Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2397
Noen som har en formening om det er innafor å selge ting man har selv laget på f.eks eBay mens man går på AAP / dagpenger?

Da tenker jeg på større antall og over lengre tid under faste annonser.

Og hva med å evt selge dyrere ting som man eier? Er det begrensninger rundt dette og kan det anses som jobb / inntekt?
Du kan gjøre det, men det er ikke verdt det. Når man går på AAP/Dagpenger, så skal man ha så og så mye penger å rutte med. Har du noe ekstra, så skal det deklareres til NAV, sånn at de kan trekke fra det du tjener ifra utbetalingene og sitte igjen med samme sum som vanlig. Ergo, så tjener du ingenting på det.

Hvis du fortsatt har lyst til å gjøre noe sånt, så lønner det seg å høre med en advokat som spesialiserer seg på NAV. H*n kan hjelpe deg med å gjøre det riktig, så du ikke bryter noe regler.
NAV ansatte kan ikke alltid reglene desverre, så jeg anbefaler derfor advokat.
Trådstarter
44 2
Takk for svar. Var noe slikt jeg antok. Men si at man selger en bil eller noe annet med betydelig verdi. Skal NAV da informeres om dette? Har ikke hørt om at noen har praktisert dette så langt i alle fall.
Sitat av Ricochet Vis innlegg
Takk for svar. Var noe slikt jeg antok. Men si at man selger en bil eller noe annet med betydelig verdi. Skal NAV da informeres om dette? Har ikke hørt om at noen har praktisert dette så langt i alle fall.
Vis hele sitatet...
NAV skal vite om alt av vesentlige endringer i økonomi, så ja. Det eneste jeg kan komme på i slengen som er unntatt er gaver inntil en viss sum.
Dette bunner ut i allmenne skatteregler og næringsvirksomhet. Du kan selvfølgelig selge bilen din og eiendelene dine.
Og du kan ha en viss inntekt som hobby men når dette blir et visst omfang som du skisserer så er det skattepliktig næring og da vil det naturligvis også påvirke AAP… Da må du skrive tiden du bruker på dette på meldekort og det er ganske strenge regler. Du kan ikke bare si at det ikke tar noe tid å legge ut annonse på Finn.

Trenger ikke advokat for noe du kan lese på nav.no

Sitat av Vasken Vis innlegg
NAV skal vite om alt av vesentlige endringer i økonomi, så ja. Det eneste jeg kan komme på i slengen som er unntatt er gaver inntil en viss sum.
Vis hele sitatet...
Dette er bare tull. AAP er ikke sosial hjelp.

Det er inntektsgivende arbeid de ser på som du må føre på meldekort.

Kilde nav.no
Sist endret av Dough; 28. oktober 2023 kl. 00:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
44 2
@Dough

Jeg har lest om dette med "over et visst beløp / omfang" men jeg synes at det er ganske vagt. Er det liksom opp til hver enkelt NAV ansatt å avgjøre hvor grensa går? Og når skal man isf selv vurdere at fortjenesten har gått fra litt ekstra lommepenger til en inntekt slik at man bør melde ifra.. 500kr i mnd, 2000, 10000?

Man må jo generelt vurdere om det er noe poeng i å gjøre en ekstra innsats hvis all fortjeneste blir likevel fraktrekt ved utbetaling fra NAV.. Gjerne FØR man starter på et prosjekt.

Det burde kanskje ha vært klare regler om maskbeløp som ved f.eks svart arbeid. Jeg har i alle fall ikke greid å finne disse.
AAP og dagpenger er ikke det samme som sosialhjelp. På sosialhjelp må nav vite alt om økonomien din, men ikke på AAP/dagpenger. Man kan ha så mye penger man vil men fremdeles motta AAP/dagpenger.

