Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 9239
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Jeg er glad i dokumentarer, og det er ikke så viktig hva de handler om så lenge de er bra laget.

Louis Theroux for eksempel er ekstremt god og har masse liggende på NRK tv.

Jeg kom over Vice på Snapchat og fikk med meg noe om en som het Pazuzu Algarad. En schizofren satanist som rett og slett hadde et house of horror i en forstad i north carolina. Søk på YouTube så finner du en 4 delers dokumentar om et drøyt rusmiljø og hvor galt det kan gå med en stakkar når ingen hjelper han.

Jeg vil gjerne høre andres tips til ordentlig gode dokuer. Samme hva tema er. Vil lære.
Du har sikkert sett noe av det her men..

Michael Moore’s Bowling for Columbine

Pushwagner

The Wolf Pack

Alt med David Attenborough: Life, The Blue Planet, Panet Earth 1 og 2 osv

Amy

Fear and Loathing on the Road to Hollywood

Leaving Neverland

When You’re Strange (the doors doku med Johnny Depp som leser)

Vice: The World’s Scariest Drug
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
David Attenborough burde jeg seff nevnt. Fear and loathing skal jeg sjekke ut. Hunter thompson er en fargerik karakter.

Vice og er ofte gode men det er mye 15-20 minutters greier og jeg liker gjerne det som går litt dypere til verks
Sitat av NodSquad Vis innlegg
David Attenborough burde jeg seff nevnt. Fear and loathing skal jeg sjekke ut. Hunter thompson er en fargerik karakter.

Vice og er ofte gode men det er mye 15-20 minutters greier og jeg liker gjerne det som går litt dypere til verks
Vis hele sitatet...
Jeg nevnte vice fordi du nevnte det. Dette er den eneste jeg har sett
Har du sjekket ut dokumentarene til Deeyah Khan? Oppvokst i Oslo, men bor nå i London. Ligger flere dokumentarer laget av henne på NRK brennpunkt. Alle sammen er virkelig verdt å se!
Harald Eia hjernevask er helt fantastisk. Han tar opp alle påstandene til kjønnsforskere og speiler dem rett over til forskere som faktisk har studier å vise til.

Det er en serie med episoder, men det kan sees som om det var en dokumentar.
Jeg liker Let there be light ganske bra. En dokumentar laget av John Huston (Han som lagde spillefilmene Cassablanca og Malteserfalken, foreksempel) mens han var i US Army signal core under andre verdenskrig.
Dokumentaren er tatt opp i Mason general hospital og viser behandling av soldater med diverse mentale lidelser de har pådratt seg i strid.
Høres kanskje skikkelig depresivt ut. Og det er den da kanskje delvis. Men filmen ble laget får å vise USA at de ikke behøvde å være redd for soldater med psykiske stridslidelser. Og det vises en håndfull tilsynelatende håpløse tilfeller som blir (så vidt jeg kan se) helt frisk i løpet av filmen.

Dere som er interesert i UFOer vet kanskje om Barney og Betty Hill bortføringen? En ganske godt kjent UFO sak.
Den kraftige legen du ser i Let there be light i en del scener er Dr Benjamin Simon, som også hypnotiserte Barney og Betty Hill etter deres påståtte kontakt med UFOer.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
The Biggest Little Farm
Veldig inspirerende og profesjonelt filmatisk laget dokumentar. Den handler om et par som ønsker å realisere en drøm om å starte egen bærekraftig gård i et nærmest dødt og tørt landskap i California.

https://www.imdb.com/title/tt8969332/?ref_=nv_sr_srsg_0

Tell me who I am
Veldig sterk historie om to tvillinggutter, der han ene havner i en bilulykke og mister all hukommelse og må lære omtrent alt på nytt. Eneste han husker før ulykken var tvillingbroren sin, som har en historie å fortelle om barndommen deres.

https://www.imdb.com/title/tt1091528..._=nv_sr_srsg_0

Fentanyl-epidemien i Canada
Denne kanalen har også andre gode dokumentarer, blant annet om fattigdom i USA.

https://www.youtube.com/watch?v=TtGpPhd-c7Q

Before the flood
A look at how climate change affects our environment and what society can do to prevent the demise of endangered species, ecosystems and native communities across the planet.

https://www.imdb.com/title/tt5929776/?ref_=nv_sr_srsg_0
BRAND ∞ STRONG
"MC-klubben Satudarah" (Originalt "Satudarah - One Blood") IMDB
Den lå på nett hos NRK, men ser ikke ut å være tilgjengelig lengre.
Kanskje kan den lastes ned.

