Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 8753
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
http://www.oslogater.no/dump/osloindre.png
Sjekk ut forsiden av P3.no
Eventuelt direktelenke: http://p3.no/dokumentar/en-reise-til-oslos-indre/

Jeg ble kontaktet av en P3-journalist for et par måneder siden, og tok ikke mange dagene før vi bestemte oss for å ta en tur ned i Oslos sin undergrunn, med målet om å krysse Oslo på langs! Hør dokumentaren på litt over en halvtime for å finne ut hvordan det går!
Journalisten intervjuet også Vann og avløpsetaten om tunnelene, Jan Jörnmark, eventyreren Erling Kagge (som har krysset New York på langs, under bakken) og inneholder et innslag fra når journalisten besøkte katakombene i Paris.

Har egentlig ikke så mye mer å si, for dokumentaren snakker for seg selv
Svarer selvfølgelig på spørsmål

(Sitter faktisk selv og hører på dokumentaren for første gang nå, er halvveis..)
Flott Thoryllo! Skal høre på dokumentaren når jeg får tid!

haha! Lo godt da jeg leste "Thrillo" i artikkelen.. "Med seg som guide hadde Ludvig 19 år gamle Thorillo, som er ekstremt ivrig på Urban Exploring." - nytt nick? hoho
Kul reportasje og helt klart en kul tur.

Til han som kaller seg journalist: Hvis journalist i fremtiden blir en beskyttet tittel forbeholdt de som faktisk greier å skrive intervjuobjektets navn korrekt, kan du kalle deg selv for kløne, tosk eller lignende.

Jeg syns Kagge nevnte han skrev på bok om dette, kanskje du bør ta kontakt med han. Han kanskje kjøper bilder av deg, eller en guidet tur.

Til ova: Dere sier i intervjuet at dere leser her. Vanker dere hos oss vanker vi hos dere:-)
PS! Dere skulle bare visst. haha
Utrolig kult! hører på dokumentaren nå og første jeg gjorde var selvfølgelig å sjekke om det stod noe om UB på norskfreakforum høres veldig spennende ut!
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Hehe, Thorillo ja Er ikke bare Ludvig som har skrevet nettsaken alene, og han har muligens bare hørt "Thoryllo" muntlig, og skjønner at folk kan høre feil på y og i, da det ikke er ett vanlig navn. Har sendt melding nå, så da retter de nok opp i skrivefeilen snart.

Bajjaz: Jeg har allerede atalt kaffe med Kagge og haha, godt svar til ova!!
Morro!
Så dette først på p3.no, det første som slo meg var at det måtte være en fra freak!

Ser det er skrevet i kommentarfeltet under artikkelen at NRK er ute etter flere steder og tips om UE. Lukter vi dokumentar?
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av gummiand Vis innlegg
Morro!
Så dette først på p3.no, det første som slo meg var at det måtte være en fra freak!

Ser det er skrevet i kommentarfeltet under artikkelen at NRK er ute etter flere steder og tips om UE. Lukter vi dokumentar?
Vis hele sitatet...
Det gjør dere så absolutt
Både her og her.
Fantastisk! Utrolig synd det han forteller i slutten. Tror nok flere hadde hatt lyst til å prøve den ruta.
Enormt interessant å høre denne dokumentaren! Merker jeg irriterer meg over at det ikke er en film... man prøver å danne seg sine egne bilder ettersom man hører forklaringene på ting
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Enormt interessant å høre denne dokumentaren! Merker jeg irriterer meg over at det ikke er en film... man prøver å danne seg sine egne bilder ettersom man hører forklaringene på ting
Vis hele sitatet...
Kommer film etter hvert :P
Jeg og noen kompiser tar også del i litt av filmen til Mr. Thoryllo, så jeg regner med det blir mye fett og se, samt noen morsomme klipp.
Sitat av BarkUE Vis innlegg
Flott Thoryllo! Skal høre på dokumentaren når jeg får tid!

haha! Lo godt da jeg leste "Thrillo" i artikkelen.. "Med seg som guide hadde Ludvig 19 år gamle Thorillo, som er ekstremt ivrig på Urban Exploring." - nytt nick? hoho
Vis hele sitatet...
Hei, har oppdatert artikkelen med korrekt skrivemåte nå.



