Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 10256
Noen som har erfaringer hva som funger best som VPN server?

Har kun testet pfsense litt men vet det er problemer med canaldigital sin ipv6 å få aktivert dette, Asus 66U gir for dårlig VPN hastighet får maks 16 bit ned\ 13 mbit opp ut av 500 mbit\50 mbit hastighet.

Så har noen tips hvilken retning jeg bør vurdere?
Asus 88U har nok for svak cpu å klare over 50 mbit på VPN mens Pfsense er ikke så brukervennlig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er ikkje problem med IPv6 på pfsense - utover det generelle problemet med IPv6. Verktøya er forskjellige frå IPv4, og tankesettet er forskjellig. Du må sette opp en variant av RaDVD. Det er forsåvidt ikkje stort poeng i å bruke IPv6 enda, så ville ikkje latt det avgjere valg av løsning p.t.

VPN treng heller ikkje køyre på kanten av nettverket ditt - du kan forwarde porter og køyre det på anna maskin.

pfsense fungerer utmerka som VPN-server, med OpenVPN eller andre VPN-løysinger. Ytelse kjem stortsett an på CPU, og eventuelt HW-akselerasjon av krypto. Problemet ditt er imidlertid at du ikkje kan nok om nettverk til å foreta fornuftige val. Les deg opp på korleis ting faktisk funker.
Trådstarter
Hvor raskt tror du Asus ac88u klarer bestefall 50 mbit? VPN hastighet?
Da den har 2 kjerner cpu og 1.4 Ghz, mot CPU: Broadcom BCM4706KPBG MIPS74K, @600MHz.

Problemet jeg vil tro ligger i ac88u ikke er så oppgraderingsvennlig heller ikke for overklokking.
I teorien kan jeg sette opp openVPN server, på en annen maskin, problemet da må jeg vet opp i: LGA 1151 eller Xeon cpu. (Atom C2750
Da de fleste Celeron\Pentium blir for lite. Motherboard A1SAI-2750F - 1x Intel Atom C2750 4xDIMM 4xGbE 1xPCI
Sist endret av lmh1; 14. mars 2016 kl. 10:21.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, du må ikkje opp i det. Du har på ingen måte behov for meir enn 50Mb/s troughput på OpenVPN, ettersom det er opplinja di.

Men pfsense reduserer ikkje på magisk vis maskinvarebehovet ditt heller.
Her er de "offisielle" nr for VPN kjørende på pfSense hardware:

Kode

Model	OS version	Kernel forwarding rate	IPSec throughput	OpenVPN throughput
2220	FreeBSD 10.1 (pfSense 2.2)	323 kpps	378 Mbps	102 Mbps
	FreeBSD 10.3 (pfSense 2.3)	308 kpps	341 Mbps	99 Mbps
2440	FreeBSD 10.1 (pfSense 2.2)	320 kpps	368 Mbps	102 Mbps
	FreeBSD 10.3 (pfSense 2.3)	314 kpps	343 Mbps	100 Mbps
4860	FreeBSD 10.1 (pfSense 2.2)	421 kpps	805 Mbps	117 Mbps
	FreeBSD 10.3 (pfSense 2.3)	387 kpps	808 Mbps	139 Mbps
8860	FreeBSD 10.1 (pfSense 2.2)	411 kpps	830 Mbps	130 Mbps
	FreeBSD 10.3 (pfSense 2.3)	392 kpps	742 Mbps	157 Mbps
C2758	FreeBSD 10.1 (pfSense 2.2)	519 kpps	1.31 Gbps	141 Mbps
	FreeBSD 10.3 (pfSense 2.3)	449 kpps	1.31 Gbps	138 Mbps
XG-1540	FreeBSD 10.1 (pfSense 2.2)	1.13 Mpps	2.28 Gbps	452 Mbps
	FreeBSD 10.3 (pfSense 2.3)	961 kpps	2.61 Gbps	498 Mbps
Merk at dette er på pfSense Hardware så hvis du har bygget noe selv så må du nesten sammenligne din egen maskin med den moddellen som passer for deg, disse finner du på https://store.pfsense.org og på https://pfsense.org/hardware/

Jeg er usikker på om disse nr er publisert noe steds enda, men dette er de nr jeg fikk fra supporten deres da jeg spurte om de hadde noen tall på dette
IT-Konsulent
Skaff deg en ruter som er myntet på VPN
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Grossie Vis innlegg
Skaff deg en ruter som er myntet på VPN
Vis hele sitatet...
Dei koster mildt sagt flesk samanlikna med funksjonaliteten. T.d. low end Cisco ASA koster vel 5000+MVA, og ein PC til 5000,- vil antakeleg knuse ein ASA5505 i ytelse. Det er fornuftig i mange situasjoner, men ikkje som privatperson som har behov for 50Mb/s troughput på VPN. Da er PC-basert løsning langt betre.
pfSense SG-2220 koster $299 USD hvor du får med offisiell support og ferdig testet hardware fra dem

Jeg har selv denne enheten hjemme, samt en SG-4860 på kontoret og disse har fungert feilfritt for meg
Trådstarter
Tror jeg ikke kommer å kjøpe utlandsk utstyr man har 5 års reklamasjonsrett i norge, så med mindre pfsense tilbyr det samme.
Litt i tvil hvilken hovedkort som kan erstattes? Noen tips?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
VPN treng heller ikkje køyre på kanten av nettverket ditt - du kan forwarde porter og køyre det på anna maskin.
Vis hele sitatet...
I klartekst står det her at du kan kjøre VPN på en av maskinene dine, enten virtualisert eller native. Det samme gjelder også pfSense, men du må uansett ha en eller annen form for overgang mellom WAN og LAN, derfor er det kanskje mest lettfattelig å kjøre pfSense, e l på den fysiske boksen som er broen mellom ISPen din og LANet ditt.
Sist endret av nudo; 15. mars 2016 kl. 09:50.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av knutazz Vis innlegg
pfSense SG-2220 koster $299 USD hvor du får med offisiell support og ferdig testet hardware fra dem

Jeg har selv denne enheten hjemme, samt en SG-4860 på kontoret og disse har fungert feilfritt for meg
Vis hele sitatet...
Med ruter mynta på VPN tenker eg i retning Cisco ASA. pfSense sin HW er heilt alminnelege x86-system, som funker utmerka for t.d. VPN. Men det er ikkje tradisjonell dedikert nettverksmaskinvare, sjølv om det nok vil overta meir og meir.
Trådstarter
Ville sagt pris på hva slags maskinvare er best egnet? Intel Atom C2750 eller i3-6300T?

