Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 609
Skal koble opp denne:
https://www.clasohlson.com/medias/sy...6820659230.pdf

Ble bare litt usikker på skjemaet med bryter og tilkobling på begge L-terminalene. Hva menes egentlig her?
ikke for være slem, men når du må spørre om dette, har du ikke komptanse for gjøre dette. Uten fagbakgrunn har man ikke lov til noe, utenom koble på DCL plug. Og først du skal ha dimmer, så kjøp kvalitet og ikke ræl som selges.
Spurte jeg?
Som sagt ikke slemt ment, ingen elektriker vil spørre om dette. Ved el-kontroll vil de se med en gang at ingen elektriker har gjort dette også siden ingen fagmann ville brukt denne produsent. Anbefaler deg strekt å få en trikker slik du får dette gjort rett og har papirer. Er en grunn til alt innen elektro er strengt
Snål tegning. Se at det ikke er en sterkstrøm og en svakstrømsterminal. Koble fasesleder på en av pilene, nullen og last likt som tegning. Mål spenning ut fra brudd / sjekk lys.
Raptour: Greit. Ferdig med det nå.

IW: Alt er som på skjema, og vil selvfølgelig koble som du sier. Skjønner bare ikke helt hva de prøver å si her. Er det ment for trappebryter?
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Som sagt ikke slemt ment, ingen elektriker vil spørre om dette. Ved el-kontroll vil de se med en gang at ingen elektriker har gjort dette også siden ingen fagmann ville brukt denne produsent. Anbefaler deg strekt å få en trikker slik du får dette gjort rett og har papirer. Er en grunn til alt innen elektro er strengt
Vis hele sitatet...
Ser ting på elkontroll relativt ofte som IKKE er spesielt bra. Og det gjort av elektrikere. Så jeg er relativt lite bekymret for at det vil være noe fare i at en som forstår en tegning kobler en dimmer. Sjansen for at en med LITT peiling og god tid kobler bedre enn en god del av fagfolka som går løpsk rundtom er svært stor.

NB:
*Pass på at du ikke avisolerer for lite. Heller ikke overdrevent mye.
* Vurder å kjøp deg en dimmer produsert av en anerkjent leverandør.

Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Raptour: Greit. Ferdig med det nå.

IW: Alt er som på skjema, og vil selvfølgelig koble som du sier. Skjønner bare ikke helt hva de prøver å si her. Er det ment for trappebryter?
Vis hele sitatet...
Ville bare prøvd meg frem. Skikkelig møkkategning om jeg skal være helt ærlig. Har aldri sett typen dimmer før.
Sist endret av IW2022; 28. november 2023 kl. 19:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg følger svensk standard her (fagmessig utført), har skrudd på slikt siden jeg var guttunge så jeg vet sånn cirka hva jeg gjør. Er vel enig nok i det med kvalitet, men det var det jeg fant og den skal drive 20W.
Elektroimportøren selger alt av elmateriell til privatpersoner mener jeg. Men er bare å prøve seg frem. Kan ikke skjønne at det kan være annet enn BRUDD - FASELEDER - FASELEDER - NULL. Ene FASELEDER er nok for viderekobling. Men ettersom det ikke er to NULL terminaler vet jeg egentlig ikke.
Sist endret av IW2022; 28. november 2023 kl. 19:20.
Joda, men jeg var nå på Clasern for noe annet småtteri

Dette med 2xL og 1xN har jeg sett før på tilsvarende utstyr, har alltid stusset på det...