Morten Skogly, NRK P3
Morten Skogly, jeg vil bare benytte anledningen til å berømme deg for å ha gjort veldig godt arbeid her!

Thoryllo leverer varene som vanlig, men det overrasket meg at en journalist, i NRK P3 faktisk, tok seg tid til å lage en så interessant og bunnsolid radiodokumentar innen utøvelse av UE.
Jeg skulle ønske dokumentaren - eller muligens tunnelen var mye lengre enn som så.

Dette var informativt og meget underholdende.
Dessuten er saken fremstilt på en objektiv og korrekt måte ved at vi hører flere synspunkter på konseptet med UE og de potensielle faremomentene dette innebærer, samtidig som vi hører dere som hviner begeistret i det dere skjønner hva dere har begitt dere ut på.
Stemningen er nærmest til å ta og føle på.
fy fy, forskjell mellom schenne og kjenne, thoryllo

sykt fett! vurderer å bli med en dag
Takk for det Mørkemannen Er ikke jeg som har laget radiodokumentaren altså, det er det Ludvig som har gjort. Jeg har bare ansvaret for nettsidene, er prosjektleder osv i P3nett. Vi prøver å gå ut så bredt vi bare klarer på nett, få med alle aspektene.

Men enig med deg, dokumentaren kunne vært lengre, og jeg skulle gjerne sent med videojournalist.

Ludvig ga oss forresten 2 timer opptak fra Paris-turen hans, utrolig spennende materiale! Veldig freaky å se på, og ikke minst høre lyden når de går over bein og slikt.
Sitat av mskogly Vis innlegg
Takk for det Mørkemannen Er ikke jeg som har laget radiodokumentaren altså, det er det Ludvig som har gjort. Jeg har bare ansvaret for nettsidene, er prosjektleder osv i P3nett. Vi prøver å gå ut så bredt vi bare klarer på nett, få med alle aspektene.
Vis hele sitatet...
Vel, da får jeg vel bare mine komplimenter til begge dere to.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mørkemannen Vis innlegg
Morten Skogly, jeg vil bare benytte anledningen til å berømme deg for å ha gjort veldig godt arbeid her!

Thoryllo leverer varene som vanlig, men det overrasket meg at en journalist, i NRK P3 faktisk, tok seg tid til å lage en så interessant og bunnsolid radiodokumentar innen utøvelse av UE.
Jeg skulle ønske dokumentaren - eller muligens tunnelen var mye lengre enn som så.

Dette var informativt og meget underholdende.
Dessuten er saken fremstilt på en objektiv og korrekt måte ved at vi hører flere synspunkter på konseptet med UE og de potensielle faremomentene dette innebærer, samtidig som vi hører dere som hviner begeistret i det dere skjønner hva dere har begitt dere ut på.
Stemningen er nærmest til å ta og føle på.
Vis hele sitatet...
Det er Ludvig Løkholm Lewin du bør rose, for det er han som var med på tur, og har laget dokumentaren.

Og takk, det er hyggelig å høre at du synes jeg leverer og pleier å levere. Prøver å finne og overaske med nye og store steder, både for min egen og andres del Og når en journalist fra NRK P3 ringer og gir meg utfordringen med å krysse Oslo under bakken, så startet jeg med research ganske kjapt. Planen var egentlig å besøke flere forskjellige tunneltyper (slik som Erling Kagge i New York) for å komme oss lengst mulig, men kom overaskende over denne ULÅSTE døren som ledet oss ned til tunnelen som tok oss fra østkanten av sentrum til vestkanten.

Tunnelen var egentlig mer enn lang nok. Ærlig talt så hadde jeg mine tvil på at denne døren skulle være ulåst (som mannen i OVA fortalte, så trodde han ikke på i hele tatt at vi hadde gått i den tunnelen), og derfor gikk jeg i vanlige sko, noe som jeg angret ganske kjapt på.

