Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 8478
Navbruker fra Moss
Vel jeg går rundt i butikken og skal finne meg noe å lage til middag, men finner ingen ting jeg ikke "spiste her om dag"
Vi har jo utrolig lite å velge mellom, så klart vi har jo import varer i spesial
butikker men ikke alle har råd til dette!

jeg mener at staten skal slutte å beskytte bøndene, så vi kunder får flere varer i butikkene, klarer ikke og fatte hvorfor bonde skal være et beskytta yrke!, og jeg vil heller ikke støtte norske bønder jeg vpl ha valgfrihet,

nå i norge er det vel tre produsenter som dominerer markedet og dette er ikke riktig!
Dersom du faktisk begynner å lage mat selv, fremfor å kjøpe ferdigprodukter, er det flere tusen muligheter med råvarene som er tilgjengelig i en gjennomsnittlig Rema-butikk. Billigere er det også.
Sist endret av m0nte; 23. oktober 2012 kl. 00:00.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Tviler sterkt på at noe av dette kan gjøres før Norge får en blå regjering. De rødgrønne vil nok aldri senke tollmurene og etablere et marked hvor importert mat er en viktig faktor.
Ta en titt i nFF's kokebok, kanskje du finner deg noe nytt å lage.
Navbruker fra Moss
Trådstarter
Sitat av m0nte Vis innlegg
Dersom du faktisk begynner å lage mat selv, fremfor å kjøpe ferdigprodukter, er det flere tusen muligheter med råvarene som er tilgjengelig i en gjennomsnittlig Rema-butikk. Billigere er det også.
Vis hele sitatet...
råvarer? er jo akkurat det samme som går igjen i hele sjappa og få ting og mellom
Er mye billig og bra mat i utlendings-sjappene. Samme krydderene og spesial-varene du får på spesialist-forretninger for grisemye penger selges til godt under dagligvarepris der. Samtidig finner du ofte endel skikkelig billige "hva enn de har fått inn innmari mye av i det siste"-tilbud der.

Jeg tror også at staten ikke er riktig part å angripe her. Dette blir veldig anekdotisk, men jeg husker transportarbeider streiken når jeg studerte forrige gang.. som nå er fantastiske 9 år siden.. hvor bunnpris-butikken hos oss gikk tom for varer. Butikk-sjefen saumfarte lokal-markedet og endte opp med å ta inn masse nye interessante varer.. husker fortsatt en salami som er den desidert beste jeg har smakt som også var billigere enn gilde's jubelsalami. Etter at streiken fortalte han at de hadde hatt massevis av kunder som maste på å ta inn disse varene på nytt, men han sa han ikke fikk lov fordi han var bundet til å kun ta inn varer igjennom bunnpris' innkjøpsordning.

Jeg tror kort og godt problemet heller er i utsalgsstedene enn hos bøndene. De reelle inntektene til bøndene har såvidt jeg husker gått jevnlig nedover, imens på lista over norges rikeste menn er det flere dagligvare-eiere. Hagen og folka har virkelig klart å puge penger ut av det norske samfunnet uten å levere kvalitet.
Navbruker fra Moss
Trådstarter
Sitat av Tawon Vis innlegg
Ta en titt i nFF's kokebok, kanskje du finner deg noe nytt å lage.
Vis hele sitatet...
hjelper ikke det når jeg vil ha større utvalg av feks kjøttpålegg, er lite å velge og to produsenter som går igjen..

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Er mye billig og bra mat i utlendings-sjappene. Samme krydderene og spesial-varene du får på spesialist-forretninger for grisemye penger selges til godt under dagligvarepris der. Samtidig finner du ofte endel skikkelig billige "hva enn de har fått inn innmari mye av i det siste"-tilbud der.

