Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3391
Ble ringt av politiet idag og de krevde DNA.

2013 så smekka jeg til en fyr med en flaske på byen. de ville ha dna mitt da men jeg nektet, snart 10 år senere og dommen sonet ferdig for 8 år siden så ringer de meg å sier att jeg må oppgi dna. Ble fortalt att jeg ikke skulle gi fra meg dna av en bekjent.

har ikke gjort noe straffbart siden den gang.

Er jeg nødt til å gi dna til politiet?
Alle som har gjort noe straffbart skal visst tydeligvis gi dna test for tiden, jeg har ikke nokka link eller noe, men det samme skjedde meg 1år siden der dem fortalte meg dette.
Sitat av Yoshii Vis innlegg
Alle som har gjort noe straffbart skal visst tydeligvis gi dna test for tiden, jeg har ikke nokka link eller noe, men det samme skjedde meg 1år siden der dem fortalte meg dette.
Vis hele sitatet...
forhørte du deg med advokat først? eller bare gjor du som politiet sa?
Måtte ta bilde, oppgi DNA og ta fingeravtrykk når jeg ble tatt med 35 gram hasj for 10 år siden. Få ting jeg angrer like mye på som at jeg lot de gjøre det. Hvis jeg var deg ville jeg nekta.
Sitat av riptheturtle Vis innlegg
forhørte du deg med advokat først? eller bare gjor du som politiet sa?
Vis hele sitatet...
Ingen advokat, hadde nettopp slått til dørvakta på en hotell, så jeg var litt i ørka den tiden, dem sa noe siden det var vold så måtte dem ta det.
syntes bare att det er jævlig rart att de skal komme 10 år etter hendelsen og ikke tok dna med tvang da jeg ikke ville oppgi dna. tar kontakt med advokat i morgen for å være på den sikre siden.
På den andre siden, "med tvang" betyr ikke lange køller (eller hansker). Så du har sannsynligvis ikke så mye å tape på å trenere det hele.
Sitat av Yoshii Vis innlegg
Alle som har gjort noe straffbart skal visst tydeligvis gi dna test for tiden, jeg har ikke nokka link eller noe, men det samme skjedde meg 1år siden der dem fortalte meg dette.
Vis hele sitatet...
Nja... dette er ikke riktig indet hele tatt. Hvis vi har gjort noe straffbart som å gå på tlf mann eller stjele en loff på butikken så vil de ikke ta noe fingeravtrykk da det skal en del mer alvorighet til.

Jeg har dog opplevd noe spesielt, altså at jeg har måtte til politi for å gi fingeravtrykk 2 ganger på 1 år. Det var ikke bra det jeg hadde gjort men virker nesten som de første avtrykkene enten på nederst i bunken med saker eller sak nummer to var såpass alvorlig. Så jeg ga dem mine prints men ble godkjent for noe veldig dårlig. Dette høres rart ut, noe du har glemt å nevne i din OP?
Sitat av riptheturtle Vis innlegg
syntes bare att det er jævlig rart att de skal komme 10 år etter hendelsen og ikke tok dna med tvang da jeg ikke ville oppgi dna. tar kontakt med advokat i morgen for å være på den sikre siden.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke helt riktig lovtekst over.

60 dagers ubetinget å fengsel er livstid i DNA-registert.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Nja... dette er ikke riktig indet hele tatt. Hvis vi har gjort noe straffbart som å gå på tlf mann eller stjele en loff på butikken så vil de ikke ta noe fingeravtrykk da det skal en del mer alvorighet til.

Jeg har dog opplevd noe spesielt, altså at jeg har måtte til politi for å gi fingeravtrykk 2 ganger på 1 år. Det var ikke bra det jeg hadde gjort men virker nesten som de første avtrykkene enten på nederst i bunken med saker eller sak nummer to var såpass alvorlig. Så jeg ga dem mine prints men ble godkjent for noe veldig dårlig. Dette høres rart ut, noe du har glemt å nevne i din OP?
Vis hele sitatet...
Ja jeg skrev ikke det, skulle gjort det, men vold er iallefall en av dem, tyveri osv.
Har sitti i nesten et år i varetekt.
Politiet har mine fingeravtrykk, men ikke noe dna.
Jeg var i varetekt for vold og frihetsberøvelse, blandt annet. Og jeg trengte ikke å gi fra meg dna.

