlighet.

Hvor stor sannsynlighet er det for deg å få B på to forsøk?
Du kunne fått A + A, A + B, B + A, eller B + B.
Dette vil si 3 av 4 utfall, eller 75 % sannsynlighet.

Hvor stor sannsynlighet er det for deg å få B på 3 forsøk?
Du kunne fått A + A + A, A + A + B, A + B + A, A + B + B, B + A + A, B + A + B, B + B + A, eller B + B + B.
Dette vil si 7 av 8 utfall, eller 87,5 % sannsynlighet.

Sannsynligheten endrer seg selvfølgelig etter antall forsøk, men igjen - sett ut fra utgangspunktet og antall forsøk du gir deg inn på for å få B bare 1 gang. Og igjen vil ikke dette være reelt for en lottorekke, bare for krone/mynt, en terning, etc.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg ikke nektet på. Jeg bare snakker generelt til dem som fortsatt tror at om man har kastet kron fire ganger på rad så er det 94% sannsynlighet for at det blir mynt på neste kast.
Sitat av Mørkemannen Vis innlegg
Men hvor mange av de som spiller ender opp med at det plutselig velter inn millionbeløp på kontoen?
Vis hele sitatet...
Det er jo selvsagt nesten ingen som vinner i forhold til antallet som spiller - oddsen sørger jo for det. Er jo derfor mange kaller lotto for en ekstra-skatt for uskolerte fattigfanter.

Men drømmen om plutselig rikdom er det som får mennesker til å spille vekk pengene som egentlig kunne betalt for de små drømmene de har. Ser en på hva lottovinnere kjøper så er det jo ikke enorme drømmer. En hytte, ny toyata stasjonsvogn, nytt tak på huset eller en ny om mindre leilighet. Og det er jo denne drømmen om rikdom som gjør at staten tjener gode penger på Lotto. Den største vinneren er jo han som kjører lotteriet.



Sitat av Frityrgryta Vis innlegg
La du merke til at jeg skrev I LENGDEN?
Vis hele sitatet...
Ja jeg gjorde det du, og du kan forresten spare deg frekke kommentarer. Må bare tilføye at for de fleste av oss å er ikke LENGDEN ubegrenset. De færreste av oss lever til vi passerer 100. En stor gevinst vil dermed overstige utleggene og det er akkurat det som gjør at folk fortsetter å spille.
Sist endret av random67489; 28. april 2012 kl. 16:27.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Det er jo selvsagt nesten ingen som vinner i forhold til antallet som spiller - oddsen sørger jo for det. Er jo derfor mange kaller lotto for en ekstra-skatt for uskolerte fattigfanter.

Men drømmen om plutselig rikdom er det som får mennesker til å spille vekk pengene som egentlig kunne betalt for de små drømmene de har. Ser en på hva lottovinnere kjøper så er det jo ikke enorme drømmer. En hytte, ny toyata stasjonsvogn, nytt tak på huset eller en ny om mindre leilighet. Og det er jo denne drømmen om rikdom som gjør at staten tjener gode penger på Lotto. Den største vinneren er jo han som kjører lotteriet.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om jeg skal kalle dette en helomvending eller bare en lite gjennomtenkt selvmotsigelse.
La oss se på hva du begynte å kommentere og hva jeg har sitert deg på:

Sitat av Frityrgryta Vis innlegg

Når det gjelder lotto, vil man uansett tape penger i lengden.
Vis hele sitatet...
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Hehe nei det stemmer ikke og det er jo derfor det er så mange lotto-disipler som spiller hver lørdag og håper de blir rike.

Det er jo av og til store jackpots i lotto/viking lotto og skulle en slumpe til å grafse til seg en slik jackpot/lykkepot så går nok i den personen i minus på sitt lotto-regnskap (gitt at personen ikke er kompulsiv lotto spiller eller har spill-lidelser)
Vis hele sitatet...
Så... Er endelig svar avgitt?
Er du enig i at det å spille lotto er et tapsprosjekt fordi det er EKSTREMT lite sannsynlig at man noen gang kommer til å vinne?
Sitat av Mørkemannen Vis innlegg
Jeg vet ikke om jeg skal kalle dette en helomvending eller bare en lite gjennomtenkt selvmotsigelse.
La oss se på hva du begynte å kommentere og hva jeg har sitert deg på:

Så... Er endelig svar avgitt?
Er du enig i at det å spille lotto er et tapsprosjekt fordi det er EKSTREMT lite sannsynlig at man noen gang kommer til å vinne?
Vis hele sitatet...
Jada jeg er jo enig i det du sier rent matematisk.