Spirituell: Jajaja.. klarer ikke helt å holde sch-lyden borte når jeg blir gira
Sitat av mskogly Vis innlegg
Takk for det Mørkemannen Er ikke jeg som har laget radiodokumentaren altså, det er det Ludvig som har gjort. Jeg har bare ansvaret for nettsidene, er prosjektleder osv i P3nett. Vi prøver å gå ut så bredt vi bare klarer på nett, få med alle aspektene.

Men enig med deg, dokumentaren kunne vært lengre, og jeg skulle gjerne sent med videojournalist.

Ludvig ga oss forresten 2 timer opptak fra Paris-turen hans, utrolig spennende materiale! Veldig freaky å se på, og ikke minst høre lyden når de går over bein og slikt.
Vis hele sitatet...
Blir det noe på tv, det er jo en helt annen verden og se det på film, det å høre det blir ikke en gang halvveis.

Kan dere ikke sende filmen thoryllo lager.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Blir det noe på tv, det er jo en helt annen verden og se det på film, det å høre det blir ikke en gang halvveis.

Kan dere ikke sende filmen thoryllo lager.
Vis hele sitatet...
Husk at thoryllo skal ha tillatelse fra medvirkende i filmen da.
Utrolig kult. Fikk lyst å se dette med egne øyne.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Da fikk jeg også hørt hele. Underholdene og bra om Oslos undergrunn. Skulle gjerne vært med på den vandringen. Virker som det kanskje ikke blir så lett i utføre framtiden, men hvem vet. Har selv vasset i kloakken med Atle på lovlig vis for en stund siden.

Er det lov å ta litt kredd for at det var jeg som tipset journalist om både Jan Jørnmark og Thoryllo? Hilsen *miniskuffet* meg som også ble intervjuet og var med under NT stasjon med han men ikke fikk bli med i sluttresultatet.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Da fikk jeg også hørt hele. Underholdene og bra om Oslos undergrunn. Skulle gjerne vært med på den vandringen. Virker som det kanskje ikke blir så lett i utføre framtiden, men hvem vet. Har selv vasset i kloakken med Atle på lovlig vis for en stund siden.

Er det lov å ta litt kredd for at det var jeg som tipset journalist om både Jan Jørnmark og Thoryllo? Hilsen *miniskuffet* meg som også ble intervjuet og var med under NT stasjon med han men ikke fikk bli med i sluttresultatet.
Vis hele sitatet...
Selv om denne tunnelen blir låst (noe den "alltid" har vært, utenom den ene gangen vi fant døra, i følge OVA), så er det mange andre tunneler og andre anlegg under bakken som kan besøkes.

Ja, synes du (MrNorUe) bør få kreds og en bit av kaka! Du får en KP nå, så skal jeg prøve å få til en ganske stilig tur snart som du kan ta del i. Har mange planer
Sist endret av Thoryllo; 27. april 2012 kl. 10:44.
Gjentar her det jeg skrev i den andre tråden om mediaeksponering, da det også er relevant i denne sammenheng.
Lurer på hva dere som deler oppdagelsene deres med media har å si om min synsvinkel.

"Selv om det kanskje er fristende å ha journalister på slep, er ikke dette nødvendigvis en god ting.
All omtale i media fører til større oppmerksomhet fra dem det ikke ønskes oppmerksomhet fra.
Myndigheter og eiere vil sette større fokus på "problemet" urban exploring med påfølgende økt sikkerhet og dårligere tilgang.
De låste dørene vil bli flere, gjerdene vil bli høyere.
Blir dette et etablert fenomen vil terskelen for preventiv bøtelegging også bli lavere, samtidig som økt trafikk vil føre til irritasjon blant eventuelle naboer og gi dem en lavere terskel for å ringe vekter eller politi.
Jo flere som hører om UE, jo flere vil oppsøke steder som ikke tåler økt trafikk. Sjansene er dermed høyere for at stedene vil bli revet, rigget med alarm eller hermetisk lukket for å hindre tilgangen.
Stedene som fremdeles er åpne, vil i større grad utsettes for besøk av utforskere med andre motiver enn det skinnhellige "legg igjen fotavtrykk, ta med foto"-mantraet, med økt vandalisme og flere tyverier som resultat.
Selv om media vinkler saken så positivt de bare vil, kommer det uansett aldri noe godt ut av å snakke med dem om ting som dette.