De fikk ikke lov til å ta ut tiltale, så mulig det er årsaken. Men politiet er flinke til å gi inntrykk av at du må ting, uten at det stemmer i det hele tatt
Sitat av noguhso Vis innlegg
Nja... dette er ikke riktig indet hele tatt. Hvis vi har gjort noe straffbart som å gå på tlf mann eller stjele en loff på butikken så vil de ikke ta noe fingeravtrykk da det skal en del mer alvorighet til.

Jeg har dog opplevd noe spesielt, altså at jeg har måtte til politi for å gi fingeravtrykk 2 ganger på 1 år. Det var ikke bra det jeg hadde gjort men virker nesten som de første avtrykkene enten på nederst i bunken med saker eller sak nummer to var såpass alvorlig. Så jeg ga dem mine prints men ble godkjent for noe veldig dårlig. Dette høres rart ut, noe du har glemt å nevne i din OP?
Vis hele sitatet...
Hvis du har stjålet en loff kan du også bli tatt DNA under tvang ifølge loven.

Mitt ble reg pga en fartsbot fordi det KAN medføre frihetsberøvelse.
Jeg ble tatt for fyllekjøring og ble fysisk hentet for DNA prøver. Tenker at det er null stress, kjenner meg selv godt nok til å stole på at dem aldri får bruk for det.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Tok meg 2 sekunder med Google.

Nei du kan ikke nekte, da tar de DNA under tvang.



Kilde https://lovdata.no/lov/1981-05-22-25/§158
Vis hele sitatet...
Dette er helt riktig, jeg måtte avgi mitt Dna en gang i 2014 og prøvde å stritte imot dette. Det hjalp særdeles dårlig og jeg måtte ikke avgi dna, de bare tok det fra meg. Tror det var 4 stykker som holdt meg da de stakk en qtips i både munnen og nesen min. Jeg var ikke så fornøyd, og siden den dagen så har jeg ikke vært så positiv til politiet. Hvis du blir tatt med inn så skal du faen være sterk for å motstå, og to politimenn blir fort til 8 hvis du gjør motstand.

Sitat av Darkbull Vis innlegg
Hvis du har stjålet en loff kan du også bli tatt DNA under tvang ifølge loven.

Mitt ble reg pga en fartsbot fordi det KAN medføre frihetsberøvelse.
Vis hele sitatet...
Dette ned tvang har du rett i, før episoden jeg nevner så var jeg borti politiet litt her og der, men det var aldri snakk om Dna test. Men nei, ikke så lite som et butikktyveri, da måtte de i såfall tatt prøver i hytt og gevær
Sist endret av noguhso; 19. september 2023 kl. 14:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Dette er helt riktig, jeg måtte avgi mitt Dna en gang i 2014 og prøvde å stritte imot dette. Det hjalp særdeles dårlig og jeg måtte ikke avgi dna, de bare tok det fra meg. Tror det var 4 stykker som holdt meg da de stakk en qtips i både munnen og nesen min. Jeg var ikke så fornøyd, og siden den dagen så har jeg ikke vært så positiv til politiet. Hvis du blir tatt med inn så skal du faen være sterk for å motstå, og to politimenn blir fort til 8 hvis du gjør motstand.



Dette ned tvang har du rett i, før episoden jeg nevner så var jeg borti politiet litt her og der, men det var aldri snakk om Dna test. Men nei, ikke så lite som et butikktyveri, da måtte de i såfall tatt prøver i hytt og gevær
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke de MÅ.

Jeg sier de KAN og har lovhjemmel. Så lenge du er dømt for noe som KAN straffes med fengsel, kan de ta DNA prøver.
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Jeg sier ikke de MÅ.

Jeg sier de KAN og har lovhjemmel. Så lenge du er dømt for noe som KAN straffes med fengsel, kan de ta DNA prøver.
Vis hele sitatet...
Haha det er klart, men du får ikke fuckings fengsel for å stjele en loff? Kanskje jeg ikke vet nok eller har lest artikkelen om loffetyven som fikk 2 år i fengsel av dette?
Enig med noguhso, bare fordi lovbruddet i sin natur kan straffes med fengsel, om det i dette tilfelle «mange nok» hørtes veldig søkt ut.

