Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 8128
Hei!
Det har seg sånn at jeg akkurat har fullført et år påbygging, og hadde nå tenkt meg ut som lærling i elektrikerfaget. Ikke hadde jeg fått informasjon om at jeg burde søke lærlingplass gjennom VIGO før 1. mars, vi fikk tvert imot beskjed av læreren vår på VG2 Elenergi at vi skulle søke privat.

Så, her sitter jeg med skjegget i hånda og kuken i postkassa uten et eneste svar fra installatører i området. Jeg leverte tidlig ut søknad til de fire eneste installatørene her, der jeg hovedsaklig kunne tenke meg å jobbe hos to av dem. Den største av bedriftene tok inn noen ekstra lærlinger i fjor, og kunne derfor kun ta inn to lærlinger i år. Den ene plassen gikk til en som ble overført fra et skipsverft med et halvt års erfaring, mens den andre plassen gikk til en med avtale som følge av utplassering.

Ved den andre bedriften jeg kunne tenke meg å jobbe hos, hadde de allerede tre lærlinger og overbemannet. De to andre installatørene jeg søkte hos i tillegg, er litt mer av typen bedrift som du ser på den rørlegger-reklamen på TV. Ikke får jeg tak i de, og ikke tror jeg de tar inn lærlinger i år.

Så, mens jeg fortsatt venter på svar spør jeg dere her på bruket etter råd. Hva gjør jeg egentlig nå? Blir det et NAV-år for meg fra høsten av?
Finnes det noen instanser jeg kan snakke med? Mer skolegang er uaktuelt på dette punktet, og et friår vil jeg neppe takle.
Jeg er evig takknemlig for alle svar og bidrag!
Eat to bite?
Curver's Avatar
Hei, skal selv ut som lærling som elektriker nå. Har på forhånd snakka med en god del elektrikere og andre folk som også har søkt lærlingsplasser for et par år siden i andre fag. Ingen, absolutt ingen har noen gang fått plass via vigo, så tror ikke du tapte noe der.
Det du burde ha gjort er å søke utenbys i andre firmaer. Det er vanseklig å få plass og jo fler søknader ,jo mer sjanse for lærlingsplass.
Du kunne også ha søkt statoil, skipselektriker og jernbanen for plass der også. ( Alt er bedre enn ingenting)
Husk på at det er aldri for seint å prøve å søke. Kan gjøre det nå også. Flere jeg kjenner som har søkt alt for seint ,men har ringt og spurt flere ganger og vist interrese for lærlingsplassen og har fått plass selvom dem ikke skulle ta inn noen lærlinger.

Vel, lykke til videre!
Takker så mye for svar!
Jeg har vært innom tanken å søke utenbys, og når jeg ser på det nå innser jeg for en idioti det var å ikke levere ut et titalls søknader når jeg først var igang...

Jeg hadde planer om å søke hos Statoil, men hørte at kravene var skyhøye og kun toppkarakterer gikk gjennom. Vet du noe mer om hvordan det er å komme seg på båt som trikker? En hel gjeng fra gamleklassen min gikk rett videre på "VG3" Skipselektriker, og får da høyspent sertifikat og andre nødvendige papirer gjennom der. Snakket dog med en chief for noen helger siden, som sa at de kun har lavspent på ferjene i sambanda rundt her. Vil det si at der finnes en god sjans for at jeg kan søke meg inn hos fks. Tide?

EDIT: Ser at det settes strenge krav til syn og hørsel som skipselektriker. Er det noen som har personlige erfaringer rundt denne helsesjekken?
Jeg hører greit, men har vanskelig for å plukke opp ord med bakgrunnsstøy, og må ofte få folk til å gjenta seg selv. Vil likevel ikke si det er et merkverdig problem i den forstand, og har aldri hatt noen særlig praktisk betydning for meg. Hvor vidt tror dere jeg vil få helseattesten?
Eat to bite?
Curver's Avatar
Statoil har høye krav ja. Hadde et snitt i elektro faga (auto, el.energi, pfo og data og el.nikk.) på 5 og kom inn på skipselektriker. Jeg søkte jo da bare til maritimt kompetansesenter og kom inn der. Takka nei da jeg ville være på land. Så lenge du ser greit og hører greit så skal det ikke være noe problem.

