Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4178
Mistenker sterkt at min utleier stjeler strøm. Jeg har egen måler i min hybel. Hybelen er i kjelleren til utleier.

Jeg bruker lite strøm. Strømforbruket har ikke stemt overens med hva jeg bruker siden jeg flyttet inn. Tror det er varmtvannsberederen deres og deler av kjøkkenet deres som er tilkoblet strømskapet mitt. Koblet ut alt utenom strømmen i stua, den trenger jeg for å holde liv i dyr, ellers hadde jeg skrudd av alt av sikringer.

Jeg kjenner flere gode elektrikere, så skal få de til å gå igjennom det vi kan i min hybel.

Hvis det viser seg å stemme, hvilke rettigheter vil jeg ha? Kan de straffes med noe, eller kan jeg kanskje kreve tilbakebetaling?

Noen som har vært i samme båt? Erfaringer?
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Skru av alt, og sjekk om lampa i sikringsskapet blinker fort når utleier lager middag.
Ville prøvd eltilsynet.
Si det du skriver her, så er de trolig interessert i å ta en titt.
Sitat av Barte-Sam Vis innlegg
Skru av alt, og sjekk om lampa i sikringsskapet blinker fort når utleier lager middag.
Vis hele sitatet...
Det gjør det. Er mest pga blinking som blir verre på måleren når de over meg er hjemme og gjør visse ting at jeg begynte å tenke.
Det blinker unormalt mye selv når jeg skrur av alle sikringer med alt av mitt elektriske utstyr utkoblet.

"Hvorfor blinker måleren din så fælt a?" Er stort sett det første spørsmålet en elektriker stiller når han kommer inn døra.
Om du vil ha det litt moro kan du jo ta stuekursen og. Heller dra en skjøteledning fra en annen kurs (gjerne 10A) og dra kun det mest nødvendige på det.
Bruk ihvertfall en ordentlig skjøteledning (2,5mm2) så du ikke svir den.
Sist endret av SkammeligNykter; 16. august 2023 kl. 14:44.
Skru av all Strømmen en ukes tid når eier er hjemme. Da bør dem merke det. Ellers må du identifisere alle ledninger som går ut fra skapet ditt og koble av de som ikke er dine. Men da trenger du nok en elektriker.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Om du vil ha det litt moro kan du jo ta stuekursen og. Heller dra en skjøteledning fra en annen kurs (gjerne 10A) og dra kun det mest nødvendige på det.
Bruk ihvertfall en ordentlig skjøteledning (2,5mm2) så du ikke svir den.
Vis hele sitatet...
Takk, det var en god idé. Er kun kjøleskap jeg selv trenger, så da er den koblet på en skjøteledning ifra en kurs jeg vet er som den skal. Samme med utstyret til dyrene mine.
Skjøteledningen er stor og voksen med et større enn vanlig tverrsnitt, så der er jeg good to go.
En elektriker som har litt peiling bør klare å finne ut om de stjeler strøm.

Men det kan jo i teorien og praksis skjules ganske godt også.

Men hvis man leter etter det så bør man finne det iløpet av en times tid hvis det ikke er stor leilighet.

Det er lett å bruke mer strøm enn man tror man gjør da.

Så du bør få en flink elektriker til å sjekke før du beskylder noen ��
Man kan måle hvor mye strøm som trekkes fra hver enkelt kurs med en ampertang. Hvis man da skrur av all strøm på kursen og den fortsatt trekker strøm er jo saken ganske klar.
Sitat av Vasken Vis innlegg
Takk, det var en god idé. Er kun kjøleskap jeg selv trenger, så da er den koblet på en skjøteledning ifra en kurs jeg vet er som den skal. Samme med utstyret til dyrene mine.
Skjøteledningen er stor og voksen med et større enn vanlig tverrsnitt, så der er jeg good to go.
Vis hele sitatet...
Er det lov å ha slike ting som et kjøleskap stående i skjøteledning?
Jeg tror det muligens ikke er lov.
Ellers synes jeg Ivar gir bra råd.
Sist endret av Arex_x; 16. august 2023 kl. 17:19.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Er det lov å ha slike ting som et kjøleskap stående i skjøteledning?
Jeg tror det muligens ikke er lov.
Ellers synes jeg Ivar gir bra råd.
Vis hele sitatet...
Ikke permanent. Og aldri en strømpad. Eltilsynet hadde nok også påpekt det men sjansen for kontroll i de få dagene man tester er jo så liten at selv Donald Duck ikke har så uflaks
Har du varslet utleier om att du synes det går mye mere strøm en det forbruket skulle tilsi? Kan jo være noe feil som fører til dette. Kansje greit å byne der..
Hvor mange kwh har du brukt i snitt de siste 2-3 månedene?
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
På dagens målere er det jo en knapp for å koble ut all strømmen i hele leiligheten.
Sitat av Vasken Vis innlegg
Mistenker sterkt at min utleier stjeler strøm. Jeg har egen måler i min hybel. Hybelen er i kjelleren til utleier.