Jeg tror også at staten ikke er riktig part å angripe her. Dette blir veldig anekdotisk, men jeg husker transportarbeider streiken når jeg studerte forrige gang.. som nå er fantastiske 9 år siden.. hvor bunnpris-butikken hos oss gikk tom for varer. Butikk-sjefen saumfarte lokal-markedet og endte opp med å ta inn masse nye interessante varer.. husker fortsatt en salami som er den desidert beste jeg har smakt som også var billigere enn gilde's jubelsalami. Etter at streiken fortalte han at de hadde hatt massevis av kunder som maste på å ta inn disse varene på nytt, men han sa han ikke fikk lov fordi han var bundet til å kun ta inn varer igjennom bunnpris' innkjøpsordning.

Jeg tror kort og godt problemet heller er i utsalgsstedene enn hos bøndene. De reelle inntektene til bøndene har såvidt jeg husker gått jevnlig nedover, imens på lista over norges rikeste menn er det flere dagligvare-eiere. Hagen og folka har virkelig klart å puge penger ut av det norske samfunnet uten å levere kvalitet.
Vis hele sitatet...
ja fullstendig enig
Enig i at det er mye bra utvalg i utlendingsjappene

Jeg vil derimot tørre å påstå at man kan lage forskjellig mat hver dag i et helt år kun med råvarer fra din lokale rema butikk.
Om du sliter med å finne noe brukbrat i butikkene så trenger du hjelp med fantasien, no offence. Kjøp en kokebok, det finnes svært mange forskjellige bøker som kanskje kan hjelpe. Søk opp "365 dinners" eller lignende i google, så har du et godt utgangspunkt.
feks:
http://books.google.no/books/about/B...QC&redir_esc=y
http://www.amazon.com/Rachael-Ray-36.../dp/1400082544
http://www.amazon.com/Decided-You-Co.../dp/1420824317

Om det er pålegg du synes utvalget er dårlig på så kan du jo altids lage en sandwich med mer enn 1 ting. Sleng på et par skiver tomat, agurk, avokado, en skive ost, litt sennep og whatnot. Varier dette litt så har du ufattelig mange valg på frokosten/lunsjen din.

Jeg ser ærlig talt ikke problemet ditt. Ja, det er kjipt at butikker ikke fører et stort utvalg av oster og skinker, men om du ikke har penger til å kjøpe det i en gourmet-butikk hadde du ikke hatt det på Rimi heller.
Du kan faktisk lage ditt eget kjøttpålegg også, eller enda bedre: fuck pålegg. Sleng på et par skiver med stekt kyllingbryst på brødskiva di, eller hva du nå synes er godt. Kiloprisen på pålegg er mangedoblet i forhold til råvareprisen. Det er utrolig hva du kan gjøre med en stekovn og en kniv.
Navbruker fra Moss
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Om du sliter med å finne noe brukbrat i butikkene så trenger du hjelp med fantasien, no offence. Kjøp en kokebok, det finnes svært mange forskjellige bøker som kanskje kan hjelpe. Søk opp "365 dinners" eller lignende i google, så har du et godt utgangspunkt.
feks:
http://books.google.no/books/about/B...QC&redir_esc=y
http://www.amazon.com/Rachael-Ray-36.../dp/1400082544
http://www.amazon.com/Decided-You-Co.../dp/1420824317

Om det er pålegg du synes utvalget er dårlig på så kan du jo altids lage en sandwich med mer enn 1 ting. Sleng på et par skiver tomat, agurk, avokado, en skive ost, litt sennep og whatnot. Varier dette litt så har du ufattelig mange valg på frokosten/lunsjen din.

Jeg ser ærlig talt ikke problemet ditt. Ja, det er kjipt at butikker ikke fører et stort utvalg av oster og skinker, men om du ikke har penger til å kjøpe det i en gourmet-butikk hadde du ikke hatt det på Rimi heller.
Du kan faktisk lage ditt eget kjøttpålegg også, eller enda bedre: fuck pålegg. Sleng på et par skiver med stekt kyllingbryst på brødskiva di, eller hva du nå synes er godt. Kiloprisen på pålegg er mangedoblet i forhold til råvareprisen. Det er utrolig hva du kan gjøre med en stekovn og en kniv.
Vis hele sitatet...
Har du noen gang handlet i sverige, danmark eller tyskland? ikke akkurat dyrt og der kan du velge å vrake!

