Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 5471
Hei, det har sånn seg at jeg har arvet en del penger (i underkant av en million). Er 17 (snart 18) år, bor med mine foreldre. Siden jeg ikke er så veldig utagerende av meg, har jeg foreløbig satt det meste inn på en høyrentekonto. Tenker det mesteparten kommer til å bli der og fungere som egenkapital når jeg søker boliglån når den tiden er inne.

Det er jo begrenset hvor mye jeg får dette til å vokse med tanke på formueskatt, skatt av renter, inflasjon osv. så jeg ønsker deres hjelp med tanke på hva man kan gjøre for at dette skal lønne seg. Har tenkt litt på aksjer/fond, investere i eiendom, men har også et ønske om å starte firma/bli min egen arbeidsgiver, men aner ikke hva jeg i så fall skal drive med.

Hva ville du ha gjort i min situasjon? Takk for alle inputs!
Eiendom eller bank, alt annet er dumt og bruke penger på når du er 17.
Spekulering i eiendom er både risikabelt og dyrt med tanke på at du sikkert vil kjøpe din egen leilighet om ca fem år. Du får heller ingen eiendom å snakke om for en million, og å ta opp lån nå før å kjøpe en leilighet med tanke på spekulasjon er svært lite smart.

Fond er risikabelt og jeg ville ikke ha satsa på det når tidshorisonten er såpass kort som bare noen år. Selv om du kanskje vil få større utbytte enn på en høyrentekonto må du huske at du må skatte av utbyttet når du selger, og at forvalterene tar 1-2% i gebyr.

Alt i alt vil jeg si det beste og smarteste er å sette dem på en god konto. Du får nesten 4% rente på de beste kontoene nå for tida, og det gir deg 40.000 i året i "overskudd". Formueskatten på et slikt beløp er på noen få tusenlapper.
For det første: du er under 18 år, da er du satt under overformynderiet mest sannsynlig. Korrekt? Da kan du ikke gjøre så mye for øyeblikket. Renten er imidlertid ganske bra der, så du trenger ikke bekymre deg.

Når du fyller 18, og blir forvalter av egne midler, bør du telle på knappene og se hva du har lyst til. Skal du flytte hjemmefra for å studere kan det å feks kjøpe en større leilighet med utleiemulighet være aktuelt for å dekke avdragene. Alternativt, kan du investere pengene og salte de ned i verdipapirer og bankkonto. MINUSET med den løsningen, er at du taper ganske mye penger i form av stipend. Du trenger ikke studielån, men det er rentefritt så lenge du studerer, så vil anbefale deg å ta det, og sette alt inn på boliglånet (om du kjøper deg bolig som skissert).

Insisterer du på å salte de ned, bør du tenke risiko. Akkurat nå vakler finansmarkedene seg sakte fremover, og flere kjente investorer mener man skal være avholden med tanke på fremtiden. Enkelte fraråder sågar all langsiktig aksjehandel for øyeblikket. Det du bør gjøre, er da å sette deg inn i de ulike spareproduktene som finnes på markedet, og vurderer hvor stor risiko du er komfortabel med å ta. Høyere risiko = høyere avkastning, men igjen - RISIKO.

