Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 824
jeg har nettopp kjøpt meg ekstern harddisk, men får ikke til å legge inn filer på den.

har hørt noe om at man må endre filformat, hvordan jør man det?

All hjelp blir mottatt med åpne armer
Dersom du har kjøpt en ekstern disk med NTFS-filsystem så må du formatere den om til FAT 32 eller HFS+ (tror jeg?) for at OS X skal kunne skrive til den.

Regner med at dette kan gjøres i diskverktøy-programmet...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Spørs jo hva slags filer som skal endres om det er det du tenker på.
Trådstarter
47 0
Sitat av ZrP
Dersom du har kjøpt en ekstern disk med NTFS-filsystem så må du formatere den om til FAT 32 eller HFS+ (tror jeg?) for at OS X skal kunne skrive til den.

Regner med at dette kan gjøres i diskverktøy-programmet...
Vis hele sitatet...
har du en litt nermere beskivelse?

Edit: Jeg får ikke til å skifte format. Fant ut hvor jeg kunne gjøre det, men det funket ikke..
Jeg sitter ikke på Macen akurat nå, så jeg får ikke gitt deg noen nøyaktig beskrivelse, men jeg vet at du kan gjøre dette i diskutillity verkøet. (bare søk på det med spotlight)
Du partisonerer den som mac os extended eller noe i den duren.
Sitter du på Windows? sikkert... FAT32 er ville jeg vell ikke anbefalt..
gjør dette..:
Min datamaskin - høyreklikk disken - formater... - Filsystem NTFS - og start Format..
Robin1705, det er vel NTFS som er problemet.
Tråden er postet under Mac-forumet, så jeg regner med han sitter på en Mac nå.
OS X har vel bare leserettigheter på NTFS?

FAT32 er nok det lureste om du skal bruke disken både i OS X og Windows.
Sist endret av elodin; 27. oktober 2006 kl. 19:41.
Sitat av helk
Robin1705, det er vel NTFS som er problemet.
Tråden er postet under Mac-forumet, så jeg regner med han sitter på en Mac nå.
OS X har vel bare leserettigheter på NTFS?

FAT32 er nok det lurteste om du skal bruke disken både i OS X og Windows.
Vis hele sitatet...
Hmm.. fænken... la ikke merke til det var lagt under der.. beklager
FAT32 lurest på windows? jaha..
Altså, FAT32 vil være det smarteste om han skal bruke disken i OS X og Windows .. siden det er det eneste som begge har skriverettigheter på.

Vet ikke om det er mulig å trikse til NTFS-støtte i OS X, eller om de har gjort noen oppdateringer i det siste.
Sitat av helk
Altså, FAT32 vil være det smarteste om han skal bruke disken i OS X og Windows .. siden det er det eneste som begge har skriverettigheter på.

Vet ikke om det er mulig å trikse til NTFS-støtte i OS X, eller om de har gjort noen oppdateringer i det siste.
Vis hele sitatet...
Stemmer rekti ja. er nok jeg som er litt trøtt idag bare og tenker i alle kanter.
Sitat av bruker
har du en litt nermere beskivelse?

Edit: Jeg får ikke til å skifte format. Fant ut hvor jeg kunne gjøre det, men det funket ikke..
Vis hele sitatet...

Hva mener du med at det ikke funket? Kom det opp en feilmelding av noe slag? Mer informasjon værsåsnill
Hvis du formaterer som fat32, så kan du som sagt legge inn og slette filer både fra Mac og Windows. Men da kan du ikke legge inn programmer på den og kjøre fra mac, du kan bare skrive filer. Det er mulig du ikke kan kjøre programmer fra den fra Windows også, men det vet jeg ikke
Ministry of Love
sptz's Avatar
joda du kan kjøre windows programmer fra den. Fat32 er fint når du trenger å dele en disk mellom forskjellige OS. Slik jeg ser det så er dette også eneste bruksområdet til dette filsystemet.