uansett tusen takk får tipsene, kyllingbryst på brødskiva i morra
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Er mye billig og bra mat i utlendings-sjappene. Samme krydderene og spesial-varene du får på spesialist-forretninger for grisemye penger selges til godt under dagligvarepris der. Samtidig finner du ofte endel skikkelig billige "hva enn de har fått inn innmari mye av i det siste"-tilbud der.
Vis hele sitatet...
Jeg støtter meg til denne. Hadde hatt et langt fattigere middagsbord
uten disse butikkene. De har som regel rask omsetning på grønnsaker,
slik at det ofte er fersk vare å få. Nå bugner det f.eks. med kastanjer,
som er veldig god i sauser og meget egnet som tilsetning i vegetarmat.
Jeg har aldri sett kastanjer i kjedebutikkene.

En oppskrift:

Du trenger følgende til 2 personer:

4 fedd hvitløk
5-6 kastanjer
1 passelig løk
200 gram tørkede grønne linser
olje el. smør
salt og pepper

Fremgangsmåte:

Legg linsene i bløt 3 timer i forveien.

Hakk løk, hvitløk og kastanjer. Varm olje eller smør i en
gryte (jerngryte foretrekkes). Ha i løk, hvitløk og kastanjer.
Fres på middels varme til det blir gyllenbrunt. Ha klar noen
liter ferdigkokt vann og slå dette i gryten. Ha i bløtede linser.

Nå skal blandingen koke til linsene er møre, og vannet koker
inn til en tyknende saus. Smak til med salt og pepper. Man kan
blande i hakkede urter, så som rosmarin, salvie, eller gressløk.

NB! ikke ha salt i gryten før linsene er ferdigkokt.
Sitat av LINNERN Vis innlegg
Har du noen gang handlet i sverige, danmark eller tyskland? ikke akkurat dyrt og der kan du velge å vrake!
Vis hele sitatet...
Sverige har mye bedre utvalg når det kommer til pålegg, men mye av det er søppel der også. Har tatt en del turer over til Storlien før jeg har funnet rette skinka og osten som jeg er fornøyd med.

Det kommer seg sakte men sikkert med pålegg i norske butikker. Bare det siste året har det kommet mye nytt på markedet.

Sitat av LINNERN Vis innlegg
uansett tusen takk får tipsene, kyllingbryst på brødskiva i morra
Vis hele sitatet...
Pass på så du ikke steiker ihjel kyllingbrystet ditt. Ingenting er så kjedelig som tørt brød med tørt kyllingbryst. Får du det saftig så er det en helt annen sak.

Er du så uheldig at du steiker det ihjel så kan du dynke det med litt majones og gastromat i moderate mengder.
Sitat av LINNERN Vis innlegg
uansett tusen takk får tipsene, kyllingbryst på brødskiva i morra
Vis hele sitatet...
Rist skivene, hiv på skinke og bacon i tillegg til kyllingen, salat, paprika, løk og topp det av med en hjemmelaget dressing med hvitløk. Du kommer til å være kongen i lunsjen!
Sitat av McLovin Vis innlegg
Rist skivene, hiv på skinke og bacon i tillegg til kyllingen, salat, paprika, løk og topp det av med en hjemmelaget dressing med hvitløk. Du kommer til å være kongen i lunsjen!
Vis hele sitatet...
Veit jeg hva jeg skal ha til frokost imorgen
Sitat av McLovin Vis innlegg
Rist skivene, hiv på skinke og bacon i tillegg til kyllingen, salat, paprika, løk og topp det av med en hjemmelaget dressing med hvitløk. Du kommer til å være kongen i lunsjen!
Vis hele sitatet...
Skal du være konge i lunsjen så kjører du en dobbel pølse med ertestuing og sprøstekt løk. Tomat og agurk får dekke opp for det sunne. Med dobbel så mener jeg 2 stk. tjokkpøls pr. brødskive. To skiver brød med med pøls og ertestuing.

