Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  124 11836
Jeg har brukt endel tid på å lese gjennom artikklene VG/dagbladet osv. har skrevet om "Matkrisen" her i Norge.

Men noe som gjentar seg er kommentarene det norske folk legger igjen under artikklene: "Velg ett annet yrker, stopp all økonomisk hjelp til bøndene - De har en inntekt på 500k året, kjører fine traktorer" osv...

For min del mener jeg bøndene har like stor rett til å streike, holde tilbake poteter, kjøtt og melk som alle andre som streiker.

Hva mener dere? Skal vi stoppe all økonomisk-hjelp (Noe jeg tror vil føre til at over 70% av norske bønder må legge ned) og åpne grensene for utenlandsk mat?

Eller skal vi øke bevilgningen litt mer, så vi kan forsyne oss selv med mat hvis noe skjer?
Sitat av shaiz Vis innlegg
Jeg har brukt endel tid på å lese gjennom artikklene VG/dagbladet osv. har skrevet om "Matkrisen" her i Norge.

Men noe som gjentar seg er kommentarene det norske folk legger igjen under artikklene: "Velg ett annet yrker, stopp all økonomisk hjelp til bøndene - De har en inntekt på 500k året, kjører fine traktorer" osv...

For min del mener jeg bøndene har like stor rett til å streike, holde tilbake poteter, kjøtt og melk som alle andre som streiker.

Hva mener dere? Skal vi stoppe all økonomisk-hjelp (Noe jeg tror vil føre til at over 70% av norske bønder må legge ned) og åpne grensene for utenlandsk mat?

Eller skal vi øke bevilgningen litt mer, så vi kan forsyne oss selv med mat hvis noe skjer?
Vis hele sitatet...
Jeg er fult og helt for å stoppe opp hele trygdeordningen som kalles for subsidier.
Det er da virkelig ikke behov for å produsere mat i Norge til den prisen når vi kan kjøpe billigere og bedre mat ute i Europa og verden forøvrig. Det er også ganske kvalmt at danskene skal kunne få kjøpe fårekjøtt til under produksjonspris da overskuddet vårt selges der. Synes vi skulle få et takkekort ihvertfall da vi betaler lammelår til feite dansker.

Subsidieordningen ødelegger også for de fattige utviklingslandene hvor vi dumper overskuddet vårt. De lokale bøndene kan ikke konkurrere med subsidiert mat fra EU. Det hadde også vært en bedre ordning om vi importerte mat fra de fattige landene som trenger hard valuta.
Bønder har 500k i året? Kjører fine traktorer? De skjønner ikke at en ung bonde i 20-30 åra tar opp seg et lån på mellom 4-8 millioner for å klare å investere i et stort fjøs, slik at han kan drive stort og tjene penger til livets opphold? Det har blitt slik at skal du klare å overleve som bonde så må du investere, og det kan fort gå feil vei. Livet som bonde er en livstil, ikke et yrke. Du må være forberedt å jobbe 16 timer i døgnet på sommeren, og du kan ikke bare dra 2 uker på ferie, for det er alltid noe som skjer. Jeg skammer meg over det norske folk som klager over at en bonde vil ha økning på 50 000,- i økonomisk støtte. Fjerner de støtten vil 90% av bondene måtte legge ned. F.eks en kornbonde tar stor risiko, ettersom været kan ødelegge avlingene. Samtidig

Hvis de skal stoppe all økonomisk hjelp til bøndene så må de igjen få mer penger for varene sine. Det ender opp med samme resultatet uansett.

Åpner de tollgrensene så vil vi stjele mat fra andre land, og hvilke fattige land er det som driver stort med landbruk? Hvilke land produserer melk, ost, smør etc? Hva vil skje hvis det blir matkrise i Europa? Skal vi være avhengige av at de produserer nok mat i andre land, slik at vi kan få spise oss mette?

Jeg er født og oppvokst på gård, og kommer aldri til å spise annet enn norsk kjøtt og melkeprodukter. Den holder høy kvalitet og er under strenge kontroller.
I alle andre sektorer som ikke blir subsidiert så vil de som ikke klarer å konkurere gå konkurs. Hvorfor skal det bøndene ha noen andre forutsetninger enn resten av samfunnet?
aka Heisenberg
Walter White's Avatar
Sitat av Bernhard Vis innlegg
I alle andre sektorer som ikke blir subsidiert så vil de som ikke klarer å konkurere gå konkurs. Hvorfor skal det bøndene ha noen andre forutsetninger enn resten av samfunnet?
Vis hele sitatet...
Fordi de kan holde oss mette om noe skulle skje.
Det er viktig å kunne produsere egen mat slik at man
ikke avhenger av landene rundt seg i f.eks en krigssituasjon.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
I alle andre sektorer som ikke blir subsidiert så vil de som ikke klarer å konkurere gå konkurs. Hvorfor skal det bøndene ha noen andre forutsetninger enn resten av samfunnet?
Vis hele sitatet...
Fordi at mange ser på det å kunne være selvforsynt på melk, kjøtt og korn som en trygghet i et verdensbilde i stadig endring.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Bernhard Vis innlegg
I alle andre sektorer som ikke blir subsidiert så vil de som ikke klarer å konkurere gå konkurs. Hvorfor skal det bøndene ha noen andre forutsetninger enn resten av samfunnet?
Vis hele sitatet...
Handler om kvaliteten på maten folket spiser, og dyrenes velferd.
Hvis pris og fortjeneste skal være de viktigste motivene og vi legger ned landbruket i norge så vil vi til slutt sponse dyreplageri og få lavere kvalitet på maten.
Sist endret av Bothrops; 15. mai 2012 kl. 14:48.
Kan man sammenligne det å ha bønder i landet vårt, med det å ha en millitær styrke i tilfelle krig?

Problemet med mat, er at det er ferskvare, så man må betale noen til å produsere ny mat hele tiden.
Våpen derimot, kan man kjøpe og lagre i lengre tid og oppdatere når det trengs.

