Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 4043
Har plaster på 50mcg/t og har brukt disse et år ca. Kan putte på tunga og det har fungert veldig bra for å så ekstra lindring noen ganger. Trengte før 1/4 til et halvt plaster for at det skulle funke bra. Nå kan jeg ta et helt plaster som er 8,4mg og veldig høy dose uten at det fungerer. Merker ingenting. Kan ta to også uten at det hjelper noe. Har hørt noe om at fentanyl tas dårlig opp i magen så det kan jo ha noe med det å gjøre. Noen som vet om andre metoder for å få bra funk? Ha det på huden har jeg uansett og jeg kan godt sette på 10stk og da føler jeg meg litt slapp men ikke rare greiene.
Det høres ut som du har utviklet en grei toleranse. Skjønner jeg deg rett, og du setter fentanyl plaster på tunga? Dette du nevner med absorpsjon i magen er nok ikke så veldig relevant, da fentanyl absorberes relativt bra gjennom munnslimhinne i flere av formuleringene. Du burde imidlertid være forsiktig med å innta legemidler på en annen måte enn de er ment for. Det kan fort føre til mye raskere opptak enn du hadde forventet, og du risikerer å overdose. Fentanyl er en av de sterkere opioidene vi har, kort sagt ikke et medikament man skal tulle med. At du setter på et stort antall plaster for å få en ruseffekt høres ut som en veldig dårlig ide. Hvis du overdoserer her vil plasterne fremdeles ha et stort frislipp av medikament, og du vil få en langvarig overdose som i verste fall kan få fatalt utfall. Det er ofte når folk begynner å eksperimentere med alternative administrasjonsmåter at ting går litt over alle støvleskaft, og det høres ut som du går i den typiske fellen for å jage etter samme ruseffekt.

Du snakker om ekstra lindring, er det smertelindring du snakker om eller lindring av rus-sug? Dersom det er smertelindring vil jeg anbefale deg å ta kontakt med legen din igjen og se på om man kan gjøre endringer i medikamentene dine for å finne en bedre løsning. Det er nok en lurere greie enn at du sitter og slikker på plaster
Er veldig klar over hva fentanyl er og hvor potent det er. Eneste er at biotilgjengelighet er høy ved bruk på hud men biotilgjengelighet er lav når du tar det igjennom munnen. Fentanyl kommer kun i plaster og forskjellige typer sublinguale typer pga dette. Vis man tar plasteret i munnen så går det ikke å sitte og vente uten å svelge spytt så mye av det blir bortkastet også fordi plasteret gir fra seg litt og litt. Vis du har plasteret i munnen i 1 time så er det fortsatt ikke tomt. Skulle hatt en måte og få ut stoffet av plasteret så jeg kunne lagt det under tungen alt på en gang. 8,4mg er ikke mer en et saltkorn i pulverform og jeg vil helst ikke ta det iv. Er det noe måte og få stoffet ut av plasteret uten å koke det? Koke tar lang tid og er mye jobb og du garanterer ikke at det som er i plasteret ikke bare fordamper
▼ ... over en uke senere ... ▼
Man har den nest skumleste inntaksmetoden da ; Damping av Fentanyl-plaster....

Aldeles ikke noe jeg vil oppfordre _noen_ til, og samtidig ; Her er min erfaring ;

Min første, og forhåpentligvis siste, erfaring med Fentanyl - kom da jeg skulle av Subutex - for godt. Og siden Buprenorfinen varer så utrolig lenge, så har jeg slitt seriøst med å kutte den ut.
Nå bruker det jo egentlig andre veien rundt da ; Man starter med et tyngre opioid og slutter/går over til Subutex/Lar/nedtrapping.

Men ikke i mitt tilfelle. Jeg visste fra før at Buprenorfin har en terminell halvveringstid på 72 timer, og jeg har slitt flere ganger med å få ned inntaket Buprenorfin mot dag 2/3, for så å ta 0,såså mye på dag 4. (Litt vel hurtig seponering, og samtidig så har jeg prøvd lege-varianten der de brukte 12 uker på å få meg fra 2mg til 0mg Buprenorfin - og hadde ikke tålmodighet til slikt denne gangen...)