Godt forslag du kommer med. En litt annen variant fra din er f.eks. at du bruker rista brød som krutonger, hiver i litt salat + det du nevner. Da har man en kyllingsalat, utrolig.

Faen så gode vi er, Mc.Lovin! Tror nesten vi må starte en kostholdsblogg.
Sist endret av stagg; 23. oktober 2012 kl. 02:38.
Sitat av mrbudsmoker Vis innlegg
Veit jeg hva jeg skal ha til frokost imorgen
Vis hele sitatet...
Satt med tanken selv! "Skive med testosteron" kalte vi det i russetida. Smaker ekstra godt dagen derpå!
Sitat av stagg Vis innlegg
Skal du være konge i lunsjen så kjører du en dobbel pølse med ertestuing og sprøstekt løk. Tomat og agurk får dekke opp for det sunne. Med dobbel så mener jeg 2 stk. tjokkpøls pr. brødskive. To skiver brød med med pøls og ertestuing.

Godt forslag du kommer med. En litt annen variant fra din er f.eks. at du bruker rista brød som krutonger, hiver i litt salat + det du nevner. Da har man en kyllingsalat, utrolig.

Faen så gode vi er, Mc.Lovin! Tror nesten vi må starte en kostholdsblogg.
Vis hele sitatet...
Liker veien det her går! Og, vær så snill, kall meg bare Hellstrøm

EDIT: Jeg løy. Når jeg tenker meg om var "skive med testosteron" skive med speilegg, bacon og karbonade, alt sammen stekt i perverse mengder margarin. Selvfølgelig toppet av med ei bøtte majones. Kryptonitt for fyllesyka!
lag allt fra bunnen av feks saus som er god til kjøtt og kylling, : brun en klatt meierismør og noen spiseskjeer maizeena, ha oppi 3 ds kjøtt eller kylling buljong, eller 3 ds kraft fra kjøttet du skal
spise, kvern litt pepper å ha oppi og evnt litt løk, fløte, bitte litt sennep og en tsk med prim! ( blir bedre enn med brun ost )

pisk mye hele tiden og skal små kokes i 7-10 min!

alle sauser er lette og lage, jeg liker best å jevne med maizenna

dl ikke ds
Min middag i dag: Stekt ytrefilèt av svin, potetstappe, grønnsaker hakka i må terninger. Blir kanskje en bechamelsaus ved siden av (vanlig hvit).

Næringsrikt, sunt, billig, godt.
Er enig i at utvalget av matvarer her i landet er triste saker. Men når nordmenn ikke er villige til å betale litt mer for god mat og et bedre utvalg, så er det slik det har blitt dessverre.

