Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 865
Hei, en kamerat av meg har planer om å investere i ny pc, og vil da naturligvis helst få mest mulig kraft for pengene, og siden det begynner å bli noen år siden sist vi gjorde noe sånt så hadde det vært greit å kanskje få litt hjelp til å finne deler som passer sammen, og gir mest kraft for pengene.

Tastatur, mus og skjerm har han, så det er kun selve maskinen som blir i fokus her.

Vi tenker å montere den selv, medmindre noen finner en ferdigbygd som er verdt pengene. Han virket interessert i GTX 970 G1 gaming skjermkortet, men har dere bedre forslag så er det bare å slenge det ut her.

På forhånd takk, Juliaan
Her har du optimalt oppsett for gaming pc innenfor prisklassen:
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...B-55FDE87C7357

Her har du ytelse i mange år framover.

Har ikke valgt noe kabinett, da folk har forskjellig smak. Kan hjelpe å finne et dersom du forteller litt hva dere er ute etter (stille, stilrent, eller mer fancy show-off).
Det virker meningsløst å si "her er budsjettet mitt, gi meg den beste PCen jeg kan få for de pengene". Spør deg heller hvor kraftig en maskin skal være for at den dekker alle dine behov. Skal du kun spille World of Warcraft og CS:GO, så er det ikke noe poeng i å bruke 13k.
Når du har funnet ut hvor mye kraft du trenger, så bruker du http://www.logicalincrements.com til å finne et optimalt build. Siden han legger vekt på et kraftig skjermkort går jeg utifra at det er gaming som er bruksområdet, og da trenger du faktisk ikke mer enn "very good" eller "great". Det vil kunne maxe de aller fleste spill med 60 fps i 1080p oppløsning.
Sist endret av NijO; 2. november 2014 kl. 23:06.
Det er da ikke meningsløst i heletatt. Hvis man har en viss sum å bruke på PC, og ønsker å få mest mulig kraft for pengene, så er det helt legit. Stor sannsynlighet for at han ønsker å spille nye spill på høy kvalitet i en god tid framover. Det er ikke som at hardware til ~11.000 kr er usaklig på noen måte.

At GTX 660, GTX 760, R9 280 og R9 270x vil makse de aller fleste spill med 60 fps i 1080p blir feil å påstå. Hvis man ser på større titler som er gitt ut det siste 1,5 året, så er klarer ingen av disse kortene å makse flertallet av de på 60 fps.

Her er noen resultater fra tester gjort på disse kortene med ultra settings:
B4 singleplayer: ~40-50 fps
Thief: ~39-50 fps
Hitman absolution: ~30-40 fps
Crysis 3: ~30-40 fps
Tomb Raider: ~40-50 fps
Bioshock Infinite: ~50-70 fps
Metro Last Light: ~20-35 fps
Batman Arkham Orgins: ~50-70 fps

Ser man på GTX 770 og R9 280x så er man nærmere en stabil ~50-60 fps, men i nyere titler er det nærmere 50 enn 60. I tillegg er de så nærme GTX 970 i pris at det lønner seg virkelig ikke å gå for noen av de.
Sist endret av danielsk; 3. november 2014 kl. 00:58.
Det skal være nok kraft til å kjøre de nyeste spillene på ultra og helst ha en ok++ pc i en del år fremover, jo sterkere jo bedre. setter pris på alle svar
Sitat av danielsk Vis innlegg
Det er da ikke meningsløst i heletatt. Hvis man har en viss sum å bruke på PC, og ønsker å få mest mulig kraft for pengene, så er det helt legit. Stor sannsynlighet for at han ønsker å spille nye spill på høy kvalitet i en god tid framover. Det er ikke som at hardware til ~11.000 kr er usaklig på noen måte.

At GTX 660, GTX 760, R9 280 og R9 270x vil makse de aller fleste spill med 60 fps i 1080p blir feil å påstå. Hvis man ser på større titler som er gitt ut det siste 1,5 året, så er klarer ingen av disse kortene å makse flertallet av de på 60 fps.

Her er noen resultater fra tester gjort på disse kortene med ultra settings:
B4 singleplayer: ~40-50 fps
Thief: ~39-50 fps
Hitman absolution: ~30-40 fps
Crysis 3: ~30-40 fps
Tomb Raider: ~40-50 fps
Bioshock Infinite: ~50-70 fps
Metro Last Light: ~20-35 fps
Batman Arkham Orgins: ~50-70 fps

Ser man på GTX 770 og R9 280x så er man nærmere en stabil ~50-60 fps, men i nyere titler er det nærmere 50 enn 60. I tillegg er de så nærme GTX 970 i pris at det lønner seg virkelig ikke å gå for noen av de.
Vis hele sitatet...
Dersom målet er å bygge en maskin som kjører spill X med 60 fps, så finner man ut hvilken hardware som er nødvendig for å få til det (f.eks via Logical Increments), og prisen blir det den blir. Å begynne med en arbitrær sum er faktisk meningsløst. Om budsjettet er 5000, 50000 eller 500 000 er uinteressant, poenget mitt er at å begynne med en pris og så finne build er å begynne i feil ende.
Etter min erfaring, er det svært få som har som mål å bygge en maskin spesifikt for å spille spill X med Y fps. De fleste ønsker å kunne spille de spillene av interesse som kommer de neste årene. Det er meningsløst å bygge en maskin spesifikt for å akkurat takle 1 år gamle spill med god grafikk, når man også ønsker å spille morgendagens spill med god grafikk. Her var målet spesifisert ganske greit, trådstarter ønsket hjelp med å få satt sammen kraftigst mulig gaming maskin innenfor et gitt budsjett. Egentlig akkurat samme konsept som Logical Increments bygger på. Jeg kan ikke forstå at dette er så problematisk for deg.
Sist endret av danielsk; 4. november 2014 kl. 15:46.