Men ja å jobbe og tjene penger er ikke lov på AAP/dagpenger, men ikke å selge ting, det er lovlig.
Sist endret av something; 28. oktober 2023 kl. 15:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ricochet Vis innlegg
@Dough

Jeg har lest om dette med "over et visst beløp / omfang" men jeg synes at det er ganske vagt. Er det liksom opp til hver enkelt NAV ansatt å avgjøre hvor grensa går? Og når skal man isf selv vurdere at fortjenesten har gått fra litt ekstra lommepenger til en inntekt slik at man bør melde ifra.. 500kr i mnd, 2000, 10000?

Man må jo generelt vurdere om det er noe poeng i å gjøre en ekstra innsats hvis all fortjeneste blir likevel fraktrekt ved utbetaling fra NAV.. Gjerne FØR man starter på et prosjekt.

Det burde kanskje ha vært klare regler om maskbeløp som ved f.eks svart arbeid. Jeg har i alle fall ikke greid å finne disse.
Vis hele sitatet...
Det er ikke NAV som avgjør dette, det er skattemyndighetene og skattelovgivingen som avgjør om det inntekt eller hobby. Dette kan du lese om på skattetaten.no

Da tenker jeg på større antall og over lengre tid under faste annonser.
Vis hele sitatet...
Dette er helt åpenbart et forsøk på inntektsgivende arbeid. Når du gjør arbeid som kan gi inntekt er du pliktig til å føre dette på meldekort. Selvom det ikke er annet enn et forsøk på fremtidig inntekt. Dette finner du tydelig beskrevet under reglene for meldekort på nav.no

Nei det er ingen klare regler med et maksbeløp. Det er en vurdering av omfang og evne til å gå med overskudd over tid.
En indikator (INGEN REGEL i denne sammenheng) er at du kan føre 50 lapper på selvangivelsen uten å skrive næringsoppgave.

Når du går på AAP er det DITT eget ansvar å fylle ut meldekort riktig:


Spørsmål 1: Arbeid
Du skal svare «ja» hvis du har jobbet de siste 14 dagene.

Du må føre opp alle timene du har jobbet i perioden, uavhengig av om

du får lønn for arbeidet nå eller senere
du har jobbet på hverdager eller i helgen
du jobber i eller utenfor normal arbeidstid
Hvis du får lønn for flere timer enn du faktisk har jobbet, skal du føre alle timene du får lønn for.


Hva slags arbeid skal du føre timer for?
Alle aktiviteter som er betalt, eller som normalt ville ha vært betalt, regnes som arbeid og skal føres på meldekortet. For eksempel regnes dette som arbeid:

arbeid i vanlige arbeidsforhold som lønnstaker, enten du får timelønn eller fastlønn
arbeid i eget foretak, både ENK, ANS, AS, NUF eller noe annet
gratisarbeid for andre som vanligvis er betalt
timer du får betalt for, også når du ikke jobber alle timene, for eksempel ved akkordarbeid
provisjonssalg, telefonsalg og liknende
frilansarbeid
lønnede verv
hobbypreget arbeid, «homeparties» og liknende
omsorgsstønad
I noen tiltak får du lønn. Da avtaler du med oss om du skal krysse av for arbeid og hvilke timer du skal føre opp.

Hva skal du ikke føre som arbeid?
Eksempler på hva du ikke skal føre som arbeidstimer:

feriepenger du får utbetalt, ettersom det ikke gir reduksjon i AAP
timer som fosterforeldre
arbeid med etablering av egen virksomhet, hvis du har fått vedtak fra NAV om å beholde AAP mens du etablerer virksomheten
frivillig ulønnet arbeid som for eksempel besøkstjenester for funksjonshemmede og eldre eller liknende
frivillig ulønnet arbeid for humanitære organisasjoner, religiøse organisasjoner, idrettslag eller liknende
Husk at alt ulønnet arbeid må være avtalt med veilederen din og være en del av aktivitetsplanen din.