Dersom Norge ble drevet som en bedrift, kan man se på millitæret og bønder som "forsikringer" mot ulike kritiske situasjoner som "bedriften" kan utsettes for?

Det bra å ha forsikringer mot hungersnød... men er prisen på denne forsikringen riktig?

Kan vi være enige om at Norge må ha en liten reserve av mennesker som produserer mat i tilfelle en matkrise, men at prisen kan diskuteres?

Selv har jeg ingen oversikt overhodet på hvilke utgifter/inntekter man snakker om her, men jeg mener selv at man bør ha en reserve av matprodusenter uansett.

Noen som har oversikt?
Sist endret av Turbolego; 15. mai 2012 kl. 14:47.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Bønder har 500k i året? Kjører fine traktorer? De skjønner ikke at en ung bonde i 20-30 åra tar opp seg et lån på mellom 4-8 millioner for å klare å investere i et stort fjøs, slik at han kan drive stort og tjene penger til livets opphold? Det har blitt slik at skal du klare å overleve som bonde så må du investere, og det kan fort gå feil vei. Livet som bonde er en livstil, ikke et yrke. Du må være forberedt å jobbe 16 timer i døgnet på sommeren, og du kan ikke bare dra 2 uker på ferie, for det er alltid noe som skjer.
Vis hele sitatet...
Er ikke bonden næringsdrivende, og som alle næringsdrivende så må man av og til investere og ta sjanser? At det er hardt rent fysisk å være bonde tviler jeg ikke på. Men det mange andre næringsdrivende som er nødt å jobbe mange timer også. Det er kun lønnstakere som har 37,5 timers uke.

Sitat av SemiColon Vis innlegg
Jeg skammer meg over det norske folk som klager over at en bonde vil ha økning på 50 000,- i økonomisk støtte. Fjerner de støtten vil 90% av bondene måtte legge ned. F.eks en kornbonde tar stor risiko, ettersom været kan ødelegge avlingene. Samtidig
Vis hele sitatet...
Og hvor er logikken med å dyrke korn i fjelllandet Norge? Er det ikke bedre å gjøre dette i Danmark,Tyskland og Ukraina? Der kan man faktisk tjene penger på å drive gård uten å få "trygd".

Jeg skammer meg over bonden som sitte med snabelen langt inne i statskassa og krever at andre skal dekke tapsprosjektet deres.

Sitat av SemiColon Vis innlegg
Hvis de skal stoppe all økonomisk hjelp til bøndene så må de igjen få mer penger for varene sine. Det ender opp med samme resultatet uansett.
Vis hele sitatet...
Hva med å fjerne tollmurene og subsidier? Så får vi se hva bonden gjør.
Jeg håper at tollmurene blir tatt opp for WTO.

Sitat av SemiColon Vis innlegg
Åpner de tollgrensene så vil vi stjele mat fra andre land, og hvilke fattige land er det som driver stort med landbruk? Hvilke land produserer melk, ost, smør etc? Hva vil skje hvis det blir matkrise i Europa? Skal vi være avhengige av at de produserer nok mat i andre land, slik at vi kan få spise oss mette?
Vis hele sitatet...
Stjele mat? Er du seriøs nå, det kalles handel. Vi selger diesel til Tyskland, og vi får Korn igjen. Stjeler de oljen vår? Viss det blir matkrise i Europa så kjøper vi fra Amerika. Vi har kjøpekraft som gir oss mulighet til det.

Jeg er født og oppvokst på gård, og kommer aldri til å spise annet enn norsk kjøtt og melkeprodukter. Den holder høy kvalitet og er under strenge kontroller.[/quote] Du har tydeligvis ikke smakt Brasiliansk indrefilet. Da merker man fint at vi i Norge bør holde oss til fisk.
Sist endret av InTrance; 15. mai 2012 kl. 14:53.
500k i året? :O mye penger! Her i området jeg bor tror jeg snittet ligger på 3-400k i året, og da har så godt som alle en ekstra jobb i tillegg (+ at dette gjerne er en inntekt som fordeles på to personer, mann og kone)

Regner med de på Østlandet tjener litt mer, tror hvertfall det, siden de har litt større arealer. Selv bor jeg på en gård med 400mål dyrket jord (vi driver med korn) og noen hundre mål med skog. Det er foreldrene mine som driver dette, og i tillegg har de en ekstra jobb hver for å få dette til å lønne seg.
Sist endret av GreenRay; 15. mai 2012 kl. 14:58.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Kan man sammenligne det å ha bønder i landet vårt, med det å ha en millitær styrke i tilfelle krig?

Problemet med mat, er at det er ferskvare, så man må betale noen til å produsere ny mat hele tiden.
Våpen derimot, kan man kjøpe og lagre i lengre tid og oppdatere når det trengs.

Dersom Norge ble drevet som en bedrift, kan man se på millitæret og bønder som "forsikringer" mot ulike kritiske situasjoner som "bedriften" kan utsettes for?

Det bra å ha forsikringer mot hungersnød... men er prisen på denne forsikringen riktig?

Kan vi være enige om at Norge må ha en liten reserve av mennesker som produserer mat i tilfelle en matkrise, men at prisen kan diskuteres?

Selv har jeg ingen oversikt overhodet på hvilke utgifter/inntekter man snakker om her, men jeg mener selv at man bør ha en reserve av matprodusenter uansett.

Noen som har oversikt?
Vis hele sitatet...
En bonde tjener i snitt kanskje 80-120,- timen, så det er vel heller staten og mellomleddene som tar en stor del av kaka.


Sitat av InTrance Vis innlegg
Er ikke bonden næringsdrivende, og som alle næringsdrivende så må man av og til investere og ta sjanser? At det er hardt rent fysisk å være bonde tviler jeg ikke på. Men det mange andre næringsdrivende som er nødt å jobbe mange timer også. Det er kun lønnstakere som har 37,5 timers uke.