Forresten, ring Pareto om du vil ha høyrentekonto. Du har nok penger til å fremforhandle bedre rente der, spesielt om du kan tilby deg å låse de med en viss horisont.
Dersom du skal studere vil jeg anbefale å spare til tiden kommer, for så å bruke pengene på å kjøpe leilighet! Da slipper du å få redusert stipendet pga formue, samtidig som du får verdiøkning, samt at du slipper å betale så forferdelig mye i husleie. Da blir det stort sett restene av lånet du antakeligvis må ta opp for å få råd til en ok leilighet som må betales, men det burde uansett bli mindre enn vanlig husleie.
Sist endret av Orph; 7. februar 2012 kl. 22:35.
Snakk med noen voksene som kan litt om aksjer og invester dem i en sikker aksje.Det er trykt og gir mye bedre avkastning enn feks bankinnskudd.
Mitt forslag ville vårt apple og funkom.
Ta opp lån, kjøp leilighet. Lei den ut, å betal ned lånet med de pengene fram til du bestemmer deg for å flytte ut fra foreldrene dine
Invester i REC!
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Invester i REC!
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hvorfor det?
Vis hele sitatet...
Det var forsøk på en spøk
La pengene stå i banken. Der står de trygt og de vokser. Når andre sparer 1000kr i måneden så blir ikke avkastningen så stor, men med din "i underkant av en million" så bli avkastningen noe mer merkbart.
>>Sett inn nå -
>>La stå X antall år - feks 5
>>????Renter???? - feks 4
>>Profit - feks "i underkant av 200.000kroner omtrent"
Sist endret av LowRider; 7. februar 2012 kl. 23:22.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Det var forsøk på en spøk
Vis hele sitatet...
Det var bra. Rec er vel regna som ekstremt risikabelt.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det var bra. Rec er vel regna som ekstremt risikabelt.
Vis hele sitatet...
Derfor jeg sa det. Folk har tapt MYE penger på REC.
Dessuten tviler jeg på REC har noen fremtid. Norge investerer gigantbeløp i kinesisk solcelleproduksjon, mens solcelleprodukjonen i Norge går til helvete sammen med et stort antall arbeidsplasser.
Sist endret av Life Goes On; 7. februar 2012 kl. 23:27.
Eventuelt kan du investere i Gull. Enten i fysisk form eller på papiret
http://www.bullion-rates.com/gold/NO...g?fi=6%7c0%7c0

1 mill for 5 år siden er i dag nærmere 2,3 mill.
Sist endret av boogeyman; 7. februar 2012 kl. 23:33.
Ville definitivt spart dem og brukt dem på leilighet senere.
Sett alt på rød i rullett
Sitat av boogeyman Vis innlegg
Eventuelt kan du investere i Gull. Enten i fysisk form eller på papiret
http://www.bullion-rates.com/gold/NO...g?fi=6%7c0%7c0

1 mill for 5 år siden er i dag nærmere 2,3 mill.
Vis hele sitatet...
Sett pengene gradvis inn i noen indeksfond. Invester f.eks 20.000 i måneden fremover i et eft som speiler den norske hovedindeksen (skygg unna fondene med gearing) det vil gi temmelig lav risiko og mye bedre avkastning enn banken.

Sitat av vikke123 Vis innlegg
Sett alt på rød i rullett
Vis hele sitatet...
Er du gal?! Sett dem på svart!
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Derfor jeg sa det. Folk har tapt MYE penger på REC.
Dessuten tviler jeg på REC har noen fremtid. Norge investerer gigantbeløp i kinesisk solcelleproduksjon, mens solcelleprodukjonen i Norge går til helvete sammen med et stort antall arbeidsplasser.
Vis hele sitatet...
Nettopp derfor det er bra at REC flytter alt til utlandet! Og det er da for så vidt ikke et problem at Norge investerer noen usle kroner i kinesisk solcellerproduksjon. Mer problematisk at Kina har de rauseste solcellesubsidiene verden noensinne har sett!

Du kan få kjøpe REC-opsjonene mine! (som jeg ikke får solgt)
Før ville jeg investert i aksjer... Nå ville jeg putta dem inn i fond.
Siden du er så ung kan du jo ta opp boliglån og kjøpe leilighet som du leier ut samtidig som du jobber ned boliglånet mens du bor hjemme? Om boligprisene holder seg sitter du med en ganske god sum på konto om noen år.
Når boligbobla sprekker så blir det helvette på jord. Slutt å anbefal eiendom uten noen som helst kunnskap om det.
Om jeg arvet 1 mill, ville jeg kjøpt meg en fin bil og satt resten inn på konto for å rente de og ikke rørt de på noen år.
en fin bil, og vips så var halvparten av pengene borte. konto konto og atter konto. de pengene kommer så jæævlig godt med når du blir eldre. no rush baby!
Vil heller ikke anbefale å kjøpe en bil. Verdens verste investering, når jeg tenker meg om.
Klart det er moro å kjøre rundt i fin bil når en er ung! Har hatt både en tøff og dyr BMW og har nå ny bil - og er kun 19. Nå har jeg opplevd det, så jeg kommer ikke til å jage etter splitter ny bil når jeg blir eldre. Er tøffest første gang, og spesielt i min alder

