Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 2594
Jeg ligger på sykehuset med brukken rygg og det er ikke mye jeg får gjort om dagen med unntak av å se på film.

Føler jeg egentlig har sett alt av filmer og serier og ønsker å ta et dypdykk i skrekkfilmer som er verdt å se. Jeg har sett nyere filmer som skinamarink, lake Mundo, punishing park og possum som jeg synes var bra.

Tips til denne sjangeren tas imot med åpne armer for å gå tiden til å gå. Hva jeg har sett fra før? Det blir for mye å liste opp akkurat nå men det begynner å bli en god del. Fyr løs
Anbefaler Nosferatu av Werner Herzog.
Conjuring filmene, hvertfall 1 og 2 synes jeg var ganske bra. Og jeg er veldig kritisk til sjangeren.
Folie à deux
Trådstarter
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Conjuring filmene, hvertfall 1 og 2 synes jeg var ganske bra. Og jeg er veldig kritisk til sjangeren.
Vis hele sitatet...
Sett og sett

Dokumentarer er også velkommen. Jeg så to stykker jeg fikk anbefalt, dancing boys in Iran - går utifra at kvinner ikke får lov til å danse, derfor har de pyntet disse barna/guttungene å se ut som kvinner for så å selge dem til mektige menn innenfor politikk, penger osv helt jævlig sjukt.

En annen jeg så som hovedsakelig dreide seg om folk med en kile-fetish rundt om i verden, det høres ikke så ille ut men jo lenger du ser desto mer fucka blir hele komplekset.

Orozco var også ikke for skjøre øyne, handler om en balsamer i en av byene i Brazil der det ligger lik spredt utover alt fra type mafia/gjengoppgjør og jobben hans er å balsamere, eller bruke kjemikalier for at likene skal holde seg før de roter. Sistnevnte er kanskje mest fucked up med tanke på at man ser absolutt alt og at selve dokumentaren ikke har noen PG/aldersgrense
Sist endret av noguhso; 13. september 2023 kl. 10:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Synes du burde sjekke ut Japanske skrekkfilmer feks: «one missed call», «ringu»som er orginalen fra the ring. «Grudge» bare å søke opp

Jeg så disse når jeg var rundt 11 og fikk mareritt i en uke.
Eldre filmer:
Mad God.
The Thing (OG).
Nyere filmer:
Midsommar.
Det var også noe jeg likte med As Above, So Below - selv om helheten av filmen var skuffende.
Folie à deux
Trådstarter
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Synes du burde sjekke ut Japanske skrekkfilmer feks: «one missed call», «ringu»som er orginalen fra the ring. «Grudge» bare å søke opp

Jeg så disse når jeg var rundt 11 og fikk mareritt i en uke.
Vis hele sitatet...
Japansk er absolutt velkommen. De du nevner er sett... men absolutt gode filmer

Sitat av supranaut Vis innlegg
Eldre filmer:
Mad God.
The Thing (OG).
Nyere filmer:
Midsommar.
Det var også noe jeg likte med As Above, So Below - selv om helheten av filmen var skuffende. Skal se om jeg finner en torrent på IPt der da har det meste, eller eventuelt om du kan provide en torrent link på "Mad god"
Vis hele sitatet...
Flotte tips! Jeg spurte bare om skrekk verdt å se, hvor gammel selve filmen er får ingen negativ kritikk hos meg.

Midsommar skjønte jeg aldri greia med, men den var grei nok. As above, so below likte jeg også til å begynne med. Creepy på sin måte men den mistet litt piffen etter x antall minutter. Fortsatt en ganske grei film i sin helhet vil jeg si.

Horror/skrekk vil jeg kanskje si er den vanskeligste sjangeren å skape/lage. Tar man IMDb eller rotten som utgangspunkt er det veldig få skrekkfilmer som når en rating på 6.5-7 eller oppover
Sist endret av noguhso; 13. september 2023 kl. 11:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har gitt opp skrekkfilmer egentlig :/ som du sier vanskelig å lage og alt har blitt gjort virker det som, man vet når jumpscare kommer osv osv.

Skal vente i et lite håp om at en dag kanskje det kommer noe som faktisk er skummelt, ellers får jeg bare finne glede å skremme mine framtidige barn med filmene jeg ble redd av god bedring!
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
-Jeepers Creepers
-Alle filmer fra Rob Zombie
-Cube (1997)

Ellers synes jeg de første Hellraiser-filmene er ganske så festlige.
Folie à deux
Trådstarter
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Jeg har gitt opp skrekkfilmer egentlig :/ som du sier vanskelig å lage og alt har blitt gjort virker det som, man vet når jumpscare kommer osv osv.

