Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2511
Ja nå har det seg sånn at jeg har røyka litt + lite søvn så da kom det en ide opp i hue mitt. Jeg var ikke helt sikker på hvor jeg skulle poste dette, men det har jo noe med programering å gjøre så:P

Så til ideen min! Sikkert jævlig teit å legge den ut her da hviss det er skikkelig ground breaking liksom, men jeg stoler jo på dere<3 Å sansynligheten er stor for at det er bare bullshit, men ja til poenget. Ideen er en app til smart phones som er ei vekt. Tenk deg at du skal veie noe, så legger du det du skal veie oppå touch skjermen så kommer vekten opp i gram... Ehh?? :P

Neida, er det mulig å lage noe sånt? eller finnes det? Jeg tenkte vertfall at det burde vært mulig siden det er touch screen, men mulig det skal mye mere enn bare en app til? jeg er helt blank på det området, det var bare en ide som jeg lurte på om kunne blitt gjenomført :P

Beklager for lang rotete post
Har tenkt tanken, men det er meget tvilsomt at det fungerer, da den ikke kan måle hvor langt inn du presser skjermen inn o.l. Du vill heller ikke ha fult i drit på skjermen.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Har tenkt tanken, men det er meget tvilsomt at det fungerer, da den ikke kan måle hvor langt inn du presser skjermen inn o.l. Du vill heller ikke ha fult i drit på skjermen.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig... /thread haha
Eventuelt kan det fungere som en bakre del av smartphonen. Tviler på at dette ville fungert som app though. Synes dette var en oppfinnsom idé
mange touchskjermer reagerer på varme+berøring, altså den vil ikke reagere om du legger en forholdsvis kald klump hasj på den...

En annen ting er sensitiviteten, en vanlig touchskjerm er neppe sensitiv nok, den trenger bare å måle om det er berøring eller ikke - ikke om det er 1 eller 2 gram trykk på en gitt del av skjermen...
Ganske upraktisk hvis man skal veie noe tungt som f.eks spisebordet eller en elefant.

Apropo: Hvordan veier man en elefant?
Sist endret av Daybreak; 18. februar 2012 kl. 20:39.
Skal du veie weeden din?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av Skateward Vis innlegg
Ganske upraktisk hvis man skal veie noe tungt som f.eks spisebordet eller en elefant.
Vis hele sitatet...
Det er sånt et helvete hver gang jeg skal veie elefanten!
Sitat av Skateward Vis innlegg
Ganske upraktisk hvis man skal veie noe tungt som f.eks spisebordet eller en elefant.
Vis hele sitatet...
Haha ja, men det duger ikke kjøkkenvekta til engang:P
Nei, dette tror jeg ikke går, iallefall ikke på disse skjermene vi har i dag. Men liker muligheten, og at det kommer en gang i fremtiden = helt klart.
Skal vi se....300 gram syltetøy.
Jaggu, der røyk den iPhone'n.
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Skal vi se....300 gram syltetøy.
Jaggu, der røyk den iPhone'n.
Vis hele sitatet...
Det finnes andre vekter for sånt gutten min=) Dette er jo som en du kan ta med deg overalt for å veie.. Vel ting i litt mindre skala :P
Det finnes allerede massevis av slike apps til iphone (og sikkert andre platformer også).
Og så vidt jeg har erfart, så funker ingen av dem
Det burde jo funke å lage et App som regner ut vekten ved hjelp av akselerometeret?

Feks. en liten tykk gummimatte som du legger iPhonen på, og så regnes det ut hvor mye iPhonen synker ned i matten, når du legger det som skal veies på den. Eller ved at iPhonen balanseres på et lite punkt(slik som en finger) og så regnes fallet ut når du setter det du skal veie på den ene enden av iPhonen.
Sist endret av omba; 18. februar 2012 kl. 20:59.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MB300Diesel Vis innlegg
mange touchskjermer reagerer på varme+berøring, altså den vil ikke reagere om du legger en forholdsvis kald klump hasj på den...
Vis hele sitatet...
Du er på bærtur med den forklaringa.

Det vil ikkje funke fordi kapasitansen endrer seg med heilt andre parametrar enn masse - t.d. material og luftfuktighet...
Sitat av omba Vis innlegg
Det burde jo funke å lage et App som regner ut vekten ved hjelp av akselerometeret?