Husk at vi bruker veldig lite av inntekten vår på mat og drikke i forhold til mange andre land i Europa. Hytte og båt har mange råd til å kjøpe, men maten den skal man bruke minst mulig på.
Dere som mener det er dårlig utvalg i Norske butikker, mener dere virkelig at det dårlig utvalg på butikker som f.eks Meny? Eller faller den litt bort, da den er litt dyrere, og det ikke er like mange butikker tilgjengelig?
Sist endret av Volch0k; 23. oktober 2012 kl. 17:27.
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Dere som mener det er dårlig utvalg i Norske butikker, mener dere virkelig at det dårlig utvalg på butikker som f.eks Meny? Eller faller den litt bort, da den er litt dyrere, og det ikke er like mange butikker tilgjengelig?
Vis hele sitatet...
Jeg mener det kunne vært bedre utvalg på butikker som Meny, selv om Meny er langt bedre enn Rema 1000 og Rimi osv. Jeg har f.eks aldri sett kenguru eller antilopekjøtt på Meny. Jeg synes også de kunne hatt bedre utvalg av oster laget av upasteurisert melk.
Vi har enormt mye forskjellig mat, ihvertfall tilgang på ingrediensene til å lage hva som føkkings helst. Har du problemer med utvalget er du enten for sløv til å lage middagen selv, for sløv til å gidde å finne på noe å lage - Eller bare oppgitt over det smale sortimentet med grandiosa.
Sitat av Kristonio Vis innlegg
Jeg mener det kunne vært bedre utvalg på butikker som Meny, selv om Meny er langt bedre enn Rema 1000 og Rimi osv. Jeg har f.eks aldri sett kenguru eller antilopekjøtt på Meny. Jeg synes også de kunne hatt bedre utvalg av oster laget av upasteurisert melk.
Vis hele sitatet...
Du får spørre betjeningen om det da. De reklamerer jo med at de får tak i det aller meste om man bare spør. Og grunnen til at de ikke har det inne for salg hele tiden er selvfølgelig at de ikke selger bra nok til at det er verdt den plassen det tar.
Sitat av Kristonio Vis innlegg
Jeg mener det kunne vært bedre utvalg på butikker som Meny, selv om Meny er langt bedre enn Rema 1000 og Rimi osv. Jeg har f.eks aldri sett kenguru eller antilopekjøtt på Meny. Jeg synes også de kunne hatt bedre utvalg av oster laget av upasteurisert melk.
Vis hele sitatet...
For slike kuriositeter finnes det spesialister. Stikk til en slakter. Meny er dagligvare, hvem faen er du som daglig skal ha tilgang på antilopekjøtt og kenguru?
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
hvem faen er du som daglig skal ha tilgang på antilopekjøtt og kenguru?
Vis hele sitatet...
Jeg er en forbruker, akkurat som deg. Og jeg har ikke tenkt til å spise det daglig selvfølgelig, men det hadde jo vært fint å kunne prøvd litt annet kjøtt av og til.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
For slike kuriositeter finnes det spesialister. Stikk til en slakter. Meny er dagligvare, hvem faen er du som daglig skal ha tilgang på antilopekjøtt og kenguru?
Vis hele sitatet...
Hehe ..

Mener faktisk å huske at de hadde kengurukjøtt på nordbysenteret! Kan huske feil. Jeg husker imidlertidig at det var slangekjøtt der, husker ikke hvilken type. Var masse rare ting der ..... Dyrt som rakkern, 800kr for kiloen tror jeg det var. Fryst.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hehe ..

Mener faktisk å huske at de hadde kengurukjøtt på nordbysenteret! Kan huske feil. Jeg husker imidlertidig at det var slangekjøtt der, husker ikke hvilken type. Var masse rare ting der ..... Dyrt som rakkern, 800kr for kiloen tror jeg det var. Fryst.
Vis hele sitatet...
Takk, og hvorfor er det så dyrt? Selvsagt fordi det er ekstremt lite etterspørsel. Da må man finne seg i å benytte eksklusive butikker som selger til høy pris.

Frossen slange til 800 kr/kg eller kyllingfilet til en brøkdel med nok av billige ferske grønsaker fra invandrersjappa nedi gata? Jeg vet ihvertfall hvor jeg står
Sitat av Kristonio Vis innlegg
Jeg mener det kunne vært bedre utvalg på butikker som Meny, selv om Meny er langt bedre enn Rema 1000 og Rimi osv. Jeg har f.eks aldri sett kenguru eller antilopekjøtt på Meny. Jeg synes også de kunne hatt bedre utvalg av oster laget av upasteurisert melk.
Vis hele sitatet...
Vi fikk ordna antilopekjøtt på Meny i sommer. Vet ikke om det er sesongvare eller ei, men var bare å spørre om de hadde mulighet for å skaffe det, så ordna de det. Relativt stiv pris om jeg husker rett, men filét av andre typer kjøtt er ikke særlig mye billigere uansett .
men hvorfor skal vi betale så mye mere enn andre land ? ja vi tjener bra men hvorfor skal vi gjøre dem rike enda rikere fordi vi tjener bra?