Ganske heftig åpnings sekvens.
Er en som har falt i unåde å skal først straffes å så bli kastet ut.
Han får seg to tette med flat hånd. Det en slaget så hardt at det
ser ut som om han blir skutt med hagle. Blir kaste bakover.
Og når han kommer seg på bena så får han en til.
Sist endret av vindaloo; 23. mars 2021 kl. 16:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har altfor mange dokumentarer å anbefale, men å huske de alle på stående fot er det verre med.

Hva jeg lærte av en blekkspruthttps://m.imdb.com/title/tt12888462/

Denne er fascinerende, inspirerende, spennende og ikke minst rørende. Utvilsomt den mest underholdende dokumentaren jeg har sett det siste året. Ligger på netflix.
Sist endret av subscribe; 23. mars 2021 kl. 17:17.
Cosmos - A spacetime odyssey Utforsker vitenskapens mysterier med Neil Degrasse Tyson. Et absolutt must dersom man er litt vitenskaps intressert. Dette er oppfølgeren til Cosmos med Carl Sagan som absolutt også er verdt og få med seg.

The China Hustle Fin dokumentar for de finans intresserte. Forklarer hvordan kinesiske "shell" bedrifter på wall street var grovt overpriset.

Inside Job Forklarer godt opphavet til finanskrisen i 2008, og hvordan den utfoldet seg.

USA i farger Denne viser berømte og gamle klipp, hvor farger har blitt lagt på. Den er kronologisk og viser moderne USA historie! Finnes på NRKtv
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Mye gode forslag her. Kom på en til for de interesserte i krigshistorie.

The Vietnam War laget av Ken Burns og Lynn Novick er det beste jeg noen gang har sett om Vietnamkrigen. Det er 10 episoder som inntil nylig lå på Netflix og nrk. NRK hadde dessverre en litt forkortet versjon så anbefaler og evt laste ned den originale versjonen. Virkelig fascinerende om en meningsløs krig på mange måter. Sett alle episodene fire ganger så langt.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Mye gode forslag her. Kom på en til for de interesserte i krigshistorie.

The Vietnam War laget av Ken Burns og Lynn Novick er det beste jeg noen gang har sett om Vietnamkrigen. Det er 10 episoder som inntil nylig lå på Netflix og nrk. NRK hadde dessverre en litt forkortet versjon så anbefaler og evt laste ned den originale versjonen. Virkelig fascinerende om en meningsløs krig på mange måter. Sett alle episodene fire ganger så langt.
Vis hele sitatet...
Vurderte å nevne denne selv. Fantastiske persongjenfortellinger kombinert med bra bilde/video-bruk. Fikk oppheng i vietnamkrigen pga de brutale personlige historiene. Ken Burns er nr 1 hva angår regi av krigsdokumentar som fokuserer på menneskene som opplevde den. Anbefaler også "The war" av samme mann, som tar for seg 2 verdenskrig. Syntes den holder samme nivå som "The Vietnam war".
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av subscribe Vis innlegg
Vurderte å nevne denne selv. Fantastiske persongjenfortellinger kombinert med bra bilde/video-bruk. Fikk oppheng i vietnamkrigen pga de brutale personlige historiene. Ken Burns er nr 1 hva angår regi av krigsdokumentar som fokuserer på menneskene som opplevde den. Anbefaler også "The war" av samme mann, som tar for seg 2 verdenskrig. Syntes den holder samme nivå som "The Vietnam war".
Vis hele sitatet...
Ja har ment å skulle se den men den ligger ikke noe sted å streame lenger. Makan!

Forresten den dokumentaren om Pazuzu heter The devil you know. Ligger på YouTube. Gi den et forsøk. Helt sjukt
The unsolved mystery of South Korea's missing "frog boys"
Pt.1
https://youtu.be/6HGapDZUz00
Pt. 2
https://youtu.be/d8ZL4U4edzM
Cowspiracy
What the healt

Begge handler om klima/helse.

Bob Lazar: Area 51 & Flying Saucers
The Imposter (2012)

Handler om Frédéric Pierre Bourdin som i 1994 bestemte seg for å ta identiteten til Nicholas Barclay som forsvant 13 år gammel. Kanskje den sykeste dokumentaren jeg har sett. Tragikomisk.