Det er alvorligheten som avgjør og ikke lovbruddet i seg selv.

Da hadde det stått at de har hjemmel til det ved kriminelle handlinger.


Men; husker de var hjemme hos meg, kom på overraskelses besøk. Pillerusa ut av mitt gode sinn, veldig sløv på rivotril og bikkjebein. Flere uker i strekk. Fikk smått hetta når jeg åpna døra, de ble med inn. Snakket litt, de må ha skjønt det fordi jeg kjente selv at jeg var rusa på piller, og de av dere som har holdt på dette skvipet vet hvor rusa man er da, heldigvis ga de faen tok dna prøven å drod sin vei.

Men at de har hjemmel til dette ved for eks nasking av små summer som loff er hestepiss i liters mål
Loven for identitetsregisteret ble endret i 2013 så "omtrent alle"* (se under) som har hatt med politiet gjøre plikter å avgi DNA. Tidligere dømte kan innkalles eller oppsøkes for å avlegge DNA og nye under etterforskning må avlegge DNA. Så kort og godt men surt, ja du må gi politiet DNA.

Her er lovverket om hvem som skal registreres i identitetsregisteret:

1. a) Alle som her i landet er idømt forvaring, ubetinget fengsel, ungdomsstraff eller samfunnsstraff. Registrering skal skje uavhengig av hvilket lovbrudd dommen gjelder. Det samme gjelder alle som har fått dom på overføring til tvungent psykisk helsevern eller tvungen omsorg.
b) Alle som er idømt betinget fengsel for overtredelse eller forsøk på overtredelse av straffeloven 2005 §§ 231- 232, bestemmelser i kapittel 26, §§282 -283, §§ 271-275, § 322 jf. § 321 eller § 328 jf. § 327. Det samme gjelder tilsvarende bestemmelser i straffeloven 1902 (dvs. § 162, kapittel 19, § 219, §§ 228–233, § 258 jf. § 257 eller § 268 jf. § 267).
c) Alle som er idømt bot eller har vedtatt forelegg utstedt av norsk påtalemyndighet for overtredelse eller forsøk på overtredelse av bestemmelser i straffeloven 2005 kapittel 26, § 322 jf. § 321 eller § 328 jf. § 327. Det samme gjelder tilsvarende bestemmelser i straffeloven 1902 (dvs. kapittel 19, § 258 jf § 257 eller § 268 jf. § 267).

2. Noen som arbeider eller oppholder seg i Norge er ilagt en rettskraftig straff i utlandet, som tilsvarer reaksjon som nevnt i bokstavene 1 a–c, skal vedkommende registreres, jf. politiregisterloven § 12 annet ledd nr. 3.

3. Alle som er registrert i etterforskingsregisteret, jf. politiregisterloven § 12 tredje ledd, og som senere ilegges straff for et forhold som etter loven kan gi frihetsstraff. Registrering skal foretas uavhengig av den utmålte straff og lovbruddets art, men det må foreligge rettskraftig dom eller vedtatt forelegg. Forenklet forelegg gir ikke grunnlag for registrering, jf. politiregisterloven § 12 første ledd nr. 1 siste punktum.

4 Personer som ved endelig forvaltningsvedtak er besluttet utvist på grunnlag av dom på bot eller betinget fengsel eller et vedtatt forelegg for forhold som etter loven kan medføre frihetsstraff.3