Hadde klart meg fint med en bil til 50.000 nå
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Vil heller ikke anbefale å kjøpe en bil. Verdens verste investering, når jeg tenker meg om.
Klart det er moro å kjøre rundt i fin bil når en er ung! Har hatt både en tøff og dyr BMW og har nå ny bil - og er kun 19. Nå har jeg opplevd det, så jeg kommer ikke til å jage etter splitter ny bil når jeg blir eldre. Er tøffest første gang, og spesielt i min alder

Hadde klart meg fint med en bil til 50.000 nå
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er morsommere å vente til man er ferdig utdanna og sitter med paychecken på over 50k i måneden i hånda (for da kan man kjøpe skikkelige biler )
Det spørs helt på om du er villig til å ta noen sjanser og riske litt. Litt under én million er mye penger, og om du bare setter dem inn på en sparekonto har du sikra hele studietiden din, lappen, og kanskje til og med en liten bil.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Før ville jeg investert i aksjer... Nå ville jeg putta dem inn i fond.
Vis hele sitatet...
Og hvorfor det? Fordi du ønsker å gi bort penger til fondet gjennom administrasjonsavgift?

Finn deg heller 10-15 aksjer, så er du like sikker som fondet, og du slipper unødvendige omkostninger. Skal du ha fond, så kjøp indeksfond. Gjør det like bra fondene, og du kan gire det med f.eks. en multippel på 2. Da er du like veldiversifisert, og langt lavere administrasjonskostnader
Sitat av uaexed Vis innlegg
Jeg tror det er morsommere å vente til man er ferdig utdanna og sitter med paychecken på over 50k i måneden i hånda (for da kan man kjøpe skikkelige biler )
Vis hele sitatet...
Vil påstå det er kult å være 19 år og hente ut splitter ny bil. Det er en utrolig stor glede for et så ungt menneske - men kan fort bli en belastning.
Klare heldigvis fint å betjene kostnadene, men ikke alle har like god orden på sin økonomiske situasjon.

Poenget mitt er vel igrunn at bil er tap og på sikt ikke verdt det.
Regner med å tape ca 130-150.000 kr de neste 3 årene pga. min nye bil Men det er et valg jeg har tatt og som jeg trives med.
Du er 17 år, har nesten en million på konto, og tenker på investering?
Personlig, ville jeg ikke nølt et sekund med bare la de ligge i banken.
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Du er 17 år, har nesten en million på konto, og tenker på investering?
Personlig, ville jeg ikke nølt et sekund med bare la de ligge i banken.
Vis hele sitatet...
Personlig ville jeg ikke nølt med å brenne av noen tusen på HiFi-anlegg, Stressless stoler osv...

Jeg tror det er bra han tenker investering, slutt å whine.

Sitat av vikke123 Vis innlegg
Og hvorfor det? Fordi du ønsker å gi bort penger til fondet gjennom administrasjonsavgift?

Finn deg heller 10-15 aksjer, så er du like sikker som fondet, og du slipper unødvendige omkostninger. Skal du ha fond, så kjøp indeksfond. Gjør det like bra fondene, og du kan gire det med f.eks. en multippel på 2. Da er du like veldiversifisert, og langt lavere administrasjonskostnader
Vis hele sitatet...
Begrepet fond... Er stort... det er mange typer fond, jeg spesifiserte ingenting. Det kan være greit å ha penge godt spredt, men jeg vet ikke hvor godt markedet er nå. Særlig ikke etter nyhetene om robotene, Acta, Yara, Telenor, Statoil osv...
Sitat av uaexed Vis innlegg
Personlig ville jeg ikke nølt med å brenne av noen tusen på HiFi-anlegg, Stressless stoler osv...