De har stengt søkelinjene for lenge siden så der får du ikke søkt mer.
Du har også mulighet for elektro vg3 da.. Dette er en egen linje som blir starta opp i ny og ne når det er mange/en del folk som ikke får lærlingsplass. Dette er en linje som du søker på for seg selv i senere tid. ( rundt sommeren) har ikke engasjert meg mer ang. dette da jeg uansett har lærlingsplass.

Edit: Statoil kom jeg ikke inn på, men en annen i klassen med bare 6'ere i elektro faga kom inn til intervju men dessvere ikke videre.
Sist endret av Curver; 12. juni 2012 kl. 15:42.
Da hadde nok Statoil vært utelukket uansett, så det ser jeg ikke så mørkt på.

Men over til en litt annen sak, går det greit å bo på hybel med lærling-lønn? Tenker på å sende ut noen flere desperate søknader litt utenfor fylket
Du må nok søke på noen jobber som er litt lenger unna. Det skal ikke være noe problem å bo på hybel, er ganske sikker på at du har de samme krava om stipend etc. som andre studenter har! (Skyt meg om jeg tar helt feil her)
Kan bekrefte at en får Borteboer stipend som lærling, så lenge en standard krava blir oppfylt. Står forklart på lånekassen sine sider. Er heller ikke noe problem og leve på lærlinglønn + stipend. Greit nok, du har ikke råd til å strø rundt deg med penger, men god mat på bordet er ingen problem. Kan vel og vere spennende å flytte til en ny plass? Håper det ordner seg.
Jeg blir nok ikke å flytte så fryktelig langt unna. Jeg vet om noen litt større bedrifter, td. YIT bare noen ferjer unna. Har i tillegg et søskenbarn på min egen alder som bor i leilighet og jobber som lærling på samme plassen, så å kose seg skal absolutt ikke bli noe problem. Så pratsom jeg er på fylla og festivaler kjenner jeg litt folk rundt om kring.

Takker for alle svar hittil! Hiver ut noen søknader til

Ja, forresten: burde jeg snakke med utdanningskontoret?
Du må beise sjarken!
Ganske sikker på at når du har gått ett år påbygging må du søke privat og ikke gjennom vigo.

Jeg går vg1 nå og her blir vi anbefalt og ikke ta påbygging før vi er ferdig med lærlingetiden
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Ganske sikker på at når du har gått ett år påbygging må du søke privat og ikke gjennom vigo.

Jeg går vg1 nå og her blir vi anbefalt og ikke ta påbygging før vi er ferdig med lærlingetiden
Vis hele sitatet...
Det var i utgangspunktet det som var planen min også, men mutter'n var på grensen til å gjøre meg arveløs om jeg ikke gikk påbygging først, siden hun var sikker på jeg aldri kom til å få studiekompetanse om jeg begynte å jobbe først.

Kan ikke si det har lønt seg hittil.
McLovin: Tenker du på opplæringskontor? Om det er tilfelle, nei. Bedriften du søker er(må vere) medlem i ett opplæringskontor, alt etter som (Kommuner er f.eks medlem Opplæringskontoret for offentlig sektor (okos)).

En blir vel ikke nektet å bruke VIGO selv om en går Påbygg. Eneste VIGO gjør er å liste navnet ditt slik at arbeidsgivere rundt om kan ta kontakt med deg om du ser interessant ut, dvs. de ser karakterer og fravær osv.

