Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2873
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Det virker enklere å skrive posten(e) på imgur, så jeg lenker heller dit. Konsoliderer litt gammel og ny kode, media og diverse som jeg har lekt med. Jeg har en lei tendens til å kunne bare la kode forsvinne hén, noe jeg kanskje bør slutte med. Dette er hva jeg har så langt. Mulig jeg finner mer av andre datoer og perioder senere.

[Ancient History] - Recovered images from projects in the period 1999 to 2006
[Arctic Summer Projects] - A tale of a short season
Sist endret av m0b; 26. august 2019 kl. 23:08.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Du gjør så mye fett! Kudos, m0b!
Mange fete prosjekt her. Inspirerende. Kult å se at du har verdt en gentooman en gang i tiden
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Mange takk! Inspirerer til å finne frem mer.

Sitat av ThinkpadX200 Vis innlegg
Mange fete prosjekt her. Inspirerende. Kult å se at du har verdt en gentooman en gang i tiden
Vis hele sitatet...
Er ganske OS agnostisk! For hverdags bruk på laptop spesifikt, med GNU/Linux så går jeg for lubuntu som har en litt greiere windowmanager enn tradisjonell Ubuntu.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Bøyer meg i støvet.
Jeg kom så langt som NeHe's OpenGL tutorials en gang i tiden men i realiteten satt jeg vel å kopierte og limte inn endel kode, modifiserte det og skrev litt selv. Jeg fikk aldri helt dreisen på koding på ordentlig nivå og holder meg til små automatiseringsprosjekt med raspberry pi.

Som de andre sier: Inspirerende greier!
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Meteorer og alt mulig annet fiffig svirrer rundt og inn i vår atmosfære. FM nettet er stengt ned, for min lyst til å høre på kanalene uavbrutt er jeg noget molefunken, men på en annen side så gjør det enkelte oppgaver litt lettere.

Når en meteor suser igjennom atmosfæra i høy hastighet vil den generere en hale som består av ioner. Høy fart slår disse løs fra de øvrige partiklene i atmosfæren. Halen av ioner er reflekterende i det elektromagnetiske feltet (i alle fall innen visse frekvenser), og dette kan man bruke til sin fordel.

Graves radar lengre ned i europa er vanlig å bruke for å gjøre slikt, men den når jeg ikke. Jeg bruker å peile meg inn mot en FM-stasjon i russland som er tilstrekkelig langt unna at jeg vanligvis ikke klarer høre den (med mindre jeg kjører opp en LNA), men når en meteor går mellom meg og radiostasjonen vil jeg kunne se signalet. Justerer jeg litt på antall samples jeg bruker, windowing funksjon og "zoom", kan jeg hente ut relativ hastighetsinformasjon basert på dopplerforskyvningen og størrelse på objektet. Oppretter jeg en til målerstasjon og synkroniserer disse, kan jeg også forsøke å estimere eventuelt nedslagsfelt.



og med litt kreativ kobling mot kamera så kan man ende opp med noe slikt som dette, uten å måtte site ute hele natta og fryse ballene av seg.



For "noen" år siden da jeg fikk høre om den kosmiske mikrobølgestrålingen ble jeg umåtelig fascinert.

Så jeg sakset ut et lite område og kjørte i gang en simulering for å se hva som skjedde. Merk, dette er ikke ordentlig fysikk som tar for seg krefter og "large scale structures", men en nerd som leker med inverse square law.

Linker. Trykk på første bilde for video.
t_0:

t_something:
t_whatever:
Sist endret av m0b; 29. august 2019 kl. 23:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei!
Helt fantastisk! Jeg vil påstå at dette, særlig det siste innlegget, er det mest nerdete jeg noen sinne har vært borti. Jeg digger det!
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av Investigathor Vis innlegg
Hei!
Helt fantastisk! Jeg vil påstå at dette, særlig det siste innlegget, er det mest nerdete jeg noen sinne har vært borti. Jeg digger det!
Vis hele sitatet...
Takk! Da skal jeg se om jeg klarer å finne bilder og video fra da jeg koblet meg til værsatellitter og hentet ned live-bilde. Eller da etter en diskusjon med en flat-earther, kalkulerte den omtrentlige radiusen av jorden basert på observert dopplerforskyvning og periode på satellitter i polar bane
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av m0b Vis innlegg
Takk! Da skal jeg se om jeg klarer å finne bilder og video fra da jeg koblet meg til værsatellitter og hentet ned live-bilde. Eller da etter en diskusjon med en flat-earther, kalkulerte den omtrentlige radiusen av jorden basert på observert dopplerforskyvning og periode på satellitter i polar bane
Vis hele sitatet...
Sykt imponerende alt du har vist. Når det gjelder å overbevise de flat-eartherne så hjelper det forsåvidt ikke uansett hva man kommer med. Alt er jo svada i deres øyne, forfalskning, eller så har dem et eller annet svar på hvorfor det du kommer med skjer. Blir jo utenom poenget dette forsåvidt uansett. Skulle ønske jeg var snart nok til å gjøre det du gjør, og det med å kalkulere hvor meteorer treffer via radio er jo utrolig kult. Jeg elsker jo alt som har med verdensrommet å gjøre så er flaut at jeg ikke helt var klar over det du viste til der. Gjerne vis mer!
Sist endret av Quakecry; 30. august 2019 kl. 06:58.
Shit det der var beyond mine forventninger, du er jo mye flinkere enn meg. Lyst til å tjene masse penger og være med på noe fett?
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator

Den første antennen jeg kjøpte var denne. Og forsåvidt den siste, utenom de små greiene som bruker å følge med nytt mottakerutstyr jeg finner på å kjøpe. Hadde ingen peiling, men viste seg at en "scanner" antenne var et noenlunde greit valg. Stor dekning hva frekvens angår, men signalmottaket er ikke nødvendigvis av det beste slaget. Jeg var interessert i å lage et map over hvilke signaler som befant seg i et så stort frekvensområde som mulig.



Her forsøker jeg å få stabil lock on på en russisk værsatellitt, med nevnte antenne, som er feil polarisert i forhold til satellittens posisjon.


Signalet fra NOAA satellittene bærer et helt annet preg enn signalet som kan sees i det tidligere bildet fra Meteor-M2.




Ferdig prosessert bilde fra en av NOAA satellittene. En av de har i det siste begynt å fuske, noe med smøring i et kulelager. Utstyret har dog var i årevis lengre enn beregnet, så de har fått god verdi for pengene! Bildet er hentet fra 137MHz senderne de har, men de har også andre som sender på høyere frekvens. Krever konstruksjon eller kjøp av tracker og diverse småting.

Klikk for video. Fikk også lyst til å forsøke å simulere en spiralgalakse. Denne tar høyde for mørk materie slik at rotasjonshastigheten på de ytre stjernene blir "korrekt". Simuleringen er ikke optimalisert. Ingen integrasjon som verlet, runge kutta eller andre kule triks med verken SIMD eller threading er brukt her.
Sist endret av m0b; 30. august 2019 kl. 20:51.