Og hvor er logikken med å dyrke korn i fjelllandet Norge? Er det ikke bedre å gjøre dette i Danmark,Tyskland og Ukraina? Der kan man faktisk tjene penger på å drive gård uten å få "trygd".

Jeg skammer meg over bonden som sitte med snabelen langt inne i statskassa og krever at andre skal dekke tapsprosjektet deres.

Hva med å fjerne tollmurene og subsidier? Så får vi se hva bonden gjør.
Jeg håper at tollmurene blir tatt opp for WTO.


Stjele mat? Er du seriøs nå, det kalles handel. Vi selger diesel til Tyskland, og vi får Korn igjen. Stjeler de oljen vår? Viss det blir matkrise i Europa så kjøper vi fra Amerika. Vi har kjøpekraft som gir oss mulighet til det.

Du har tydeligvis ikke smakt Brasiliansk indrefilet. Da merker man fint at vi i Norge bør holde oss til fisk.
Vis hele sitatet...
Ta sjanser? Jobbe mange timer? En bonde kan aldri ta seg helt fri, ettersom det er alltid noe som skjer.

Du skammer deg over bonden som snitter med snabelen langt inne i statskassa? Jeg skammer meg over deg, som er såpass grådig at du klager over at bonden vil ha litt mer enn bare smør på brødskiva.

Det er jo for faen meg ikke bonden som styrer matvareprisene? Det er Tine, Synnøve Finden, staten osv?

Jeg har smakt brasiliansk indrefilet, det er en annen dyrerase og derav bedre kjøtt. Men får du like bra melk i andre land? Har du smakt melk fra en bonde? Det er den beste melken du noen gang kommer til å smake.
Sist endret av SemiColon; 15. mai 2012 kl. 14:58.
Hvor mange arbeidsplasser utgjør ikke bøndene?
Da tenker jeg ikke bare på bøndene i seg selv.

Norges befolkning øker stadig og da vil vel ikke kravet om mat bli mindre?

Hvis vi skal importere all maten vår og det oppstår mat krise i disse landene, da står vi plutselig uten mat.

Norge er kjent for sitt vakre landskap, uten bønder vil Norge gro igjen.
Sist endret av Torst3in; 15. mai 2012 kl. 15:06.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Jeg er enig i at vi må beholde det norske landbruket, og at dette ikke lar seg gjøre på annen måte enn med subsidier.

Det som gjør meg skeptisk til bøndenes håndtering av situasjonen er denne artikkelen. De mente de måtte ha en lønnsøkning på minst 27 000 (en annen artikkel nevner 50 000) for i det hele tatt være villige til å forhandle, når den gjennomsnittlige lønnsøkningen i befolkningen er på 17 000.

Å kreve dobbelt så stor lønnsøkning som gjennomsnittet og nekte forhandlinger, mens man driver aksjoner for å true tilgangen på mat i landet (om enn bare i symbolsk skala), gjør ihvertfall ikke meg spesielt sympatisk til bondestanden vår...
Trådstarter
Lønnen i Norge for en vanlig arbeidstaker går opp etter kostnader, hvert år, det gjør ikke bonden sin. Det har den ikke på endel år hvis jeg har forstått det riktig.

Dermed kom det høye kravet nå.
Sist endret av shaiz; 15. mai 2012 kl. 15:08.
Folk ser prisen av alt, men verdien av ingenting!!

faren min jobbet seg bokstavlig talt ihjel på gårdsbruk. døde "på vakt" i sommer.

en industrijobb som eg har er feie i forhold er mi meining.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av shaiz Vis innlegg
Lønnen i Norge for en vanlig arbeidstaker går opp etter kostnader, hvert år, det gjør ikke bonden sin. Det har den ikke på endel år hvis jeg har forstått det riktig.

Dermed kom det høye kravet nå.
Vis hele sitatet...
Fra den første linken i mitt forrige innlegg:
Tilbudet på rundt 17.000 kroner ville i praksis betydd at bøndene ville fått den samme inntektsutvikling som andre yrkesgrupper i samfunnet. Det har bøndene fått gjennom hele perioden de rødgrønne har sittet med regjeringsmakt.

Men bøndene mener de rødgrønne har lovet dem et inntektsløft. Det mener bøndene de ikke har fått, siden de ikke er løftet i forhold til andre yrkesgrupper.
Vis hele sitatet...
:(){ :|:& };:
trond89's Avatar
Anbefaler flere å lese denne artikkelen: http://www.aftenposten.no/meninger/k...n-6825164.html
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Bønder har 500k i året? Kjører fine traktorer? De skjønner ikke at en ung bonde i 20-30 åra tar opp seg et lån på mellom 4-8 millioner for å klare å investere i et stort fjøs, slik at han kan drive stort og tjene penger til livets opphold? Det har blitt slik at skal du klare å overleve som bonde så må du investere, og det kan fort gå feil vei. Livet som bonde er en livstil, ikke et yrke. Du må være forberedt å jobbe 16 timer i døgnet på sommeren, og du kan ikke bare dra 2 uker på ferie, for det er alltid noe som skjer. Jeg skammer meg over det norske folk som klager over at en bonde vil ha økning på 50 000,- i økonomisk støtte. Fjerner de støtten vil 90% av bondene måtte legge ned. F.eks en kornbonde tar stor risiko, ettersom været kan ødelegge avlingene. Samtidig

Hvis de skal stoppe all økonomisk hjelp til bøndene så må de igjen få mer penger for varene sine. Det ender opp med samme resultatet uansett.

Åpner de tollgrensene så vil vi stjele mat fra andre land, og hvilke fattige land er det som driver stort med landbruk? Hvilke land produserer melk, ost, smør etc? Hva vil skje hvis det blir matkrise i Europa? Skal vi være avhengige av at de produserer nok mat i andre land, slik at vi kan få spise oss mette?