Er jo ganske greit å ha studiekompetanse, visst man en dag finner ut at man har lyst å studere videre.
Sist endret av rolls; 12. juni 2012 kl. 17:18.
Sitat av rolls Vis innlegg
McLovin: Tenker du på opplæringskontor? Om det er tilfelle, nei. Bedriften du søker er(må vere) medlem i ett opplæringskontor, alt etter som (Kommuner er f.eks medlem Opplæringskontoret for offentlig sektor (okos)).
Vis hele sitatet...
Så det kan være en idè å snakke med opplæringskontoret å høre om det er bedrifter i nærheten som kan ta inn lærlinger?
Ja, det kan du gjøre. De vil nok ha en grei oversikt.
Du må beise sjarken!
Når det komemr til utdannelse må man be mødre tra til hælvette, det er ditt liv!
Boyka1234
8 45
Flytt til en av storbyene, lei deg en hybel og start søkingen. Kjempemangel på håndverkere vertfall her i Trondheim. Går ut nå til høsten, og 13/15, + 2 skal gå påbygg, har fått lærlingerplass, så full pott
Sist endret av togge3; 12. juni 2012 kl. 17:48.
Sitat av togge3 Vis innlegg
Flytt til en av storbyene, lei deg en hybel og start søkingen. Kjempemangel på håndverkere vertfall her i Trondheim. Går ut nå til høsten, og 13/15, + 2 skal gå påbygg, har fått lærlingerplass, så full pott
Vis hele sitatet...
Det her blir vel siste utvei, vil jeg tro. Det er selvfølgelig en mulighet å ta opp til et år i lærling i fks. Trondheim, for så å flytte hjem å begynne hos noen av installatørene her. Vil tro jeg blir fort mye mer attraktiv på markedet da.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Det var i utgangspunktet det som var planen min også, men mutter'n var på grensen til å gjøre meg arveløs om jeg ikke gikk påbygging først, siden hun var sikker på jeg aldri kom til å få studiekompetanse om jeg begynte å jobbe først.

Kan ikke si det har lønt seg hittil.
Vis hele sitatet...
Hadde mor mi trua med det, hadde jeg heller blitt arveløs.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Den ene plassen gikk til en som ble overført fra et skipsverft med et halvt års erfaring
Vis hele sitatet...
kan du ikke spørre om å starte når lærlingtiden hans er over?
Sjekk også ut muligheten for å bli hjelpearbeider i en bedrift.
Er jobben du gjør relevant, så får du fratrekk på hele tiden du har gjort relevant arbeid, på lærlingtiden.

Jeg har gått som hjelpearbeider nå i 12 mnd, og fått såpass mange tilbud om lærlingplass, at jeg kommer til å gå over til lærling nå snart.
Med andre ord, har hatt 80% lønn hele veien igjennom "lærlingtiden" og vil ha 80% siste halvåret også. Samtidig som bedriften betaler fagprøven og alt slikt
Sitat av Novice Vis innlegg
kan du ikke spørre om å starte når lærlingtiden hans er over?
Vis hele sitatet...
Problemet er at det her er en kompis av meg som gikk i gamleklassen. Med andre ord har han et helt år igjen som lærling.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Sjekk også ut muligheten for å bli hjelpearbeider i en bedrift.
Er jobben du gjør relevant, så får du fratrekk på hele tiden du har gjort relevant arbeid, på lærlingtiden.

Jeg har gått som hjelpearbeider nå i 12 mnd, og fått såpass mange tilbud om lærlingplass, at jeg kommer til å gå over til lærling nå snart.
Med andre ord, har hatt 80% lønn hele veien igjennom "lærlingtiden" og vil ha 80% siste halvåret også. Samtidig som bedriften betaler fagprøven og alt slikt
Vis hele sitatet...
Det her var jeg ikke klar over! Trodde ikke man fikk noe fratrekk som hjelpearbeider. Har du noe mer erfaring enn grunnkurs og VG2? Var det veldig manko på arbeidskraft som gjorde at du fikk jobben?
Sist endret av McLovin; 12. juni 2012 kl. 20:03.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Det her var jeg ikke klar over! Trodde ikke man fikk noe fratrekk som hjelpearbeider. Har du noe mer erfaring enn grunnkurs og VG2? Var det veldig manko på arbeidskraft som gjorde at du fikk jobben?
Vis hele sitatet...
Får fratrekk som hjelpearbeider jo, så lenge det du jobber med er relevant til opplæringsplanen =)

Har automasjonsbakgrunn, så har VG1, VG2 og VG3, og skulle orginalt ha 1 1/2 år lære før fagprøven.