butikkene tjener jo milliarder og jeg vil ha utenlandsk mat like billig som våre nordiske naboer, håper staten fjerner import momsen på mat og heller truer mat industrien til å jekke sin inntjening ned og bøndene sin opp
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
men hvorfor skal vi betale så mye mere enn andre land ? ja vi tjener bra men hvorfor skal vi gjøre dem rike enda rikere fordi vi tjener bra?

butikkene tjener jo milliarder og jeg vil ha utenlandsk mat like billig som våre nordiske naboer, håper staten fjerner import momsen på mat og heller truer mat industrien til å jekke sin inntjening ned og bøndene sin opp
Vis hele sitatet...
http://www.nationen.no/2011/05/25/na...ostat/6651552/

Hvem er det egentlig som forteller deg at matprisene er så jævla høye? Handler det kanskje litt om prioriteringer også?
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
http://www.nationen.no/2011/05/25/na...ostat/6651552/

Hvem er det egentlig som forteller deg at matprisene er så jævla høye? Handler det kanskje litt om prioriteringer også?
Vis hele sitatet...
hvem? feks en liter melk koster ca 5-6 danske kroner i danmark, 10 svenske kroner i sverge og hele 17 kr i norge..

en kilo kaffe koster feks coop under ei krone, selger den ut får nærmere hundre, ja vi betaler mye!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
en kilo kaffe koster feks coop under ei krone, selger den ut får nærmere hundre, ja vi betaler mye!
Vis hele sitatet...
Sier du at butikkene betaler under ei krone for en kilo kaffe?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Sier du at butikkene betaler under ei krone for en kilo kaffe?
Vis hele sitatet...
De store matkjedene ja, hvertfall danske, mulig norske betaler litt mere

men hvordan trur du kjedene tjener milliardene sine? ved å nesten ikke tjene penger på varene sine ?
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
De store matkjedene ja, hvertfall danske, mulig norske betaler litt mere

men hvordan trur du kjedene tjener milliardene sine? ved å nesten ikke tjene penger på varene sine ?
Vis hele sitatet...
Nå får du hoste opp kilder snart.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
De store matkjedene ja, hvertfall danske, mulig norske betaler litt mere

men hvordan trur du kjedene tjener milliardene sine? ved å nesten ikke tjene penger på varene sine ?
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over at matkongene som Reitan og Stein Erik Hagen tjener altfor mye penger på at vi kjøper mat fra butikkene deres men at de har en profittmargin på 10000% på kaffe er jo ikke sant.

Edit: Jeg er forøvrig enig i at problemet ikke ligger hos bøndene, hos politikerene eller hos importtollen, men hos de største marvaregrossistene som i praksis kontrollerer markedet i en tilnærmet monopollignende tilstand. Hvis en liten produsent ønsker å komme seg inn på markedet er man nødt til å godta kravene fra REMA og RIMI. Gjør man ikke det har man så godt som ingen muligheter med unntak av direktesalg og gårdsmarkeder.
Sist endret av DonTomaso; 24. oktober 2012 kl. 02:08.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg er forøvrig enig i at problemet ikke ligger hos bøndene, hos politikerene eller hos importtollen, men hos de største marvaregrossistene som i praksis kontrollerer markedet i en tilnærmet monopollignende tilstand. Hvis en liten produsent ønsker å komme seg inn på markedet er man nødt til å godta kravene fra REMA og RIMI. Gjør man ikke det har man så godt som ingen muligheter med unntak av direktesalg og gårdsmarkeder.
Vis hele sitatet...
Men vi kan flytte brikken videre i leddet. Skylden ligger ikke bare hos firerbanden som har monopol, men hos forbrukerne som hver dag befester monopolet gjennom sine forbruksvalg. Mest mulig standarisert, masseprodusert og først og fremst billigst mulig er det folk vil ha.