Sitat av something Vis innlegg

Men ja å jobbe og tjene penger er ikke lov på AAP/dagpenger, men ikke å selge ting, det er lovlig.
Vis hele sitatet...
Du kan fint jobbe på AAP etter avtale med NAV. Dette føres på meldekortet og trekkes fra / motregnes time for time. Jobber du mer enn en viss prosentandel (trur det er 50%) i en meldekortperiode så mister du ALL AAP i den 14 dagers meldekort periode. Regnestykkes nullstilles allerede neste meldkortperiode.

Sitat av Ricochet Vis innlegg
Man må jo generelt vurdere om det er noe poeng i å gjøre en ekstra innsats hvis all fortjeneste blir likevel fraktrekt ved utbetaling fra NAV.. Gjerne FØR man starter på et prosjekt.
Vis hele sitatet...
Hvis du har f.eks 100,- timen på AAP og kan jobbe noen timer for 200,- /timen så er jo det et positivt regnestykke etter min skole.

Bare vær oppmerksom på den prosentandelen over meldekortperioden.

https://www.nav.no/aap#jobbe
Sist endret av Dough; 28. oktober 2023 kl. 16:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette blir fort sett på som trygdesvindel om du gjennomfører dette uten å melde fra til Nav. Så velger du å gjøre dette, så gjør ting korrekt og i henhold til regelverket slik at du ikke havner i spjeldet som trygdesvindler.

En annen ting er jo at det helt sikkert er en grunn til at du er på AAP i utgangspunktet. Feks at du venter på spesialistuttalelser, eller riktig diagnose eller at du er i ferd med å søke uføretrygd.

Om du har kapasitet til å lage greier du kan selge, kanskje er det er langt smartere valg for deg å satse 100% på det som inntektskilde? Du er din egen sjef, kan jobbe når du har god nok form til å yte og du har direkte påvirkning på din egen livskvalitet og økonomiske situasjon.

Om din AAP ender i uføretrygd og du ikke har hatt veldig høy lønn de siste årene så blir du økonomisk lavkaste som ufør. Og den dårlige økonomien skal du slite med hver dag helt til du blir alderspensjonist. Da går du fra å ha det veldig trangt økonomisk til å bli direkte fattig. Vi snakker lutfattig.

Så om du har troa på egne evner og produktet så bør du kanskje teste ut å se om dette er noe du kan gjøre i stor nok skala til at du kan leve av det. Alt er bedre enn å havne som ufør. Lykke til med prosjektet, jeg heier på deg.
Sist endret av _abc_; 28. oktober 2023 kl. 16:35.
Sitat av something Vis innlegg
AAP og dagpenger er ikke det samme som sosialhjelp. På sosialhjelp må nav vite alt om økonomien din, men ikke på AAP/dagpenger. Man kan ha så mye penger man vil men fremdeles motta AAP/dagpenger.

Men ja å jobbe og tjene penger er ikke lov på AAP/dagpenger, men ikke å selge ting, det er lovlig.
Vis hele sitatet...
Jo, det er absolutt lovlig å jobbe på AAP, hvor har du dette fra?
Jo man kan jobbe på AAP men da mister man stønad etter hvor mye man jobber.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jo, det er absolutt lovlig å jobbe på AAP, hvor har du dette fra?
Vis hele sitatet...
Ulolig hvis det ikke rapporteres inn til NAV, som da medfører redusert AAP, som er åpenlyst det TS ønsker svar på.


Med det sagt så kommer nok Finn til å fort merke at du tjener gryn, og kommer til å kreve at du etablerer dyr bedriftsavtale, og det ikke utenkelig før du er oppi "svindelnivå" på sidehustelen din.

Bare til å kjøre på hvis du ønsker å tjene ti tusen eller tjue tusen, du kan omsette for over 100k+ uten problem så lenge du holder gevinsten og inntekten din lav nok innen for en periode på 4-6 mnd
Sist endret av KrølleBølleBrur; 29. oktober 2023 kl. 01:38.
Er det så vanskelig å lese reglene for AAP og arbeid inne på nav?