Uansett må man vel kjøpe lisens i windows: https://openvpn.net/index.php/access...vpn-as-vm.html
Slik jeg forstår det, for linux lurer jeg på om det er gratis: https://openvpn.net/index.php/access...vpn-as-sw.html

Men foreløpig har jeg mest peiling på Asus openVPN server.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
OpenVPN er uansett gratis. Dei tilbyr kommersielle løysinger, men programvaren er fortsatt fullstendig fri. Det er imidlertid relativt få grunner til å køyre OpenVPN på windows, og det du lenker til er uansett virtuelle maskiner, som kan hostast på Windows, men nok er Linux under panseret.

Asus OpenVPN-server gir ikkje meining. Asus har antakeleg eit konfigurasjonsinterface.

Val av CPU har relativt lite å sei når du uansett har behov for 50Mb/s troughput. Alt av nyare X86-cpuer vil takle det. Men i3 vil nok gi betre ytelse enn atom.

Men med mindre du er villig til å lese _og_ forstå nettverk vil du ikkje få til å funke bra.
Trådstarter
Nå tenker jeg litt på fremtidige oppgraderinger også, f.eks hvis jeg får fiber\Docsis 3.1
Så vil kraftigere cpu gjøre at jeg kan sette opp høyere krypering uten det stuper VPN hastighten mere en nødvendig.

Men pris er jo litt viktig, må være ITX størrelse.
Noen som har klart over 100 mbit over VPN løsning? For noen sier det er teoretisk umulig å få ubegrenset kapasitet, med VPN da teknologien gir dårligere ping.
Det er et godt utvalg der ute, bl a disse: https://www.applianceshop.eu/securit...nse-based.html

Sitat av lmh1 Vis innlegg
Uansett må man vel kjøpe lisens i windows: https://openvpn.net/index.php/access...vpn-as-vm.html
Vis hele sitatet...
Community edition er gratis.
Sist endret av nudo; 15. mars 2016 kl. 11:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Syns dere ikke er til veldig mye hjelp:

Hvis dere skal si:
Asus AC 88U

Mot
i3 6300T
Asus H110I-Pluss D3

Hvem av disse gir best ytelse som router? Tror jeg må sette VMware da vil tro driverne til PFsense vil slite på nyere Intel NIC eller Realtec kort.

grunnen jeg går for dette er jeg ønsker en maskin som trekker mist strøm og kan kjøles kun med stor kjøleribbe.
Noctua NH-C12P SE14 har en slik liggende fra før av, så skulle tro den funger uten vifte. Da den er beregnet på Intel & AMD CPUs with TDP of 95 watts med vifte.

Eller er ASRock Z170M-ITX/AC + DDR4 ram bedre oppsett for pfsene?
Der port LAN nr3 kan kobles til trådløs?

Syns i7-6700T blir litt for dyrt, 4000 kr. Men det burde ikke være nødvendig?
Sist endret av lmh1; 16. mars 2016 kl. 07:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du bør prøve å lese, lære og forstå kva du held på med. For brute-force oppsett av teknologi har aldri fungert, og forrige gang du prøvde pfsense klagde du på at du ikkje forsto noko. Du vil ikkje forstå meir av at det køyrer på mini-ITX.
Trådstarter
Kan jo vurdere å sette VPN serveren på den: Community edition på en linux distribusjon.
Og se om det funger ok.
Jeg ville anbefalt at du gikk for en dedikert maskin med pfSense som edge ruter og brannmur hvis du har mulighet for det

anbefalt hardware er:
2x Intel gigabit nettverkskort
1x CPU på 1Ghz
1x RAM på 1Gb
1x HDD på 4GB

Dette er kravene for å kjøre en basis installasjon av pfSense, der OpenVPN og eventuelt IPSec VPN pakkene er standard, hvis du vil kjøre ekstra funksjoner som Squid proxy og Snort IDS \ IPS så er litt mer ram og hdd plass nyttig

Uansett av hva du ville valgt av formfaktor ville du fått en mye bedre ruter med et oppsett bestående av:
Intel i3 CPU
4Gb 1333Mhz RAM
Intel pro 1000 dual port nettverkskort

Om du ønsker å bruke Linux eller pfSense på denne maskinen er opptil deg men den ville være mye bedre en alt annet av rutere du får kjøpt på forbruker markedet
Trådstarter
Ønsker å bygge noe selv, da det er jo litt gøy å gjøre dette.
Vet du om hvor langt en i3 6300T kommer?
Finner den er ca 20-30% raskere en i5 5200u per kjerne.
Tror intel NUC vil være dårlig her, mest på grunn av 1 port og vifter.
Da maskinen bør kunne stå på 24\07.

Nå er jeg veldig utdatert på skylake så vet ikke om de har blitt bedre med tanke på effektforbruk med mindre jeg bruker prime 95 burde ikke prosessoren blir særlig varm. Og om hovedkortet setter manuelt viftehastigheten lavest mulig så man slipper å sette manuelle instillinger (Sillents) 450 RPM tilsvarende EVGA ECO mode.

Kan du si hva som gir best ytelse av 8 kjerner Atom og i7-6700T?
Nå tror jeg ikke trenger så kraftig cpu men da kan jeg bytte cpu hvis jeg trenger mere.