Jeg er født og oppvokst på gård, og kommer aldri til å spise annet enn norsk kjøtt og melkeprodukter. Den holder høy kvalitet og er under strenge kontroller.
Vis hele sitatet...
Jeg investerer i aksjer, da tar jeg en risiko, kan jeg få subsidiene mine nå?
Å kunne forsyne oss selv med mat i tilfelle noe skjer er bare en del av poenget. Å handle mat fra utlandet medfører også utrolig masse forurensing og energisløsing. Synes bøndene er utrolig viktige og fortjener like mye lønn som oss andre.
Sist endret av Grix; 15. mai 2012 kl. 15:23.
Det går mye penger på mellomleddene mellom bonde og butikk.
En bonde får ca 3kroner per liter melk, i butikk koster en liter ca 15kroner, dette er ett stort gap.
I tillegg er det en del utgifter, avle opp kavler til kyr tar tid. Kjøp av nødvendige ting som gjødsel\drivstoff\for, vedlikehold. Dette er ikke gratis, prisene på de fleste varer øker.
Det er ett tung livsstil, viss man tar i betraktning antall arbeidstimer som krever for og drive er det ikke godt betalt.
Jeg synes man gambler viss man skal bli helt avhengig av import viss man tenker langsiktig.
Jeg tror det kunne blitt gjort flere forbedringer i landbrukspolitikken, uten av vi skal bli mer avhengige av import.
Er da ledige jobber i Norge, det er ingen som tvinger bøndene til å jobbe seg halvt ihjæl for en dårligere produksjonsverdi enn den vi får fra utlandet.
Bøndene de siste åra gjør relativt lite for seg annet enn å ta imot trygd, da vi ville spart penger på å importere maten fra utlandet, og antakelig kunne latt alle bøndene få vanlig trygd OG mistet mindre penger enn det vi gjør med subsidier.

Det kommer ikke noen krig eller hungersnød som kommer til å bli såpass stor at det Norske folk må sulte eller stjele maten fra andre folk, vi er tross alt bare 5m innbyggere, det er ikke sånn at vi klarer å renske andre land for korn selv i hungersnød (realistisk hungersnød).

Husk supply and demand, hvis norske bønder legger høygaffelen ned og vi begynner å importere fra andre land begynner disse å lage mat for oss (som kommer til å bli kontrollert) og selv i en hungersnød vil vi tvilsomt trenge spesielt mye mer enn det som allerede lages til oss (ikke spesielt realistisk med korn tørke i europa med det første, post kilde om du ska kritisere meg på dette)
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Er når jeg ser folk som kritiserer bondene på denne måten at jeg skjønner hvorfor jeg hater byfolk. Sett dere LITT mer inn i hva en bonde faktisk gjør, og hva som må til for å drive en gård. Om det skulle bli krig i Norge, skulle dere hoppe på motorbåten og dra til Usa for å kjøpe melk og kjøtt? Vi er avhengig av å kunne forsyne oss selv, og norske matvarer er av fantastisk kvalitet.

Mine to femtiøringer.

Og du over meg som sier bondene ikke gjør annet enn å ta imot trygd, ta deg sammen gutt!
Sist endret av Lovegame; 15. mai 2012 kl. 15:28.
Det går mye penger på mellomleddene mellom bonde og butikk.
En bonde får ca 3kroner per liter melk, i butikk koster en liter ca 15kroner, dette er ett stort gap.
I tillegg er det en del utgifter, avle opp kavler til kyr tar tid. Kjøp av nødvendige ting som gjødsel\drivstoff\for, vedlikehold. Dette er ikke gratis, prisene på de fleste varer øker.
Det er ett tung livsstil, viss man tar i betraktning antall arbeidstimer som krever for og drive er det ikke godt betalt.
Jeg synes man gambler viss man skal bli helt avhengig av import viss man tenker langsiktig.
Jeg tror det kunne blitt gjort flere forbedringer i landbrukspolitikken, uten av vi skal bli mer avhengige av import.

Bøndene vet ihvertfall hvordan de skal få oppmerksomhet, ikke ofte man ser andre skaper slikt oppstyr viss man er uenige i noe her til lands.
Støtter bøndene, Er flere i kommunen her som har gått bort fra melkeproduksjon og fått seg en annen jobb pga dårlig betalt. Norge vil gro igjen også vis store deler av landbruket forsvinner
Tror mange hadde hatt godt av å lese denne her, som tar for seg ti myer om jordbruk:
http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle4111054.ece
Sitat av mr_james Vis innlegg
Støtter bøndene, Er flere i kommunen her som har gått bort fra melkeproduksjon og fått seg en annen jobb pga dårlig betalt.
Vis hele sitatet...
flott, da gjør de nytte for seg og jobber som resten
En bonde her jeg bor, har to jobber en som bonde og en på et sykehus / pyskriatrien(?). Tror ikke han trenger noe form av tilskudd fra den norske stat.

Jeg mener at Norge trenger bønder like mye som vi trenger sykehus, i mange spill .. hvor starter du som konge eller bonde? Tror ikke kongen hadde klart seg uten bøndene for å si det på den måten. Selv om du driver med griser da f.eks så får du ikke bare noen grisunger som skal spise seg opp til slaktevekt uten at du ser dem, er diverse prøver, sykdom, osv som kan komme like mye på et dyr som et menneske.

Men vi betaler også lite for maten vi putter i oss rundt 12% av inntekten vår, hvis vi bruker mer på mat så kan bøndene få mindre statlig støtte.
Sist endret av Rabbern; 15. mai 2012 kl. 15:38.
Sitat av Cynicism Vis innlegg
flott, da gjør de nytte for seg og jobber som resten
Vis hele sitatet...
Jupp, de kan bli byråkrater.
Sitat av TheFatNorseman Vis innlegg
Jeg investerer i aksjer, da tar jeg en risiko, kan jeg få subsidiene mine nå?
Vis hele sitatet...
Vi trenger mat. Folk kan le og si at vi ikke trenger å produsere mat i dette landet, men det tror jeg vil være veldig uklokt. Om ikke lenge kommer olje til å være så dyrt, at det vil lønne seg å ha et jordbruk i Norge. USA som er "kapitalismen"s høyborg, subisiderer også jordbruket sitt,så de er pragmatiske der også. Mat er mat, tall på en datamaskin er tall på en datamaskin.