Skal vente i et lite håp om at en dag kanskje det kommer noe som faktisk er skummelt, ellers får jeg bare finne glede å skremme mine framtidige barn med filmene jeg ble redd av god bedring!
Vis hele sitatet...
Ja som poengtert en veldig vanskelig sjanger å produsere riktig. Begynner å bli ganske så mange år siden jeg måtte sjekke alt som var av boder, klesskap og ikke minst kjelleren før jeg turte å slå av lyset før jeg la meg.

Og haha ja, når man var kid så skremte jo alt mulig av skrekkfilmer. The ring og lignende satt jo en støkk i deg gjerne en ukes tid eller to

Sitat av Barte-Sam Vis innlegg
-Jeepers Creepers
-Alle filmer fra Rob Zombie
-Cube (1997)

Ellers synes jeg de første Hellraiser-filmene er ganske så festlige.
Vis hele sitatet...
Haha ja, jeg husker spesielt cube og det er en film jeg faktisk ser jevnlig sikkert på grunn av litt nostalgi. Digger også hellraiser, er vel 10-12 filmer derifra nå? De fra mid 80-tall er jo klassiske

Sitat av Bradpitt Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Denne ligger faktisk på lista over dagens se-filmer. Hørt mye bra om den, thx.
Sist endret av noguhso; 13. september 2023 kl. 12:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Flotte tips!
Vis hele sitatet...
Takker! Kan også nevne at Split (2016) og Glass (2019) slo meg som litt creepy/horror. Dette er oppfølgere til Unbreakable, som selvfølgelig er mye mildere og nesten eventyrlig.


Sitat av noguhso Vis innlegg
Midsommar skjønte jeg aldri greia med, men den var grei nok.
Vis hele sitatet...
Jeg har bare sett den én gang, men jeg tok en heftig dose sopp som sannsynligvis påvirket inntrykket mitt en del.

Kan slenge med Nightbreed etter Barte-Sam nevnte Hellraiser. Jeg ser mindre og mindre filmer/serier som tiden går, men jeg følger med på tråden og om noen kommer med det rette forslaget vil jeg nok sjekke det ut
Sist endret av supranaut; 13. september 2023 kl. 13:05.
Folie à deux
Trådstarter
Sitat av supranaut Vis innlegg
Takker! Kan også nevne at Split (2016) og Glass (2019) slo meg som litt creepy/horror. Dette er oppfølgere til Unbreakable, som selvfølgelig er mye mildere og nesten eventyrlig.




Jeg har bare sett den én gang, men jeg tok en heftig dose sopp som sannsynligvis påvirket inntrykket mitt en del.

Kan slenge med Nightbreed etter Barte-Sam nevnte Hellraiser. Jeg ser mindre og mindre filmer/serier som tiden går, men jeg følger med på tråden og om noen kommer med det rette forslaget vil jeg nok sjekke det ut
Vis hele sitatet...
Ja jeg kjenner godt til filmene "split" og "glass" som du nevner ovenfor. Tilstanden er beskrevet som DID, eller Dissociative identity disorder. Dette er høyest relevant for meg som studerer nettopp dette.

Jeg vil si filmene reflekterer forstyrrelsen ganske så bra i forhold til det jeg har lært til nå. For noen år tilbake ble det regnet som en personlighetsforstyrrelse(PF) men er nå idag via ICD klassifisert relativt unikt. Utrolig sjeldent og jeg lurer på hvor regissør eller den som har skrevet filmen har hatt en personlig opplevelse av denne lidelsen da det er laget såpass realistisk
Anbefaler også On Death Row av Werner Herzog.

Dette er dokumentar på sitt sterkeste. To sesonger.
Folie à deux
Trådstarter
Sitat av Asket Vis innlegg
Anbefaler også On Death Row av Werner Herzog.

