Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  107 9886
Okei, overskriften er litt tabloid. Det korrekte er "Sokneprest ønsker å diskutere om korset skal fjernes fra flagget".

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8147392

Bakgrunnen for dette er at de tre fargene i flagget symboliserer frihet, likhet og søskenskap (brorskap). Korset er bindeleddet mellom disse tre og det ser vi i flagget. Nå som kirke og stat har skilt lag, er det flere som mener det er feil å ha et flagg med et religiøst merke i når Norge er et multikulturelt (herav flere religioner) samfunn som ikke burde vektlegge en religion mer enn andre, ikke engang i et 200-år gammelt flagg.

Jeg tror presten ønsker å kjøre stat-kirke-debatten fullt ut, og kaste en brannfakkel ved å påstå at det norske flagget ikke lenger er politisk korrekt og få oppmerksomhet rundt hans side av saken (kanskje til og med støtte). Jeg mener at det norske flagget burde bevares da det er en del av norsk historiearv som ikke burde glemmes. Det norske flagg har alltid vært et viktig symbol for friheten og samholdet Norge har. Det kan man se helt fra 1814 og til i dag. I 1814 var det viktig for Norge å ha et eget flagg for å vise at de var et land med egen grunnlov. Nasjonal identitets-prinsippet ble også vist under andre verdenskriv da tyskerne trakk seg ut av landet og flaggene vaiet høyt. Noe litt mer aktuelt er 22. juli i fjor. Da ble det norske flagget en "trend" å ha på/som profilbilde på Facebook for å vise støtte og omsorg for omkomne og skadde under terroren. Det samholdet som Norge som nasjon har hatt etter 22/7 har vært overvelmende. Det lille landet Norge har fått internasjonal oppmerksomhet på grunn av støtten og samholdet nordmenn imellom.

Hva tenker dere om å endre det norske flagget?

Forresten, før jeg avslutter, kan det være greit å påpeke at jeg er ignostiker og tar avstand fra all religion.
For noe tøv. vi kommer ikke til å endre flagget!

Det at vi har et kors i flagget har jeg ikke tenkt over før en gang, i alle fall aldri koblet det og kristendommen. Jeg kan ikke se for meg at det flagget der diskriminerer noen. Staten og kirken derimot diskriminerer mot andre religioner ved å gi mest penger til kirken.
Sist endret av Membranplan; 22. mai 2012 kl. 00:13.
krJo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Membranplan Vis innlegg
For noe tøv. vi kommer ikke til å endre flagget!
Vis hele sitatet...
Vær så snill, utdyp. Hvorfor burde vi ikke endre flagget?
Installerer eg windows på macen så forandra eg ikkje på logoen på baksida av skjermen, vist du skjøna?

Neida, sån seriøst så bryr eg meg ikkje så voldtsomt om det er eit kors i flagget. Er ikkje religiøs, så vidt eg veit, men har jo vokse opp med dette nydlige flagget, så syns vi kan ha det slik som det er no
Den undervurderte
Sitat av Membranplan Vis innlegg
For noe tøv. vi kommer ikke til å endre flagget!

Det at vi har et kors i flagget har jeg ikke tenkt over før en gang, i alle fall aldri koblet det og kristendommen. Jeg kan ikke se for meg at det flagget der diskriminerer noen. Staten og kirken derimot diskriminerer mot andre religioner ved å gi mest penger til kirken.
Vis hele sitatet...
Feil. De diskriminerer ikke noen. Grunnen til at de får mest penger, er forde de har mest medlemmer. Alle får like mye per hode som er meldt inn i organisasjonen, så det sier seg selv at kirken får mest.
Flagget har en mye dypere mening enn kristendom. Å forandre flagget nå fordi vi ikke har noen statsreligion lenger blir som å slutte å feire jul og påske fordi man ikke er kristen.
Syns vi burde beholdet flagget vi har, det er en del av Norges historie, og burde fortsette å være det selv om vi ikke har en statskirke lengre.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Utgangspunktet for flagget var kristent, men det har utviklet seg til å bli noe viktig som vi nordmenn kan være stolte over, noe som representerer oss. Ikke som kristne, men som nordmenn.