Det jeg kommenterte var jo dette:

Når det gjelder lotto, vil man uansett tape penger i lengden.
Vis hele sitatet...
Det er jo feil fordi noen vinner og de store vinnerne går i pluss med mindre de klikker etter storgevinst og spiller bort gevinsten.

Grunnen er jo at et livsløp ikke er tidsubegrenset altså ikke uendelig.
Sitat av Mørkemannen Vis innlegg
Så... Er endelig svar avgitt?
Er du enig i at det å spille lotto er et tapsprosjekt fordi det er EKSTREMT lite sannsynlig at man noen gang kommer til å vinne?
Vis hele sitatet...
Sannsynligheten for å vinne er 1:138. Dersom man spiller hver lørdag er det faktisk stor sannsynlighet for at man kommer til å vinne noen av gangene i løpet av livet sitt.
Sist endret av Wannabe Provo; 28. april 2012 kl. 20:04.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Hehe, ser at denne tråden har vokst litt siden sist.
Har snart eksamen i statistikk og kan sikkert smelle sammen noen regnestykker etter eksamen om hvor sannsynlig det er å gå i pluss hvis man spiller 1,2 eller 3+ rekker hver uke i 10,20,30+ år.
Hvis det er interesse for det...
Trådstarter
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Hehe, ser at denne tråden har vokst litt siden sist.
Har snart eksamen i statistikk og kan sikkert smelle sammen noen regnestykker etter eksamen om hvor sannsynlig det er å gå i pluss hvis man spiller 1,2 eller 3+ rekker hver uke i 10,20,30+ år.
Hvis det er interesse for det...
Vis hele sitatet...
gjerne om du vil
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Større sjanse for at du blir påkjørt av en polsk trailer med en høy sjåfør enn at du vinner en trekning.
Sitat av waf Vis innlegg
Hvis du har 2 alternativer (A og B) og bestemmer deg på forhånd at du skal forsøke til du får, til eksempel, B.

Hvor stor sannsynlighet er det for deg å få B på ett forsøk?
Du kunne fått A, eller fått B.
Dette vil si 1 av 2 utfall, eller 50 % sannsynlighet.
Vis hele sitatet...
50% for A og 50% for B, helt enig.

Hvor stor sannsynlighet er det for deg å få B på to forsøk?
Du kunne fått A + A, A + B, B + A, eller B + B.
Dette vil si 3 av 4 utfall, eller 75 % sannsynlighet.
Vis hele sitatet...
Tykk skrift, du er ute etter 1 stk B..
Da må du ha fått en A på første kastet ditt, og det gir deg bare 2 alternativer for ditt andre kast:
A + A eller A + B

B+A og B+B vil oppfylle "Få en B" på det første forsøket.

Så, fortsatt 50% for A, og 50% for B på ditt andre kast.

Sitat av waf Vis innlegg
Hvor stor sannsynlighet er det for deg å få B på 3 forsøk?
Du kunne fått A + A + A, A + A + B, A + B + A, A + B + B, B + A + A, B + A + B, B + B + A, eller B + B + B.
Dette vil si 7 av 8 utfall, eller 87,5 % sannsynlighet.

Sannsynligheten endrer seg selvfølgelig etter antall forsøk, men igjen - sett ut fra utgangspunktet og antall forsøk du gir deg inn på for å få B bare 1 gang. Og igjen vil ikke dette være reelt for en lottorekke, bare for krone/mynt, en terning, etc.
Vis hele sitatet...
Samme som over, utfallene dine er ikke riktige.
A+A+A eller A+A+B, to muligheter, 50% sannsynlighet hver.

Det du har regner ut er sannsynligheten for å få MINST EN B, ikke kun EN B, på et antall kast/forsøk.

Mynter har ikke hukommelse,
en mynt husker ikke om den landet med kron opp eller ned.
For hvert enkelt kast vil det alltid være 50/50 for å få kron eller mynt.