Dette er dokumentar på sitt sterkeste. To sesonger.
Vis hele sitatet...
De er det verste er de ikke? Dokumentarer
Skjønner ikke helt spørsmålet.
Er ikke akkurat skrekk men verdt å se. «Would you rather»
Folie à deux
Trådstarter
Sitat av Asket Vis innlegg
Skjønner ikke helt spørsmålet.
Vis hele sitatet...
Så spør igjen, jeg er ikke sikker på hva som er uklart for deg

Sitat av Tokroner Vis innlegg
Er ikke akkurat skrekk men verdt å se. «Would you rather»
Vis hele sitatet...
God film men semi-komisk er den ikke?
Sist endret av noguhso; 13. september 2023 kl. 21:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anbefaler STERKT Get Out =)
Mer psykologisk enn horror, men den er syykt bra
Imdb: https://www.imdb.com/title/tt5052448...t_8_nm_0_q_get
Won 1 Oscar
152 wins & 207 nominations total
Ratings: 7.8/10


Andre verd å nevne:

Talk to Me
Midsommar
Evil Dead Rise
Pearl
The hills run red

Sær slasher film fra 2009, noen hater den. Andre elsker den. Men hvis du ikke har sett den, ville jeg fått ræva i gir. Mulig du må ty til trebein og papegøye.
Folie à deux
Trådstarter
Sitat av 420master Vis innlegg
The hills run red

Sær slasher film fra 2009, noen hater den. Andre elsker den. Men hvis du ikke har sett den, ville jeg fått ræva i gir. Mulig du må ty til trebein og papegøye.
Vis hele sitatet...
Hahah ja jeg husker den filmen. Jeg skulle tulle med det som er min X nå i dag.de andre gjemte seg og lagde lyder, mens jeg gjemte meg litt oppi skråningen og kastet steiner på henne. Vi slo opp kort tid etter det og hun var mildt sagt forbannet. Har noen gode bilder fra den ferien da vi var i Mississippi
Martyrs (2008)
Antichrist (2009)
It Follows (2014)
The VVitch (2015)
A Dark Song (2016)
Hereditary (2018)
Talk to Me 2022
Sist endret av dekommeri2033; 14. september 2023 kl. 00:23.
Folie à deux
Trådstarter
Fine råd gutter, rett i listen på dere begge

Sitat av funksjon Vis innlegg
Martyrs (2008)
Antichrist (2009)
It Follows (2014)
The VVitch (2015)
A Dark Song (2016)
Hereditary (2018)
Vis hele sitatet...
Jeg var faktisk med å være statist i 2008 på martyrs i Frankriket da foreldrene mine var med. Helt fucka ting å ha med deres 7 år gamle sønn og ni år gamle datter. Denne filmen er grusomt og skulle ønske jeg ikke var med.i den.da torturen er helt sykt og ikke for barne-øyne
Sist endret av noguhso; 14. september 2023 kl. 00:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Jeg var faktisk med å være statist i 2008 på martyrs i Frankriket da foreldrene mine var med.
Vis hele sitatet...
Snåleste sammentreffet jeg har sett på lenge. Hvor i filmen er du?
Folie à deux
Trådstarter
Sitat av supranaut Vis innlegg
Snåleste sammentreffet jeg har sett på lenge. Hvor i filmen er du?
Vis hele sitatet...
Jeg dro hjem med dama fra Italia i går. Akkurat nå er jeg hjemme litt vest for Oslo og prøver finne roen. For mye Lsd og speed antar jeg

Sitat av supranaut Vis innlegg
Snåleste sammentreffet jeg har sett på lenge. Hvor i filmen er du?
Vis hele sitatet...
Jeg er forøvrig lodden med svart hår og søsteren min er brunette med langt brunt hår
Sist endret av noguhso; 14. september 2023 kl. 00:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Jeg var faktisk med å være statist i 2008 på martyrs i Frankriket da foreldrene mine var med. Helt fucka ting å ha med deres 7 år gamle sønn og ni år gamle datter. Denne filmen er grusomt og skulle ønske jeg ikke var med.i den.da torturen er helt sykt og ikke for barne-øyne
Vis hele sitatet...
Nå er det lenge siden jeg så den, men hvor i filmen er du liksom synlig? Gjetter på ren løgn eller psykose. Det er ingen barnestatister med i filmen som jeg husker. Du viser også manglende bransjekunnskap ved å hevde deg traumatisert, endatil som statist. Selv om du hadde spilt barneversjonen av hovedpersonen ville du ikke fått sett den ferdige filmen.

Fremstår som du egentlig er 13 år og akkurat så American Psycho uten å ta satiren, slutt å rollespill på internett, du driter deg bare ut.
Nå er du rask på avtrekkeren funksjon, vil du at folk skal behandle deg selv slik også?
Ghost Stories fra 2017
Folie à deux
Trådstarter
Sitat av funksjon Vis innlegg
Nå er det lenge siden jeg så den, men hvor i filmen er du liksom synlig? Gjetter på ren løgn eller psykose. Det er ingen barnestatister med i filmen som jeg husker. Du viser også manglende bransjekunnskap ved å hevde deg traumatisert, endatil som statist. Selv om du hadde spilt barneversjonen av hovedpersonen ville du ikke fått sett den ferdige filmen.