Og hvor kult er det egentlig å vasse i hipstere når man er ute på oppdagelsesferd?"
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Jeg ser helt klart hva du mener, men det blir helt feil å si at det ALDRI vil komme noe godt ut av å fortelle media om denne hobbyen.
Urban Exploration er en stadig voksene hobby/kultur, både i Norge og rundt om i verden. En stor del av hobbyen handler om å ta bilder og video, for å dele dette på Internett i ettertid. De siste årene har det til og med kommet flere spillefilmer som har Ubran Exploration som tema.
Folk vil få vite om denne hobbyen og steder uansett. Alle de gangene jeg har vært i media angående denne hobbyen har jeg gjort det veldig klart at saken SKAL ha med moralen med å ikke ta noe når man er på UE, ikke ødelegge og ikke etterlate seg noe. I tillegg til å ikke begå innbrudd for å komme seg inn noen steder. Og det det har kommet frem i alle sakene.
Slik får man folk som er interessert i å besøke/utforske stedene, til å vite om disse «reglene».

Ta for eksempel Lier mentalsykehus, som har blitt godt kjent gjennom både media og bilder på internett, i lang tid før UE var kjent i Norge. Dette stedet har blitt totalt ødelagt! Hadde flere vist om hobbyen ved å utforske slike steder og regelen vi følger ved å ikke ødelegge eller ta noe, tror jeg ærlig talt at flere ville tenkt seg om før de ødela ting og tok med seg gjenstander derifra. Dessverre ble Lier bare til et forlatt sted hvor man kan slå seg helt løs, enn et stilig sted å utforske og behandle med respekt.

I tillegg oppgir vi som oftest ikke nøyaktig posisjon på stedene vi er offentlig, slik at de som ønsker å oppsøke stedene faktisk må gå inn for det.
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
http://www.oslogater.no/dump/osloindre.png
Sjekk ut forsiden av P3.no
Eventuelt direktelenke: http://p3.no/dokumentar/en-reise-til-oslos-indre/

og inneholder et innslag fra når journalisten besøkte katakombene i Paris.

(Sitter faktisk selv og hører på dokumentaren for første gang nå, er halvveis..)
Vis hele sitatet...


Fett

som et lite ps,,har vandret katakombene i paris. Ikke akkurat mye nytt å "oppdage" der...men kult uansett.
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Skulle gjerne vært med på den vandringen. Virker som det kanskje ikke blir så lett i utføre framtiden, men hvem vet.
Vis hele sitatet...
Thoryllo, tror du det hadde vært mulig å utforske tunnelene ved hjelp av gummibåter eller lignende i fremtiden når de atter en gang fylles med vann?

Kan du komme på noen potensielle farer ved å gjøre dette?
Fossefall f.eks.?
Hvor bratte er disse tunnelene?

Jeg ser for meg at det hadde vært såpass kult å "rafte" gjennom undergrunnen i Oslo at jeg potensielt sett hadde blitt sittende i båten med ukontrollert ereksjon store deler av overfarten!
@Thoryllo Hvor er det du legger ut bilder? hvis du gjør det da, syntes å huske at det stod det i =Oslo
Hei igjen Thoryllo, og takk for svar!

Ønsker å fortsette denne konstruktive diskusjonen med et par kommentarer til det du skriver. Jeg vet at jeg til tider motsier meg selv, men jeg prøver å se begge sidene av denne saken, og begge sider har gode poeng.

Jeg er enig i at når media først tar tak i det og hadde laget en sak uansett, er det greit at de allierer seg med noen som har en viss tyngde i miljøet, og som evner å kommunisere kjerneprinsippene.
Når det gjelder bilder og video er jo dette en selvsagt del av hobbyen for mange, men istedenfor å publisere alt pånettet, syns jeg heller det skulle blitt laget flere bøker om emnet.