Å fjerne det på grunn av at det ikke har samme verdier som før blir jo som å fjerne alt Røkke har, han startet jo bare med en fiskebåt og der skal han holde seg.
Et lite google-søk på presten forteller meg at dette er en oppegående og progressiv prest som har mange fornuftige ideer, og det er svært positivt at den norske kirke har slike prester. Denne ideen derimot synes jeg var noe ordentlig tøv.
Jeg er allergisk mot lønn, Canada burde endre på flagget sitt.
Sist endret av Echodius; 22. mai 2012 kl. 00:31.
Sitat av krJo Vis innlegg
Vær så snill, utdyp. Hvorfor burde vi ikke endre flagget?
Vis hele sitatet...
Fordi det er tilbakestående å forandre noe som har funka fett så lenge. Er som å plutselig en dag bestemme seg for å fjerne hjula fra alle Norges biler fordi.. Ja, hvorfor ikke?
krJo's Avatar
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Et lite google-søk på presten forteller meg at dette er en oppegående og progressiv prest som har mange fornuftige ideer, og det er svært positivt at den norske kirke har slike prester. Denne ideen derimot synes jeg var noe ordentlig tøv.
Vis hele sitatet...
Kjenner ikke personlig presten, men han er tross alt prest her, og selv om jeg er ateist har jeg vært på flere gudstjenester med presten. Jeg må inrømme at han er en utrolig kul og oppegående prest som virkelig ikke er fundamentalistisk og vrang. Nå må vi ikke glemme at han ikke krever at flagget bør endres, men at det må diskuteres, og han har valgt sitt standpunkt i saken.

Sitat av Pisspreik Vis innlegg
Fordi det er tilbakestående å forandre noe som har funka fett så lenge. Er som å plutselig en dag bestemme seg for å fjerne hjula fra alle Norges biler fordi.. Ja, hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Hjul på en bil er et grunnleggende behov for at bilen skal gå, mens korset i et flagg kun er en prinsippsak.
Sist endret av krJo; 22. mai 2012 kl. 00:38.
Sitat av morfen94 Vis innlegg
Feil. De diskriminerer ikke noen. Grunnen til at de får mest penger, er forde de har mest medlemmer. Alle får like mye per hode som er meldt inn i organisasjonen, så det sier seg selv at kirken får mest.
Vis hele sitatet...
Da tok jeg visst feil. Ante ikke at jeg gikk utifra antall medlemmer.
Ja, la oss gjøre akkurat som med South Park flagget!
Sitat av krJo Vis innlegg
Kjenner ikke personlig presten, men han er tross alt prest her, og selv om jeg er ateist har jeg vært på flere gudstjenester med presten. Jeg må inrømme at han er en utrolig kul og oppegående prest som virkelig ikke er fundamentalistisk og vrang. Nå må vi ikke glemme at han ikke krever at flagget bør endres, men at det må diskuteres, og han har valgt sitt standpunkt i saken.
Vis hele sitatet...
Det første jeg tenkte da jeg leste dette var at dette var at dette var en kristenfundamentalist som ville fjerne korset i flagget i en protest mot det han oppfatter som en avkristning av landet, men jeg er temmelig sikker på at forslaget er ment alvorlig som en vennlig gest til landets ateister, agnostikere og folk fra andre religioner. Likevel mener jeg at man ikke endrer en så viktig del av norsk kultur fordi Norge på sikt ikke ikke vil ha en statsreligion. Selv om forslaget sikkert er ment som et positivt bidrag synes jeg det vitner om en manglende respekt for de deler av nasjonalismen som faktisk er positive, nemlig en aksept for at det er en bra ting å ha et nasjonalt fellesskap.
Jeg personlig er en stor fan av Arnulf Øverlands løsning på dette:

"Stryk kristenkorset av ditt flag,
Og heis det rent og rødt!
La ingen by dig det bedrag,
at ”frelseren” er født!"
Sist endret av Orange; 22. mai 2012 kl. 00:48.
Bytt ut korset, med en rune eller et gammelt norrønt symbol
Synes vi kan bytte ut flagget til et helblått flagg =)
Stemmer for avskaffelse av nasjonalstaten (og dermed omlokalisering av landets flagg til respektive museer) og innføring av desentralisert frihetlig sosialisme, tilknyttet en koordinerende føderasjon uten utøvende makt eller monopolisert vold.