5. a) Personer som tiltales, men som ikke kan straffes på grunn av strafferettslig utilregnelighet og hvor retten heller ikke finner at vilkårene for særreaksjon er oppfylt, skal likevel registreres dersom saken gjelder overtredelse av bestemmelser i straffeloven 2005 kapittel 26, §§282 283, § 274 annet ledd, § 275, § 322 jf. § 321 eller § 328 jf. § 327, eller forsøk på slik overtredelse. Det samme gjelder tilsvarende bestemmelser i straffeloven 1902 (dvs. kapittel 19, § 231, § 233, § 258 jf. § 257 eller § 268 jf. § 267). Det samme gjelder personer som har fått sak om slike overtredelser henlagt på grunn av strafferettslig utilregnelighet, men der påtalemyndigheten anser det tilstrekkelig bevist etter strafferettens alminnelige beviskrav at vedkommende har begått handlingen. Beslutning om registrering skal i slike tilfeller treffes av tiltalekompetent påtalemyndighet, dog slik at statsadvokaten treffer beslutningen også i saker der riksadvokaten har eksklusiv tiltalekompetanse.
b) Personer som er strafferettslig utilregnelige på grunn av alder, der påtalemyndigheten anser det bevist, jf. pkt. 5 a) annet avsnitt første punktum, at straffeloven 2005 kapittel 26, §§282 283, § 274 annet ledd, § 275, § 322 jf. § 321 eller § 328 jf. § 327 er overtrådt eller at det foreligger et ellers straffbart forsøk på overtredelse av noen av disse bestemmelser. Det samme gjelder tilsvarende bestemmelser i straffeloven 1902 (dvs. kapittel 19, § 231, § 233, § 258, jf. § 257 eller § 268, jf. § 267). Beslutning om registrering etter dette punkt treffes av statsadvokaten.

Kilde: Retningslinjer om lovendring 2013 fra Riksadvokaten, oppdatert mai 2019

Yup, 1984..
Så vidt jeg vet så må alle som har blitt tatt i å ha gjort noe kriminelt og blitt dømt skyldig for dette avgi både fingeravtrykk og DNA.
Jeg visste dette da jeg en gang ble tatt for å ha bestilt rusmidler fra utlandet. Fikk 5000 i bot og betinget fengsel i 2 år. Plutselig kom 2 politibetjenter på døra og ville ha DNA-et mitt.

Jeg er egentlig imot dette, men det positive er at det da blir vanskeligere å gjøre noe kriminelt i fremtiden uten å bli tatt pga. At de har nettopp ens DNA.

Sitat av mr_rager Vis innlegg
Måtte ta bilde
Vis hele sitatet...
Rart. Det måtte ikke jeg, så vidt jeg kan huske.
Kan hende man kun må gjøre dette når forbrytelsen er ekstra alvorlig, slike ting som gir ubetinget fengsel i mer enn 6 måneder. Eller kanskje de allerede hadde bilde av meg, siden man alltid må ta bilde ved søknad om pass og ID-kort.

Lurer på om man må ta fingeravtrykk og gi DNA også når man har gjort noe kriminelt, men var utilregnelig.

Sitat av riptheturtle Vis innlegg
syntes bare att det er jævlig rart att de skal komme 10 år etter hendelsen og ikke tok dna med tvang da jeg ikke ville oppgi dna. tar kontakt med advokat i morgen for å være på den sikre siden.
Vis hele sitatet...
Vil ikke hjelpe deg i det hele tatt. Det er jo allerede en bruker som har sitert lovdata hvor det slås fast at har du gjort noe kriminelt som har medført fengsel så kan du ikke nekte. Prøver du å nekte kan de bruke tvang.

Sitat av noguhso Vis innlegg
Dette er helt riktig, jeg måtte avgi mitt Dna en gang i 2014 og prøvde å stritte imot dette. Det hjalp særdeles dårlig og jeg måtte ikke avgi dna, de bare tok det fra meg. Tror det var 4 stykker som holdt meg da de stakk en qtips i både munnen og nesen min. Jeg var ikke så fornøyd, og siden den dagen så har jeg ikke vært så positiv til politiet. Hvis du blir tatt med inn så skal du faen være sterk for å motstå, og to politimenn blir fort til 8 hvis du gjør motstand.
Vis hele sitatet...
Heller vær sint på stortinget som ga politiet rett til å ta DNA-prøve.