Bøkene til engelske Romanywg har jo blitt godt mottatt, og jeg har inntrykk av at de selger bra også. Ingen grunn til at dette ikke kan la seg overføre til norske forhold.
Ser at Kagge er på ballen, og gir han ut en bok om dette, er jeg sikker på at han både vil tjene penger og nå et stort publikum. Ingen grunn til at han skal være den eneste til å cashe inn på det?
Hovedproblemet med at flere får nyss om denne trenden, er som sagt økt trafikk og påfølgende vanskeligere tilgang og mer ødeleggelse.
Selv om folk ikke ødelegger noe, blir allikevel stedet mer belastet, og jo flere som vet om et sted jo større er sjansene for at det skal gå galt. Selv om folk vet om "reglene" er de ikke nødvendigvis enige i dem, og er destruksjonslysten stor nok lar de seg neppe stoppe av urbex-regler.
Samfunnets regler har de (og dere) allerede brutt når dere tar dere inn på området, og rent prinsipielt er samfunnets lover og regler mer tungtveiende enn en selvpålagt æreskodeks.

Uansett er ikke eiers største bekymring tyveri eller ødeleggelser. Stedene som oppsøkes er ofte så herpet uansett at nye tilskudd/fratrekk gjør liten forskjell.
Eiers største bekymring er deres tilstedeværelse i et usikret og ofte farlig miljø, og risikoen for alvorlige ulykker denne tilstedeværelsen gir. Og denne tilstedeværelsen gjør dere til en like stor del av problemet som dem som ødelegger. Selv om det ikke er innbrudd, har man ikke lov å være der. Det er ikke mindre ulovlig enn å ta seg inn hos naboen om han lar døra stå åpen. Blir man ferska i stua hans hjelper det neppe å si at man bare tar bilder og etterlater fotavtrykk.

Den dagen noen omkommer i Oslos tunellsystem, skal jeg love deg at det blir bråk. Uansett om det var en tyv eller en fotograf. Og sjansene for at dette kommer til å skje, økes for hvert eneste oppslag.

Jeg har inntrykk av at folk som har en genuin legning for denne hobbyen, ofte begynner med venner eller på egenhånd, uten å være del av noe miljø eller ha hørt om det i media. Det skal ikke mye til for å finne informasjon om dette på egenhånd. Med masse mediaoppslag er det eneste man oppnår at man tiltrekker folk som kommer inn i det av "feil" grunner. Og nå mener jeg ikke feil som i at de har lyst til å tagge eller ødelegge, men feil fordi de løper rundt på "missions" med full feltutrustning en dag i måneden og bruker de resterende dagene til å skryte av det på internett.
Sist endret av politigrep; 27. april 2012 kl. 17:50.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mørkemannen Vis innlegg
Thoryllo, tror du det hadde vært mulig å utforske tunnelene ved hjelp av gummibåter eller lignende i fremtiden når de atter en gang fylles med vann?

Kan du komme på noen potensielle farer ved å gjøre dette?
Fossefall f.eks.?
Hvor bratte er disse tunnelene?

Jeg ser for meg at det hadde vært såpass kult å "rafte" gjennom undergrunnen i Oslo at jeg potensielt sett hadde blitt sittende i båten med ukontrollert ereksjon store deler av overfarten!
Vis hele sitatet...
Blir det nok vann i tunnelene, er det selvfølgelig mulig, men vil for all del ikke anbefale å gjennomføre noe slikt! Du vil ikke ha noe kontoroll eller mulighet for å stoppe. Underveis kan tunnelen skifte både diameter og gå fra utsprengt fjell til rør.
I enden kan du møte et gitter som du ikke vil møte i stor fart + at du da må du gå tilbake (noe som blir vanskelig om det er så mye vann at man kan "rafte"), du kan treffe på et stort basseng, eller som Kagge nevner i dokumentaren: ”man kan bli skylt rett inn i et renseanlegg og bli hakket opp”.
Tunnelen vi gikk i var ikke merkbart bratt, men hadde en helling som gjorde at vannet rant ned til pumpestasjonen i enden.
Så NEI, ikke begynn å ”raft” i slike tunneler.
Ett sted som er mulig (og lov?) er nederste stekning av Akerselva som ligger i kulvert under bakken! Den er flere hundre meter lang, før du kommer ut til åpent vann rett bak operaen.