Feks. en liten tykk gummimatte som du legger iPhonen på, og så regnes det ut hvor mye iPhonen synker ned i matten, når du legger det som skal veies på den. Eller ved at iPhonen balanseres på et lite punkt(slik som en finger) og så regnes fallet ut når du setter det du skal veie på den ene enden av iPhonen.
Vis hele sitatet...
Ja, så hver gang du går ut så må du ha med deg en matte? Praktisk.
Jeg tror du har røyka litt for mye, ddet finnes ingen måte å måle trykket på fingeren om til gram og kilo på en touchscreen-telefon. Da må du heller ha en vekt du kobler til eksternt utpå iphone, det hadde nok funket (men igjen lite praktisk og ganske unødvendig).
Sitat av Sinken Vis innlegg
Ja, så hver gang du går ut så må du ha med deg en matte? Praktisk.
Vis hele sitatet...
Mer praktisk enn en vekt, spør du meg.

Tenkte faktisk på nøyaktig samme ide her om dagen, når jeg handlet noe ymse. Det finnes en del 'weight'-apps der ute, men ingen fungerende, dessverre. Den mest populære var visst en lurevekt, der du kunne skrive inn vekten på forhånd, før du "veide" gjenstanden.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Mer praktisk enn en vekt, spør du meg.

Tenkte faktisk på nøyaktig samme ide her om dagen, når jeg handlet noe ymse. Det finnes en del 'weight'-apps der ute, men ingen fungerende, dessverre. Den mest populære var visst en lurevekt, der du kunne skrive inn vekten på forhånd, før du "veide" gjenstanden.
Vis hele sitatet...
Min milligramsvekt er omtrent 5x3x1. Å ha med seg en liten matte blir mer upraktisk i mine øyne, samt at min millgramsvekt mest sannsynlig er en god del mer nøyaktig.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Min milligramsvekt er omtrent 5x3x1. Å ha med seg en liten matte blir mer upraktisk i mine øyne, samt at min millgramsvekt mest sannsynlig er en god del mer nøyaktig.
Vis hele sitatet...
En liten matte ville jo kunne ha kostet 10 kr i forhold til en vekt til vertfall et sted rundt to hundre lappen (har ingen eksakte tall). Matten kunne jo også vært en sånn gummibeskyttelse til iPhonen, så da tar den ikke noe mer plass vist du uansett skal bruke beskyttelse til iPhonen.

Alt i alt ser jeg jo at det ikke vil være like nøyaktig som din håndvekt med milligrams presisjon, men absolutt en grei løsning for de som ikke trenger å veie ting ofte.
Dette er en ide som jeg og en venn har tenkt over i lengre tid, da vi ofte befinner oss i situasjoner hvor vi kunne trengt en vekt for å veie ting som kosttilskudd, mat og lignende. Dette er nemlig veldig vanskelig å gjøre i garderoben på gymmen, så en vekt som kan veie fra 0-si 100 g? hadde vært nydelig. Har dog tenkt på dette mer som "extra-equipment" i form av en slags vekt du fester til mobilen med en tilhørende app med alt av nødvendige detaljer. Selve teknikken er noen år unna tho.
Sitat av Makri Vis innlegg
Dette er en ide som jeg og en venn har tenkt over i lengre tid, da vi ofte befinner oss i situasjoner hvor vi kunne trengt en vekt for å veie ting som kosttilskudd, mat og lignende. Dette er nemlig veldig vanskelig å gjøre i garderoben på gymmen, så en vekt som kan veie fra 0-si 100 g? hadde vært nydelig. Har dog tenkt på dette mer som "extra-equipment" i form av en slags vekt du fester til mobilen med en tilhørende app med alt av nødvendige detaljer. Selve teknikken er noen år unna tho.
Vis hele sitatet...
Hva tror du skjer når noen andre på trenningsstudioet kommer inn mens dere driver å veier hvit pulver? Kan bli litt kinky.

TS: Som flere har sagt tror en touch screen funker dårlig. Da har du bedre sjanse for å få tak i et keyboard(musikk) med tangenter som er velocity målig. Altså lydstyrken kommer ann på hvor hardt du trykker på tangenten. Men jeg vil tro at dette er såpass komplisert at du nok måtte ha laget en print(les: kretskort) med noen micropros osv osv.