Aksjehandel er forresten noe av grunnen til at jordbruksvarer er så dyrt, hvis et hedgefond et år kan kjøpe 70 prosent av all verdens kakaobønner, så skjønner du at det ikke bare er pris og etterspørsel som styrer prisen på matvarene våre. Så for all del, spill bort pengene dine på kasino din parasitt,og bidro til å kjøre verden enda mer mot grøfta gjennom finanskapitalismen. Idiot.
du ser det som realistisk og reelt at noen ett år kjøper opp f.eks alt kornet i verden? og prøv å hold deg litt upartisk, anti-kapitalismen lyser igjennom
just a speck of dust
Har ikke lest hele tråden, men da jeg jobbet som fjøsavløser engang i tiden så sa bonden at han tjente rundt 180 000 kr i året. Dette er da etter alt av kraftfôr og andre nødvendigheter er betalt.

Han hadde da 14 melke kyr, og 30 kalver og kviger.
Ofte er det 6-8 timer arbeide fra høsten er ferdig og til våren bryter ut, på våren, sommeren og innhøstingen er det i snitt 10-17 timer jobb hver dag.

I dette yrket som nå er snakk om i denne tråden, så er det altfor lite støtte fra det offentlige med uverdige syke ordninger og mye hardt arbeide.
Sitat av Cynicism Vis innlegg
du ser det som realistisk og reelt at noen ett år kjøper opp f.eks alt kornet i verden? og prøv å hold deg litt upartisk, anti-kapitalismen lyser igjennom
Vis hele sitatet...
Du sier noe jeg aldri har sagt. Akkurat der scenarioet ville vært umulig. Så du tror ikke at råvarespekulasjon har litt av skylden av stigende matvarepriser? Og kasinospill er ikke det samme som kapitalisme,det er forskjell på å gamble med øyenmål for kortsiktig gevinst, og det å faktisk skape verdier. Man kan jo diskutere hva kapitalisme er, men jeg tror ikke at at Adam smith foreksempel så for seg hvordan moderne computerkraft og finans,kom til å utarte seg, om han hadde vært like begeistret for det frie markedet da er jeg usikker på.
Såklart har det litt med den stigende matvareprisen, men da bør vi heller gjøre noe med aksjehandelen enn subsidiering av det norske landbruket
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Vi trenger mat. Folk kan le og si at vi ikke trenger å produsere mat i dette landet, men det tror jeg vil være veldig uklokt. Om ikke lenge kommer olje til å være så dyrt, at det vil lønne seg å ha et jordbruk i Norge. USA som er "kapitalismen"s høyborg, subisiderer også jordbruket sitt,så de er pragmatiske der også. Mat er mat, tall på en datamaskin er tall på en datamaskin.

Aksjehandel er forresten noe av grunnen til at jordbruksvarer er så dyrt, hvis et hedgefond et år kan kjøpe 70 prosent av all verdens kakaobønner, så skjønner du at det ikke bare er pris og etterspørsel som styrer prisen på matvarene våre. Så for all del, spill bort pengene dine på kasino din parasitt,og bidro til å kjøre verden enda mer mot grøfta gjennom finanskapitalismen. Idiot.
Vis hele sitatet...
Du kan alt for lite om aksjer hvis du har fått det intrykket, men ikke så veldig rart med tanke på at så å si alle filmer om aksjer, kriser og lignende er vinklet til en viss grad.

Det du sier om at USA subsidierer landbruket stemmer, det samme gjør EU til en viss grad. Men nå har vi i Norge høye toll barierer, veldig få små bønder i Norge ville klart seg uten toll murene. Dette er fordi vi i Norge ikke har komperative fortrinn innen dette.

Det eneste gode argumentet noen har greid å komme med for å subsidiere bøndene er at det ville vert bra i krigs tid. Men hvis det hadde brutt ut en krig som var så stor at handelen hadde blitt veldig begrenset, som under andre verdenskrig. Hva er sjansen for at vi hadde overlevd en sånn krig? Det hadde jo blitt brukt masseødlegelses våpen.
Sist endret av Bernhard; 15. mai 2012 kl. 16:13.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Det eneste gode argumentet noen har greid å komme med for å subsidiere bøndene er at det ville vert bra i krigs tid. Men hvis det hadde brutt ut en krig som var så stor at handelen hadde blitt veldig begrenset, som under andre verdenskrig. Hva er sjansen for at vi hadde overlevd en sånn krig? Det hadde jo blitt brukt masseødlegelses våpen.
Vis hele sitatet...

Matproduksjon er den største og mest utbreide næringen i verden. Det er det vi mennesker bruker mest tid på generelt. Å skaffe mat. Hvem produserer mat? Jo bønder.

Det som er virkelig provoserende er de som mener en burde importere mat. Det er uøkonomisk i forhold til transport, dårligere kvalitet på varene og en belasting på miljøet.

I enhver krigssituasjon er det å sikre seg matproduksjonen sin det viktigste en kan gjøre. Har en ikke mat så sulter en i hjel. I en verdenskrig så er det lite sannsynlig at en begynner med masseødeleggelsesvåpen, siden de er så sprett og vil føre en total utryddelse av oss vis alle går inn for å bruke dem.

For min del så er jeg fornøyd at bøndene våre produserer mat! Gå heller etter de som utnytter dem så jævlig grovt. (matvareskjedene)
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Du kan alt for lite om aksjer hvis du har fått det intrykket, men ikke så veldig rart med tanke på at så å si alle filmer om aksjer, kriser og lignende er vinklet til en viss grad.

Det du sier om at USA subsidierer landbruket stemmer, det samme gjør EU til en viss grad. Men nå har vi i Norge høye toll barierer, veldig få små bønder i Norge ville klart seg uten toll murene. Dette er fordi vi i Norge ikke har komperative fortrinn innen dette.