Synes personlig dette flagget er mye penere og symbolsk meningsfullt, men sånt kan jo også diskuteres.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 22. mai 2012 kl. 00:54.
på heltid
iSkurk's Avatar
Er egentlig så og si imot at vi skal begynne og endre på Norske tradisjoner og landemerker(på en måte?) på grunn av innvandrere og sånt. Er jævla glad i det fine nydlige flagget og tar selvmord i protest om dette skal endres. Er ikke rasist, så er det sagt.
Sitat av iSkurk Vis innlegg
Er egentlig så og si imot at vi skal begynne og endre på Norske tradisjoner og landemerker(på en måte?) på grunn av innvandrere og sånt. Er jævla glad i det fine nydlige flagget og tar selvmord i protest om dette skal endres. Er ikke rasist, så er det sagt.
Vis hele sitatet...
Hvordan i all verden klarer du å dra innvandring inn i dette? Her er det snakk om en etnisk norsk prest som ønsker en debatt rundt bruken av religiøse symboler i flagg, i et land som streng tatt ikke er spesielt religiøst. Dette er ikke noe krav fra "invandrere og sånt".

ps; hvis du ikke vil bli oppfattet som rasistisk, kan du kanskje komme med smartere poeng enn å forsøke å presisere at du ikke er rasist...
Sitat av morfen94 Vis innlegg
Feil. De diskriminerer ikke noen. Grunnen til at de får mest penger, er forde de har mest medlemmer. Alle får like mye per hode som er meldt inn i organisasjonen, så det sier seg selv at kirken får mest.
Vis hele sitatet...
Og hvor mange er frivillig meldt inn i denne "organisasjonen"? Vet ikke med deg, men jeg ble tvangsinnmeldt før jeg kunne snakke.
Av beste sort!
Kålroten's Avatar
Hvorfor ikke bare endre korset i det norske flagget til dette?
http://bildr.no/view/1186530
Sist endret av Kålroten; 22. mai 2012 kl. 01:44.
Sitat av Kålroten Vis innlegg
Hvorfor ikke bare endre korset i det norske flagget til dette?
http://bildr.no/view/1186530
Vis hele sitatet...
Er nok det det blir til slutt.

Til over til alvoret; å endre det norske flagget er tåpelig. Ser ikke på flagget som et religiøst symbol ettersom jeg selv er ateist til rota, men et symbol på landet vårt! Våkn opp folkens!
på heltid
iSkurk's Avatar
Sitat av Judaz Vis innlegg
Hvordan i all verden klarer du å dra innvandring inn i dette? Her er det snakk om en etnisk norsk prest som ønsker en debatt rundt bruken av religiøse symboler i flagg, i et land som streng tatt ikke er spesielt religiøst. Dette er ikke noe krav fra "invandrere og sånt".

ps; hvis du ikke vil bli oppfattet som rasistisk, kan du kanskje komme med smartere poeng enn å forsøke å presisere at du ikke er rasist...
Vis hele sitatet...
har ikke lest saken i det hele tatt, men tok det kanskje feil.
Men uansett om det ikke er et særlig religiøst land, syntes jeg flagget skal bli som det er, og står for det siste jeg sa i forrige post.
Kanskje norge får et flagg som er symbolet på frihet, en ny type religion som går på sunn fornuft og fred. Det hadde vært noe for resten av verden å se!
Personlig hadde jeg ikke brydd meg veldig mye. Synes kanskje det kunne vært litt kult å gått til et nytt og mer moderne flagg - med nye verdier i flagget.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Kanskje norge får et flagg som er symbolet på frihet, en ny type religion som går på sunn fornuft og fred. Det hadde vært noe for resten av verden å se!
Vis hele sitatet...
France: been there, done that

http://en.wikipedia.org/wiki/Cult_of_Reason

men folket trenger brød og sirkus så... BÆM! http://en.wikipedia.org/wiki/Cult_of_the_Supreme_Being
True phreak.
Vel, flagget er jo et sterkt nasjonalsymbol hvis dypere mening har beveget seg langt vekk fra religiøs symbolikk. Å fjerne korset i flagget blir en smule meningsløst i den sammenhengen, synes jeg.