Helt noe som klarer å steame 4k\8k og samtidig ha VPN server.
Kryptering gjerne 256-bit AES eller Blowfish krever vel mye cpu kraft?
Sist endret av lmh1; 16. mars 2016 kl. 11:20.
Overskuddsmateriell
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Syns dere ikke er til veldig mye hjelp:
Vis hele sitatet...
https://doc.pfsense.org/index.php/Main_Page
Du kan starte der
NUC vill fungere dårlig ja pga at den kun har 1 nettverksport og det er dårlig kvalitet på usb nettverkskort som henger ut av maskinen,

Når det kommer til CPU kraft så bruker du minimalt med dette i et hjemme nettverk med 1 eller 2 VPN instanser, derimot det som trekker CPU kraft er alle de ekstra pakkene og funksjonene du kan installere i tillegg inne i pfSense, så hvor langt du kommer med en i3 vs en i5 vs i7 avhenger mer av hva du kommer til å bruke av disse ekstra pakkene + hvor mange data maskiner du har aktive på samme tidspunkt

personlig så ville jeg gått for en i3 på mellom 2 - 3.5Ghz og lav TDP med tanke på strømforbruket da den skal være på 24/7/365

Du har mer nytte av rask og mye RAM en kraftig CPU, da pfSense og en del Linux distroer kjører alt ifra RAM og lagrer bare konfigurasjons filer og logg filer på HDD og eventuelt annet data du putter der via andre pakker

Ang støy så går jo dette på hva slags kjøling du velger for så små maskiner pleier jeg å velge Noctua NH-L9x65 som CPU kjøler og eventuelt 1 eller 2 gelid silent pwm vifter i kabinettet og selvfølgelig et godt lydisolert kabinett hjelper ekstremt mye

Ang streaming av 4k eller 8k video så avhenger dette mye på fra hva til hvor du skal streame dette fra, pfSense har ingen funksjoner som media server for nettverket ditt så hvis dette er internt hjemme hos deg så blir dette styrt fra annet utstyr som media serveren, switchen og mottageren. hvis du tenker å streame dette over Internett og eventuelt via vpn serveren så går dette på opplasting hastigheten på linja di både fra serveren din og på det nettverket du kobler deg opp fra i dette tilfellet sier bare pfSense hvor trafikken skall henne herved ruter den til og fra riktig sted
Trådstarter
Har Noctua NH-C12P SE14 så vet ikke om det trengst vifte overholde der.
Da en slik kjøler skal klare å kjøle ned 95 watt cpu. Så burde 25-35 watt gå greit innenfor 60-70 grader.
Vet noen om det er fare for brann i dag, ellers har de fleste hovedkort overtemperaturvern?

Det som er litt problem, jeg ønsker helst å enten virtualisere f.eks windows 10, og Pfsense da jeg kan fjernstyre pcen da tror jeg i7-6700T har noen fordeler der. Siden det ville vært fint om jeg kan få full hastighet mot speedtest f.eks ved steaming da f.eks kan fjernstyre maskinen gjennom VPN. Så det betyr i teorien jeg får maks 50\50 mbit over VPN? På speedtest?
Hvis ikke må jeg få meg fiber da kanskje jeg kan klare 500 mbit opplasting?

Pfsense er kanskje ikke like god her som Asus router vil jeg tro.
For jeg merker i dag det går veldig tregt på rundt 17 mbit opp\ned å kunne se 4k film i youtube.
Prøver å ungå Hyper-V virtualisering da slik blir ekstra krevende og dyrt.

Syns veldig mye er bra på Asus routerne i dag uten om maskinvare, der har ITX hovedkort flere fordeler.

Edit vil tro 4-8 GB ram bør holde lenge her? Ikke vits med 16-32 GB ram for en router\PC.
Sist endret av lmh1; 16. mars 2016 kl. 12:51.
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Kan jo vurdere å sette VPN serveren på den: Community edition på en linux distribusjon.
Og se om det funger ok.
Vis hele sitatet...
Denne kan du godt kjøre i VBoxHeadless, parallels, KVM, e l på en datamaskin som alikevel står på.
Sist endret av nudo; 16. mars 2016 kl. 13:00.
Kanskje du heller skulle sett på Mikrotik-routere. Tullet rundt med pfSense i flere år, og om enn fornøyd med de når det virket, når det ikke virket var det en utfordring å finne forståelig dokumentasjon. Slik er det ikke med Mikrotik, der har du guider som sier eksakt hva du skal skrive inn hvor for å få det du vil.

https://www.dustin.no/product/5010783176/rb2011il-in
http://wiki.mikrotik.com/wiki/OpenVPN
Nå aner ikke jeg hva du tenker på her dette har ikke noe med hvordan ruter du bruker med å gjøre, men heller hvordan linje og hvordan du setter opp nettverket ditt fra ISP modem, ruter, maskin \ switch

Du vakler mellom forskjellige ting her som ikke har noe med hvordan ruter du bruker mellom pfSense eller Asus

Hvis du kan sette deg ned og lage nt skikkelig skisse på hva og hvordan funksjoner du ønsker av nettverket ditt så skal jeg prøve å gi deg et greit svar og oppsett på hvordan jeg ville satt opp dette for å gi deg et eksempel, prøv også å begrunn hvorfor du trenge de forskjellige funksjonene i hjemme nettverket ditt
Trådstarter
Vet ikke om dette gir veldig mye hjelp:

http://s8.postimg.org/vz6of1hbo/nettverk.jpg

Problemet i dag vi har 2 routere, funger bra men skulle vi senere bytte til fiber så tviler jeg på dette oppsettet vil fungere.
Det som er problemet i dag, dagens routere, har for svak cpu til tyngere bruk.
Håper i fremtiden å kunne klare meg med tynnklienter (Tilsvarende Raspberry Pi 2) med hdmi v2 eller displaylink slik at man kan se 4k film gjennom VPN der mye skjer på VPN serveren av cpu kraft.

Velger å bygge router selv med tanke på oppgraderinger skulle man senere få bedre hastighet i form av docsis 3.1 eller fiber så må routerne byttes.
Planen har lenge vært å gå for 10 gigabit\s utstyr, har nettverkkort SFP+ og Mellanox ConnectX-2 EN MNPA19-XTR og sfp-10g85-3m (finstar SFP+

Jeg har vurdert: D-Link SmartPro DGS-1510-20 men litt i tvil om det funger? med det over? Per dags dato må jeg bruke Cat6 men vurder å gå over til fiber da det er bedre med tanke på tynnere kabeler, det virker fint å bridge med 2 pcer så langt, problemet er å finne switch som kan overta den oppgaven som er billig og så liten som mulig.