Det eneste gode argumentet noen har greid å komme med for å subsidiere bøndene er at det ville vert bra i krigs tid. Men hvis det hadde brutt ut en krig som var så stor at handelen hadde blitt veldig begrenset, som under andre verdenskrig. Hva er sjansen for at vi hadde overlevd en sånn krig? Det hadde jo blitt brukt masseødlegelses våpen.
Vis hele sitatet...
Ikke enig i første avsnitt, du vil si at derivathandel idag ikke er for å lage mest mulig fortjeneste? Aksjer er mye rart,men det er forskjell på å lage profitt,og noe som er nytttig for samfunnet. Det er greit å ha norsk matproduksjons hjemme. Siden du er fra stavanger har du vel hørt om peakoil,det er også et argument. Og hva er det som er så feil med aksjer da, hvorfor er min vinkling rar?

Sitat av Bernhard Vis innlegg
I alle andre sektorer som ikke blir subsidiert så vil de som ikke klarer å konkurere gå konkurs. Hvorfor skal det bøndene ha noen andre forutsetninger enn resten av samfunnet?
Vis hele sitatet...
Oljeindustrien i de fleste land har ofte ekstra gunstige økonomiske tiltak,også i Norge. Energiproduksjon er noe enn lar pragmatisme styre, ikke det frie markedet. At en sjokoladefabrikk går konk,er ikke like galt som at et stort oljeselskap går dørken.
Sitat av Lovegame Vis innlegg
Er når jeg ser folk som kritiserer bondene på denne måten at jeg skjønner hvorfor jeg hater byfolk. Sett dere LITT mer inn i hva en bonde faktisk gjør, og hva som må til for å drive en gård. Om det skulle bli krig i Norge, skulle dere hoppe på motorbåten og dra til Usa for å kjøpe melk og kjøtt? Vi er avhengig av å kunne forsyne oss selv, og norske matvarer er av fantastisk kvalitet.

Mine to femtiøringer.

Og du over meg som sier bondene ikke gjør annet enn å ta imot trygd, ta deg sammen gutt!
Vis hele sitatet...
Familien min er faktisk bonde familie fra Telemark og bor da "på landet", så er ikke bare byfolk som ikke liker måten ting fungere. Forøvrig spiller krig liten rolle siden vi ikke har en hær som kunne forsvart oss mot noen andre land i verden.

Alltid artig når "bygde-dyret" våkner opp på forum diskusjoner med en enorm ereksjon og ett brennende ønske om å rettferdiggjøre subsidiene sine. Problemet er jo at alle som forsvarer det at vi har bønder snakker så varmt om å være selvforsynte, spesielt i tilfelle en krig, så la oss se litt nærmere på hvor selvforsynte vi er:
-Vi importerer nesten alt av medisiner.
-Vi produserer nesten ikke medisinsk utstyr.
-Vi produserer ikke våpen.
-Vi produserer nesten ikke ammunisjon.
-Vi produserer nesten ikke bildeler.
-Vi har nesten ingen soldater.
-Vi produserer mye av maten vi selv trenger (80%).

Listen bare fortsetter; Så med dagens selvforsyningpolitikk ville 20% av befolkningen død av sult, vi hadde ikke kunnet forsvare oss mot fiender da hæren er nedgradert til de grader. Vi ville sakte ha død av forkjølelser mens bilene være og transport generelt brøt sammen. Høres fornuftig ut.

Det skal dog sies at HVIS vi lot de store bøndene gjøre akkurat som de ville, og utvide som de ville kunne vi ha blitt en EKSPORTØR av mange landbruksprodukter, men det gjør vi ikke siden de ville kunne utkonkurrere småbøndene som har fire griser og ti kuer som han skal leve av. Så bruk ikke dette med mat som argument, hadde vi vært fornuftige hadde vi lat de store bøndene utvide og produsere som de fille uten reguleringer på gårds-strøelse slik som vi lar andre firmaer og foretak gjøre.

Pr i dag taper vi faktisk penger på matproduksjon.
det er utrolig viktig at bøndene får subsidier av staten, uten den ville de ikke klart å drive gården. Okei, de tjener 500 k i året, men hva tror de dette går til? reperasjon av traktor, diesel, utstyr, kraftfor til kyrne osv osv, det koster faktisk endel av egen lomme å være bonde og de som ikke skjønner dette har absolutt ikke satt seg inn i dette.

Uten subsidier vil smådriftene legges ned og kanskje større gårder også, hvordan tror dere det vil gå med maten og kjøttet vi spiser? Da må vi importere ALT fra andre land, noe som er utrolig dumt, bare se på alle produktene i matbutikkene. Produktene bruker jo "laget i Norge" som salgsteknikk for å selge produkter, hvordan hadde det blitt med "importert fra Tyrkia"?

Det ER vitkig å beholde landbruket og de høye tollmurene, først og fremst pga. arbeidplassene som det lager, og tilflytting til distriktene.

Det folk tyedeligvis ikke skjønner er at jo billigere mat man skal ha, jo mer må bøndene få av staten for å klare å tjene penger. Hvis maten blir dyrere trenger ikke bøndene subsidier for å klare seg
Dette handler om at bøndene i Norge må klare å konkurere med billigere mat fra utlandet!

Sorry for et litt rotete innlegg
Er stolt over å ha en far som har raidet butikker for brød for Bondelaget i dag!
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Ikke enig i første avsnitt, du vil si at derivathandel idag ikke er for å lage mest mulig fortjeneste? Aksjer er mye rart,men det er forskjell på å lage profitt,og noe som er nytttig for samfunnet. Det er greit å ha norsk matproduksjons hjemme. Siden du er fra stavanger har du vel hørt om peakoil,det er også et argument. Og hva er det som er så feil med aksjer da, hvorfor er min vinkling rar?