Det beste er bare og kjøpe en vekt. Er ikke gæli dyrt, men vist du kjøper en 0.01-200g med feilmargin på 0.02g på scorpius så blir det dyrt. Men deal extrem e.l har sikkert en helt grei kjøkken vekt som er det du trenger.
Man trenger jo ikke måle proteiner med nøyaktighet på 0.02g

BTW: Du trenger jo bare å måle opp f.eks 20g proteinpulver en gang og finne ut hvor mange spiseskjer det tilsvarer, så vet du vist du tar 5 spiseskjer så har du 20g. Kan jo være greit å bruke dine egne skjeer for maks nøyaktighet. Forskjellen på 20g og 21g proteiner er jo ubetydelig..
Sitat av lockhead Vis innlegg
Hva tror du skjer når noen andre på trenningsstudioet kommer inn mens dere driver å veier hvit pulver? Kan bli litt kinky.

TS: Som flere har sagt tror en touch screen funker dårlig. Da har du bedre sjanse for å få tak i et keyboard(musikk) med tangenter som er velocity målig. Altså lydstyrken kommer ann på hvor hardt du trykker på tangenten. Men jeg vil tro at dette er såpass komplisert at du nok måtte ha laget en print(les: kretskort) med noen micropros osv osv.

Det beste er bare og kjøpe en vekt. Er ikke gæli dyrt, men vist du kjøper en 0.01-200g med feilmargin på 0.02g på scorpius så blir det dyrt. Men deal extrem e.l har sikkert en helt grei kjøkken vekt som er det du trenger.
Man trenger jo ikke måle proteiner med nøyaktighet på 0.02g

BTW: Du trenger jo bare å måle opp f.eks 20g proteinpulver en gang og finne ut hvor mange spiseskjer det tilsvarer, så vet du vist du tar 5 spiseskjer så har du 20g. Kan jo være greit å bruke dine egne skjeer for maks nøyaktighet. Forskjellen på 20g og 21g proteiner er jo ubetydelig..
Vis hele sitatet...
Hmmm... Der sier du noe. KAN bli noen rare blikk når vi sitter der og måler opp hvitt pulver ja Nåvel, nytten til noe sånt som det her er vel en hel del mindre enn man først skulle tro
Sitat av omba Vis innlegg
En liten matte ville jo kunne ha kostet 10 kr i forhold til en vekt til vertfall et sted rundt to hundre lappen (har ingen eksakte tall). Matten kunne jo også vært en sånn gummibeskyttelse til iPhonen, så da tar den ikke noe mer plass vist du uansett skal bruke beskyttelse til iPhonen.

Alt i alt ser jeg jo at det ikke vil være like nøyaktig som din håndvekt med milligrams presisjon, men absolutt en grei løsning for de som ikke trenger å veie ting ofte.
Vis hele sitatet...
1. Vekten min kostet 50kr. Den har tålt en god del, med tanke på alle kjemikaliene som har vært innom, og den lever fortsatt.

2. Et iphone deksel er altfor hard til å bli presset ned av noen gram what so ever. Derfor ville du fått random resultater.
Det går ikke an å veie noe med en berøringsoverflate. Tviler på at det er mulig med en trykkoverflate.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
omba: akselerasjonen av at du plasserer noko på telefonen vil bli langt mindre enn nøyaktigheta til sensoren. Å bruke akselerometer til å måle masse med høres idiotisk ut, all den tid strain gauges (strekklapper) er billegare, betre nøyaktigheit og enklare...
Sitat av Skateward Vis innlegg
Ganske upraktisk hvis man skal veie noe tungt som f.eks spisebordet eller en elefant.

Apropo: Hvordan veier man en elefant?
Vis hele sitatet...
Elefanter blir veid på samme vekt som de veier biler og sånn på
Dvs en ganske stor tykk plate som måler vekta!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lunatique Vis innlegg
Elefanter blir veid på samme vekt som de veier biler og sånn på
Dvs en ganske stor tykk plate som måler vekta!
Vis hele sitatet...
Alle elektriske vekter baserer seg på en variant av strekklapper. Enkelte bruker piezoelektriske elementer, andre bruker strekklapper.

Det er ikkje plata som er vegecella, plata bare overfører kreftene til ein bolt e.l. som bøyer seg relativt lineært med belastninga.