Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 8934
Noen som har en god anbefaling om en god bok som omhandlet livet og filosofi?
The Great Carve Up, Mengele Zoo, Zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel er gode plasser å starte.
Art Of War
Du kan plukke opp noe av Aldous Huxley. Skal gi deg noe å tygge på.
Siden jeg ser på meg selv som en enkel sjel, vil jeg anbefale "Hvite Niggere" og "23 salen" - begge av Ingvar Ambjørnsen.

På hver sin måte er de om livet, fordi de omhandler mennesker som er på "feil side" av livet =)
Man's search for meaning av Viktor Frankl. Del 1 av boken omhandler livet i konsentrasjonsleiren han befant seg i og hans tanker og erfaringer fra denne tiden. Synes det var en rørende bok og den unngår å gå for mye inn på grusomme detaljer da det ikke er relevant for boken. Satte pris på dette da det finnes en bråte andre bøker som beskriver død og fordervelse i konsentrasjonsleirene.

Del 2 omhandler "logoterapi" som er en terapiform han oppfant selv. Jeg ga forøvrig blaffen i denne delen av boken da jeg synes del 1 var fylt med nok å tenke på i tillegg til at det introduserer konseptet på en måte som var tilfredsstillende nok for meg.
Tusen takk, da har jeg greit med lesestoff fremover
Sapiens - en kort historie om menneskeheten av Yuval Harari. Meget bra bok som omhandler menneskets historie fra start til slutt, og hvordan mennerskers liv har endret seg gjennom historien. Anbefales på det høyeste
Tenker du bøker som har "filosofi og livet" som motiv, altså direkte omhandler det? Typ fagbøker og lignende? Eller bøker/romaner med tema som stimulerer til filosofering om livet? Dersom sistnevnte er det jo veldig mye mer å velge i.
sofies verden
Sapiens og Homo Deus. Du kommer til å være tapt for verden i overskuelig fremtid med disse.
For filosofi relatert til hvordan man skal leve, og livet, vil jeg anbefale Marcus Aurelius' Meditasjoner. En samling av tekster fra en romersk keiser i det 4. århundre som fulgte og gjorde bidrag til stoisk filosofi. Han gjør betraktninger om alt fra sin egen, barnas og hans soldaters død til hvordan man skal oppføre seg rundt sine medmennesker i daglige situasjoner.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Kanskje ikke helt om livet, men handler nok mer om selvutvikling.
" Omgitt av idioter - Hvordan forstå dem det ikke går an å forstå - Thomas Erikson - 2018".
Jeg satt å leste den på toget, fikk en del blikk, men rød/gul som jeg er så ga jeg litt f... he he he
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
sofies verden
Vis hele sitatet...
Uten tvil en av de bedre bøkene jeg noensinne har lest.
Hvite Niggere som foreslås lenger oppe her anbefales sterkt.

Samtidig vil jeg anbefale Ayn Rands Atlas Shrugged. Synes den fremstiller noen interessante perspektiver på samfunnet. En bok flere burde lese i grunn, uten å være noen knallhard objektivist.
Sitat av Chillipølse Vis innlegg
Hvite Niggere som foreslås lenger oppe her anbefales sterkt.

Samtidig vil jeg anbefale Ayn Rands Atlas Shrugged. Synes den fremstiller noen interessante perspektiver på samfunnet. En bok flere burde lese i grunn, uten å være noen knallhard objektivist.
Vis hele sitatet...
Atlas Shrugged er en utrolig lang og dårlig skrevet bok. Bortsett fra at hun har hatt sine blodfans i ikke-akademiske kretser, spesielt i USA, er det svært få som tar henne seriøst.

Filosofien hennes er oppskriften på å fremstå som en bedrevitende drittsekk.
Hvis det er romaner du er ute etter så beskriver f eks Innsirkling-trilogien til Tiller hvordan et liv fremstår i vidt ulike fasetter sett fra ulike synsvinkler.

Sitat av Fuglern Vis innlegg
Filosofien hennes er oppskriften på å fremstå som en bedrevitende drittsekk.
Vis hele sitatet...
Tiltredes. Jeg har ikke lest noe av Ayn Rand, men jeg har møtt folk som har det, og det er MER enn nok.