Derfor er ikke Nortel 5520-48T-PWR eller Brocade VDX 6720-60-R eller Quanta LB4M aktuelt for mitt behov.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Problemet i dag vi har 2 routere, funger bra men skulle vi senere bytte til fiber så tviler jeg på dette oppsettet vil fungere.
Vis hele sitatet...
Den tid, den sorg. Maskinvare vert ikkje dårlegare, så om du får fiber om to år vil maskinvara du får om to år fint takle høgare hastighet enn maskinvara i dag. Den vil i tillegg vere billegare.
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Håper i fremtiden å kunne klare meg med tynnklienter (Tilsvarende Raspberry Pi 2) med hdmi v2 eller displaylink slik at man kan se 4k film gjennom VPN der mye skjer på VPN serveren av cpu kraft.
Vis hele sitatet...
Kva i alle dager har VPN med streaming å gjere, og kva i alle dager har VPN med å sjå film å gjere? Snakker du om å sjå film lagra heime hos deg når du ikkje er heime? Det er einaste situasjonen der VPN er relevant. VPN er _ikkje_ relevant i lokalnettet ditt heime.

Du roter ekstremt med konsept her, og du har ikkje grunnleggande forståelse av teknologiane du roter med - og det har du illustrert over lang tid. Les og forstå.
Trådstarter
Sitat av knutazz Vis innlegg
Hvis du kan sette deg ned og lage nt skikkelig skisse på hva og hvordan funksjoner du ønsker av nettverket ditt så skal jeg prøve å gi deg et greit svar og oppsett på hvordan jeg ville satt opp dette for å gi deg et eksempel, prøv også å begrunn hvorfor du trenge de forskjellige funksjonene i hjemme nettverket ditt
Vis hele sitatet...
VPN er fint å ha f.eks hvis man er i utlandet og skal se norske filmer.
Eller se på egne filmer lageret på pc.
Har man god nok sikkerhet burde det gå bra.

Nå trenger jeg ikke mye VLAN foreløpig men man vet aldri hva som skjer i fremtiden så gjør ikke om utstyret støtter det. Særlig switch.

Slik jeg ser på Asus router er det gode, men kan ikke erstatte PC for å si det slik, gir dårligere WAN\LAN en mye man finner i pfsense ofte låst i 800 mbit\s mot 940 mbit.

Svaret fra vidarlo velger jeg å ta med et klype salt.
Greit nok maskinvare ikke blir dårligere, men er vel en grunn for enkelte bruker pfsense istendenfor router? Selv var jeg i tvil lenge om Asus 88U var noe å vurdere, til jeg tilslutt gikk fra den løsningen hadde de vært tidligere ute og kanskje hatt 4 kjerner cpu ville jeg kanskje kjøpt den. Da det ville vært mye enklere å sette opp. Istedenfor å styre med VPN server i windows\linux.

Nå kunne kanskje ac88u fungert frem til docsis 3.1 som VPN server men vil helst ha noe som funger minst 100-200 mbit hastighet på VPN.
Sist endret av lmh1; 16. mars 2016 kl. 14:07.
WTF?? Hva er dette oppsette godt for og hvorfor gå ut på Internett og Youtube over VPN for streaming?

Er dette ditt hjemme nettverk eller er dette for en bedrift? og hvilke funksjoner gjør at dere bruker 3 forskjellige NAT rutere i samme nettverk?

I et normalt nettverks oppsett vill du ha det koblet Modem -> Ruter -> Switch <- alt annet koblet til switchen uavhengig om dette er fiber, docsis eller adsl tilkobling

Hvis det du er ute etter er å koble 2 fysiske lokasjoner sammen så bør du se på Site to Site VPN og Policy bases routing

Det eneste problemet jeg ser utifra det bildet er at nettverket er bare rot uten noen forklaring på mål og mening på hvordan det er satt sammen

Det at du bruker RPI eller Tynnklienter på ene lokasjonen spiller ingen rolle fra eller til da dette vil bare forholde seg til den infrastrukturen du har lokalt der

Så spørsmålet mitt her er fortsatt: Hva og Hvordan vill du at nettverket skal fungere?
Trådstarter
Overklokking på routere tror jeg man bør styre unna, på grunn for dårlig kjøling.
Selv om kanskje ikke maskinvaren jeg tenker på vil være dårlig kjøp sammenlignet mot AMD ZEN, er det en lite risk å ta.
Får vertfall prøvd det før jeg kan returnere den. Derfor er jeg litt tvil om jeg bør vente til sommeren med hele greia.
Hvis man kan få i7 6700T ytelse med AMD Zen til 2000-2500 kr kunne jeg vurdert det, da har jeg mere cpu kraft i 1-2 år.
Men prisen er litt stiv i dag på cpu.

Hjemmenett ja, men liker bedriftutstyr hvis man får det billig.
Gjort en del gode kjøp fra Backupbay.no.
Selv om switchene ikke er så aktuelt for meg.

Først i starten hadde jeg 100 mbit hastighet, router, fikk en del utstyr billig.
Men senere nå som jeg har 500 mbit vet jeg netgear utstyret blir miste laget.
Skulle jeg gått for 1 gigabit\s vil alle routerne bli flaskehals og verdiløse for meg.

Og ønsket tidligere å ha seprat nett. Men vet jeg kunne brukt VLAN til det ikke flere NAT.
Vet ikke hvorfor det ble til det, fikk routerne ganske så billig rundt 1000 kr eller lavere per stk så hvorfor ikke.

Kanskje for dere som er eksperter fremstår som idotisk oppsett. Men jeg ser nytten av det.
Sist endret av lmh1; 16. mars 2016 kl. 14:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Add-on:

Vidarlo har helt rett i det han sier om både maskinvare og vpn, så det at du velger å ta det han sier med en "klype salt" så vil du ikke komme noen særlig vei med noe av oppsett som vi kan komme med av forslag siden du ikke kjenner konseptene godt nok.