Nå har det seg slik at jeg fikk et plaster på 100uq/timen av en venn, som er smertepasient - og jeg lot det bare ligge. Før det sakte men sikkert snek seg inn en tanke om at det plasteret kunne brukes til å komme ned&av Buprenorfinen. Jeg leste meg opp, googlet det jeg klarte - prøvde å finne ekvivalent dose fra Subutex ---> Metadon/Morfin/et opioid som jeg kunne regne om til Fentanyl-dosering. Som forsåvidt er en relativt umulig oppgave da Buprenorfin har agonist/antagonist-egenskaper, og ikke _kan_ sammenlignes/regnes om noe særlig.

Ihvertfall, forsiktig som jeg er av natur - så dret jeg i at to av tre "meninger"/kalkulatorer på denne Opiat-omregningssiden jeg slo meg til ro med, mente jeg skulle begynne med 50uq/timen. Jeg skulle da tross alt, ikke vedlikeholde, jeg skulle ned - så jeg delte plasteret nøyaktig i 4, med linjal, og en ektra-googling om det var fakta at virkestoffet var jevnt fordelt i _hele_ plasteret. Og det skal det være, etter loven - ett morfinplaster av det kaliberet MÅ være nøyaktig, så den skjønner jeg.
Så 12-ish timer etter sist inntak Sub, så satte jeg på plasteret. Forventet ingenting, siden Subutex/sone, blokkkerer for andre opioider, og det gjør det en stund... Så visste jeg jo samtidig at plasteret ikke kom til å nå terapeutisk effekt før mot 12 til 24 timer etter påsatt, så jeg regnet meg frem til at jeg da "rakk" jeg den der "vent i 24 timer før man tar et opiat som ikke er Buprenorfin når man står på Buprenorfin, ellers får du minimal funk av blabla".

Og joda, plasteret funket det, jeg ble ikke dausjuk, influensa-symptomer, oppkast/diaré om hverandre da jeg passerte 72 timer. Men jo nærmere jeg kom dag 4, jo oftere fikk jeg "gjennombrudd" (om jeg hadde vært en smertepasient, fra nå av kalt rus-sug) - og der var jeg enormt usikker... Ikke ville jeg prøve meg på "tygg en såså stor bit såsålenge", for jeg var redd for at OM jeg hadde tatt en 16-del/32-del av plasteret i munnen, så kunne det fort blitt "for mye", og særlig mtp. at jeg skulle ned&av da - så jeg ville jo ikke føle noe rus... Enda en grunn til at munnen var uaktuell var pga. den mulige variasjonen virkestoff ; Fentanyl tas godt, og kjapt opp i munnhulen (sublingualt), men om en derimot får mye spytt, og svelger mye av dette spyttet, så vil det tas opp tregere, og/eller mindre.

Før jeg fikk svake influensa-symptomer rundt dag 4/5-ish, var kald&varm om hverandre, litt løsere i magen. Jeg overlevde, og jeg kunne sikkert klart meg uten det tullstuntet som jeg da fant ut av....

På et av de mange forumene jeg var på, så var det ofte snakk om alternative inntaksmetoder, alt ifra I.V. (no way in hell....) til damping (skeptisk, men ikke så nei som jeg var på nåla) til å gni plaster-biten på øyelokket/plasser på kroppen med tynn hud.... Ikke at jeg skjønte den, men ifølge noen av de før meg - så går det an, sålenge plastrene er av den&den typen.
Det viste seg at det fantes forskjellige utgaver av plastrene, ikke bare styrkene, men i noen utgaver av Fentanyplaster er det en slags gele-matrise som holdt Fentanylen på plass - og de var vistnok ikke like "polulære" til misbruk. Selv om Gnomene som har gått før meg hadde oppskrift på det også....

Vel, når det gjaldt dampingen, så fant jeg følgende "oppskrift" for å få bitene sånn noenlunde på 100uq. Når man hadde slike enkeltbiter, så var det en grei sak å dampe de ; Folie, flammen ikke direkte under - mer damp enn forbrenning, rør for å trekke inn dampen. "Mitt" plaster hadde ikke noe gele-vrøvl - og ble dampet lettere vistnok enn de gele-plastrene gjør, selv om det skal gå godt an å dampe de andre også. Jeg kunne dampe en 100uq-bit i to omganger, først bare damp, så mer forbrenning/brun røk, og svarte flekker på folien.
Ifølge bluelight/den store Internett - så skulle jeg få "ekstatiske opplevelser"/ "pure euphoria and bliss"-aktige effekter av dampingen, men det kan hende de tenkte på mennesker med mindre toleranse, eller folk som _ikke_ hadde et stoff som blokkerte effekten av Fentanylen de første dagene (til dag 3/4-ish - da var Buprenorfinen enda "operativ", på den måten at den har ikke hadde gitt seg helt, var ikke helt ute, frem til dag 3. tolket jeg at jeg kunne få mindre effekt av Fentanylet pga. Buprenorfinen.