Og maten i Norge er billig. Vi er et av landene som bruker minst av inntekt på mat. Gjennomsnittet bruker bare litt over tiendedelen av inntekten på matvarer. I tillegg så kaster vi rundt 1/4 av maten, altså et matsvinn på 25%.

http://www.ssb.no/ssp/utg/201005/06/
http://www.forskning.no/artikler/2011/september/297513
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
De store matkjedene ja, hvertfall danske, mulig norske betaler litt mere

men hvordan trur du kjedene tjener milliardene sine? ved å nesten ikke tjene penger på varene sine ?
Vis hele sitatet...
Snittprofitt på matvarer var vell fra 2 - 15% på frysevarer da jeg jobbet i butikk. Mange tilbudsvarer ble også solgt med underskudd og noen få mer speisalvarer hadde prosenter opp mot 25 - 30.

Måten kjedene tjener penger på er vell også at vi nordmenn er ekstremt flinke til å handle inn mye mer enn vi trenger, ikke klare å spise det opp, kaste halvparten for så å fylle kjøleskapet igjen.

Ok, ifølge Aftenposten kaster vi 25% av maten i året, det tilsvarer rundt 14 mrd kroner, ja milliarder, dette er omtrent 31.111 årslønner (snittlønn 450,000), kom ikke å si at maten er for dyr når vi kaster 25% av alt vi handler.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg er klar over at matkongene som Reitan og Stein Erik Hagen tjener altfor mye penger på at vi kjøper mat fra butikkene deres men at de har en profittmargin på 10000% på kaffe er jo ikke sant.

Edit: Jeg er forøvrig enig i at problemet ikke ligger hos bøndene, hos politikerene eller hos importtollen, men hos de største marvaregrossistene som i praksis kontrollerer markedet i en tilnærmet monopollignende tilstand. Hvis en liten produsent ønsker å komme seg inn på markedet er man nødt til å godta kravene fra REMA og RIMI. Gjør man ikke det har man så godt som ingen muligheter med unntak av direktesalg og gårdsmarkeder.
Vis hele sitatet...
ja er helt enig, er merkelig at det ikke blir gjort noe med det!
Utvalget kunne som sagt blitt bedre. Kan si hva man vil, men utvalget er ikke på linje med andre land. Noe så enkelt som fersk mozerella kan jo være umulig å få tak på fordi butikkene er tomme for den _ENE_ typen de tar inn. Var i USA nettopp, det var saker det, 20 meter hylle med forskjellig ost :P Ikke direkte sammenlignbart, men utvalget på forskjellige varer kunne vært bedre, men tollmurene setter vel en stoppe for slikt?
Sitat av Kristonio Vis innlegg
Jeg er en forbruker, akkurat som deg. Og jeg har ikke tenkt til å spise det daglig selvfølgelig, men det hadde jo vært fint å kunne prøvd litt annet kjøtt av og til.
Vis hele sitatet...
Hvor ofte tror du det blir kjøpt kenguru og antilopekjøtt? Butikkene selger det som blir mest kjøpt.
Nå finnes det jo flere "store" apper som hjelper deg å lage middag. F.eks; matprat, rema1000 sin osv.. Og div. butikker har jo også menyer i butikkene, f.eks: Coop

Butikkene tjener ikke så mye når vi legger inn alle utgiftene, tallene du ser på er alt som er kommet inn, men ikke det som har gått ut. tror du det er billig å ha 10-30 ansatte som skal ha en timeslønn på 120-160kroner.
Sist endret av Vod0; 24. oktober 2012 kl. 16:52.
Sitat av hyd Vis innlegg
Noe så enkelt som fersk mozerella kan jo være umulig å få tak på fordi butikkene er tomme for den _ENE_ typen de tar inn. Var i USA nettopp, det var saker det, 20 meter hylle med forskjellig ost :P Ikke direkte sammenlignbart, men utvalget på forskjellige varer kunne vært bedre, men tollmurene setter vel en stoppe for slikt?
Vis hele sitatet...
"Tollmurene" som det har vært mye snakk om den siste måneden er stort sett bygd opp av myter og bevisste "misforståelser" fra opposisjonen. Det ble innført høyere toll på oster som ligner de tradisjonelle norske hvitostene som Norvegia og Jarlsberg, såkalte faste og halvfaste oster. Cheddar, Gouda og lignende blir altså rammet. Det er også en tollfri kvote på 10% hvor importørene ikke betaler toll i det hele tatt, men generelt sett er reglene veldig kompliserte.