Fremstår som du egentlig er 13 år og akkurat så American Psycho uten å ta satiren, slutt å rollespill på internett, du driter deg bare ut.
Vis hele sitatet...
To ned nå kompis, hvis det er lenge siden du har sett nevnte film så er det bare å torrente den. Jeg klarer tydeligvis å provosere deg, hvorfor vet jeg ikke men jeg må si det føles bra å kunne påvirke andre til aggresjon over et tastatur. Jeg er nok stusselig over å ta glede i noe så så simpelt men jeg må være ærlig med deg føler jeg.

American psycho, filmen er elendig og jeg vet ikke om jeg skal tolke den seriøst eller som en komedie. Boken derimot er veldig bra, hvis du ikke har lest den så anbefaler jeg deg å gjøre det, den er ikke så lang, 360-400 sider ish.fet hadde vært spennende å høre fra deg, eller noen andre som har lest boken å klassifisere den mest voldsomme handlingen. For meg så er det kanskje når han dreper de barna, det er også flere scener som kan klassifiseres på topp
Siden vi er på både barn og skrekkfilmer vil jeg slå et slag for De uskyldige. Topp tre norske filmer jeg har sett. Og det med barn, jeg hater filmer og serier med barn og unge( hvis noen nevner Stranger Things en gang til spyr jeg) men det har var så sinnsykt overbevisende at jeg måtte se den en gang til med en eneste gang. Hatten av ass.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
..jeg hater filmer og serier med barn og unge
Vis hele sitatet...
Med barn? Barneskuespillere i en film for voksne?
Folie à deux
Trådstarter
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Siden vi er på både barn og skrekkfilmer vil jeg slå et slag for De uskyldige. Topp tre norske filmer jeg har sett. Og det med barn, jeg hater filmer og serier med barn og unge( hvis noen nevner Stranger Things en gang til spyr jeg) men det har var så sinnsykt overbevisende at jeg måtte se den en gang til med en eneste gang. Hatten av ass.
Vis hele sitatet...
Dude har du sett stranger Things eller? Det er jo...dritbra
Sitat av noguhso Vis innlegg
Dude har du sett stranger Things eller? Det er jo...dritbra
Vis hele sitatet...
Syns S1 var ganske bra jeg.
Er så gammel at jeg har minner fra 80 tallet, og den var deilig retro.
Folie à deux
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Syns S1 var ganske bra jeg.
Er så gammel at jeg har minner fra 80 tallet, og den var deilig retro.
Vis hele sitatet...
Jeg er forsåvidt enig med deg. Synthwave og 80-tslls vibbene er det som gjør serien
Du kan jo benytte anledningen til å se klassikerne, som er gode. De kommer grunnleggende i to omganger, fra filmstudioene Universal og Hammer. For å nevne noen ytterst få, kan hende ikke representativt, men som jeg husker jeg likte:

Universal:

Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1931)
Dracula (1931)
Frankenstein (1931)
The Invisible Man (1933)

Hammer:

The Curse of Frankenstein (1957)
Dracula (1958)
House of Usher (1960)
Kiss of the Vampire (1963)
Nightmare (1964)
The Vampire Lovers (1970)
Countess Dracula (1971)

Er man mer til 70/80-tallet, kan disse anbefales:

It’s Alive! (1974) og God Told Me To (1976) av den uforlignelige Larry Cohen
The Texas Chain Saw Massacre (1974) (vi er kjøtt)
Exorcist II (1977) (en flott film med dybde, motsatt den ganske fjollete eneren)
The Last Wave (1977)
The Shout (1978)
Wolfen (1981)
The Keep (1983)
The Hunger (1983)
Candyman (1992)

Eller såkalt “body horror”? Da er Cronenberg uunnværlig:

Shivers (1975)
Rabid (1977)
The Brood (1979)
Videodrome (1983)

Av nyere/kontemporære, kan nevnes Pulse (2006), som kanskje er det mørkeste jeg har sett - det er, dessuten, postulerer filmen, gjennom internettet dette mørket kommer.

"I have seen two people kill themselves. My psych professor stepped out in front of a moving bus. All in the last week. Have you walked around campus lately? Every classroom is half-empty and no one is talking about it."

Triangle fra 2009 er også ganske god.

