Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 941
Hei!

Ønsker å sette opp noe IoT hjemmeautomatiserte greier, og ønsker spesifikt å gjøre det på "gratis" budsjett. Dvs. at jeg ønsker å gjenbruke så mye som mulig. Steingamle wifi rutere, wifi antenner, switcher osv osv. er konge.

Hvor kan jeg få tak i noe slikt uten å stjele? Vet liksom ikke om gjenvinningsstasjoner er så begeistret for at folk går og tar seg til rette i elektronisk skrot.

Er det realistisk at jeg kunne stikket innom random IT og mobilsjapper og spurt om jeg kunne fått noe av deres søppel som ikke inneholder sensitiv data?
Kjenner flere som bare har spurt pent, og fått lov til å forsyne seg på gjennvinigsstasjoner. Dette kommer selvfølgelig ann på hvor, og hvem du spør. Varierer sikkert veldig fra sted til sted.

Om du går til riktig IT bedrift, til riktig tid, så tror de også gir bort utgått utstyr med glede. Det ligger ofte mye switcher og lignende i el-avfalet deres.
Bare spør, får sjelden nei når jeg spør på gjenvinningsstasjonen. Andre steder og spørre er enhver bedrift med en it avdeling, de og ja bare å spørre alle butikker også.

Ett tips til å, fortell hva du skal gjøre, mange som er interessert, du kan få noen tips og at du skal bruke det til noe.
Om dette er på Østlandet har jeg kassevis med slikt utstyr. Blandt annet ett par dell servere. Send meg gjerne pm isåfall, en del skal du få gratis, annet veldig billig
Jobbet mange år tilbake i et stort kontorlandskap, blant annet har dem felles e-waste kontainer. Det var bare å plukke med seg ting, jeg gjorde aldri det men var ofte innom med søppel, så mye rart der alt fra; ipads, tablets, macbooks, apple skjermer, skjermer, laptoper, servere, nas, telefoner, betalingssystemer, stasjonærer, kamera, og alt mulig.

Kontorlandskapet besto av flere IT selskaper og pengesterke selskaper som ofte skiftet ut utstyr.
Sist endret av justastonedhuman; 2. mai 2023 kl. 13:26.
Bare å spørre pent og eventuelt forklare hva du skal med det, så pleier det å gå fint. Og forlat gjerne stedet bedre enn når du kom, da står de med den røde løperen neste gang du eventuelt skulle trenge noe.
Hva hadde du tenkt å styre? Har du tenkt på å bruke en plattform av noe slag?
Du kan også sjekke med diverse telekombedrifter, tidvis har dem noen kurver med masse gammalt rææl i som er demontert hos tidligere kunder. Eltel og OneCo har nok endel slikt liggende som skal vrakes.