Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2371
Har en FX82EX som skal brukes på eksamen men har et spørsmål vedr basic prosentregning. Hvis jeg skal regne ut f.eks hvor mye 100+10% er så skal jo svaret bli 110.
Men i stedet så få jeg "1001/10" som svar.
Er det noen innstillinger jeg har gått flipp av? Har forsøkt å resette den til fabrikkinnstillinger og forsøkt ulike moduser uten hell
Jeg vet ikke hvordan man stiller inn kalkulatoren til å gi deg svaret i prosent, men er det ikke lettere å skrive inn regnestykket uten prosensymbolet? Evt. gjør det om til desimaltall hvis du skal bruke det i et større regnestykke.

Lykke til med eksamen!
Såvidt meg bekjent kan du ikke bruke denne type kalkulator direkte for å regne ut prosenten. Årsaken til at du får 1001/10 når du prøver 100 + 10% er at du regner 10% av en 1, som er 0.1, ergo: 100 + 10% = 100.1 (eller 1001/10 om du vil).

Det enkleste vil være å bare bruke de etablerte formlene for prosentregning, i dette tilfellet: 100 * (1+(10/100)) = 110.

Se forøvrig denne siden for ulike formler for prosentregning.
Eller bare 100x1,1
Vil sterkt anbefale deg å lære å regne ut prosent på den tradisjonelle måten fremfor å benytte en innebygd prosentfunksjon.
https://matematikk.net/side/Prosentregning
Sist endret av pmprsrgr; 22. november 2018 kl. 10:17.