Dessuten er flagget vårt fantastisk flott, og jeg synes det skulle være synd om vi måtte ta til takke med noe annet.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Kanskje norge får et flagg som er symbolet på frihet, en ny type religion som går på sunn fornuft og fred. Det hadde vært noe for resten av verden å se!
Vis hele sitatet...
Religion? Hva med sunne, humanistiske verdier?
Jeg syns dette flagget er fantastisk kult. Fargene kan jo symbolisere det samme som de gjør idag. Den norske løven symboliserer så vidt jeg vet, selvstendighet. Digger den løven.

Kult, sant?


http://niflgard.files.wordpress.com/2010/06/norge.jpg?w=630
Sitat av Grix Vis innlegg
Flagget har en mye dypere mening enn kristendom. Å forandre flagget nå fordi vi ikke har noen statsreligion lenger blir som å slutte å feire jul og påske fordi man ikke er kristen.
Vis hele sitatet...
Nå er jul noe som ble feiret før kristendommen, så kan ikke si jeg feirer jul med religiøst grunnlag. Påske er kun en ferie med mye godteri og krim (kirken..usj). Er forøvrig enig i at man ikke skal forandre vårt norske flagg; jeg tror få personer forbinder flagget med kristendommen.
Hadde ikke tenkt på at korset i flagget kunne symbolisere kristendommen før nå.. spesielt med tanke på at det er et sidelengs kors. Er ikke helt fan av å begynne å forandre på flagget.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg syns dette flagget er fantastisk kult. Fargene kan jo symbolisere det samme som de gjør idag. Den norske løven symboliserer så vidt jeg vet, selvstendighet. Digger den løven.

Kult, sant?


http://niflgard.files.wordpress.com/2010/06/norge.jpg?w=630
Vis hele sitatet...
Det minner meg om Confederate Flag, noe jeg ikke vil at vårt flagg skal assosieres med.

http://www.adl.org/hate_symbols/raci...erate_flag.asp
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg syns dette flagget er fantastisk kult. Fargene kan jo symbolisere det samme som de gjør idag. Den norske løven symboliserer så vidt jeg vet, selvstendighet. Digger den løven.

Kult, sant?


http://niflgard.files.wordpress.com/2010/06/norge.jpg?w=630
Vis hele sitatet...
Syntes egentlig det minte for mye om Union Jack. Jeg liker idéen, men vil ha det mer norskt. Noe slikt, kanskje:

Mad paint skills!
VI endrer ikke flagget, folk flest tenker ikke på at det er et kors når de ser det norske flagg.
Å engang tenke på dette får meg til å tenke på at flere firmaer endrer logoen sin som feks posten (som jeg heller ikke liker).
Dummeste j**** id'e på lang tid.
Sitat av bjørnar Vis innlegg
VI endrer ikke flagget, folk flest tenker ikke på at det er et kors når de ser det norske flagg.
Å engang tenke på dette får meg til å tenke på at flere firmaer endrer logoen sin som feks posten (som jeg heller ikke liker).
Dummeste j**** id'e på lang tid.
Vis hele sitatet...
Så da, ingen grunn til å bli hissig. Tviler sterkt på at flagget blir endret.
Hvis vi skal endre alle symboler her i landet som tilfeldigvis symboliserer stat og lirke som ett har vi en kostbar jobb forran oss. Koblingen stat og kirke har eksistert i snart 1000 år i Norge. Jeg har sagt tidligere at selv om jeg ikke anser meg som kristen så er den kristen-kulturelle arven vår viktig.
Jeg er ganske anti-religiøs av meg, men synes at korset i flagget skal beholdes. Dette korset er en del av historien og Norge var, tross alt, et veldig religiøst land før. Også nasjonalsangen bærer jo preg av dette, men jeg tror ingen kommer til å gripe inn og endre på "Norske mann i hus og hytte, takk din store Gud."
Loner Deluxe
Ble nesten litt redd når jeg så at 42% stemte på at vi burde fjerne flagget i korset, jeg ser ingen grunn til at vi burde endre noe i det vakre flagget vårt.
Sitat av krJo Vis innlegg
Hjul på en bil er et grunnleggende behov for at bilen skal gå, mens korset i et flagg kun er en prinsippsak.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var; hvorfor forandre noe som funker?
Helt enig i at flagget ikke burde endres! Tenkte meg kanskje at dette kom til å bli et diskusjonstema, noe det ble - og jeg har allerede bestemt meg for at hvis flagget endres så flytter jeg rett og slett fra Norge. Flagget er et symbol på det å være nordmann og det å "bli født med ski på bena"! Tenk på alle de norske flaggene som vaier i vinden på 17. mai for å hedre vårt land og alle som har kjempet Norges kamp mot frihet! Hvis vi ender opp med å endre det Norske flagg, så viser det bare hvor ufattelig pysete Norge er. At Norge virkelig ikke står på sitt, holder seg til våre norske tradisjoner og levemåte, men derimot bare slentrer etter alle andre. Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Færøyene og Åland har tatt samme utgangspunkt når de har formet flagget sitt, noe som også viser vårt nordiske fellesskap. Skal Norge virkelig være det eneste av disse landene som plutselig er så flau og lei av å være norsk at de bryter dette fellesskapet ved å bytte flagget sitt? Enig med flere andre her "Hvorfor endre noe som fungerer så bra?" 17. mai hadde ikke blitt det samme om vi ikke hadde vært trofast til vårt gamle, tradisjonsrike og fine Norske flagg!
Sitat av morfen94 Vis innlegg
Feil. De diskriminerer ikke noen. Grunnen til at de får mest penger, er forde de har mest medlemmer. Alle får like mye per hode som er meldt inn i organisasjonen, så det sier seg selv at kirken får mest.
Vis hele sitatet...
Det som dog er feil er alle automatisk blir meldt inn i kirken. Vet ikke om denne praksisen vil bli endret på nå, men det bør den. Det burde også vært en "folketelling" ala alle som fortsatt VIL være medlem i kirken må gå personlig og levere et skjema f.eks. Hadde nok spart mye penger på det.
Hvorfor skal vi endre på noe som funker? Det Norske flagg er det flotteste flagget som eksisterer.
på heltid
iSkurk's Avatar
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg syns dette flagget er fantastisk kult. Fargene kan jo symbolisere det samme som de gjør idag. Den norske løven symboliserer så vidt jeg vet, selvstendighet. Digger den løven.

Kult, sant?


http://niflgard.files.wordpress.com/2010/06/norge.jpg?w=630
Vis hele sitatet...
Miinner meg om Redneck-flagget
Sitat av G-force Vis innlegg
Helt enig i at flagget ikke burde endres! Tenkte meg kanskje at dette kom til å bli et diskusjonstema, noe det ble - og jeg har allerede bestemt meg for at hvis flagget endres så flytter jeg rett og slett fra Norge. Flagget er et symbol på det å være nordmann og det å "bli født med ski på bena"! Tenk på alle de norske flaggene som vaier i vinden på 17. mai for å hedre vårt land og alle som har kjempet Norges kamp mot frihet! Hvis vi ender opp med å endre det Norske flagg, så viser det bare hvor ufattelig pysete Norge er. At Norge virkelig ikke står på sitt, holder seg til våre norske tradisjoner og levemåte, men derimot bare slentrer etter alle andre. Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Færøyene og Åland har tatt samme utgangspunkt når de har formet flagget sitt, noe som også viser vårt nordiske fellesskap. Skal Norge virkelig være det eneste av disse landene som plutselig er så flau og lei av å være norsk at de bryter dette fellesskapet ved å bytte flagget sitt? Enig med flere andre her "Hvorfor endre noe som fungerer så bra?" 17. mai hadde ikke blitt det samme om vi ikke hadde vært trofast til vårt gamle, tradisjonsrike og fine Norske flagg!
Vis hele sitatet...
Du er en typisk nordmann. Livredd for forandringer. Kulturer og tradisjoner forandrer seg hele tiden. Hvorfor viser vi svakhet fordi vi forandrer flagget vårt? Norge som nasjon har forandret seg, hvorfor ikke forandre flagget også?

Spør du meg viser vi styrke hvis vi forandrer flagget vårt. Det viser at vi tør å ikke følge "flokken" og seile vår egen sjø. Uavhengig av hva andre måtte mene.

