Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1885
Går det i det hele tatt an å avvikle en non-profit?

--

Formell klage og potensiell rettslig handling

Hei,

Jeg skriver dette brevet for formelt å uttrykke min sterke bekymring og utilfredshet med den behandlingen jeg har opplevd som potensielt nytt medlem av NUUG.

NUUG er en forening for utveksling av informasjon og erfaringer mellom brukere av Unix-lignende operativsystemer, åpne systemer og fri programvare, samt for å stimulere til økt bruk av samme. Som en organisasjon for folket, burde den være eid og ledet av folket gjennom demokratiske prosesser. Imidlertid har jeg observert at dagens ledelse synes mer opptatt av personlige interesser enn å oppfylle de ansvar og plikter som ligger i rollene deres.

I løpet av mine interaksjoner på IRC #nuug, har jeg opplevd flere tilfeller av mobbing og passiv-aggressiv oppførsel. Dette strider direkte imot NUUGs egne retningslinjer for høvisk oppførsel, som krever at alle deltakere behandles med den respekt alle mennesker i utgangspunktet har krav på i et fritt og demokratisk samfunn.

Til tross for at jeg har forsøkt å bidra med ideer for å modernisere nettsiden og merkevaren, samt foreslå markedsføringsstrategier, har jeg blitt møtt med latterliggjøring, fornærmelser og til slutt blitt utestengt. Dette virker som en tydelig mangel på respekt for medlemmenes rettigheter som definert i NUUGs vedtekter, og jeg ber om en grundig undersøkelse av disse forholdene.

Dette er forresten ingenting personlig. Jeg har bare sett hva mobbing kan gjøre med folk som ikke kan slå tilbake, håpte vi var ferdig med slik i 2023.

Samtidig ser jeg dette som en mulighet til å bygge opp et nytt og bedre NUUG med større global innflytelse med en langt større del av den norske befolkningen som medlemmer, for å nevne et par.

Takk!
Du vil velte en organisasjon du ikke er medlem av fordi den ikke ivaretar medlemmenes interesser godt nok? Hvordan er du i stand til å vurdere det?

Vedtektene deres er lett tilgjengelig og sier tydelig hvilke rettigheter medlemmene har, blant annet møte- og stemmerett på årsmøtet. Det er arenaen for å prøve å endre organisasjonen (men det krever jo at du får et flertall til å bli enig med deg da, og det kan det jo virke som du vil slite med)
Sitat av tafatt001 Vis innlegg
Jeg skriver dette brevet for formelt å uttrykke min sterke bekymring og utilfredshet med den behandlingen jeg har opplevd som potensielt nytt medlem av NUUG.
Vis hele sitatet...
Potensielt nytt medlem av NUUG.

Sitat av tafatt001 Vis innlegg
Imidlertid har jeg observert at dagens ledelse synes mer opptatt av personlige interesser enn å oppfylle de ansvar og plikter som ligger i rollene deres.
Vis hele sitatet...
Ohh, var det ingen som hoppet?

Sitat av tafatt001 Vis innlegg
I løpet av mine interaksjoner på IRC #nuug, har jeg opplevd flere tilfeller av mobbing og passiv-aggressiv oppførsel.
Vis hele sitatet...
Ja det skjønner jeg når du som helt nytt medlem forventer å bli vurdert på lik linje som graderte medlemer.

Sitat av tafatt001 Vis innlegg
Til tross for at jeg har forsøkt å bidra med ideer for å modernisere nettsiden og merkevaren, samt foreslå markedsføringsstrategier, har jeg blitt møtt med latterliggjøring, fornærmelser og til slutt blitt utestengt. Dette virker som en tydelig mangel på respekt for medlemmenes rettigheter som definert i NUUGs vedtekter, og jeg ber om en grundig undersøkelse av disse forholdene.
Vis hele sitatet...
Non-profit, var det ikke? merkevare?

Jeg tror heller det e du som viser en mangel på respekt ovenfor hva de driver med. Du kan ikke bare prøve å rase ned sandslott i noen andre sin sannkasse, vil du leke så må du bli kjent med de som bruker lekeplassen, kanskje de vil la deg "modernisere" slottene sine når de har sett at du kan håndtere deg selv.

Med tanke på du nå vil brenne sandkassa deres for å sette opp en "ny og bedre" sandkasse, det fordi de stengte deg ute, sier meg at du ikke håndterer deg selv spesielt godt.

Sitat av tafatt001 Vis innlegg
Samtidig ser jeg dette som en mulighet til å bygge opp et nytt og bedre NUUG med større global innflytelse med en langt større del av den norske befolkningen som medlemmer, for å nevne et par.
Vis hele sitatet...
Må bare gjenta - "potensielt nytt medlem av NUUG."