Vel, jeg fikk ikke noe "møte med Gud" eller noe i den duren.... Når jeg trakk halve 100uq-lapper, så ble jeg nesten bare nikotin-svimmel, litt kribling i ekstremitetene. Aldeles ikke noe eufori, og samtidig så forsvant lysten på den fine lille stripen som til da hadde løst alle mine problemer. Det var ufattelig godt, ikke det å få noe "effekt" av Fentanylen, men at det bildet av meg som knuser 0,blabla Sub med kortet mitt, og gjør meg klar til å dra inn - ritualene før inntak, de bildene/sugene FORSVANT totalt.
Sålenge jeg dampet vel og merke... Ifølge de på bluelight/Internett generelt - så varer det så absolutt kortest når en damper det, og det er hakket under injisering når det gjelder risiko. Jeg har alltid vært en forsiktig kar, kontrollfrik, så jeg var nøye med å føle etter, og se an forbruket.

Først trodde jeg bare dampingen trengtes bare når kroppen skrek etter "meeeeer" - men det tok ikke lange tia før jeg dampet mer enn hva jeg hadde limt på kropppen... Aldri i en sleng eller noe slikt, jeg delte på det største opp noen biter i 200uq-dosering (en 200uq-dosering er egentlig STOR når den dampes, tilsvarte ifølge forumene 20mg Morfin i.v. i effekt, så jeg håper så inderlig at det ikke er noen som mener "jeg kan ta myyyye mere enn det!" - også gjør de det...)
Det er lett å tro at "jaja, regnes det om til morfin, så tåler jeg mye mer" - kan hende det, og ikke når det dampes ! Da kommer det inn i systemet FORT, kraftig - og man blir lettere hektet enn hva en selv tror. Jeg merket det mot slutten, da Buprenorfinen var helt ute av systemet ; Det _var_ deilig å dampe litt når suget var tyngst. I ettertid så skulle jeg "bare" ha satt på 12,5 uq/timen ekstra til å begynne med - og likevel er ikke det noen garanti for at det hadde gått bedre...

Moralisering prøver jeg så godt jeg kan å la være, og samtidig så er det greit med all den informasjonen en kan få før en prøver noe alternativt selv

Derav min intense googling, lesing på wiki/forum/felleskatalog - FØR jeg i det hele tatt tenkte på å prøve plasteret. Og da jeg var kommet over det "verste" etter min mening (dag 6/7-ish), og leste at "inhaling Fentanyl-patches is the most dangerous route of administration, after i.v." (noe slikt) - DA fikk jeg skrekken, og skjønte at selv om jeg hadde lest all verden av informasjon, så hadde jeg ikke lest den korrekte ; At dette er skummelt, og kan være dødelig. Alene for den saks skyld, men særlig om en kombinerer med andre midler som roer sentralnervesystemet ; Benzodiazepiner (Valium/Vival/Stesolid, Sobril, Apodorm/Mogadon osv. osv.), Alkohol (både alkohol og opioider roer ned respirasjons-systemet, men ilag er de særlig farlige....) - tja, og evt. andre ting som sløver en ned kraftig, Ghb f.eks - det ville ikke _jeg_ tatt mens jeg holdt på med plaster-prosjektet mitt, enkelt sagt....

Men ja, spør om De/dere lurer på noe mer - send en pm om så

Noe ekstrahering av hele plaster - der har jeg ikke peiling, heldigvis, og ønsker ikke noe peiling heller - så jeg håper ingen her tenker den tanken. Ta det fra en gammel Rc'narkis ; Nei, det er ikke såå lett å eyeballe miligram som en kan tro, og mtp. at Fentanylen regnes i MIKROgram, så blir det bare enda verre..... Eller umulig/livsfarlig/andre passende adjektiver. Jeg vil ikke at noen her skal dø - og det er egentlig ingen som trenger 16,8mg ren Fentanyl liggende....

Og tenk hardt over om det er nødvendig før noen evt. tenker på å dampe Fentanyl-plastre <3

Ha en fin kveld - ikke for fin