Manko på arbeidskraft kan jeg ikke si at det er, fått ganske mange jobbtilbud det siste året. Er vell heller manko på lærlingplasser som er problemet.
Sitat av togge3 Vis innlegg
Flytt til en av storbyene, lei deg en hybel og start søkingen. Kjempemangel på håndverkere vertfall her i Trondheim. Går ut nå til høsten, og 13/15, + 2 skal gå påbygg, har fått lærlingerplass, så full pott
Vis hele sitatet...
Begynner nå å streife innom tanken om Trondheim, faktisk. Virker som en veldig fin by!
Har du/noen andre her inne tips om bra installatører i området? Kunne tatt et google-søk, men da står jeg uten erfaringer og ingen anelse om jeg søker hos en litt shady bedrift med kun drittjobber og lite dyktige fagfolk.
Vis alt blir helt krise, så har jeg 2 forslag å komme med:

1. Du kan prøve å få tatt fagbrevet som privatist. Du kan da ta prøven etter 6 måneder på en Videregående Skole som tilbyr lokale for fagprøve.

2. Vis fagbrev i utgangspunktet er uinterresant, så kan du prøve å signere en kontrakt med ønsket firma som Junior-partner. Det vil si at du følger samme kompetansemål som en lærling, bare at du jobber med full lønn. Haken er dog at du ikke får fagbrev.

For å gjøre deg ennda litt mer lukerativ på jobbmarkedet i senere tid har du mest sannsynelig muligheten til å ta diverse sertifiseringer innenfor ulike produktområder o.l. Junior-partnere blir ofte tilbud sertifiserings kurs her og der, så det kan være kjekt.


Skal selv ute i læra etter sommerferien, men grunnet kontrakt trøbbel med leverandør for firmaet, så må jeg jobbe som "ekstrahjelp"(Aka Junior-partner) helt til kontrakter og dritt er ordnet, slik at min kontrakt konverteres senere til en lærlingskontrakt. Går denne kontrakt-saken til helvete, så vil jeg satse på å forbli junior partner, og dermed ta fagprøven som privatist (Altså både valg 1+2).

Ønsker deg lykke til bro!
Sitat av GoreLord Vis innlegg
Vis alt blir helt krise, så har jeg 2 forslag å komme med:

1. Du kan prøve å få tatt fagbrevet som privatist. Du kan da ta prøven etter 6 måneder på en Videregående Skole som tilbyr lokale for fagprøve.

2. Vis fagbrev i utgangspunktet er uinterresant, så kan du prøve å signere en kontrakt med ønsket firma som Junior-partner. Det vil si at du følger samme kompetansemål som en lærling, bare at du jobber med full lønn. Haken er dog at du ikke får fagbrev.

For å gjøre deg ennda litt mer lukerativ på jobbmarkedet i senere tid har du mest sannsynelig muligheten til å ta diverse sertifiseringer innenfor ulike produktområder o.l. Junior-partnere blir ofte tilbud sertifiserings kurs her og der, så det kan være kjekt.


Skal selv ute i læra etter sommerferien, men grunnet kontrakt trøbbel med leverandør for firmaet, så må jeg jobbe som "ekstrahjelp"(Aka Junior-partner) helt til kontrakter og dritt er ordnet, slik at min kontrakt konverteres senere til en lærlingskontrakt. Går denne kontrakt-saken til helvete, så vil jeg satse på å forbli junior partner, og dermed ta fagprøven som privatist (Altså både valg 1+2).

Ønsker deg lykke til bro!
Vis hele sitatet...
Det her var fryktelig god informasjon for min del!
Hvordan er utdanningen som privatist? Blir det mye teori, eller er det basicly programfaga fra videregående?

Hvor lett er det egentlig å få kontrakt som junior-partner?
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Legg merke til at du har gått ett år på påbygg i tilegg til to år på elektrofag.

Jeg har gått VG1 Elektrofag, VG2+VG3 Automatiseringsfaget for så og tatt ett år på VG2 Elenergi nå.
Har fått merkbart emd skryt fra utplasserings plasser og første gang jeg spurte arbeidsplassen om de skulle ta inn lærling sa sjefen at jeg hadde blitt diskutert på møte om å tilby meg plass.