Hvis båten din er så mye bedre, hva skal du med noen andre sin?
Kanskje bedre og enklere om du heller starter NNUUG (New Norwegian Unix User Group)?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Noen har blitt kicket og fått vann på mølla.
Sitat av tafatt001 Vis innlegg
Dette virker som en tydelig mangel på respekt for medlemmenes rettigheter som definert i NUUGs vedtekter, og jeg ber om en grundig undersøkelse av disse forholdene.
Vis hele sitatet...
Dette virker for meg som en tydelig mangel på vergemål.

Som andre har påpekt, du skriver selv at du ikke en gang er medlem, men likevel påberoper du deg medlemsrettigheter du ikke har.

Du trenger ikke ødelegge noen andre sin kake for å få ditt eget kakestykke, du kan faktisk lage din egen kake.
Går det i det hele tatt an å avvikle en non-profit?
Formell klage og potensiell rettslig handling
Vis hele sitatet...
Her bør du straks sette alle kluter til. Gå knallhardt ut, etter at du har leid inn det mest prominente advokatbyrået. Eller still med 2. Da tenker jeg svina blir lydhøre. Tenk å møte innspill på den måten og ikke straks snu opp ned på hele drifta. Bare for at de har drevet i flere tiår trenger jo ikke det bety at ikke du kan forbedre drifta. Men du må skaffe advokat slik at de skjønner de blir grusa.
Med tanke på parallellen til open source software, er dette ganske sammenlignbart med folk som åpner feature-requests i open source systemer på Github og krever funksjonaliteten sin implementert. Av folk som jobber frivillig for å lage programvare for seg selv.
Sist endret av fuzzy76; 23. juni 2023 kl. 20:54.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Sitat av tafatt001 Vis innlegg
Formell klage og potensiell rettslig handling
Vis hele sitatet...
Kunne du ikke, ildsjel som du tydeligvis er, prøve å fornye f.eks. Frimurerlosjen istedet? Det er jo en klubb som langt flere kjenner til. Hvem har vel hørt om #nuug?
Sist endret av Barte-Sam; 23. juni 2023 kl. 21:48.
Sitat av Barte-Sam Vis innlegg
Kunne du ikke, ildsjel som du tydeligvis er, prøve å fornye f.eks. Frimurerlosjen istedet? Det er jo en klubb som langt flere kjenner til. Hvem har vel hørt om #nuug?
Vis hele sitatet...
Forrige sommer skulle denne personen lage noe som skulle knuse Komplett.no. Denne gangen satser han lavere, uten å se ann målet sitt i det hele tatt (dvs samme som før). Lurer på hva som blir 2024-målet.
Hvis det er den kampen du velger å ta, så konkluderer jeg med at det sansynligvis er psykisk. Heldigvis finnes det medisin mot det meste.
Kanskje ideene dine bare er jævli dårlig, og ingen gidder høre på det.

Er man dum i hodet så er man sansynligvis ikke klar over det, og går rundt å tror man er smart, og ofte smartere enn alle andre, når faktum er at man er den siste som får vite man er idiot.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Hvis det er den kampen du velger å ta, så konkluderer jeg med at det sansynligvis er psykisk. Heldigvis finnes det medisin mot det meste.
Kanskje ideene dine bare er jævli dårlig, og ingen gidder høre på det.

Er man dum i hodet så er man sansynligvis ikke klar over det, og går rundt å tror man er smart, og ofte smartere enn alle andre, når faktum er at man er den siste som får vite man er idiot.
Vis hele sitatet...
Selv svært smarte og intelligente mennesker kan få storhetstanker om det er noe feil i sikringsskapet. Ts er ikke nødvendigvis dum hverken for planen om å krige med Komplett eller for at han vil få stengt ned linux gjengen.

Det kan være han bare har glemt å ta medisinene en periode, el at den må justeres. Er ts helt på topp og er usårbar og klar til å kjempe en hvilken som helst kamp så er det kanskje døgnbehandling som hjelper?
Jeg føler vi bare må beundre kunsten til trådstarter fra et annet prosjekt han hadde..
Tenker vel han har fått pes nok nå. Godt mulig det er en diagnose bak og blir det litt ugreit at vi fortsetter å gi ham tyn.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tenker vel han har fått pes nok nå. Godt mulig det er en diagnose bak og blir det litt ugreit at vi fortsetter å gi ham tyn.
Vis hele sitatet...
Så skal han vel saksøke freakforum og få det nedlagt slik at han kan lage noe bedre enn oss.

Sidesak;
I løpet av de 22+ årene freak har vært, har det vært en håndfull med brukere som har forbannet seg over crew her og sagt at de skulle lage et bedre forum der de ikke skulle ha slike teite regler. Et ti-talls gjorde handling av ordene sine, og av de har det vel vært 2 eller 3 som klarte seg lengre enn et år før de ble gitt opp, men de er alle borte nå.

Fra ett av disse forsøkene, som ikke varte mer enn et år, var det en bruker som kom krypende tilbake og skjønte ikke ossen vi taklet alle spambottene og idiotbrukerne.