Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2389
Jeg lurte på om dere der ute har noen tips til lydanlegg som primært skal brukes til 70' talls klassikere og noe nyere musikk - dog lite av dunkdunk.
Prissjiktet er noe rundt 30-50k. Noe over eller under spiller fint liten rolle da dette ses på som en investering iom. at jeg selv synes musikk er fantastisk.
Størrelse på høytallere, forsterker etc. spiller ingen rolle da jeg har avsatt eget lytterom i huset.
Tusen takk for alle svar!
Sist endret av Vegardino; 15. januar 2015 kl. 00:06.
Hva skal du bruke som kilde?
Jeg spiller vinylen min på en pro-ject spiller med klipsch høytalere drevet av en rørforsterker. Meget fornøyd.

Men, det absolutt beste tipset er å dra i en fysisk butikk, og prøvehøre. Hva jeg, og andre liker, kan fort høres feil ut for deg.
Husk at vekt på strømtilførsel er undervurdert, og hvis du skal ta den helt ut rørforsterker.

Selv er jeg fornøyd med flaggskipet til Onkyo; på rett over 20 Kg, men det er fortsatt bare mid range. Dali Ikon 7 bør passe til.
Sist endret av nudo; 15. januar 2015 kl. 01:34.
Sitat av nudo Vis innlegg
hvis du skal ta den helt ut rørforsterker.
Vis hele sitatet...
Det med rør avhenger jo av høyttalere han skal ha og hva slags lydsignatur han ønsker. Skal han ha lettdrevne høyttalere er ofte rør veien å gå med mindre han skal legge i MYE penger i forsterkere. Kraftige rørforsterkere er DYRT. Det er vel heller ikke akkurat veien å gå å anbefale en Onkyo receiver når han skal ha anlegg til musikk, en 2-kanals integrert forsterker til 8000,- vil etter all sannsynlighet knuse Onkyoen til over 20 000,- når det kommer til stereoformidling. Receiveren har som oppgave å gjøre mye mer enn bare å levere lyden til to høyttalere, mens en integrert gjør ikke annet


Selv kjører jeg med et anlegg til PCen som inneholder disse høyttalerene, Argon Amphion 3. Koster 16 000,- hos Stilimento. Fantastiske høyttalere som spiller åpent, luftig og med stor pondus. Du får ikke høyttalere som er kjappere i bassgangen og med bedre bassrespons til under 30 000,- Man skulle ikke tro at lyden kom fra stativhøyttalere. De finnes også i en utgave som heter 3L, det er samme høyttaleren bare som gulvstående.

Forsterkeren jeg bruker i "dataoppsettet" mitt er en Primare som har en god integrert DAC. Da kan du bruke PCen, hvilken som helst billig CD-spiller, etc. som drivverk og fortsatt få knallyd. Selv bruker jeg en litt eldre Primare i31 CD-spiller.

De to hovedkomponentene er en fantastisk kombinasjon og spiller fletta av mye. Og ikke se ned på stativhøyttalere, de er ofte undervurderte!


Men det som er litt av cluet her er at vi ikke vet hva slags lyd du liker. Det du må gjøre er å få hørt litt forskjellig. Det er DU som skal bruke rundt 50lapper på lyd og det er viktig at du blir fornøyd. At folk Anbefaler Onkyo og Dali/Amphion og Primare er bare noe du skal se lett på. Bruk ørene dine og bruk fornuft. Se også på finn, hifisentralen.no og avforum.no. Brukt betyr ikke drit, folk som har denne hobbyen bytter ofte komponenter og det er lett å gjøre kupp.

En annen ting du bør se på er akustiske tiltak i rommet ditt når du har fått anlegget på plass. Rommet = halve lyden. Mange hører anlegg på Hifiklubben og er dritfornøyde, men når de kommer hjem med anlegget de nettopp har kjøpt høres det fullstendig annerledes ut. Bassfeller, demping, etc. er noe du bør lese deg opp på mtp at du har et eget rom til disposisjon, du kommer til å få mye mer ut av anlegget på den måten

Ikke stol blindt på folk som skal selge deg noe, men hør selv. Det finnes folk som foretrekker Cerwin Vega og en bitteliten NAD kontra oppsett til 100 000,-
Er ikke uenig i det du skriver, men receiveren har bypass og funker godt for til klassisk og metall( begge på vinyl ) som det spilles mest av her i huset; funker også til iPod og radio men det blir en helt annen kvalitet... lyd bør være analogt så langt som overhode mulig.