Ellers så bruker folk pfSense mest på grunn av at dette er en velprøvd og gratis Brannmur med ruting funksjonalitet som lar deg sette opp og definere ting langt mer spesefikt en det du gjør med en kommersiell ruter produkt en Asus, Netgear eller D-Link produktene du får kjøpt på elkjøp

Add-on: 2
Hvis du vill ha et sikkert nettverk så har du missforstått veldig mye med det oppsettet der, NAT gir deg ingen sikkerhet, det som gir deg sikkerhet er å ha en Brannmur så nærme Internett kontakten som mulig altså rett etter modemet og eventuelt lokalt på maskiner og servere også.

Utifra det du skriver så ser jeg følgende funksjoner:

OpenVPN RA mode -Brannmur & Ruter
VoIP - Brannmur & Ruter
DHCP - Ruter
DNS -Ruter
VLAN - Switch \ Ruter

Du har allerede utstyret klart til alle disse funksjonene, men er ikke fornøyd med ytelsen du har per idag?
har vi kommet til saken kilde nå?
Sist endret av knutazz; 16. mars 2016 kl. 14:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Ja høres fornuftig ut.

Har du noe tips hva slags SFP+ switch du ser deg kan passe:
Mellanox ConnectX-2 EN MNPA19-XTR og sfp-10g85-3m (finstar SFP+?)

Siden jeg vurder for fremtiden å ha utstyr som er mest lydløs\ enkelt i bruk og samtidig fornuftig pris.

Men samtidig vil jeg ha utstyr som holder en del år.
Slik jeg forstår det må jeg over til bedriftutstyr hvis jeg forventet utstyret er bra nok i 2020.

Så langt har jeg kun oppgradert pcen som kan brukes (Maskinvare) i3 6300T
Asus H110I-Pluss D3 har nå 8 GB ram og reinstallert windows, så litt i tvil hvordan jeg bør gå videre, installere OpenVPN server der, eller finne en annen løsning? Største problemet er egentlig hovedkortet ikke har 10 gigabit\ethernet utfordringen med det jeg hadde måttet gå for: ASRock's X99 WS-E/10G men tror det blir lenge til slik finnes i ITX størrelse til under 2000 kr. Nå er jeg litt i tvil den cpuen klarer både openVPN og 4k avspilling på youtube samtidig da cpuen lett blir 30% belastet i dag. Kanskje den maks klarer 2-4 gigabit\s alikevell bedre en hva jeg har med asus ac66u.
Sist endret av lmh1; 16. mars 2016 kl. 19:05.
Jeg ser ikke noen særlige løsninger annet en å redesigne nettverket ditt til noe som ser mer logisk ut, og hvis du likevell skal oppgradere så kan du jo sette opp det meste fra scratch

Hvor mye har du i budsjett til dette?

Hvis du ønsker Switch som klarer 10Gb så koster dette også der etter, SFP er kun en kontakt type på samme måte som RJ45 eller RJ11 så du finner disse både på 1Gb og 10Gb Switcher

Av Switcher til små nettverk så liker SB serien til Cisco sg200 for eksempel har det meste du skulle trenge

Er også fortsatt litt usikker på hva du mener med at i3 har for lite kraft til både VPN Server og sreame video i 4k? tenker du da at du har konfigurert VPN Serveren på arbeidsstasjonen din og ikke på en av ruterene?

Hvis jeg hadde satt opp nettverket ditt så hadde det sett ca sånn hær ut: Internett -> Modem ->pfSense ->Switch

Her ville pfSense kjørt som VPN Server, DHCP Server, DNS Server, NTP Server og eventuelle VLAN hvis det hadde trengs \ ønskes

Vi kan jo starte med å skaffe oversikt over det utstyret du har idag:
Internett leverandør?
Hvilken hastighet?
Modem, merke og modell?
Modem, mulighet for bridge modus?
Ruter, merke og modell?
Ruter, merke og modell?
Ruter, merke og modell?
Switch, merke og modell?
Switch, merke og modell?
Trådløs AP, merke og modell?
Telefonsentral, merke og modell?
Hvordan kabler er brukt?
Hvor mange antatte maskiner er det på nettverket? (alle pcer, servere, telefoner playstation, xboxer osv)
Trådstarter
* Canal digital
* 500\50 mbit i dag. Skal oppgradere når mere blir tilgjengelig.
* Technicolor TC4210 uten router.
* Det er ikke Accesspoint foreløpig R6300 er satt opp til acesspoint mode (Asus AC 66U, Netgear R6300 og Netgear Centria WNDR4720)
* Har 3 spillkonsoller (10 pcer inkludert laptop, + 3 maskiner til i huset) Problemet de står på forskjellig side så en switch løser ikke problemet der.
* Switch er blanding av TP link\Dlink (DGS-1005G) DGS-1008D TL-SG1005D
*Cat 6 kabling for det meste. Aner ikke hvor mange kabeler regn med en kabel minst per pc, i tillegg har jeg prøvd å koble switchene sammen i ring men problemet med dette er det bryter linjen hvis 2 forstyrrer hverandre.
Kunne ønske meg load balansing hvis det ikke er særlig dyrt.
*Har også multimode\single moder fiber jeg har planer å bytte til på hovednettet som nevnt tidligere.

Som du ser har jeg Mellanox ConnectX-2 EN MNPA19-XTR og sfp-10g85-3m (finstar SFP+?) har også koblet til SFP+ kabler mellom pc\Server det er egnet nett for filoverføring så det fremdeles er mulig å ha hybrid nett.

Forløpig har jeg kun 1 iptelefon. Men fordel om det kan oppgraderes senere.

Det er ikke snakk om budsjett, har mere nok budsjett til dette, men gidder ikke å sløse penger på søppel.

D-Link SmartPro DGS-1510-28
Noe slik vurder jeg men litt i tvil om den passer sammen med multimode fiber eller om den er beregnet på TP link TL-SM321B BI-DIRECTIONAL for da vil den ikke fungere med utstyret.