Sitat av Kira* Vis innlegg
@Thoryllo Hvor er det du legger ut bilder? hvis du gjør det da, syntes å huske at det stod det i =Oslo
Vis hele sitatet...
Legger hovedsakelig ut bilder og historier fra turene her på forumet. Men begynt å legge ut bildene på flickr-brukeren min nå, mens flere av de gamle bildene finner du på photobucket-brukeren min

Sitat av politigrep Vis innlegg
Hei igjen Thoryllo, og takk for svar!

Ønsker å fortsette denn.....
Vis hele sitatet...
Takk selv politigrep, jeg synes det er veldig interessant å lese litt ordentlige/dine synspunkter på dette!

Har vært inne på bokideen og startet faktisk å skrive en del i fjor sommer. Boken ble lagt midlertidig på hylla for vi holder nå på å lage en videodokumentar om flere av stedene.
Man kan jo også dra inn diskusjonen om man bør satse på bøker eller internett. Den mest effektive måten å spre informasjon, historier og bilder på nå, er gjennom internett og multimedia. På den andre siden har jo bøker blant annet stor sjarm og gir et profesjonelt uttrykk, samtidig som det er noe som ”publikum” selv kan eie og ha i bokhylla, ikke bare se på Youtube. Blir det mye salg av en bok, kan man begynne å snakke penger også.

Det er veldig sant det du sier om hvor flere som vet om stedene, hvor flere er det som drar dit. Er fullstendig klar over at det finnes mange som ikke bare har ærlige hensikter, selv om de kanskje vet om UE-moralen. Synd, men sant!
Samtidig ønsker jeg og de jeg pleier å utforkske med, at flere skal begynne med denne hobbyen. Det er utrolig kult å se bilder av ting og steder andre har funnet. Får vi flere folk til å bli ordentlig interesserte i UE, finner de fort nye steder rundt om i landet som ikke jeg/vi har muligheten til å lete i. Ved litt publisitet rundt hobbyen får vi kanskje skaffet oss flere ordentlige explorere her i Norge
Når jeg begynte å interessere meg for UE tenkte jeg at det var skikkelig dritt å bo i Oslo, for trodde ikke at det fantes noe kult her, men det viste seg at vi finner nye steder på nesten hver eneste tur! Så selv om et eller to steder blir stengt, er det ikke verdens undergang. Det er også flere steder (bunkere) som har blitt murt igjen de siste årene. Ikke på grunn av at folk har vært der, men fordi det koster mye penger å bare ha det. Klarte heldigvis å få fotografert og filmet i et par av de, før de helt overraksende ble murt igjen (som jeg i ettertid har lest at var planlagt lenge før vi var der inne).

Støttet på en mann fra Samferdselsetaten en gang under en UE-tur, og merket godt på han at selv om han forsto at vi var interesserte i fotografere stedet og at vi gikk inn fordi dørene sto åpne, så ville han ikke ha oss der fordi han ikke ville at vi skulle skade oss selv, så veldig sant det du seier.
Men har også hørt om grunneiere som lar døra stå ulåst for å unngå at folk skal ødelegge dører og vinduer for å komme seg inn. De vil heller la de som vil inn, komme seg enkelt inn.
Det må sies at dette er på et litt øde sted da, som faktisk krever en god tur for å komme seg til.

