Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1830
Hei, jeg ble tatt for oppbevaring og røyking av cannabis igår.
Jeg tror bilen min ble ransaket uten hjemmel, og jeg håper noen av dere kan fortelle meg om det er noe jeg kan gjøre eller ikke.

Situasjonen var sånn: Jeg gikk ut av leiligheten min for å ta en røyk, uten for døren min sto to sivile politifolk.
Det jeg så var derimot ikke to politifolk, men to "skinheads". Så jeg ble veldig nervøs.
Vi pratet litt og jeg forsto at dette var politi, ikke noen som ville skade meg, og jeg roet meg da endel.
Men akkurat i det jeg roet meg ned tok han ene politimannen og åpnet døra på bilen min.
Jeg mistet da roen min, og spratt foran døra mi og sa: Er det ikke sånn at dere må ha en grunn til å ransake privat eiendom, eller lov av eieren?
Da svarte han ene at de måtte ha hjemmel, og det hadde de fordi det lå ett kinderegg i bilen min og jeg hadde oppført meg rart etter at de åpnet døren til bilen.
Jeg sa da: Jeg syns ikke det konstituerer hjemmel, og du er nå vitne på at han gikk inn i bilen min FØR han åpnet døren og jeg "ga" ham hjemmel.
han andre politimannen sa at han var vitne til det, men det hadde ingenting og si, de måtte gjennomsøke bilen min nå.

De fant litt mekk i kinderegget, og de tvinga seg inn i leiligheten min med en hund og fant 10g til,
pluss masse brukerutstyr som var tydelig brukt, som de lot ligge igjen(hadde 0,5g i grinderen når jeg kom ut av 3timers opphold på glattcella)


Men det jeg da tenker er at å se ett kinderegg i en bil er ikke hjemmel,
og det at jeg oppfører meg på en måte som gir dem hjemmel ETTER de har brutt seg inn uten rett, burde vel gi meg noen rettigheter?
Jeg forstår sånn halvveis at i Norge forsvinner ikke en sak fordi bevisene er funnet uten grunnlag i loven, men det må vel være mulig å gjøre NOE?


OT/ekstra spm: Jeg har foresten 12kinderegg i bilen min nå som er tomme,
blir det ulovlig å ha de i bilen fordi jeg gjør det for å vekke mistanke fra politi?
hadde det blitt mer ulovlig om jeg fylte de med mel eller gressløk?

Er brukerutstyret mitt nå "lovlig", fordi man ikke kan dømmes for ett lovbrudd to ganger?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Når de først har funnet illegale stoffer på deg har du svært lite å si i forhold til hvordan de ble funnet, spesiellt når du var alene og de var to offentlige tjenestemenn desverre.
Bedlamite
Novice's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Når de først har funnet illegale stoffer på deg har du svært lite å si i forhold til hvordan de ble funnet, spesiellt når du var alene og de var to offentlige tjenestemenn desverre.
Vis hele sitatet...
Ja.. Men han ene sa jo at han var vitne til hvordan ting skjedde... og de virket hygglige.. kanskje jeg tror for godt om folk...
Oppsøk advokat, så får du nok både god hjelp og svar på det du måtte lure på.. Stå på og kjemp for din sak!
Bedlamite
Novice's Avatar
Trådstarter
Sitat av eplesin Vis innlegg
Oppsøk advokat, så får du nok både god hjelp og svar på det du måtte lure på.. Stå på og kjemp for din sak!
Vis hele sitatet...
Har tatt kontakt med Jushjelpa i Midt-Norge, men vet at de bruker minimum 5 dager på å svare, så tenkte jeg skulle være føre-var og spørre her også..

Et godt råd til alle dere som smugrøyker litt narkotika, ikke la noe ligge fremme! selv ett kinderegg vekker mistanke..

Sitat av Dodecha Vis innlegg
spesiellt når du var alene og de var to offentlige tjenestemenn desverre.
Vis hele sitatet...
Og foresten så tjener jeg ingenting på å straffe dem, jeg vil bare vite om de gjorde noe galt, og hvis de gjorde det vil jeg at de skal vite det også (og enten straffes eller tvinges til å juge (som jeg ser på som straff det også))
Oppsøk advokat og ta det derfra. Men noe som kan bli wierd er at de er 2, og du er 1. Dermed vinner som regel overtallet.

Og noe jeg betviler er at den andre politibetjenten kommer til å støtte deg, men det kan jo hende du møtte på en ærlig betjent?

Min mening er hvertfall at de ikke hadde hjemmel når de åpnet bilen din.
Tror du blander sammen noe fra USA, der det heter at man ikke kan dømmes 2 ganger i samme sak.

Om du har ulovlige greier hjemme er det fortsatt ulovlig om selv om du skulle bli dømt for alt dette.
Brukerutstyret blir altså ikke på magisk vis lovlig.

For å sjekke hvorvidt du har en case må du nok ta kontakt med en advokat. Det kan godt være at politiet har begått en feil i saksgangen og at de dermed har stelt seg slik at det de fant ikke kan brukes, det vet jo ikke jeg noe om. Men det vil en advokat vite.
Tommelfingerregel: hvis Politiet i Norge gjør noe som helst, så har de sitt på det tørre.

Dette betyr *ikke* at de nødvendigvis har hjemmel til det, og det kan til og med være et direkte brudd på dine rettigheter. Men, dine rettigheter i Norge er stort sett formulert etter malen "du har rett til X med mindre...". Veldig mye (altfor mye?) er overlatt til Politiets skjønn. Hvis vi sammenligner politiet i Norge med en del andre land, f.eks USA, så ser vi også at snuten her på berget stort sett er mer saklige og har høyere terksekl for å gå agurk. De har derfor ganske mye godvilje blandt politikere, domstoler og media. I tillegg har vi selvsagt den dårlige vitsen som kalles spesialenheten for politisaker som skal ta seg av eventuelle klager.

Så, hadde de hjemmel? Tja...
Er det noen av betydning som bryr seg bittelitt? Nei.

Et slikt opplegg har selvsagt fordeler og ulemper. Dersom du opplever maktovergrep fra politiet i Norge, så har du formelt sett en svakere sak enn du ville hatt i statene. På den annen side er slike overgrep sjeldnere og mindre alvorlige - når var forrige gang en uskyldig ble skutt av politiet i Norge? (Sistnevnte kommer dessverre til å endre seg når de får våpen i beltet, men det er en annen sak.)

Slik jeg leser saken, virker det som at de teknisk sett tok seg friheter. Du har imidlertid ingen mulighet til å sanksjonere mot dette på noe som helst vis.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 17:54.
Straffeprosessloven gir rimelig frie tøyler for Politiet hva angår ransaking på ferske spor/berettiget mistanke. Se spesielt strpl. kap. 15, da spesielt § 192.

Hva angår ditt samtykke er ikke dette nødvendig hvor Politiet har tvangshjemmel etter Straffeprosessloven. Samtykke representerer kun et *mulig* hjemmelsgrunnlag i denne situasjonen.

Intuitivt vil jeg anta at du har meget lite å stille opp med i denne situasjonen. Politiet trenger ingen ordre fra retten eller bemyndigelse fra politijurist for å foreta ransakelse på "ferske spor".
Sist endret av Jelass; 19. november 2012 kl. 11:57.