Egentlig fortrekker jeg 4x SFP+ så har jeg utstyr for fremtiden.
Vet Asus selger ASUS XG-D2008 men tror den er mye dyrere en Dlink.
Sist endret av lmh1; 17. mars 2016 kl. 07:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av lmh1 Vis innlegg
"Det er ikke snakk om budsjett, har mere nok budsjett til dette, men gidder ikke å sløse penger på søppel"
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke gir oss noen økonomiske rammer å holde oss innenfor, hvordan i hælvete skal vi kunne komme med noen realistiske forslag til deg?

Sitat av lmh1 Vis innlegg
* Canal digital
* 500\50 mbit
* Har også multimode\single moder fiber jeg har planer å bytte til på hovednettet som nevnt tidligere.
* Kunne ønske meg load balansing hvis det ikke er særlig dyrt.
Vis hele sitatet...
Forstår jeg deg rett at du har per idag 2 forskjellige Internett forbindelser og ønsker at disse skal kobles sammen på en redundant måte eller bare last balansering?

Sitat av lmh1 Vis innlegg
"Problemet de står på forskjellig side så en switch løser ikke problemet der"
Vis hele sitatet...
Er det mulig å strekke 1 til 2 kabler til hvær sin side av byggingen for å sette vær sin switch på et strategisk sted og trekke kabel tilbake tid der hoved utstyret står?

Alt trenger ikke å stå på samme plass sålenge du får koblet alt inn på en sentral plats via kabel, her trengs det eventuelt plan tegninger over hvordan byggingen er for å kommentere nærmere.

Sitat av lmh1 Vis innlegg
"har jeg prøvd å koble switchene sammen i ring men problemet med dette er det bryter linjen hvis 2 forstyrrer hverandre"
Vis hele sitatet...
Hvis du bare har koblet dem sammen i ring uten at de støtter dette eller at du har konfigurert og aktivert denne funksjonen, så er dette forventet resultat og oppførsel av switchene.

Får å oppsummere det jeg egentlig spurte om:
Internett leverandør: Canal digital
Hvilken hastighet: 500\50 mbit
Modem, merke og modell: Technicolor TC4210
Modem, mulighet for bridge modus: Vet ikke \ vill ikke oppgi info
Ruter, merke og modell: Asus AC 66U
Ruter, merke og modell: Netgear R6300
Ruter, merke og modell: Netgear Centria WNDR4720
Switch, merke og modell: DGS-1005G
Switch, merke og modell: DGS-1008D
Switch, merke og modell: TL-SG1005D
Trådløs AP, merke og modell: Har ikke \ vill ikke oppgi info
Telefonsentral, merke og modell: Har ikke \ vill ikke oppgi info (Hvor får IP telefonen summetone ifra?)
Hvordan kabler er brukt: Cat6 og SFP
Hvor mange antatte maskiner er det på nettverket: 17

Har jeg fått med meg alt av de enhetene du har på nettverket ditt??

En annen ting jeg lurer på er om du har noen erfaringer med å sette opp et slikt nettverk som du sier at du ønsker og kjenner du til endel av de konseptene som trengs for å få dette til å fungere? Er du kjent med OSI-modellen og eventuelt TCP\IP-modellen?

Grunnen til at jeg lurer på dette er for at hvis jeg skulle komme med noen forslag på forbedringer og eventuelt konfigurasjon av utstyret, ville du da skjønne hva og hvordan av det jeg gir deg av informasjon?
Trådstarter
Har utstyr fra Phonzo (cisco SPA 122)

Technicolor TC4210 er kun et modem, ikke router.
Så den konverter kun fra coax til TP. Tilsvarende mediaconverter for fiber.

Er ikke veldig kjent med OSI-modellen eller TCP\IP-modellen
Kan det mest grunnlengende at det er forskjellig lag, og forskjellig oppsett:
https://no.wikipedia.org/wiki/OSI-modellen

Har ikke tenkt å prøve meg på fast ip adresser, da jeg ikke trenger det.
Selv om kanskje det ville vært fint med tanke på DNS server, fjernkobling og slippe å oppdatere adressene hyppig.

Det er mest load balasing ja, har kun en linje aktivt.
Men man vet ikke hva det blir til i fremtiden, er mest lønnsomt med en linje.
Da 2 ofte koster langt mere.
Sist endret av lmh1; 17. mars 2016 kl. 12:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
okay, jeg fant veldig lite på modemet ditt men for ta dit ord for at det er et rent modem.

Også det er ikke noen stress og bruke en hybrid oppsett av dynamisk eller statisk IP adresse, dette syres enkelt av hvordan du setter opp DHCP Serveren din

Ellers så er det ikke mye business klasse nettverks utstyr og skryte av her, og du har ikke gitt meg noen grenser på hvor høyt jeg kan gå hvis jeg skulle anbefale noen oppgraderinger så ønsker jeg å være så realistisk som mulig.

Elllers så kan vi jo si ca oppsett:
1x DIY pfSense server - VPN og Ruter - 30.000,-
1x Cisco Catalyst 2960 - Core Switch - 12.000,-
2x Cisco SB SG300 - Avdeling Switch - 8.000.-
3x Cisco AIR OEAP602I - Trådløst AP - 10.000.-
1x Cisco CT-2504-5-K9 - Trådløs kontroller - 8.000.-
20x Dätwyler Cables 7702 Flex S/FTP Cat6a - 6.000.-

Totalt 75000,- innberegnet frakt og div
alle priser er fra prisjakt.no

Dette er et totalt overkill oppsett for et simpelt hjemme nettverk, men siden du heller ikke satte noen grenser så har du forslaget her
Trådstarter
Ja dette er bortkastet penger, nå nevnte jeg ikke en grense fordi jeg vet ikke hvor mye jeg må opp i for å få bra oppsett. Men syns 20 000 kr burde være nok her, egentlig burde det være mye lavere en det syns jeg.

Men kan si ditt forslag er utelukket.