Derimot senere ble det kjent for meg at går du GK + VG2 Elenergi får bedriften du er lærling i full stønad fra saten for og ha deg. Går du ett år på påbygg først får de halv stønad bare tror jeg og med mine 2 ekstra år blir det null stønad.

Dette har ødelagt for meg og ser mørkt ut for lærlinge plassen jeg var 900% sikkra i utgangspunktet. Så blir sommerjobb som maler på meg frem til jeg kanskje blir nødt til og ta en praksis plass eller noe for ser mørkt ut på lærlingplass fronten uten stønad, hvertfall i en storby.

Kjenner foresten mange som har blitt oppringt gjennom Vigo opplegget og blitt tilbydd lærlingeplass. Til deg som mente dette bare var tullball
Sitat av McLovin Vis innlegg
Det her var fryktelig god informasjon for min del!
Hvordan er utdanningen som privatist? Blir det mye teori, eller er det basicly programfaga fra videregående?

Hvor lett er det egentlig å få kontrakt som junior-partner?
Vis hele sitatet...
Fagprøven som privatist vil for det meste bestå av programfaga du har gjennomgått via alle fagrelaterte år på VGS.

Det er også sannsynligheter for at man kan få firmaet til å kunne arrangere fagprøven i deres lokaler, etter diskusjoner med Opplæringskontoret. Mener det er i veldig spesielle tilfeller dette blir praktisert (feks at man jobber i et særegnet emne, for min del Medisin tekniker), men ingen jeg vet om har hatt behov/prøvd i det hele tatt denne framgangsmåten. Så igjen, blir mest sannsynelig det man har gått igjennom i programfagene.

Å kunne få kontrakt som junior-partner blir nesten det samme som en lærlingsplass, dog litt mer uvanlig. Ikke alle firmaer er mulig kjent med dette "opplærlings"-tilbudet, så er godt mulig at du må forklare dem litt hva det innebærer, og om det kunne ha vært interresant for bedriften osv osv. Vis firmaet ikke er kjent med tilbudet, så selg det tilbudet til dem, og de vil kanskje tenke at det er kjekt.

Man må jo huske også at firmaet også tjener på å hyre inn "junior"-partnere. Generelt billigere arbeidskraft (unge og friske arbeidere), samt at de slipper MASSE(!) stress med opplærlingskontoret og annet bullshit.

Prøv dog å google litt om Junior-partnerskap om du trenger mer info ang det. Virker som et immari kjekt tilbud for de som sliter med å få seg lærlingkontrakt!
Jeg vet firmaet jeg jobber i tar inn lærlinger nå. Da har du mulighet til å jobbe på Vestlandet, Nordsjøen (Vet ikke om dette gjelder lærlinger lengre), og utlandet på service av båt. Du kan jo prøve og søke her http://www.los-elektro.no/index.php?pageID=49
Sitat av Fexxel Vis innlegg
Jeg vet firmaet jeg jobber i tar inn lærlinger nå. Da har du mulighet til å jobbe på Vestlandet, Nordsjøen (Vet ikke om dette gjelder lærlinger lengre), og utlandet på service av båt. Du kan jo prøve og søke her http://www.los-elektro.no/index.php?pageID=49
Vis hele sitatet...
Takker! Skal sende ut en søknad her også
Sitat av McLovin Vis innlegg
Begynner nå å streife innom tanken om Trondheim, faktisk. Virker som en veldig fin by!
Har du/noen andre her inne tips om bra installatører i området? Kunne tatt et google-søk, men da står jeg uten erfaringer og ingen anelse om jeg søker hos en litt shady bedrift med kun drittjobber og lite dyktige fagfolk.
Vis hele sitatet...
Tar også imot erfaringer og anbefalinger om bedrifter i Bergens-området også!
Ingen som har noen tips, anbefalninger og/eller erfaringer?
Søk offshore (Statoil, KCA, Subsea 7, NOV, Westcon, Dolphin, Baker Hughes, Schlumberger etc). Du må ha et sikkerhetskurs før du får jobbe offshore, men ofte vil bedriften dekke dette.
Sist endret av NijO; 16. juni 2012 kl. 17:57.