Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  110 15869
BRAND ∞ STRONG
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Eller vi kan sammenligne det med trafikken. Det var i 2020 95 drepte i den norske trafikken. I Norge bor det 5,4 millioner mennesker. Ikke riktig alle kjører bil, men for å bikke tallene din vei, så sier vi at alle kjører bil. Altså 95 drepte pr. 5,4 millioner innbyggere, og det var et rekordlavt år.
Hvis vi ganger antallet vaksinerte i Tyskland (2,7 mill) med 2, hva får vi da? Jo 5,4 mill!
Så da kan vi sammenligne 9 dødsfall pr. 2,7 mill., noe som blir 18 dødsfall pr. 5,4 mill.
95 / 18 = ca. 5,3 (5,27777777...).
Altså det er omtrent 5,3 ganger farligere å traffikere til vaksinestedet, enn det er å ta vaksinen. Akkurat så farlig er det...
Vis hele sitatet...
Så når en rekke land setter vaksinasjonen (med akkurat denne typen) på vent,
så er det fordi de er for dårlig i matte?
Sist endret av vindaloo; 30. mars 2021 kl. 15:07.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Så når en rekke land setter vaksinasjonen (med akkurat denne typen) på vent,
så er det fordi de er for dårlig i matte?
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro det samme poenget som folk prøver å legge frem her også kan sies å være litt av grunnen til at noen land stopper eller begrenser bruken av vaksinen inntil videre. Den ser skummel ut, nettopp fordi mennesker er utrolig dårlig på å vurdere risiko. Vaksine + blodpropp = "aldri om jeg skal ta den vaksinen", selv om sjansene for komplikasjoner i realiteten er små (og enda viktigere, mye mindre enn komplikasjoner fra sykdom). Så jeg vil kanskje tro at man er litt forsiktige med å kjøre på når det finnes usikkerhet, ikke bare fordi det finnes usikkerhet, men for å forebygge skepsis rundt vaksiner generelt.

Får jeg velge så tar jeg heller vaksine fra Moderna eller Pfizer, men som mange har påpekt ganske grundig er det fortsatt mye større sjanse for komplikasjoner fra viruset enn fra AstraZeneca-vaksinen.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Så når en rekke land setter vaksinasjonen (med akkurat denne typen) på vent,
så er det fordi de er for dårlig i matte?
Vis hele sitatet...
Nei, det er for at antivaksere ikke skal ha noe å klage på. Altså de ikke kan si, det var vaksinen de ble syke av. For Legemiddelverket er veldig pertentlig på tryggheten av det dem leverer, noe ikke alle har fått med seg. Men uansett om jeg hadde fått valget om AstraZenica vaksine eller ingen, så hadde jeg uten betenkligheter valgt vaksinen. Som regneeksemplet mitt viser, så er den mye, mye tryggere enn sykdommen, som mest sannsynlig er uunngåelig uten vaksinen.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Nei, det er for at antivaksere ikke skal ha noe å klage på. Altså de ikke kan si, det var vaksinen de ble syke av. For Legemiddelverket er veldig pertentlig på tryggheten av det dem leverer, noe ikke alle har fått med seg. Men uansett om jeg hadde fått valget om AstraZenica vaksine eller ingen, så hadde jeg uten betenkligheter valgt vaksinen. Som regneeksemplet mitt viser, så er den mye, mye tryggere enn sykdommen, som mest sannsynlig er uunngåelig uten vaksinen.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke uunngåelig uten akkurat den vaksinen, for å være litt pirkete. Hadde AZ vært den eneste vaksinen så hadde risikovurderingen blitt en annen.

Når landene setter vaksinen på vent, så sier det først og fremst noe om hvor vanvittig alvorlig man tar vaksinebivirkninger, og bør være veldig betryggende for de som er redd for at myndighetene spiller russisk rullet med livet deres.
BRAND ∞ STRONG
Jeg kan ikke svare for hva andre mener, men min skepsis og mine innvendinger
mot AZ har ikke rot i noe generell vaksine motstand.
På meg virker det som om flere av de andre som har utalt seg om AZ her også deler den tanken.
Sist endret av vindaloo; 30. mars 2021 kl. 15:32.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er jo ikke uunngåelig uten akkurat den vaksinen, for å være litt pirkete. Hadde AZ vært den eneste vaksinen så hadde risikovurderingen blitt en annen.
Vis hele sitatet...
Jo, jeg vet. Men noen må antageligvis ta den vaksina. Er det da riktig og skyve den lille støyten over på de som er dårligere stilt? Er det ikke best å få blitt kvitt denne sykdommen fortest mulig, så det kan komme nermere normalen igjen?