Brocade 60 port SFP+ TOR Layer 3 switch
Brocade VDX 6720-60-R


Supermicro CSE825M (Pfsense server)

Nå gjør det ikke noe at utstyret er brukt, kanskje en fordel det. Så sant det er bra.
Tror mitt forslag er mye mere fornuftig en ditt.

Men allerhelst tror jeg vurder D-Link SmartPro DGS-1510-20 i så fall.
Sist endret av lmh1; 17. mars 2016 kl. 18:58.
Nå er ikke jeg noen ekspert på området her, men virker som at du kommer med en del selvmotsigelser her:

Sitat av lmh1 Vis innlegg
Tror jeg ikke kommer å kjøpe utenlandsk utstyr man har 5 års reklamasjonsrett i Norge,
Vis hele sitatet...
Dette er et helt greit og forstålig argument i seg selv, da vi har ganske gode rettigheter som forbrukere her til lands, dette er også noe av grunnen til at ting koster litt mer også.

Sitat av lmh1 Vis innlegg
Hjemmenett ja, men liker bedriftutstyr hvis man får det billig. Gjort en del gode kjøp fra Backupbay.no
Vis hele sitatet...
Ja alle ønsker å få ting så billig som mulig helst gratis. Men det er også ofte en grunn til at ting selges billig spesielt når det kommer til SMB og Enterprise type hardware og infrastruktur, i IT verden så fungerer det ofte slik at du får det du betaler for, gjerne litt mindre også

Når det er sagt så la oss nå se på hva Backupbay.no har og si om det de driver med

Sitat av backupbay.no
Vi driver med import av datautstyr fra datasentere i Amerika. Vi selger utstyr som tidligere har vært brukt
Vis hele sitatet...
Dette ser ut som en grei tjeneste dette, men er usikker på om du får forbrukerrettighetene dine på gammelt og brukt utstyr ifra utlandet I forhold til Warranty, support eller reparasjon av produktet fra produsenten eller fulle forbrukerrettigheter mot selger, siden det beste selger kan gjøre er å bytte inn produktet med noen tilsvarende produkt som dem mest sannsynlig ikke klarer å få tak i lenger da det var et utgående produkt når du kjøpte dette

Og her kommer selvmotsigelsen: Du vill ikke kjøpe fra utlandet, pga forbrukerrettighetene dine, men du kjøper gjerne brukt utstyr fra noen som videreselger brukt utstyr fra utlandet, som mest sannsynlig ikke er dekket av rettighetene dine likevel, spesielt siden vi snakker om IT utstyr som er ut-datert i det minuttet du betalte for det.

Her mener jeg du da kan importere brukt hardware fra eBay til en mye billigere penge selv, med samme type rettigheter.

Ellers så er den pakken jeg satt sammen hva det ville kostet og sette opp en ny infrastruktur for en SMB bedrift på rundt 20 ansatte med dårlig planløsning på kontoret som dekker både kablet og trådløst via SFP og RJ45 kontakter

Kunne kanskje presset prisene litt mere ved å velge noen andre en Cisco, som HP, Juniper eller 3COM(eksisterer de fortsatt?) eventuelt D-Link som jeg bare har dårlige erfaringer med på forbruker siden, ikke prøvd noen av enterprise produktene deres så vet ikke åssen de er, ser godt ut på papiret vertfall.

Jeg kan komme med noe bedre forslag på infrastruktur til hjemmet ditt med da må du også file en del på krava dine og tenke på hva du trenger akkurat nå eller om hva som skjer av endringer om 3-4mnd og ikke hva som skjer om 4år

De 5 første stegene til å bygge et nettverk eller infrastruktur er:
1. Budsjett, Hvor my penger kan jeg bruke?
2. Oversikt, Hva har jeg av utstyr fra før?
3. Oversikt, Hva funksjoner mangler dere på nettverket, støtter utstyret ditt den teknologien du vil bruke?
4. Oversikt, Hva kan gjenbrukens og hva må byttes?
5. Planlegge etter at du har dobbelt sjekket at all informasjon over er korrekt

Ett annet lite tips å tenke på, verden er ikke en rosa boble der alt kommer av seg selv, spesielt i IT verden. Ofte er det bedre å ha et litt tregere men stabilt nettverk en at du skal ha det raskeste og nyeste og ustabile nettverket i gata.

Alle andre brukere av datamaskinen ser på det kun som et arbeidsverktøy og det er mer viktig for dem å ha en stabil arbeidsplanform uten for mye hindringer for at de skal få gjort jobben sin.

Nå som alt dette er sagt, så har jeg mine tvil på at du har 15 - 20 AKTIVE brukere på hjemme nettverket ditt samtidig, så hvis du kan komme med et saklig svar på hvordan nettverk du trenger per nå og til virken pris uten å spore av og blande inn masse piss som ikke har noe med saken å gjøre fra et rent nettverk mesig ståsted, så kanskje vi kan hjelpe deg med en løsning
Sist endret av knutazz; 18. mars 2016 kl. 13:09.
Trådstarter
De 5 første stegene til å bygge et nettverk eller infrastruktur er:
1. Budsjett, Hvor my penger kan jeg bruke?
2. Oversikt, Hva har jeg av utstyr fra før?
3. Oversikt, Hva funksjoner mangler dere på nettverket, støtter utstyret ditt den teknologien du vil bruke?
4. Oversikt, Hva kan gjenbrukens og hva må byttes?
Vis hele sitatet...
Holder vel med 5000 kr på switch, hvis det er kun 4-5 port SFP+
Det er det viktigste for meg, routeren kan vente litt til.
Kan vente med routeren og senere gå for i7-6700T når prisene blir billigere f.eks når AMD Zen kommer.
Nei det er ikke 15-20 aktive brukere, men det er fint å ha 2-4 gigabit\ethernet eller 10 gigabit for fremtiden eller filoverføringer mellom flere maskiner. Så man slipper å bruke usb 3.0 eller nyere.
1 gigabit\s blir det miste laget særlig hvis en del billig utstyr klarer fra 500-800 mbit som switch delt på alle portene.

http://www.diadoker.se/datakom/images/rj45.gif
Slik er dette på TP kabler, hvordan blir dette på SFP+?
De har vel 10 plugger så vidt jeg vet.
Sist endret av lmh1; 18. mars 2016 kl. 18:14.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Slik er dette på TP kabler, hvordan blir dette på SFP+?
De har vel 10 plugger så vidt jeg vet.
Vis hele sitatet...
Problemet ditt er at du har ikkje konseptforståelse. I tråden på diskusjon.no stopper det opp fordi du ikkje forstår teksteditoren du vel å bruke. Når det er på det nivået oppsettet av VPN stopper for deg, så har du tre val:
1: Shiny GUI - og forbrukerutstyr. Ytelse og pris deretter.
2: Lære deg konsepta du diller med.
3: Betal nokon for å gjere jobben.