Her er gratisversjonen (i begrenset kvalitet), men den kan også kjøpes på Youtube:
https://youtu.be/2zD7OBzEFFA

Beklager, jeg burde lest det første innlegget litt bedre.
Sist endret av Bjarnebekjent; 24. mars 2021 kl. 05:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
The Volunteers part 1&2

En av de beste krigsdokumentarene jeg har sett. Den følger en gruppe frivillige saniteter fra ulike vestlige land som hjelper kurdiske styrker i Syria og Irak. Advarer om sterke scener.

https://www.youtube.com/watch?v=UJ1290087Yk
https://www.youtube.com/watch?v=935UK7Kw0VM
Louis Theroux er en av mine favoritt dokumentarister også. To andre som jeg liker svært godt er Reggie Yates og Stacey Dooley - de har lignende serier med dokumentarer som Louis Theroux.

Mye er også lett tilgjengelig på NRK. Interessant å se Stacey Doley bo med forskjellige familier og se hvordan det er "på innsiden". Alt fra fri oppdragelse til Mormonere. Hun har også noen gode dokumentarer om prostitusjon og seksualiseringsproblematikk i Japan blant annet.

Ellers er en av de bedre dokumentarene jeg har sett i det siste "My Octopus Teacher" på Netflix. Trailer.
En kar fridykker ned til en blekksprut hver eneste dag i et år og utvikler over tid et tillitsforhold og vennskap til blekkspruten, i prosessen endrer han hele forholdet han har til både folk og dyr.

"(...)She tought me to feel that I am part of this place, not just a visitor - thats a huge difference"
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Battle for Japan på Netflix
"Kunstneren & tyven", og "do not Split"
Fyre va jævlig cool på netflix
Free Solo

En av mine favoritter, handler om klatring uten sikkerhet som tau.
Last breath på netflix. Så den tidligere i dag og får den ikke ut av hodet.. syntes den var så trist at jeg faktisk gråt litt på slutten av den.
Må bare legge til en til at Fantastic Fungi er en herlig naturopplevelse i dokumentarenes verden.
Sist endret av BearSleeps; 25. mars 2021 kl. 09:07. Grunn: edit
Så Seaspiracy som kom ut på Netflix i går, utrolig bra dokumentar som handler om skaden mennesket gjør på havet og artene som bor der.
Hvordan har ingen foreslått operation odessa? Denne MÅ folk se! Jeg er dokumentoman og dette er glatt den sjukeste jeg har sett!
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av knert1 Vis innlegg
Hvordan har ingen foreslått operation odessa? Denne MÅ folk se! Jeg er dokumentoman og dette er glatt den sjukeste jeg har sett!
Vis hele sitatet...
Faen så rå. Takkskarruha

Minner meg litt om noen av scenene fra Lord of War. «Its warlord». «-thanks, but I prefer it my way»��
Sist endret av NodSquad; 25. mars 2021 kl. 11:28.
Game changers på netflix, som fremmer plantebasert mat, med idrettsutøvere og prestasjon som hovedperspektiv. What the health også på flix gjorde inntrykk på meg. Omhandler sammenhengen mellom kosthold og sykdom, samt alle milliardene av dollar som står på spill i helse-, legemiddel- og matvareindustrien.
Scandinavian Star på NRK
Estonia på Discovery+

To store båtforlis som det er en del muffins med og som man den dag i dag har flere spørsmål rundt. Svært spennende!
Gamechangers på Netflix
Prøver å ikke nevne noen som allerede er nevnt, men shit happens.

Manhunt S01 (Unabomber).
McMillions.
Apollo 11.
Citizenfour.
Icarus.
When We Left Earth.
Horizon - How to Kill a Human Being - BBC.
Death of a Mars Rover - National Geographic.
Alt av Air Crash Investigation (går også under navnene "Mayday" og "Havarikommisjonen".
Betting On Zero.
Enron: The Smartest Guys in the Room
Roving Mars.
" Based on Joel Bakan’s bestseller The Corporation: The Pathological Pursuit of Profit and Power, this 26-award-winning documentary explores a corporation’s inner workings, curious history, controversial impacts and possible futures. One hundred and fifty years ago, a corporation was a relatively insignificant entity. Today, it is a vivid, dramatic, and pervasive presence in all our lives. Like the Church, the Monarchy and the Communist Party in other times and places, a corporation is today’s dominant institution. Charting the rise of such an institution aimed at achieving specific economic goals, the documentary also recounts victories against this apparently invincible force."
( https://www.youtube.com/watch?v=zpQYsk-8dWg )
The Corporation - Documentary
-
" This documentary was initially released in 2007. Fast forward a couple of years ago, and now marijuana is legal in a couple of countries in the United States, and in Canada.
The documentary explores the growth, sale, and trafficking of cannabis, and the underground market.
Featuring interviews with growers, police officers, criminologists, economists, doctors, politicians, and even pop culture icons,
the documentary reveals how the trade is booming despite being a criminal enterprise.Showing the history of cannabis,
filmmaker Brett Harvey examines the profitable marijuana trade between British Columbia and the United States."
The Union: The Business Behind Getting High
https://www.documentarytube.com/vide...d-getting-high
https://www.youtube.com/watch?v=rwkFmvIg4CU&t=40s
Sist endret av radion; 25. mars 2021 kl. 19:44.
Children Underground (Street kids in Romania) ligger på youtube, og handler om det tøffe livet til gatebarna i Romania. Er fra 2001 så kvaliteten er så som så, men dokumentaren er verdt å sjekke ut 8.3 rating på imdb
Mannefall

Dansk dokumentarserie i fire deler om ensomme menn, ligger for tiden på NRK nett-tv.

