Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5463
Har nettopp flyttet inn i en leilighet med to panelovner som varmekilde. Alt er nytt, men vinduene i stua (4 stk.) er gamle.
Både jeg og kompisen min jobber mye og er generelt mye borte fra leiligheten.
Det jeg har fundert mye på er hva som er mest lønnsomt av disse to alternativene:

1: La panelovnene stå på ca 22 grader hele tiden så de klikker seg av og på når det trengs og holder en stabil temperatur

2: Skru av/ned varmen når vi ikke er hjemme og dermed bruke ganske lang tid på å varme opp til rett temperatur når vi er hjemme.

Hva vil bruke mest strøm? Vi skrudde ned mye i starten men jeg innbiller meg at det kanskje bruker mye strøm å varme opp leiligheten hver dag kontra at de slår seg på i korte perioder nå og da?
Sist endret av tgod; 12. desember 2014 kl. 23:30.
Skaff deg noen sånne stikkontaker som du kan programmere/styre med telefonen. Så finner du ut hvor lang tid det tar før det blir ok temp. Da kan du skru de på slik at det blir god temp når du kommer hjem.

Vil tro at å ha de på hele tiden bruker mere tid en å ha de pp når det trengs. Hvor lenge står den tom forresten? Flere dager? Noen timer om dagen? Det kan ha litt å si.

Edit: Mente selvfølgelig strøm, ikke tid
Sist endret av jorwax; 13. desember 2014 kl. 01:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
tgod's Avatar
Trådstarter
Ganske ofte er han andre på jobb fra morgen til ettermiddag og meg selv fra formiddag til kveld, så når sistemann legger seg er det egentlig ikke behov for varme i leiligheten før 4-5 neste dag når førstemann er hjemme fra jobb.

Men da kommer vi videre til enda et spørsmål: Vil det ikke dra like mye strøm når panelovnen for eksempel skal holde 15 grader i leiligheten som om man vil ha det litt over 20? Drar vel like my strøm når den først kicker inn?

Har virkelig ingen anelse..
Sitat av tgod Vis innlegg
Men da kommer vi videre til enda et spørsmål: Vil det ikke dra like mye strøm når panelovnen for eksempel skal holde 15 grader i leiligheten som om man vil ha det litt over 20? Drar vel like my strøm når den først kicker inn?
Vis hele sitatet...
Om man skrur ned temperaturen så "lite" som 3-4 grader på natten, kan man hente inn så mye som 15% av andelen som går til oppvarming Da tenker jeg i forhold til innetemperaturen totalt. Det vil med andre ord være forskjell på å holde 20+ grader opp mot 15 grader

Mitt tips ville vært å investere i panelovn med innebygget ur, som da kan stilles inn til når den skal senke og øke temperaturen. Vil nok i det "lange" løp sørge for at du ikke bruker mer penger enn nødvendig på strøm når du sover eller ikke er hjemme !
Sist endret av mo66y; 13. desember 2014 kl. 05:23.
Dette er ganske spennende prosjekt.

Teori 1:
Jeg vil tro det avhenger veldig av hvor godt isolert huset er. Hvis det er godt isolert vil ovnen nesten ikke være på uansett, da det er lite varmetap. I dette tilfellet vil du ikke tape så mye på å la ovnen stå på 22gr hele tiden, da den kun er på av og til for å vedlikeholde temperaturen.

Teori 2:
Hvis man tenker at det kreves like mye energi for å holde en konstant temperatur, vil man spare strøm de timene temperaturen er lav, og du ikke er hjemme. Om du sparer nok inn mens du ikke er hjemme til at det vil svare seg i det lange løp avhenger nok av hvor lenge du er borte.

Det kunne vært spennende å sette på en strømmåler på panelovnen hvor du testet med å ha den på i en uke, og av i en uke. Det er da greit å ha en periode med noenlunde likt vær og temperatur ute.
Hvis du vil utvide testen kan du jo se hvor mye strøm som brukes til å varme opp leiligheten f.eks 4 grader. på den måten kan du regne deg frem til hvor lenge du må være borte for at det skal svare seg å skru ned ovnen.
Det vil jo selvsagt variere i forhold til været, men kan være en grei pekepinn

Kom gjerne med egne teorier/begrunnelser for hvorfor mine teorier er gode/dårlige.
@Automatiker

En som var og monterte varmepumpe hos brodern forklarte det slik at dersom en har varmetap feks gamle vinduer og tradisjonelle varmekilder så ville besparelsen ved å senke temperaturen bli lavere, fordi feks penelovner da må gå på full kok for å nå tempen hvor termostaten kutter. Der ville en varmepumpe gjort besparelsen mye større både pga lavere pris på varmen produsert på av varmepumpen men også fordi den leverer mye varme på kort tid.

Har ingenting å bidra med bortsett fra det
Det vil alltid lønne seg å senke temperaturen 2-3 grader, som en nattsenk-funksjon.
Når man ikke bruker boligen over tid, så er det mest lønnsomt å sette temperaturen til 15 grader. Da er det ikke for kaldt for noe i boligen, samtidig som oppvarmingsbehovet er betydelig mindre.

Gjør man dette, så vil besparelsen fort havne på mellom 20% og 40% i en eldre bolig.

Rekorden vår i firmaet, er 78% reduksjon. Totalt rundt 3 500 000 kwh årlig besparelse. Så er ikke akkurat et lite bygg det.
Sist endret av Blackkoz; 15. desember 2014 kl. 22:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det eneste som betyr noe når man skal gjøre en beregning av energiforbruk er deltaverdien mellom ute og innetemperatur.Jo høyere delta, jo høyere energiforbruk pga høyere varmegjennomgang. Derfor vil man alltid spare energi ved senke temperaturen inne så forskjellen mellom ute og inne blir så liten som mulig. At man bruker høy effekt når man så skal varme opp igjen har ikke så mye å si så lenge man ikke har særskilt avtale om å betale for effektforbruk i tillegg til strømmforbruket. Svært få privathusholdninger har dette i dag så vidt jeg vet.
Grunnen til at jeg kommer med teori 1, er fordi jeg har en kollega som har testet dette på varmepumpen sin. Strømforbruket ble totalt sett høyere hvis han skrudde den ned om natten. Om dette er overførbart til en panelovn er jeg usikker på, men det kunne vært spennende å gjøre et forsøk på det.
Automatiker: Det har nok noe med at i nyere hus, så går rundt 30% av totalforbruket til oppvarming. I eldre hus så går 60-70% av totalforbruket til oppvarming.

Man vil med andre ord ha liten fortjeneste av å spare på oppvarmingen i nyere hus. I tillegg til at små variasjoner kan få store utslag for "avregningen" for besparelsen. F.eks at man vasket klærne 2-3 ganger mer enn normalt den mnd.
Sist endret av Blackkoz; 18. desember 2014 kl. 21:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du misforstår. Han hadde strømmåling direkte på varmepumpen. Det jeg mente med totalt sett, var at snittet på strømtrekket fra varmepumpen ble høyere ved nattsenking.
Det skal ikke være fysisk mulig, så fremt ikke senk-perioden var såpass kort og temperaturfallet så stort at energiforbruket for å komme opp i temp igjen var høyere enn det sparte i senk-perioden.
Jo høyere DT, jo høyere forbruk.
Sist endret av Blackkoz; 19. desember 2014 kl. 20:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.