Her stopper det på at du ikkje har fortsått at SFP er eit businterface brukt internt i t.d. ein switch, og at ekstern kabling aldri er SFP+.

Uansett kor mange tråder du lager, så vil du ikkje komme lenger før du forstår konsepta. Eg har konsepta inne, og måtte bruke mykje av kunnskapen eg har om nettverk til å finne ut kvifor openvpn ikkje fungerte slik eg trudde eg hadde sett det opp. Når du da ikkje har konsepta, så vil du ikkje få det til.

Tru meg - pfsense er enkelt i bruk. Som meitemark er inne på skil konsepta seg litt frå det som er vanleg på konsumentutstyr, men like fullt er det veldig enkelt i bruk og oppsett.
Sitat av lmh1 Vis innlegg
det er fint å ha 2-4 gigabit\ethernet eller 10 gigabit for fremtiden eller filoverføringer mellom flere maskiner
Vis hele sitatet...
Siden du hele tiden maser om SFP så har du sikkert ikke fått med deg det at vanlige nettverks kabler idag er sertifisert til 10Gbps hvis du bruker CAT.6A kabling?

Dette er bare en av de mange konseptene som du ikke har fått med deg og har ingenting med hvordan infrastruktur du har

https://en.wikipedia.org/wiki/Catego...le#Category_6A
http://serverfault.com/questions/195...-sfp-for-10gbe

For å referere litt til "favoritt" verktøyet ditt: OSI-Modellen, så prater du om kun det som skjer i lag 1, dette er ingen ting annet en de fysiske portene på utstyret ditt å gjøre og eventuelt hvordan ting er koblet sammen

Det som er interessant er det som skjer i lag 2 - 5 av kommunikasjonen mellom enhetene for å oppnå det du ønsker

Er også veldig skeptisk på om du får en god 10Gbps Switch til 5000,- og under
Trådstarter
sertifisert til 10Gbps hvis du bruker CAT.6A kabling?
Vis hele sitatet...
Har lest enkelte har fått til 10 gigabit på cat5
https://www.avforums.com/threads/10g...cat5e.1909561/ Men under 20 meter.

http://www.ieee802.org/3/10GBT/publi...ley_1_1102.pdf

Men kan du si hvorfor det teoretisk er umulig å få over 940 mbit over 1 gigabit\s?
Har ennå ikke klart å forstå annet en del reserveres for TCP\IP men man kunne hatt andre protokoller.
TP er fint ja men utstyret over 10 gigabit er for kortbart.

Netgear ProSafe Plus XS708E til 10 000 kr gjør ikke saken bedre.
Det er stor forskjell på det å være sertifisert til 10gbps og det med at den klarer 10gbps under perfekte forhold

Nå vet ikke jeg hva du vill med en brosjyre fra 2002 levert av Cisco for et av deres ut-daterte produkter, men har du 1gbps linje så har du TEORETISK sett full 1gbps linje mellom enhetene, så nei jeg kan ikke klare å forklare deg hvorfor du TEORETISK sett ikke klarer mere en 940mbps over 1gbps linje
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Men kan du si hvorfor det teoretisk er umulig å få over 940 mbit over 1 gigabit\s?
Har ennå ikke klart å forstå annet en del reserveres for TCP\IP men man kunne hatt andre protokoller.
Vis hele sitatet...

http://www.tamos.net/~rhay/wp/overhead/overhead.htm - hiv på vlan-tags så har du litt meir overhead, og ta med IP-headers, så har du enda litt meir overhead.
Sist endret av vidarlo; 18. mars 2016 kl. 22:44.
Overskuddsmateriell
Hva skal du forresten med 10gigabit? Får jo ikke utnyttet den helt ut uansett siden SATA3 har jo en limit på 6Gigabit. Så du må enten kjøpe deg SSD med PCI-E eller overføre filer fra RAM disk
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Hva skal du forresten med 10gigabit? Får jo ikke utnyttet den helt ut uansett siden SATA3 har jo en limit på 6Gigabit. Så du må enten kjøpe deg SSD med PCI-E eller overføre filer fra RAM disk
Vis hele sitatet...
Hva med å stripe 10 disker? Jeg er litt fan av å montere disker i HBA istede for vanlig SATA oppsett. Men hva man skal med 10Gbps er en annen sak, man kan i teorien kjøre høyoppløslig ukomprimert video for videoredigering realtime.
Sist endret av nudo; 18. mars 2016 kl. 23:04.
Trådstarter
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Hva skal du forresten med 10gigabit? Får jo ikke utnyttet den helt ut uansett siden SATA3 har jo en limit på 6Gigabit. Så du må enten kjøpe deg SSD med PCI-E eller overføre filer fra RAM disk
Vis hele sitatet...
Selv 2-4 gigabit\s hjelper meg masse ja, men finnes ikke utstyr som har det.
Med mindre man setter opp Link Agregation (LACP) men min erfaring så langt det funger dårlig i praksis, da SFP+ er mye bedre.
Eneste ulempen linux\unix er bedre sies det en windows her, da man må over på SSD\Sata express eller PCI-E eller raid oppsett.
Dersom du trenger slik kapasitet kan du lese deg opp på HBA( f eks LSI SAS3008 HBA (IT) ) og DAS( f eks http://nextron.no/main.php3?PI=composeinfo&CID=29677 )
iSCSI og SAN kan også være aktuelt.
Sist endret av nudo; 19. mars 2016 kl. 14:57.