Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 552
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
I løpet av de siste par månedene har plutselig fått en fascinasjon av å lese i gamle norske bøker. Mye pga hvordan språket har forandret seg, men kanskje mer hvordan kan få en ganske nær opplevelse av datidens holdninger, verdenssyn osv. Det jeg syns er mest spennende er utvilsomt gamle fagbøker i psykiatri, gjerne tidlig 1900-tallet. Jeg vet jo at utdaterte bøker som regel gis bort tilnærmet gratis. Husker jo på universitet hvor det statid bare var å forsyne seg med forlatte lærebøker, men er ganske usikker på hvor jeg evt burde henvende meg.. Noen tips? Kunne sikkert vært en idé å spørre på lovisenberg, vindern eller lignende, men siden jeg ikke bor i oslo blir det litt ork. Jeg vet såklart at jeg kan bestille på nettet, men økonomien per nå er for stram til at jeg kan prioritere noe sånt
Skannes ikke alle gamle bøker i norge inn? Som gamle aviser. Om ikke så burde de jo-kan neppe tenke meg at fagbøker fra gamle tider har noe opphavsrett heftet ved seg. Som du skrev-du har opplevd at de gis bort over en lav sko(ikke vert borti det jeg da men).

Bestille via bibliotek? Tror ditt lokale bibliotek ibland tar hjem sånt du vet ligger i andre biblioteker. Eller har de en sperre mot fagbøker?
Mot ganle fagbøker burde de jo hvertfall ikke ha det.
Ligger mange eldre fagbøker fritt tilgjengelig på nb.no (Nasjonalbibliotekt).