Og som var på sitt siste avsnitt, så kan jeg si at det er en av grunnene til at vi til vanlig ikke legger ut nøyaktig posisjon og navnet på stedene vi besøker/legger ut bilder fra. De som virkelig er interesserte kan ta gjøre litt research selv rundt stedene, eventuelt skrive en sakelig forespørsel eller vise at de er mer interesserte enn å bare dra på en ”mission”.
Har hørt dokumentaren sikkert 5 ganger selv nå Like spennende hver gang! For øvrig så går dokumentaren på "lufta" Klokken 09:03 i morgen tidlig Så tune in! Selv syntes jeg det er bra at hobbyen får litt oppmerksomhet. Støtter det Thoryllo skriver, men du har helt klart gode poeng, politigrep!
Hørte dere fant en måler som målte Becquerel, altså radioaktivitet. Vet dere om det høyere radioaktivitet nedi der? Spennende dokumentar forresten!
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Hørte dere fant en måler som målte Becquerel, altså radioaktivitet. Vet dere om det høyere radioaktivitet nedi der? Spennende dokumentar forresten!
Vis hele sitatet...
Ingen av oss husker hvor mye måleren sto på, og sa det heller ikke på opptaket dessverre.
Det er jo kjent at Norge har store mengder Thorium i fjellet i tillegg til Alunskifer(inneholder uran) som gir ut radioaktiv radongass, så er nok for å være på den sikre siden der nede slik at de som jobbet der ikke ender med å stå lenge på et sted hvis det er mye stråling der.
Sist endret av Thoryllo; 4. mai 2012 kl. 16:11.
Spennende og sporty av P3 å hive seg med og lage en flott dokumentar.

Jeg må dog si meg veldig enig i vannetatens mann, når han snakker om sikkerhet.
Akkurat rør under jorda som er den del av aktiv industri eller liknende, blir jo litt Russisk rulett, tenk om dere hadde vært 2 kilometer inne i røret, så kommer det 5000 kubikk vann i sekundet tromlende mot dere, en sikkert død.
- Så akkurat ting med vann og avløp og t-baner og tog, tror jeg ville holdt meg langt unna, skjer det noe, er nok muligheten for voldsom død større enn et "lykketreff" som man kan skåle over på en fest et par år etter.

Noe av det mest sentrale med UE, er jo å ta vare på sikkerhetsaspektet så langt man kan.
Plassene er ofte falleferdige og rasfarlige, det er ikke alltid folk vet hvor du er, hjelpen kan være veldig langt unna og det er ikke alltid folk kan høre deg skrike heller. En kropp trenger ikke mange kilo med fallende vegg før den er mer eller mindre maltraktert.

Take only photographs, leave only footprints and when in doubt, GTFO.

Fant forøvrig en tysk artikkel om dødsfallene og ulykkene i Tyskland, eieren blir/er siktet for "manslaughter", aner ikke hva den Norske ekvivalentene er...."forårsake en annens død ved å unnlate sikring"...eller liknende
http://translate.google.com/translat...934%2F60889%2F

Var vel noe slikt Lier-folkene var redd for tenker jeg.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av znapper Vis innlegg
Fant forøvrig en tysk artikkel om dødsfallene og ulykkene i Tyskland, eieren blir/er siktet for "manslaughter", aner ikke hva den Norske ekvivalentene er...."forårsake en annens død ved å unnlate sikring"...eller liknende
http://translate.google.com/translat...934%2F60889%2F

Var vel noe slikt Lier-folkene var redd for tenker jeg.
Vis hele sitatet...
Ja det er jo hovedgrunnen til at det er gjerder og security på forlatte steder - eierne er redd for at noen skal skade seg og saksøke dem. Tviler på at urbexere her til lands ville saksøkt en eier hvis man skader seg. Syns man bør ta ansvaret selv om man går inn sånne steder. Står eiendommer helt åpne og barn som ikke vet bedre tar seg inn, bør kanskje eier klandres.. men ikke når voksne mennesker som "burde visst bedre" gjør det.

Blir egentlig litt irritert over han rusa fyren som løp rundt på Beelitz i spøkesleskostyme midt på natta og omkom. Man bør ikke være så dum på et sånt sted... Etter det ble sikkerheten der økt kraftig og det ble enda vanskeligere å komme inn i de flotte byggene. Syns synd på folk som eier slike steder igrunn. Sikkert ikke lett å bli kvitt heller. Flere flotte verneverdige steder som eiere ødelegger selv for å slippe å ta kostnaden til vakter og rehabilitering.
Veldig enig, jeg tror heller ikke det blir snakk om saksøking i Norge men jeg tror eieren blir holdt juridisk ansvarlig ved skade/død, da kan det likevel bli snakk om større summer i erstatning og/eller fengsel på den uheldige.