For helt ærlig, hvor mange er det som faktisk er kristne i Norge? Omtrent ingen. Når jeg snakker om kristen nå, så mener jeg personlig kristen. Og ikke kristen fordi man ikke har meldt seg ut av statskirken.

Jeg er helt med på å fjerne korset fra flagget med noe nytt og mer moderne/spennende. Korset symboliserer en idé som gikk ut på dato for alt for lenge siden, men som noen fortsatt tviholder på. Sånne som deg som ikke takler forandringer.

Og hvis flagget virkelig skal symbolisere "norskt", så er jo kristendommen en komplett feilkjøring. Vi er opprinnelig vikinger og trodde på norrøn mytologi. Ikke Gud og Jesus. Som ble presset på oss gjennom trusler og makt fra unorske ytre krefter.

Men joda. Skjønner at vi ikke kan forandre flagget. For sånn er det, og sånn blir det. Eller no..
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Også nasjonalsangen bærer jo preg av dette, men jeg tror ingen kommer til å gripe inn og endre på "Norske mann i hus og hytte, takk din store Gud."
Vis hele sitatet...
Forandre til "Norske mann i hus og hytte, takk din store Jens" ?

Nei seriøst, jeg bryr meg mindre og mindre om det flagget, og for min del må korset bare fjernes. Synes i grunn det er snodig at folk som har applaudert splittelsen fra statskirken plutselig blir sentimentale grunnet et stykke tøy med et kors? Kristendommen har tross alt et betydelig sterkere fundament i Norsk kultur og historie enn flagget.

Forhåpentligvis får vi en dag et flagg som symboliserer en forent fredelig verden, da skal jeg se på tøystykket med andakt.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Spør du meg viser vi styrke hvis vi forandrer flagget vårt. Det viser at vi tør å ikke følge "flokken" og seile vår egen sjø. Uavhengig av hva andre måtte mene.
Vis hele sitatet...
Det offentlige Norge driver jo med r*vslikking på sitt værste ovenfor stormaktene. Jensemann sikler jo etter Obama, så å seile vår egen sjø kan vi langt etter.

Og hvis flagget virkelig skal symbolisere "norskt", så er jo kristendommen en komplett feilkjøring. Vi er opprinnelig vikinger og trodde på norrøn mytologi. Ikke Gud og Jesus. Som ble presset på oss gjennom trusler og makt fra unorske ytre krefter.
Vis hele sitatet...
Vi er opprinnelig vikinger? Virkelig? Du ser bare litt lenger tilbake i historien, hva tror du folk trodde på før vikingtiden? Ikke veit jeg eller bryr meg, men ganske sikker på at vi ikke har vært vikinger siden historiens begynnelse.

Sikkert riktig at vi ble presset til å tro på Gud og Jesus, men nå er det slik at dette var vanlig praksis for de fleste religioner tidligere i historien og til en viss grad nå.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Det som dog er feil er alle automatisk blir meldt inn i kirken. Vet ikke om denne praksisen vil bli endret på nå, men det bør den. Det burde også vært en "folketelling" ala alle som fortsatt VIL være medlem i kirken må gå personlig og levere et skjema f.eks. Hadde nok spart mye penger på det.
Vis hele sitatet...
Hvordan skulle vi spart penger på det? Hvis du ikke vil at din "medlemskontigent" (eller hva man skal kalle det) skal tilfalle kirka man være medlem av en annen religion/livssyn, og får den organisasjonen pengene.

Hvis man ikke er medlem noe sted går pengene til kirka. Noen som vet om denne praksisen vil endres?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Hvis man ikke er medlem noe sted går pengene til kirka. Noen som vet om denne praksisen vil endres?
Vis hele sitatet...
Det er ikkje slik ordninga fungerer. Kyrkja får sitt over budsjettet, og deretter får andre trussamfunn tilsvarande sum per medlem som det kyrkja har. Så kyrkja får ikkje mindre om du melder deg ut, men andre får meir fordi summen per medlem i kyrkja vil auke.
Det er jo ikke noe kors i flagget. Ikke når flagget henger riktig vei. Ergo, null kors