Jeg tror det er bra han tenker investering, slutt å whine.
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det, svarer du på mitt forrige innlegg på grunnlag av de andre postene i denne tråden. Jeg har ikke 'whinet' om noe som helst, jeg bare stilte meg litt undrende til hvorfor en 17 åring skal investere i noe som helst, og sa hva jeg personlig ville ha gjort.
Sist endret av Volch0k; 8. februar 2012 kl. 00:55.
Skal du i verste fall satse på aksjer, så holdt deg til de store, sikre selskapene. For all del ikke gjør noe risikabelt med en såpass stor sum.
Sitat av uaexed Vis innlegg


Begrepet fond... Er stort... det er mange typer fond, jeg spesifiserte ingenting. Det kan være greit å ha penge godt spredt, men jeg vet ikke hvor godt markedet er nå. Særlig ikke etter nyhetene om robotene, Acta, Yara, Telenor, Statoil osv...
Vis hele sitatet...
Nyhetene om Yara? Den bra kvartalsrapporten? Robotene gjør ikke annet enn å ødelegge for traderne, og dette er noe en ikke bør gjøre med én million kroner uansett. Robotene gjør ikke annet enn å sørge for bedre markedseffisiens
Problemet med å sette pengene i banken er vel at renten ikke en gang gjør opp for det årlige innflasjonsnivået, eller er jeg helt på jordet? Hørte det at å sette penger på bank i dag er som å sitte å se dem forsvinne, litt etter litt, ettersom de blir mindre verdt etter hvert som årene går.

Når det er sagt ville nok jeg safa og satt det i banken, evt. investert i gull
Jeg vil ikke si at det er positivt at vi har "bots" som har lager ordrer som er ute på "markedet" i 16 ms... millisekunder... Det er altfor lett å manipulere markedet med slikt tilgjengelig.
Sitat av Snøbark Vis innlegg
Hei, det har sånn seg at jeg har arvet en del penger (i underkant av en million). Er 17 (snart 18) år, bor med mine foreldre. Siden jeg ikke er så veldig utagerende av meg, har jeg foreløbig satt det meste inn på en høyrentekonto. Tenker det mesteparten kommer til å bli der og fungere som egenkapital når jeg søker boliglån når den tiden er inne.

Det er jo begrenset hvor mye jeg får dette til å vokse med tanke på formueskatt, skatt av renter, inflasjon osv. så jeg ønsker deres hjelp med tanke på hva man kan gjøre for at dette skal lønne seg. Har tenkt litt på aksjer/fond, investere i eiendom, men har også et ønske om å starte firma/bli min egen arbeidsgiver, men aner ikke hva jeg i så fall skal drive med.

Hva ville du ha gjort i min situasjon? Takk for alle inputs!
Vis hele sitatet...
Har selv arvet en del penger. Har brukt 70 000 på bil, ca 22000 på lappen, og satt inn 40 000 på boligsparekonto. Jeg fikk ikke tilgang på pengene før jeg ble 18, men siden jeg ikke drikker, røyker eller snuser ol., trenger jeg ikke bruke de pengene til det. Jeg har lyst til å bruke en del penger på utdanning, kanskje, og bolig når den tid kommer. Mine søsken, som er noen år eldre, satte inn 100 000 på hver av ungene, f.eks (regner ikke med du har unger enda, men man vet jo aldri).
Jeg ville gjort som DonTomaso sier. Safa og putta dem på høyrente konto. Finansmarkedet er jo ganske ustabilt nå, og har man veldig uflaks kan en eventuell gresk konkurs få flere land og selskaper til stupe. Ellers så må det jo være veldig deilig å ha 1 mill + renter den dagen du skal kjøpe bolig.
Takk for gode forslag! Det som "plaget" meg er jo det som en annen nevnte tidligere her, med inflasjon, at rentenivået ikke engang gjør opp for den årlige inflasjonen. Men med tanke på at jeg ikke har bolig eller noe, og hvordan bolig/aksjemarkedet er for tiden, tror jeg at jeg "safer" og putter det inn på høyrentekonto til jeg får bruk for dem
TS: Hva ønsker du å gjøre videre i livet de neste årene? Skal du studere, eller ut i jobb? Om du skal studere, så vil du miste stipend grunnet egenkapital, men du vil gjerne trenge et sted å bo - da er du en favorittkunde hos banken når du stiller med 1 mill i egenkapital. Forhåpentligvis for deg har boligprisene sunket litt da(den sagnomsuste boblen er vel sagt å skulle sprekke om et år eller tre).