Jeg testet forskjellige receivere og pre/kraft amps, da vi installerte anlegget i 2009, vi kom til at vi også ser en del film, derfor ble det valgt en receiver.

Cervin Vega + NAD er vel til *nts*nts*nts*?
Jeg anbefalte ikke CV + NAD, men sa bare at enkelte foretrekker det kontra hi-end anlegg. For alt vi vet funker CV + NAD til trådstarter

Greit nok at Onkyoen har bypass, men den er laget for så mye mer enn bare det å levere lyd. For å få plass til alt + holde en OK pris har de måtte utelatt de heftigste komponentene på forsterkertrinna og signalbanene. Onkyo er bra, vi har det selv i stua, men jeg takler ikke å høre musikk på det anlegget (det er en TH-NX5002 + Klipsch RF63). Jeg er ikke supersær på lydkvalitet, men jeg har tilgode å høre en receiver som spiller BRA i 2-kanals stereo og har en prislapp på under 30k.
1234
Trådstarter
Takk for alle tilbakemeldinger. Får vel stikke en tur rundt å lytte på ulike oppsett. Så finner jeg nok ut av det
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fått ordnet deg med stereo?

Størrelse på HT betyr mye mtp. rommet du skal ha de stående i.

Mala Audio

Sitter på en LM 216ia selv. Sammen med et par studiomonitorer fra JBL. LM 216ia har akkurat gått ned til ca 11.000 fra 14.000 pga. stor suksess med salg. Bytt ut DAC'en med Den her. Den er griselekker i orange.

Faller ikke HT i smak, så er du fortsatt langt under 50.000.

Klipsch og JBL er kurante høyttalere til rør f.eks. F.eks. Klipsch Heresy eller nyere studiomonitorer fra JBL spiller rockefoten fram med store smil. RF52 mkII fra Klipsch er en annen HT til pølsepris.

Utenom rør kan jeg anbefale Hegel 160 og Dynaudio Focus serien. Har selv eid Dynaduio.

(Mala Audio låner ut gratis demo av det meste av komponenter. Det eneste du må betale er frakt til neste person som skal ha utstyret på demo.)
Sist endret av Hei-Det-Er-Meg; 11. februar 2015 kl. 22:15.
Sitat av Vegardino Vis innlegg
Takk for alle tilbakemeldinger. Får vel stikke en tur rundt å lytte på ulike oppsett. Så finner jeg nok ut av det
Vis hele sitatet...
Da skal du be om å få låne med deg anlegget du er mest interresert i, hjem for å teste det ut. Akustikken som er i butikken er så totalt annerledes en hjemme hos deg selv. Det kan hørest totalt anerledes ut! Flere butikker har egne spesialdesignede lydrom du får prøve i, da bør du vertfall tenke tanke om du har samme akustikk hjemme..
Akustikk betyr mye, ja.

Lyden kan forandre seg vesentlig med akustiske tiltak i hjemmet f.eks. Du får kjøpt plater i dag, som man kan trykke bilde man selv vil ha på de. De bygger minst 4 cm. ut fra veggen. Så der må man ofte krangle litt med kjerringa.

Fordel låne med seg utstyr hjem, da det kan garantert vil høres annerledes ut hjemme hos deg selv.

HiFi-Klubben låner ut, men usikker på hvor dyrt utstyr du får ta med deg hjem uten depostium. Har selv lånt en DacMagic + hos de. (Mest ukurante DAC'en jeg har vært borti til 5000,- Styr unna.)

Soundgarden tar ofte halve prisen på produktet i depositum.

(Du endte opp med LP-spiller, Agsel?)
Sist endret av Hei-Det-Er-Meg; 12. februar 2015 kl. 13:46.