Han spøkelseskladden var jo litt sånn Darwin-award egentlig da. Det som er litt skremmende med det dog, er at det er akkurat det fjortissene har drevet med på Lier de siste årene også, skremme hverandre osv....

Mulig det blir litt slacking i Tyskland etterhvert som tiden går (får vi håpe), leste en "trip-rapport" derfra og de nevnte at de beveget seg mye under jorda mellom byggene osv (jeg kom aldri inn i de fineste byggene der selv, fant ingen innganger).
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av znapper Vis innlegg
Mulig det blir litt slacking i Tyskland etterhvert som tiden går (får vi håpe), leste en "trip-rapport" derfra og de nevnte at de beveget seg mye under jorda mellom byggene osv (jeg kom aldri inn i de fineste byggene der selv, fant ingen innganger).
Vis hele sitatet...
Her måtte vi gå via underjordiske ganger mellom noen av byggene faktisk. Men tror ikke det var sånne ganger ved Beelitz. For å komme inn i "badet" måtte man gå igjennom en kjeller og opp en trapp, men ingen underjordiske ganger. Da jeg var der stod det meste åpent, men det mye ble som sagt stengt etter det dødsfallet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Da får jeg gratulere dere med å ha fått politiet på nakken

http://www.aftenposten.no/nyheter/os...l#.T8-3tNUltCg
Nok en gang, Ueland, nok en gang kommer du meg i forkjøpet

Det blir veldig interessant å se hva jussen sier om dette. Jeg tar det for gitt at døra sto ulåst, og håper NRK kan dokumentere det. Nå hevder OVA at døra var låst, men det er godt mulig de tar en vri senere og prøver å utfordre tolkningen med at det er lovlig å ta seg inn på steder som ikke er ment for offentlig ferdsel men som er åpne.
Han karen hørtes sikkeligt gira ut, haha
Søt stemme Thoryllo :_
Men skal høre gjennom dette hørtes litt spennende ut
Ridder av 1. klasse
Kan egentlig ikke helt forstå at dere tar sjangsen på å gå ned i kloakken uten gass måler og friskluft maske... Treffer dere på H2S gass så ligger dere sykt dårlig an... Har du en god konsentrasjon så er en innånding dødelig..
Sitat av peerulvulv Vis innlegg
Nok en gang, Ueland, nok en gang kommer du meg i forkjøpet

Det blir veldig interessant å se hva jussen sier om dette. Jeg tar det for gitt at døra sto ulåst, og håper NRK kan dokumentere det. Nå hevder OVA at døra var låst, men det er godt mulig de tar en vri senere og prøver å utfordre tolkningen med at det er lovlig å ta seg inn på steder som ikke er ment for offentlig ferdsel men som er åpne.
Vis hele sitatet...
Merkelig håndtert av ova dette.
Hva kan straffen for denne "kloakk-kriminaliteten være? Henleggelse? liten bot?
De gjorde ingenting galt, stjal ikke eller ødela noe.

Konsekvensen for ova vil jo kunne bli mye verre, vi har hittil holdt tett om beliggenheten til objektene som blir besøkt. Også i denne saken ble det holdt tett om hvor nedgangen var.

En viktig juridisk vurdering vil da være om jeg kunngjør alle de nedgangene jeg vet om, uten at jeg går ned selv, bare lager en liste og sprer den. Gjør jeg da noe straffbart?

Det finnes rom egnet for overnatting der nede, kanskje tipse noen uteliggere om dem massevis av ulåsbare nedganger, det kan bli folksomt der nede hvis denne saken gis stor oppmerksomhet, noe den kommer til ogfå siden pressen er innvolvert.

Nei ova-gutter, tilbake til spadestøtting. Politi og slikt blir kanskje litt dumt, sånn i lengden.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hvordan gikk det med denne saken, ble det noe etterspill? =)
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av znapper Vis innlegg
Hvordan gikk det med denne saken, ble det noe etterspill? =)
Vis hele sitatet...
Ble ikke noe mer ut av anmeldelsen Har bare opplevd positive ting i ettertid.
Hehe så bra ^^