Jeg bruker lite strøm. Strømforbruket har ikke stemt overens med hva jeg bruker siden jeg flyttet inn. Tror det er varmtvannsberederen deres og deler av kjøkkenet deres som er tilkoblet strømskapet mitt. Koblet ut alt utenom strømmen i stua, den trenger jeg for å holde liv i dyr, ellers hadde jeg skrudd av alt av sikringer.

Jeg kjenner flere gode elektrikere, så skal få de til å gå igjennom det vi kan i min hybel.

Hvis det viser seg å stemme, hvilke rettigheter vil jeg ha? Kan de straffes med noe, eller kan jeg kanskje kreve tilbakebetaling?

Noen som har vært i samme båt? Erfaringer?
Vis hele sitatet...

Jeg har opplevd det samme som deg , da var det snakk om jeg betalte for VVB strømmen til han i kjelleren og han i etasjen over meg. Vi snakker flere tusen i året med dyre strøm priser.. Så sjekk dette grundig opp og ikke gi varsel på forhånd så du gir dem tid fikse opp før du får dokumentert det. Dette er både straffbart og du kan kreve tilbakebetaling med renter. Siden vvb strøm kun kan estimeres så skal alt gå til din fordel når dere fast setter strøm og pris på forbruk.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Er det lov å ha slike ting som et kjøleskap stående i skjøteledning?
Jeg tror det muligens ikke er lov.
Ellers synes jeg Ivar gir bra råd.
Vis hele sitatet...
Eltilsynet har godtatt verre ting enn det i kontroll hos en gammel bekjent, han hadde et rottereir av grenkontakter koblet i hverandre som tydeligvis ikke var så ille. (Det var ILLE.)

Sitat av LapidoSalamo Vis innlegg
Jeg har opplevd det samme som deg , da var det snakk om jeg betalte for VVB strømmen til han i kjelleren og han i etasjen over meg. Vi snakker flere tusen i året med dyre strøm priser.. Så sjekk dette grundig opp og ikke gi varsel på forhånd så du gir dem tid fikse opp før du får dokumentert det. Dette er både straffbart og du kan kreve tilbakebetaling med renter. Siden vvb strøm kun kan estimeres så skal alt gå til din fordel når dere fast setter strøm og pris på forbruk.
Vis hele sitatet...
Takk, det skal jeg ta med videre. Skal finne fysisk bevis med hjelp av elektriker så fremt det er mulig. Han har måleutstyr for å hjelpe til med kartlegge hvor kretser går hen dog, så vi burde finne ut om det er noen ugler i mosen.
Sist endret av Vasken; 17. august 2023 kl. 02:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Utifra beskrivelsen virker det sannsynlig at noe tapper strøm fra ditt El-anlegg.
Men kunne være bra med litt mer detaljer for din hybel og boligen, så godt du kan.
-
- Er du den første leieboeren i hybel, og hva vet du om kjellerens historie
- Hvor gammelt er huset og hvor lenge har huseier/utleier eiet boligen
- Er det gjort endringer fra gammel etasje/romdeling for å lage hybelen
- Ble det installer eget sikringskap/måler ved hyblisering eller var det der før
- Har kursfortegnelse i skap noe notat om annen belastning på stuekursen
- Kan det være varmekabler i stuen eller annet sted som er koblet på kursen
- Av og til er det feil, også på moderne strøm/effekt-måler,og kan det sjekkes
-
Vil anbefale en rolig og saklig tilnærming til denne problemstillingen.
Hvis du ellers trives der du bor er et bra forhold til utleieren et pluss på sikt.
Du kjenner den bedre enn meg, men undersøk litt først, med faglig hjelp.
Ved ombygging og seksjonering av hus kan det hende at et strømuttak kan
"henge igjen" fra gamle dager og f.eks en stikkontakt for Varmtvannsbereder
eller annet i andre deler av huset da er koblet via din stuekurs på Elskap/måler.
Vet ikke hvem som har gjort arbeidet der og hvor lenge nåværende huseier har
eiet stedet, men ta høyde for at vedkommende ikke nødvendigvis vet om dette.
-
Hvis det er stuekursen som "tappes" vil det kunne sees/skje ut fra sikring i tavle
eller fra ett av mange punkter på kursen. Hvis det er skjult/rør anlegg kan det
være i takboks eller veggboks for stikkontakt og brytere eller andre punkter.
Er det åpent anlegg/påvegg kan også slike sammenkoblinger skje ved ombygging.
Undersøk så nøye du/dere kan, og dokumenter både strømforbruk og eventuelle
feil, avvik og mulig ukjent/fremmed effektbruk på ditt el-anlegg i kjelleren din.
Begynn med faktiske undersøkelser og ta det konstruktivt derifra med huseier.
Er forskjell på utleiere, men tror de fleste ønsker god kommunikasjon/relasjon.
-
Lykke til og bo bra !
Sist endret av herognå; 18. august 2023 kl. 03:47.
Har du en app fra strømselskapet som tracker strøm forbruk, time for time osv?
Hvis så, dra ut alle kontaktene dine i feks 6 timer, kjøleskap, varmtvannstanken, alt.
Se om det er noe forbruk i appen.