Rettelse: Bare å være mistenkt i en sak gjør at man ofte må avlegge DNA-prøve.
Bare tenk på hvor mange aktive seriemordere USA fortsatt ville hatt om man ikke hadde vært pliktet til å avgi DNA-prøve.
Sist endret av einsteindragon; 20. september 2023 kl. 04:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Haha det er klart, men du får ikke fuckings fengsel for å stjele en loff? Kanskje jeg ikke vet nok eller har lest artikkelen om loffetyven som fikk 2 år i fengsel av dette?
Vis hele sitatet...
Nei, men at du har stjålet en loff gjør at du er dømt for straffeloven §321

'Straffen for tyveri er bot eller fengsel inntil 2 år.'

Da har de altså lovhjemmel for å ta DNA dersom de vil.

Jeg ble DNA-registrert fordi jeg kjørte 120 i 100 sona, og kun fikk bot. Her også 'kan' fartsovertredelser straffes med fengsel, som ble brukt som lovhjemmel.

Poenget mitt er at de kan lovlig tvinge deg, ikke at de gjør det.

Sitat av 420master Vis innlegg
Enig med noguhso, bare fordi lovbruddet i sin natur kan straffes med fengsel, om det i dette tilfelle «mange nok» hørtes veldig søkt ut.

Det er alvorligheten som avgjør og ikke lovbruddet i seg selv.

Da hadde det stått at de har hjemmel til det ved kriminelle handlinger.


Men; husker de var hjemme hos meg, kom på overraskelses besøk. Pillerusa ut av mitt gode sinn, veldig sløv på rivotril og bikkjebein. Flere uker i strekk. Fikk smått hetta når jeg åpna døra, de ble med inn. Snakket litt, de må ha skjønt det fordi jeg kjente selv at jeg var rusa på piller, og de av dere som har holdt på dette skvipet vet hvor rusa man er da, heldigvis ga de faen tok dna prøven å drod sin vei.

Men at de har hjemmel til dette ved for eks nasking av små summer som loff er hestepiss i liters mål
Vis hele sitatet...
Det er ikke hestepiss i liters mål, loven kan ikke tolkes på andre måter.

DNA kan kreves ved dommer som kan medføre frihetsstraff.

Stjele en loff faller under straffeloven §321 'Straffen for tyveri er bot eller fengsel inntil 2 år.' og kan altså medføre frihetsstraff, ergo de kan faktisk kreve DNA, selv om du synes og tror det er hestepiss. Hva vi synes og tror er ikke relevant, for loven er ganske A4.
Sist endret av Darkbull; 20. september 2023 kl. 07:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Nei, men at du har stjålet en loff gjør at du er dømt for straffeloven §321

'Straffen for tyveri er bot eller fengsel inntil 2 år.'

Da har de altså lovhjemmel for å ta DNA dersom de vil.

Jeg ble DNA-registrert fordi jeg kjørte 120 i 100 sona, og kun fikk bot. Her også 'kan' fartsovertredelser straffes med fengsel, som ble brukt som lovhjemmel.

Poenget mitt er at de kan lovlig tvinge deg, ikke at de gjør det.



Det er ikke hestepiss i liters mål, loven kan ikke tolkes på andre måter.

DNA kan kreves ved dommer som kan medføre frihetsstraff.

Stjele en loff faller under straffeloven §321 'Straffen for tyveri er bot eller fengsel inntil 2 år.' og kan altså medføre frihetsstraff, ergo de kan faktisk kreve DNA, selv om du synes og tror det er hestepiss. Hva vi synes og tror er ikke relevant, for loven er ganske A4.
Vis hele sitatet...
Stjele en loff går under nasking det, så jo alvorligheten av hva du putter i innerlomma spiller selvfølgelig en rolle

https://jusinfo.no/strafferett/tyveri/naskeri/


323.Mindre tyveri

Med bot straffes den som gjør seg skyldig i tyveri når straffskylden er liten fordi det gjelder en ubetydelig verdi og forholdene for øvrig tilsier det.
Tilegnelse av naturprodukter, herunder stein, kvister, vekster mv., av liten eller ingen økonomisk verdi under utøvelse av lovlig allemannsrett, straffes likevel ikke.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Så vidt jeg vet så må alle som har blitt tatt i å ha gjort noe kriminelt og blitt dømt skyldig for dette avgi både fingeravtrykk og DNA.
Jeg visste dette da jeg en gang ble tatt for å ha bestilt rusmidler fra utlandet. Fikk 5000 i bot og betinget fengsel i 2 år. Plutselig kom 2 politibetjenter på døra og ville ha DNA-et mitt.

