Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4267
Si at man bygger en sammenhengende bro over for eksempel over ekvator. Så har man en måte å fjerne alle søylene som støtter opp brua samtidig.

Vil brua knekke sammen med en gang eller kan man potensielt få en svevende ring rundt jorda?

Brua er utformet med hensyn til gravitasjonsforskjeller, terreng, hav osv.
Du kan jo gjøre et småskala forsøk hjemme? Teoretisk så vil jo en bue støtte seg selv, noe murerer vet. Om det også gjelder en sirkel har jeg ikke forstand til å vurdere, men du får sikkert et morsomt eksperiment og kanskje også en youtube hit?
Samme konsept: https://en.wikipedia.org/wiki/Orbital_ring
Sist endret av supercali; 23. november 2018 kl. 17:43. Grunn: Skivebom
Sitat av random67489 Vis innlegg
Du kan jo gjøre et småskala forsøk hjemme? Teoretisk så vil jo en bue støtte seg selv, noe murerer vet. Om det også gjelder en sirkel har jeg ikke forstand til å vurdere, men du får sikkert et morsomt eksperiment og kanskje også en youtube hit?
Vis hele sitatet...
Hvordan? Tyngdekraft vil gjøre at den ene delen av broen hans vil falle på jorden. På ekte så antar jeg at en slik bro, sett at materialet den var bygget av hadde noen svært imponerende egenskaper og det var ingen svakheter i konstruksjonen, faktisk hadde holdt seg svevende. Sliter med å se for meg hvordan du skal kunne gjennskape dette på en liten skala
Broen ville tvilsomt vært sterk nok til å tåle kreftene den vil bli utsatt for. Gravitasjonen er heller ikke perfekt, så selv om broen hadde tålt disse kreftene, så ville den ha kræsjet inn i jorden rimelig brutalt og skapt store ødeleggelser, litt som en rocke-ring.

Dette er ifølge vsauce i episoden: «should you eat yourself?».
Sist endret av Relevant; 23. november 2018 kl. 18:10.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Hvordan? Tyngdekraft vil gjøre at den ene delen av broen hans vil falle på jorden. På ekte så antar jeg at en slik bro, sett at materialet den var bygget av hadde noen svært imponerende egenskaper og det var ingen svakheter i konstruksjonen, faktisk hadde holdt seg svevende. Sliter med å se for meg hvordan du skal kunne gjennskape dette på en liten skala
Vis hele sitatet...
Hehe ja der ser du, jeg sa jo det innledningsvis - manglende forstand

Det jeg så for meg i hodet var et forsøk av typ magnetisk levitasjon, feks en flytende globus og magneter som frastøter den ytre ringen. Men ja det vil jo ikke bli korrekt da det vil være andre forutsetninger for real world test.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hehe ja der ser du, jeg sa jo det innledningsvis - manglende forstand

Det jeg så for meg i hodet var et forsøk av typ magnetisk levitasjon, feks en flytende globus og magneter som frastøter den ytre ringen. Men ja det vil jo ikke bli korrekt da det vil være andre forutsetninger for real world test.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal du få en monopol i midten?
Jeg er kanskje ikke den eneste som mangler forstand her, nå har jeg to ganger allerede fortalt deg at jeg ikke har peiling og du fortsetter å stille meg spørsmål, ikke veldig smart du heller?

Nei jeg ingen fasit, og om eg hadde hatt det så hadde jeg jo vært en stor fysiker og hadde sikkert vært for opptatt til å henge her
Sist endret av random67489; 23. november 2018 kl. 21:28.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random67489 Vis innlegg
Nei jeg ingen fasit, og om eg hadde hatt det så hadde jeg jo vært en stor fysiker og hadde sikkert vært for opptatt til å henge her
Vis hele sitatet...
Det er på det nivået at 2FY bør duge til å svare.

Det korte svaret er at det ikkje vil funke. Larry Niven si Ringworlds engineers vil gi deg svaret på kvifor.
Hm litt merkelig å bruke tid på stadfeste mine dårlige fysikk-kunnskaper fremfor å være on-topic?
Men takk for linken, skal se på den om det blir en kjedelig helg. Om flere ønsker å kommentere akkurat det så bare kjør på, det plager meg egentlig ikke at jeg aldri var mentalt tilstede i fysikktimene så fortsett gjerne å påpeke det innlysende. Jeg kan akkurat nok fysikk til å tenne opp i peisen eller fyre et bål og kalkulator og google på mobilen om det er andre ting jeg trenger help til så jeg berges
Sist endret av random67489; 23. november 2018 kl. 22:11.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er på det nivået at 2FY bør duge til å svare.

Det korte svaret er at det ikkje vil funke. Larry Niven si Ringworlds engineers vil gi deg svaret på kvifor.
Vis hele sitatet...
Jeg fant den linken svært lite opplysende, TS sitt konsept er mye nærmere det som er beskrevet av Arthur C. Clarke i https://en.wikipedia.org/wiki/3001:_The_Final_Odyssey

Rimelig sikker på at geostasjonær bane er 3FY pensum.

Uansett, Abels tårn på P2 hadde en finfin forklaring på hvorfor romheisen ikke vil fungere.
https://radio.nrk.no/podkast/abels_t...06042018130900
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av supercali Vis innlegg
Jeg fant den linken svært lite opplysende, TS sitt konsept er mye nærmere det som er beskrevet av Arthur C. Clarke i https://en.wikipedia.org/wiki/3001:_The_Final_Odyssey
Vis hele sitatet...
Ringworld gjekk i bane rundt ei stjerne. Prinsippet er identisk - og det er ustabilt.

http://www.alcyone.com/max/writing/e...-unstable.html tar for seg grunnlaget for at det er ustabilt:

Now let's see why this doesn't apply to rings. Again we have the same kind of situation, with an off-center test particle (again, because the centered case is trivial) and a double-cone, although now since we're effectively dealing in two dimensions, it's more like two sectors of a circle. Now the area intersected by each sector is only proportional to r, while gravity is still proportional to 1/r2. Now you get a situation where the gravitational attraction of each portion is not independent of distance; it varies as 1/r. That is, the closer side will attract you more strongly than the further side. Put a test particle off-center in the ring, and it will crash itself against the ring. Because of Newton's third law, put an object more massive than the ring itself off-center in there and the ring will smash itself against it.
Vis hele sitatet...
Om man først bygger en bro rundt hele jorda og fikk den til å stå, ville det jo vært svært dumt å ta knekken på søylene, siden de ville være de mest sannsynlige plassene man kunne komme seg opp til broen. Men siden vi først er inne på det usannsynlige området, ville jeg foreslått å bygge enda en "bro" på toppen av denne. Det er 100 km til verdensrommet begynner, så om hver bro er 10 km høy, så trenger vi bare 10 lag.
Månen ville fucket opp balansen.
Jeg husker ikke
96 8
Sitat av Snubbelfot Vis innlegg
Månen ville fucket opp balansen.
Vis hele sitatet...
Tror dette er mest rett, har en teori på at broen ville krjæset der det var fjære på jorda da søylene ble sprengt.
Sist endret av rexol; 25. november 2018 kl. 00:46. Grunn: Slurvete mobilspråk
Att folk ikke vet dette vitner om for få sandkasser og mangel på spader.
Hva skjer med den oppvoksende gjengen?
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Att folk ikke vet dette vitner om for få sandkasser og mangel på spader.
Hva skjer med den oppvoksende gjengen?
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Hva du kan bygge i en sandkasse med et utrolig dårlig byggematerielle gjenspeiler på ingen måte hvordan en bro som strekker seg rundt hele jorden ville oppført seg