Oljeindustrien i de fleste land har ofte ekstra gunstige økonomiske tiltak,også i Norge. Energiproduksjon er noe enn lar pragmatisme styre, ikke det frie markedet. At en sjokoladefabrikk går konk,er ikke like galt som at et stort oljeselskap går dørken.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at din vinkling er rar, jeg sier at de fleste filmer om disse temaer er vinklet. Derivat handel er vel strengt tatt til for å la bøndene selge sine fremtidige avlinger, noe som er ganske viktig hvis du er bonde.

Olje industrien er utsatt for konkurranse fra utlandet. Det finnes også mange andre industrier som har gunstige rammebetingelser som shipping. Men alle disse sektorene er utsatt for konkurranse fra utlandet.

Jeg er kjent med peakoil, men skjønner ikke helt hva det har med noe av det jeg har skrevet. Du har heller ikke komt med noe nye argumenter for å beholde matproduksjon hjemme.

Sitat av alzamon91 Vis innlegg
Det som er virkelig provoserende er de som mener en burde importere mat. Det er uøkonomisk i forhold til transport, dårligere kvalitet på varene og en belasting på miljøet.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med at det kan virke som om matvarekjedene har veldig gode profitt marginer, men jeg har ikke satt meg godt nok inn i det til at jeg kan si noe om at dette er maktmissbruk eller ikke.

Det du skriver om dårligere kvalitet er noe man lett kan ungå med strengere regler for import. Det du skriver om at det er uøkonomisk i forhold til transport er så feil som det går ann å bli. Hvis ikke norkse bønder kan konkurrere mot utenlandske bønder uten toll barierer så er det økonomisk gunstig for Norge å importere.
Å bygge ned landbruket er noe av det mest idiotiske vi kunne finne på noensinne, selv om mange synes det, så kan vi virkelig ikke leve av å klippe håret til hverandre og lage logoer og reklamekampanjer. Finansmarked, valutamarkeder og eksport/import kommer alltid til å variere, fordi verden er jævli kaotisk. Å lage reelle, brukelige varer er det beste forsvaret mot dette. At tyskerene har konsentrert seg om å lage ting er grunnen til at de fortsatt har det helt fint, imens USA, UK og sør-europa blir kvesta av etterdønningene til finanskrisa.

Enda viktigere, blir det en større global matvarekrise, som ikke er usannsynlig, kommer absolutt alle til å innføre eksport-begrensinger for å fø egen befolkning først. Har vi bevart et landbruk som før 20% av befolkningen er vi ekstremt mer motstandsdyktig enn uten, fordi vi har kompetansen og infrastrukturen for å øke produksjonen klar. Er vi virkelig så fattige at vi må kutte, så tror jeg å kutte militæret dramatisk vil ha en mye mindre effekt på sikkerhetsituasjonen enn landbruket. Mat er viktig.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Synes bøndene bommer litt på sine protester. Det er ikke staten de burde klage over, men handelstanden som tar all fortjenesten.

Når de får mer riktig priser for produktene sine her kan vi begynne å fjerne tollmurene og fjerne noen av subsidiene.

Mange bønder kommer nok til å ikke klare å drive gården sin med profitt, men hva så? Det er kun positivt. Da kommer en annen bonde til å overta driften og kan drive enda større og ha en høyere fortjeneste.
En annen fordel er at vi får en person mindre som lever på subsidier og kommer seg ut i arbeid og kan skatte mer enn han mottar.

Sidenote: Synes det er litt artig at bøndene står å klager over forlite penger når de kjører traktorer til svimlende summer. Det blir litt som om lavtlønte hjelpepleiere skulle aksjonert i mercedeser.
Sitat av r0bin Vis innlegg
Synes bøndene bommer litt på sine protester. Det er ikke staten de burde klage over, men handelstanden som tar all fortjenesten.

Når de får mer riktig priser for produktene sine her kan vi begynne å fjerne tollmurene og fjerne noen av subsidiene.

Mange bønder kommer nok til å ikke klare å drive gården sin med profitt, men hva så? Det er kun positivt. Da kommer en annen bonde til å overta driften og kan drive enda større og ha en høyere fortjeneste.
En annen fordel er at vi får en person mindre som lever på subsidier og kommer seg ut i arbeid og kan skatte mer enn han mottar.

Sidenote: Synes det er litt artig at bøndene står å klager over forlite penger når de kjører traktorer til svimlende summer. Det blir litt som om lavtlønte hjelpepleiere skulle aksjonert i mercedeser.
Vis hele sitatet...
Større drift betyr mer arbeid, mer fór, mer drivstoff, mer vedlikehold, store kjøp av kvoter og mer pakking av jorden. Større drift betyr ikke alltid mer inntekt, bare så det er sagt. Vet du kanskje at en bonde må kjøpe opp kvoter for å få levere mer melk?

Kjører traktorer til svimlende summer? De tar opp lån for å kjøre disse, og det er noe de trenger for å klare å drive driften. Det er for å effektivisere driften og for å klare å trekke alt det tunge utstyret. Sjekk opp ting før du uttaler deg.
Sist endret av SemiColon; 15. mai 2012 kl. 17:24.
Sitat av TheFatNorseman Vis innlegg
Alltid artig når "bygde-dyret" våkner opp på forum diskusjoner med en enorm ereksjon og ett brennende ønske om å rettferdiggjøre subsidiene sine. Problemet er jo at alle som forsvarer det at vi har bønder snakker så varmt om å være selvforsynte, spesielt i tilfelle en krig, så la oss se litt nærmere på hvor selvforsynte vi er:
-Vi importerer nesten alt av medisiner.
-Vi produserer nesten ikke medisinsk utstyr.
-Vi produserer ikke våpen.
-Vi produserer nesten ikke ammunisjon.
-Vi produserer nesten ikke bildeler.
-Vi har nesten ingen soldater.
-Vi produserer mye av maten vi selv trenger (80%).
Vis hele sitatet...
Sitat av http://www.ssb.no/vis/english/magazine/art-2008-03-12-01-en.html
According to figures published in the Comtrade database (the UN database for external trade), Norway was the seventh largest exporter of arms and ammunitions (SITC Rev. 3. group 891) in 2006.
Vis hele sitatet...
Vi har "nesten ikke" soldater fordi vi bare er 5 millioner innbyggere...
I forhold til folketall så ligger vi faktisk ikke så dårlig ann, vi har mer militært personell per innbygger enn for eksempel USA
Sitat av r0bin Vis innlegg
Synes bøndene bommer litt på sine protester. Det er ikke staten de burde klage over, men handelstanden som tar all fortjenesten.