Kommentarartikkel i Dagbladet som omtaler serien.
The Red Chapel av Mads Brügger, en dansk dokumentarskaper. Den siste filmen hans "Muldvarpen", ligger på NRK Brennpunkt i serieformat, anbefaler den også varmt.
Sist endret av kazzual; 30. mars 2021 kl. 04:25.
Ei Arabisk Reise - ligger på NRK nett-TV.

Handler om en britisk fyr som reiser rundt i Midtøsten, inkludert noen av de værste krigsområdene, blant annet Jemen. Er også innom Somalia, via haik med en båt.
Sist endret av mann; 30. mars 2021 kl. 09:56.
Sitat av Løkring420 Vis innlegg
Children Underground (Street kids in Romania) ligger på youtube, og handler om det tøffe livet til gatebarna i Romania. Er fra 2001 så kvaliteten er så som så, men dokumentaren er verdt å sjekke ut 8.3 rating på imdb
Vis hele sitatet...
Husker jeg så denne rundt den tiden den kom ut. Jeg var selv såvidt tenåring på den tiden. Heftige greier.
Vice sin dokumentar fra Liberia spinnvill.
Anbefaler også Paradise Lost hvis man liker true crime og ikke har sett den enda.

Gikk gjennom mine gamle IMDB ratings, og fant noen flere jeg har likt, innenfor forskjellige tema - en del av dem litt sære:

Crumb
Jodorowsky’s Dune
Baraka
Maybe Logic
Grizzly Man
Happy People: A Year in the Taiga
Bukowski: Born into This
The Mindscape of Alan Moore
Vernon, Florida
Tickled
In the Realms of the Unreal

Har fått anbefalt The Wolfpack men enda ikke sett selv.. høres interessant ut.
Sist endret av mann; 30. mars 2021 kl. 10:13.
Lauren Southern har de siste årene sluppet en del intressante dokumentarer.
Farmlands (https://www.imdb.com/title/tt8614536/): En dokumentar om hva som skjer med hvite farmers i Sørafrika.
Crossfire: https://www.imdb.com/title/tt13736456/?ref_=nm_knf_t2
American murder: The family next door @ Netflix

Åstedet: Mysteriet på Cecil hotel @ Netflix
Sist endret av Ngldoefrfr; 30. mars 2021 kl. 21:00.
Alt av Adam Curtis og Werner Herzog.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av funksjon Vis innlegg
Alt av Adam Curtis og Werner Herzog.
Vis hele sitatet...
Werner Herzog sin "Grizzly Man" fra 2004 er flott og trist.
Denne gikk gratis på VGTV en stund, men er nå bare for VG+ desverre..
Sikkert mulig å finne den et annet sted på nettet, men sparer meg for å linke til noe sketchy streamingsider osv.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Russian_Woodpecker
Kanskje ikke helt dokumentar, men "They shall not grow old" er helt fantastisk. historisk fra første verdenskrig hvor de har fargelagt og fått på lyd. Det blir utrolig nært.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Så Seaspiracy som kom ut på Netflix i går, utrolig bra dokumentar som handler om skaden mennesket gjør på havet og artene som bor der.
Vis hele sitatet...
En fin oppfølging til den dokumentaren er denne samtalen, som ser på hvordan Norge er i forhold til andre land når det gjelder fiske og plastikk: https://youtu.be/wea721TDOPM

"For visste du at den norske kystlinjen er åtte ganger så forurenset som verdensgjennomsnittet? Eller at over 80% av dette kommer fra fiskerinæringen? Realiteten er brutal men heldigvis finnes det mennesker som er med på å bedre disse tallene gjennom kollektiv, smart innsats"
▼ ... noen måneder senere ... ▼
BRAND ∞ STRONG
Sitat av mann Vis innlegg
Har fått anbefalt The Wolfpack men enda ikke sett selv..
Vis hele sitatet...
Det bør du. Veldig spesiell.
Ligger hos NRK