Ellers er det klart at aksje/fond har høyere risiko, med mulighet for høyere avkastning - men dette vil som regel lønne seg når du har hatt pengene der over mange år. Det er vel sannsynlig at du ønsker å kjøpe et sted å bo om noen år, og da vil du gjerne - selv om du har vært heldig med valg av fond - ikke ha tjent mer på å hatt de i et vellykket fond enn på høyrentekonto(fondsforvaltere tar gebyr etc, hence grunnen til at du burde ha pengene der over lang tid).

Nå er ikke jeg økonom - men konseptet "sett alt på aksjer, doble pengene dine!" er ikke noe jeg ville satset på. Bittert å tape 500k når du står der og skal ha leilighet, og innser hvor mye penger du hadde for et par år tilbake.

Synes du er fornuftig som selv sier at du setter de på høyrentekonto til du trenger de - er i allefall det jeg selv hadde gjort.
Du må ta høyde for inflasjon, skatt av renter(28% hvis jeg husker riktig) og evt. formueskatt.
Høyrentekonto er nok det tryggeste. Risiko går begge veier, enten vinner du mye - eller så taper du mye.
Sjekk hvilke renter du får på BSU konto. Vil tro det er høyere enn det du får i vanlig høyrente konto
Sitat av uaexed Vis innlegg
Når boligbobla sprekker så blir det helvette på jord. Slutt å anbefal eiendom uten noen som helst kunnskap om det.
Vis hele sitatet...
Og hva kan du begrunne det med?

Så lenge boligen ikke har lån til over pipa, og man ikke selger i et dårlig marked, så har da ikke et boligkrakk en dritt å si for menigmann. Når man først er inne i boligmarkedet blir det ofte slik at man kjøper og selger i samme marked. Hvis man har lånt 5-6 ganger årsinntekt, derimot, vil man sitte med skjegget godt fordelt over flere postkasser dersom renten skulle stige betraktelig, men det er vel ikke akkurat noe som blir anbefalt her.

Ja, man kan få mindre for pengene i dagens marked enn man vil få DERSOM markedet skulle falle med 30%, men i det lange løp vil ikke dette ha så mye å si. Og meningene er svært delte når det gjelder hvorvidt markedet kommer til å falle eller ikke.
Sist endret av Orph; 11. februar 2012 kl. 14:30.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Når boligbobla sprekker så blir det helvette på jord. Slutt å anbefal eiendom uten noen som helst kunnskap om det.
Vis hele sitatet...
Boligboble ja... den har også en av kompisene mine drevet og mast om i ca 10 år nå...
er helt blank på sånt....men BLU-konto? boligsparing for unge hadde kanskje vert en god ide..... jeg ville bedt om et møte i banken din jeg og snakket med en rådgiver der...
Hvis du har de på høyrentekonto som du har nå, og får 4-5% i året (40-50000), kan du bo gratis om du leier en billig leilighet. Da kan du jobbe og spare alt du tjener på jobb, til å kjøpe hus for når den tida kommer.
Sitat av atomet Vis innlegg
Boligboble ja... den har også en av kompisene mine drevet og mast om i ca 10 år nå...
Vis hele sitatet...
Famous last words..
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av atomet Vis innlegg
Boligboble ja... den har også en av kompisene mine drevet og mast om i ca 10 år nå...
Vis hele sitatet...
Den BØR komme snart, om 5år har jeg flyttet både fra og tilbake til Stavanger, du finner ikke en leilighet her til under 2millioner-merket.
Sitat av Sio Vis innlegg
Den BØR komme snart, om 5år har jeg flyttet både fra og tilbake til Stavanger, du finner ikke en leilighet her til under 2millioner-merket.
Vis hele sitatet...
Vel. I løpet av den tiden har du nå kjøpt og solgt hvertfall to leiligheter om jeg tolker posten din rett. Tough shit. Man kjøper og selger i samme marked. Jeg tror de få som blir å dra profitt fra et eventuelt boligkrakk er det som er i ferd med å etablere seg når krakket finner sted, og har god nok jobb til å få banklån kastet etter seg, og de som er smarte nok til å kaste inn penger i markedet i det rette øyeblikk.