Ellers må jeg si at det faktum at ingen har gulpet opp Paulo Coelho i denne tråden ennå har gitt meg tilbake i alle fall litt av troen på mennesket.
Sitat av iiconanii Vis innlegg
Sapiens - en kort historie om menneskeheten av Yuval Harari. Meget bra bok som omhandler menneskets historie fra start til slutt, og hvordan mennerskers liv har endret seg gjennom historien. Anbefales på det høyeste
Vis hele sitatet...
Tenkte på type fagbøker og lignende. Men romaner er jo aktuelt det også.


Svarte på feil

Sitat av *pi Vis innlegg
Tenker du bøker som har "filosofi og livet" som motiv, altså direkte omhandler det? Typ fagbøker og lignende? Eller bøker/romaner med tema som stimulerer til filosofering om livet? Dersom sistnevnte er det jo veldig mye mer å velge i.
Vis hele sitatet...
Tenkte på type fagbøker og lignende. Men romaner er jo aktuelt det også.
Sist endret av Fullfartlangsom; 22. mars 2019 kl. 17:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
se der ja
19 5
Hvis du ønsker i introduksjon til vestlig filosofi, så syns jeg The Story of Philosophy av Bryan Magee er et godt sted å starte. Går gjennom vestens viktigste filosofer på et introduksjonsnivå som gir et greit grunnlag for videre fordypning og forståelse.

Eller hvis du heller ønsker å utforske morsomme og interessante ideer utenfor mainstream filosofi, så syns jeg både Plant Intelligence and the Imaginal Realm av Stephen Harrod Buhner og Our Mathematical Universe av Max Tegmark var svært underholdende og tankevekkende. Begge disse har riktignok en god del naturvitenskap i seg, og Plant Intelligence er kanskje litt mye woo-woo til tider.
[quote=Fullfartlangsom;3498078]Tenkte på type fagbøker og lignende. Men romaner er jo aktuelt det også.
/QUOTE]

Om det er fagbøker du er ute etter kan jeg anbefale Michel Foucault sin berømte bok "overvåkning og straff". Har ikke lest den ferdig selv ennå, men er godt over halvveis. Den er ganske lettlest til filosofibok å være, og veldig tankevekkende.
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Atlas Shrugged er en utrolig lang og dårlig skrevet bok. Bortsett fra at hun har hatt sine blodfans i ikke-akademiske kretser, spesielt i USA, er det svært få som tar henne seriøst.

Filosofien hennes er oppskriften på å fremstå som en bedrevitende drittsekk.
Vis hele sitatet...
Er til dels enig, men synes like vel den er verdt å lese. Er spør du meg noen sannheter i den.
Kommer helt an på hvem du er og hva du er på utsikt etter.

Hvis du vil ha realisme og realpolitikk, anbefaler jeg 48 laws of power av Robert Greene.
Hva som er fagbøker når temaet er 'livet og filosofi' er nokså relativt, men et godt sted å begynne å lete er jo innen de som går under betegnelsen 'eksistensialister'. Albert Camus, Jean Paul Sartre, Søren Kierkegaard og Friedrich Nietzsche kan være gode utgangspunkt. Ellers har du tenkere som skriver og tenker om livet og filosofi, men som gjerne betegner seg selv som 'antifilosofer'. Sjekk gjerne ut Ralph Waldo Emerson, Henry David Thoreau, kanskje til og med Jens Bjørneboe?
På den mer faglige siden er Henry Bugbee (tror Henry var fornavnet) veldig interessant. Det finnes et hav av bøker her, og du finner fort noe du liker. Når du gjør det er det bare å spore relaterte forfattere og bøker, og du vil ha mer lesestoff i bokhylla enn du noen gang kan håpe å komme gjennom. Lykke til!
Sist endret av jajasamannen; 25. mars 2019 kl. 00:35. Grunn: Skrivefeil..
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
A History of Western Philosophy av Bertrand Russell.
Hvis du orker mye oppramsing av religiøse og filosofiske figurer fra før sokrates, frem til moderne filosofer som Kant, Shoppenhauer, Marx og Nietzsche. Litt overfladisk kanskje. Er en ganske bra lydbok på youtube