Sitat av *pi Vis innlegg
Når landene setter vaksinen på vent, så sier det først og fremst noe om hvor vanvittig alvorlig man tar vaksinebivirkninger, og bør være veldig betryggende for de som er redd for at myndighetene spiller russisk rullet med livet deres.
Vis hele sitatet...
Enig! Dette sier så mye om, hva som skal til for en vaksine skal bli godkjent.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Eller vi kan sammenligne det med trafikken. Det var i 2020 95 drepte i den norske trafikken. I Norge bor det 5,4 millioner mennesker. Ikke riktig alle kjører bil, men for å bikke tallene din vei, så sier vi at alle kjører bil. Altså 95 drepte pr. 5,4 millioner innbyggere, og det var et rekordlavt år.
Hvis vi ganger antallet vaksinerte i Tyskland (2,7 mill) med 2, hva får vi da? Jo 5,4 mill!
Så da kan vi sammenligne 9 dødsfall pr. 2,7 mill., noe som blir 18 dødsfall pr. 5,4 mill.
95 / 18 = ca. 5,3 (5,27777777...).
Altså det er omtrent 5,3 ganger farligere å traffikere til vaksinestedet, enn det er å ta vaksinen. Akkurat så farlig er det...
Vis hele sitatet...
Riktignok så er det 5,3+ ganger farligere å ferdes i trafikken i et år enn å ta vaksinen, men det er et godt poeng. Men en viktig faktor her er at de som blir vaksinerte er de som er i risikogruppen for å få blodpropp i utgangspunktet. Hvis man ser på 5,4 millioner mennesker mellom 80 og 90 år over to måneder, hvor mange kan forventes å få blodpropp? Jeg er ingen ekspert men det trekker nok lufta ganske kraftig ut av de AZ overskriftene om en skal subtrahere dette...
BRAND ∞ STRONG
Det ser ut til att det norske fagmiljøet og freaks eget fagmiljø er litt i utakt.

I forbindelse med de nye tallene fra Tyskland og flere andre steder i Europa
og att EMA nå skal gjøre en ny vurdering av AZ utaler Sigurd Hortemo Overlege i Legemiddelverket att:
"De betyr at jeg tror vi er veldig glade akkurat nå for at vi har satt dette på pause,
slik at vi kan finne ut av dette i ro og mak."
Ifølge de de oppdaterte scenariene skal aldersgruppen 18-44 år få Jansen-vaksinen fra Johnson & Johnson. De øverste gruppene er jo godt i gang, og siden AstraZeneca-vaksinen er satt på vent i minst fem uker til er det vel sannsynlig at det blir aldersgruppene fra 44 år og oppover som eventuelt vil få den. Men jeg tror nok de fleste har lært seg å ikke stole for mye på disse planene.

https://www.nrk.no/norge/fhi-revider...ine-1.15438870
Interessant de siste dagene, Tyskland har funnet noe de mener er dødsfall linket til vaksinen, veldig likt de norske tilfellene, stor % unge kvinner som døde:
https://www.marketwatch.com/story/ge...ine-2021-03-30

Også har de jo nettopp endret navnet på vaksinen, får å forebygge publisitets problemer muligens?
https://www.abcnyheter.no/nyheter/ve...vn-pa-vaksinen

Interessant! Har ikke noe veldig smart å si, bare liker å følge med
▼ ... noen uker senere ... ▼
BRAND ∞ STRONG
I told you so

..å det handler ikke egentlig om AZ eller vaksiner overhodet.
Det handler ikke om trygghet eller rasjonelle valg.
Det handler om irrasjonell frykt.
Sist endret av vindaloo; 17. april 2021 kl. 16:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.