Grunnen til tollen er selvsagt å beskytte norsk industri og å bevare norske arbeidsplasser.
Nå er det også utrolig viktig og tenke på miljøet når vi maser om impotert mat.
Hvorfor ikke laste en av de mange middags-appene vist du sliter med og lage deg et måltid ?
Sitat av Antidote Vis innlegg
Nå er det også utrolig viktig og tenke på miljøet når vi maser om impotert mat.
Hvorfor ikke laste en av de mange middags-appene vist du sliter med og lage deg et måltid ?
Vis hele sitatet...
tenke på miljø? ja huff det går nedom med jorda når jeg spiser pastarami fra italia!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
tenke på miljø? ja huff det går nedom med jorda når jeg spiser pastarami fra italia!
Vis hele sitatet...
En trailer kjører fra Italia til Norge med pasta til deg.
Dette gjør den og 700 andre trailere til andre land med andre varer. Dette fortsetter vær eneste dag.
Og du sier at det ikke har noe og si for miljøet. Da anbefaler jeg deg sterkt og ta naturfag for 9 klasse om igjen.
Sitat av Antidote Vis innlegg
En trailer kjører fra Italia til Norge med pasta til deg.
Dette gjør den og 700 andre trailere til andre land med andre varer. Dette fortsetter vær eneste dag.
Og du sier at det ikke har noe og si for miljøet. Da anbefaler jeg deg sterkt og ta naturfag for 9 klasse om igjen.
Vis hele sitatet...
pastarami er kjøttpålegg, og det kommer til å fortsette om jeg spiser pastarami eller ikke!
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
"Tollmurene" som det har vært mye snakk om den siste måneden er stort sett bygd opp av myter og bevisste "misforståelser" fra opposisjonen. Det ble innført høyere toll på oster som ligner de tradisjonelle norske hvitostene som Norvegia og Jarlsberg, såkalte faste og halvfaste oster. Cheddar, Gouda og lignende blir altså rammet. Det er også en tollfri kvote på 10% hvor importørene ikke betaler toll i det hele tatt, men generelt sett er reglene veldig kompliserte.

Grunnen til tollen er selvsagt å beskytte norsk industri og å bevare norske arbeidsplasser.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at tollen ikke er noen myte? Føler du motsier deg litt selv her. Er vel en grunn til at vi ikke har noe særlig utenlandske, i dette eksemplet, oster å velge? Skulle ikke tro det bare var fordi norsk ost er så fabelaktig sammenlignet med importerte saker. Og tror heller ikke vi har mindre vareutvalg her i landet kontra andre fordi vi liker å ha det sånn.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
pastarami er kjøttpålegg, og det kommer til å fortsette om jeg spiser pastarami eller ikke!
Vis hele sitatet...

Det heter pastrami.
Sitat av hyd Vis innlegg
Så det du sier er at tollen ikke er noen myte? Føler du motsier deg litt selv her. Er vel en grunn til at vi ikke har noe særlig utenlandske, i dette eksemplet, oster å velge? Skulle ikke tro det bare var fordi norsk ost er så fabelaktig sammenlignet med importerte saker. Og tror heller ikke vi har mindre vareutvalg her i landet kontra andre fordi vi liker å ha det sånn.
Vis hele sitatet...
Tollen finnes definitivt, men inntrykket som er forsøkt skapt i det siste er at regjeringa stopper all ost på grensen for å straffe forbrukerne og for å glede bøndene. Jeg ville bare si at det er litt mer nyansert enn det.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
pastarami er kjøttpålegg, og det kommer til å fortsette om jeg spiser pastarami eller ikke!
Vis hele sitatet...
Mener du ikke nå pastrami? Men det var ikke "pastarami" jeg siktet til heller.