Pulse er visstnok en adaptering av en japansk en, som jeg ikke har sett. Av japanske ville det imidlertid være synd ikke å nevne

Kwaidan (1964) (sørg for å finne den uforkortede, den trimmede er et grovt overgrep mot alt som heter rytme)
Onibaba (1964)

Herzog, som ble nevnt ovenfor, er ikke verst, men er det horror? “Art horror”? Isabelle Adjani, som spiller i Nosferatu overfor en tilsvarende udynamisk, myggaktig Dracula, virker nærmest anemisk i denne - som kanskje har noe for seg (i det minste er åpningen fin), men trekker litt fra vampyrsjangeren. Det gjør hun imidlertid ikke i den glimrende

Possession (1981), som er intens, idet den grå hverdagsbanaliteten går i tusen knas i malstrømmen av den overnaturlige elskerens manifestasjon i kjøtt og blod.

Det er en eldre film av samme navn - Nosferatu - fra 1922, som Herzogs er en remake av. Der kan det “anemiske” heldigvis heller beskrives som effektivt drømmeaktig. Men nå har vi endt opp i stumfilmæraen, og minner raskt i den forbindelse på The Cabinet of Dr. Caligari for dem som liker den slags før vi går i seng.
Sist endret av exocytose; 14. september 2023 kl. 14:24.
Folie à deux
Trådstarter
Sitat av exocytose Vis innlegg
Du kan jo benytte anledningen til å se klassikerne, som er gode. De kommer grunnleggende i to omganger, fra filmstudioene Universal og Hammer. For å nevne noen ytterst få, kan hende ikke representativt, men som jeg husker jeg likte:

Universal:

Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1931)
Dracula (1931)
Frankenstein (1931)
The Invisible Man (1933)

Hammer:

The Curse of Frankenstein (1957)
Dracula (1958)
House of Usher (1960)
Kiss of the Vampire (1963)
Nightmare (1964)
The Vampire Lovers (1970)
Countess Dracula (1971)

Er man mer til 70/80-tallet, kan disse anbefales:

It’s Alive! (1974) og God Told Me To (1976) av den uforlignelige Larry Cohen
The Texas Chain Saw Massacre (1974) (vi er kjøtt)
Exorcist II (1977) (en flott film med dybde, motsatt den ganske fjollete eneren)
The Last Wave (1977)
The Shout (1978)
Wolfen (1981)
The Keep (1983)
The Hunger (1983)
Candyman (1992)

Eller såkalt “body horror”? Da er Cronenberg uunnværlig:

Shivers (1975)
Rabid (1977)
The Brood (1979)
Videodrome (1983)

Av nyere/kontemporære, kan nevnes Pulse (2006), som kanskje er det mørkeste jeg har sett - det er, dessuten, postulerer filmen, gjennom internettet dette mørket kommer.

"I have seen two people kill themselves. My psych professor stepped out in front of a moving bus. All in the last week. Have you walked around campus lately? Every classroom is half-empty and no one is talking about it."

Triangle fra 2009 er også ganske god.

Pulse er visstnok en adaptering av en japansk en, som jeg ikke har sett. Av japanske ville det imidlertid være synd ikke å nevne

Kwaidan (1964) (sørg for å finne den uforkortede, den trimmede er et grovt overgrep mot alt som heter rytme)
Onibaba (1964)

Herzog, som ble nevnt ovenfor, er ikke verst, men er det horror? “Art horror”? Isabelle Adjani, som spiller i Nosferatu overfor en tilsvarende udynamisk, myggaktig Dracula, virker nærmest anemisk i denne - som kanskje har noe for seg (i det minste er åpningen fin), men trekker litt fra vampyrsjangeren. Det gjør hun imidlertid ikke i den glimrende

Possession (1981), som er intens, idet den grå hverdagsbanaliteten går i tusen knas i malstrømmen av den overnaturlige elskerens manifestasjon i kjøtt og blod.

Det er en eldre film av samme navn - Nosferatu - fra 1922, som Herzogs er en remake av. Der kan det “anemiske” heldigvis heller beskrives som effektivt drømmeaktig. Men nå har vi endt opp i stumfilmæraen, og minner raskt i den forbindelse på The Cabinet of Dr. Caligari for dem som liker den slags før vi går i seng.
Vis hele sitatet...
Her var det nye nytt, tusen takk
Sitat av supranaut Vis innlegg
Nå er du rask på avtrekkeren funksjon, vil du at folk skal behandle deg selv slik også?
Vis hele sitatet...
Hvordan, at jeg blir konfrontert med direkte løgner via tekst på internett? Absolutt. Han er ikke med i filmen...

Apropos body horror likte jeg Possessor fra 2020 av sønnen til Cronenberg ganske godt.