Når de får mer riktig priser for produktene sine her kan vi begynne å fjerne tollmurene og fjerne noen av subsidiene.

Mange bønder kommer nok til å ikke klare å drive gården sin med profitt, men hva så? Det er kun positivt. Da kommer en annen bonde til å overta driften og kan drive enda større og ha en høyere fortjeneste.
En annen fordel er at vi får en person mindre som lever på subsidier og kommer seg ut i arbeid og kan skatte mer enn han mottar.

Sidenote: Synes det er litt artig at bøndene står å klager over forlite penger når de kjører traktorer til svimlende summer. Det blir litt som om lavtlønte hjelpepleiere skulle aksjonert i mercedeser.
Vis hele sitatet...

Unskyld meg, men siste del var HELT idiotisk sagt og sammenligningen er helt ute på jorde.
Som sagt, for å starte opp en gård tar bønder opp gigantiske lån som de bruker på utstyr osv.
SELVFØLGELIG må de bruke traktorer i arbeidet!! tror du de bruker hest for å pløye(?) jorden? En traktor er en investering som efektiviserer arbeidet deres, slik at de kan tjene mer
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Større drift betyr mer arbeid, mer fór, mer drivstoff, mer vedlikehold, store kjøp av kvoter og mer pakking av jorden. Større drift betyr ikke alltid mer inntekt, bare så det er sagt. Vet du kanskje at en bonde må kjøpe opp kvoter for å få levere mer melk?

Kjører traktorer til svimlende summer? De tar opp lån for å kjøre disse, og det er noe de trenger for å klare å drive driften. Det er for å effektivisere driften og for å klare å trekke alt det tunge utstyret. Sjekk opp ting før du uttaler deg.
Vis hele sitatet...
Større drift er som regel sidestilt med mer lønnsomhet. Men hvis det ikke skulle vise seg å medføre lønnsomhet er det fult mulig for han å ikke dyrke den marka han ikke tjener penger på. Kanskje noen andre klarer å få bedre fortjeneste med den ekstra marka enn han.
At bønder må kjøpe kvoter for å levere mer melk vitner om et over regulert system med for mye byråkrati.

Og den med traktorene var selvfølgelig en sleivete kommentar. Jeg er klar over at disse trengs til driften av gården, men fortsatt et litt pussig syn.
Sist endret av r0bin; 15. mai 2012 kl. 17:32.
By nature
LoOzR's Avatar
Sitat av r0bin Vis innlegg
Sidenote: Synes det er litt artig at bøndene står å klager over forlite penger når de kjører traktorer til svimlende summer. Det blir litt som om lavtlønte hjelpepleiere skulle aksjonert i mercedeser.
Vis hele sitatet...
Du må huske på at traktoren er nødvendig og kanskje det viktigste verktøyet bonden har, mens hjelpepleieren fint kan klare seg med f.eks Suzuki Ignis (noe de forøvrig gjorde på arbeidsplassen til mor i noen år)

Ellers så må jeg bare si at jeg synes det er respektløst å ikke behandle bonden bedre enn jeg får inntrykk av her. Hvorfor er det så mye ramaskrik når bonden vil ha mer inntekt, når det ikke blir slått så stort opp når andre yrkesgrupper vil ha høyere lønn?

Jeg tror folk generelt tar det for gitt at det er ferskt kjøtt, friskt korn, og melkeprodukter av høy kvalitet i butikken. Uten å ofre bonden en liten tanke. Arbeidet bonden gjør blir bare glemt siden man ikke har noe direkte forhold til bonden.

Bøndene er en stor del av kulturen i norge, og spesielt småbruk vil jeg påstå.
Sist endret av LoOzR; 15. mai 2012 kl. 17:40.
Jaja, dere må bare ønske at landbruket skal kuttes ut. En dag vil dere angre, når landet er grodd igjen av ugress og all den pene naturen er skjult av ugress. Dere kan bare se forandringen de siste hundre årene, for da gikk dyrene fritt og beitet bort alt ugresset.

Lykke til!
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Jaja, dere må bare ønske at landbruket skal kuttes ut. En dag vil dere angre, når landet er grodd igjen av ugress og all den pene naturen er skjult av ugress. Dere kan bare se forandringen de siste hundre årene, for da gikk dyrene fritt og beitet bort alt ugresset.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Ett ord :Villsau.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Jaja, dere må bare ønske at landbruket skal kuttes ut. En dag vil dere angre, når landet er grodd igjen av ugress og all den pene naturen er skjult av ugress. Dere kan bare se forandringen de siste hundre årene, for da gikk dyrene fritt og beitet bort alt ugresset.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Ja for all del, grunnen til at vi har bondegårder, er så naturen vår blir penere. Hvilken planet er du fra?

Det skremmer meg at en haug med bønder har lov til å nekte oss mat. Det blir litt som at alle sykepleiere/leger skal ut i streik (Noe de ikke har lov til, om jeg huske rett)
Folk som klager over bøndene og dere streiking er ignorante...
Vi har avhengig av deres produksjon. Selvom vi importere store deler av maten vår, så er en nasjon avhengig å kunne produsere sin egen mat.

Streiking går forøvrig ut på at bøndene må jobbe mere og produsere mere, men de skal ikke få noe mere betalt for det om. Hadde ikke du sagt hardt imot om du måtte jobbe ekstra timer på jobb UTEN å få betalt for det?

De har kanskje gått litt hardt til verks i denne streiken og bruken av dyr for å promotere streiken er tåpelig.