Jeg er egentlig imot dette, men det positive er at det da blir vanskeligere å gjøre noe kriminelt i fremtiden uten å bli tatt pga. At de har nettopp ens DNA.

Helt enig, men igjen om man så mye som spytter rett utenfor en bank og helt tilfeldig den banken blir ranet, å de finner dna'et ditt ved banken så blir man mistenkt med engang. Noe som bare skjer i film, men det kan skje.

Jeg er ening att man må gi fra seg DNA om det er en seksuell forbrytelse. Det støtter jeg fullt ut.
---------



Rart. Det måtte ikke jeg, så vidt jeg kan huske.
Kan hende man kun må gjøre dette når forbrytelsen er ekstra alvorlig, slike ting som gir ubetinget fengsel i mer enn 6 måneder. Eller kanskje de allerede hadde bilde av meg, siden man alltid må ta bilde ved søknad om pass og ID-kort.

Lurer på om man må ta fingeravtrykk og gi DNA også når man har gjort noe kriminelt, men var utilregnelig.



Vil ikke hjelpe deg i det hele tatt. Det er jo allerede en bruker som har sitert lovdata hvor det slås fast at har du gjort noe kriminelt som har medført fengsel så kan du ikke nekte. Prøver du å nekte kan de bruke tvang.



Heller vær sint på stortinget som ga politiet rett til å ta DNA-prøve.

Rettelse: Bare å være mistenkt i en sak gjør at man ofte må avlegge DNA-prøve.
Bare tenk på hvor mange aktive seriemordere USA fortsatt ville hatt om man ikke hadde vært pliktet til å avgi DNA-prøve.
Vis hele sitatet...



Jajo, lovdata/lovboka på nett lyver jo ikke. Var bare det att jeg syntes det var jævlig rart att de plutselig skal innhente dna fra en sak som er 9mnd og 11mnd og pluss minus noen dager. Husker att det var dagen før cupfinalen 2013 vertfall.

De sa det var greit att jeg ikke avgidde dna den gang. Men så kommer jeg fra en plass der mine slekninger er veldig godt likt bland politiet. Jeg var møkkdritings der jeg dro til en fyr med ei flaske. Ja jeg er fullstendig klar over att det ikke er greit, og ja jeg vet jeg ikke kan legge skylda på att jeg var møkk dritings all skyld er på meg.
jeg vet det ikke er greit, ble dømt til fengsel for vold med særdeles farlig våpen. Har ikke hatt en eneste sak på meg siden. Slitt med psyken etter hendelsen, virkelig gått inn på meg, har gjort allt for å legge det bak meg, men så ringer purkhelvette og drar dette opp igjen.

MEN. Når det er sagt, i rettsaken så var vitnet i rettsalen hele tiden, noe ett vitne ikke skal være, de skal komme inn når de blir kalt inn. Vitnet sa att hen aldri så hvem som slo, jeg kan ikke huske att jeg slo eneste beviset de hadde var att jeg hadde kjøpt en flaske med champagne, noe flere hadde gjort den samme kvelden.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Måtte sone 4 uker i fengsel selv en gang. Syntes det var ganske merkelig at de ville ha DNA av meg for noe sånt, spesielt siden jeg aldri har vært straffedømt for noe tidligere i livet.

Snart tar de vel DNA fra folk som går på rødt lys. Ti år fram i tid så står vel politiet klar til å ta DNA av folk på fødestuen når de akkurat har blitt født, fordi at "de kan jo gjøre noe kriminelt om 20-30 år".

Syntes selv at terskelen for å ta DNA av folk er ganske komisk. Heldigvis for meg bodde jeg 2 minutter unna politistasjonen, så jeg sa "kommer med en gang jeg så får vi det overstått". Politimannen var i verdens beste humør og sa det var den raskeste DNA prosessen ever. Sikkert like glad for å få sånt ut av veien de også Fra de ringte var DNA greien gjort innen 20 minutter. Så lenge man ikke har en kriminell karriere planlagt i fremtiden er det jo egentlig en non-issue.