Gjerne test i flere dager, der en dag om morning, en dag om ettermiddag, en dag om kveld.

Hadde mistanke selv om gjorde dette, fant ut det var jeg selv som bruke mye strøm :P
Sist endret av williamdude; 18. august 2023 kl. 11:19.
Sitat av herognå Vis innlegg
1: Er du den første leieboeren i hybel, og hva vet du om kjellerens historie
2: Hvor gammelt er huset og hvor lenge har huseier/utleier eiet boligen
3: Er det gjort endringer fra gammel etasje/romdeling for å lage hybelen
4: Ble det installer eget sikringskap/måler ved hyblisering eller var det der før
5: Har kursfortegnelse i skap noe notat om annen belastning på stuekursen
6: Kan det være varmekabler i stuen eller annet sted som er koblet på kursen
7: Av og til er det feil, også på moderne strøm/effekt-måler,og kan det sjekkes
Vis hele sitatet...
1: Aner ikke.
2: Tipper 15 - 20 år gammelt.
3: Ser sånn ut, masse lettvegg.
4: ja, er dog en gammel dum måler som tar strøm via skapet til utleier, så det er kun 1 abonnement. Jeg vippser for den delen av regninga jeg har brukt.
5: Nei.
6: ja, det er varmekabler i gulvet i stua. Jeg har aldri brukt det, det er alltid avskrudd. Kablene på badet er kun på om vinteren.
7: Fant ingen feil, men det var bare en kjapp titt.

Jeg vet nå at varmtvannsbereder er felles for meg og utleier, så han har stjelt strøm. Nå må jeg bare finne ut hva mer det kan være.

Jeg driter forøvrig i fyren og må jeg flytte så er det ikke så farlig. Jeg må bare finne ut av hvor mye han har knulla meg under leietiden så jeg kan få det tilbake.
De dusja for å holde varmen under den perioden hvor strømmen kosta hele lønninga til folk, nå skjønner jeg hvorfor.
Sitat av williamdude Vis innlegg
Har du en app fra strømselskapet som tracker strøm forbruk, time for time osv?
Hvis så, dra ut alle kontaktene dine i feks 6 timer, kjøleskap, varmtvannstanken, alt.
Se om det er noe forbruk i appen.

Gjerne test i flere dager, der en dag om morning, en dag om ettermiddag, en dag om kveld.

Hadde mistanke selv om gjorde dette, fant ut det var jeg selv som bruke mye strøm :P
Vis hele sitatet...
Elhub.no

Sitat av Vasken Vis innlegg
Eltilsynet har godtatt verre ting enn det i kontroll hos en gammel bekjent, han hadde et rottereir av grenkontakter koblet i hverandre som tydeligvis ikke var så ille. (Det var ILLE.)



Takk, det skal jeg ta med videre. Skal finne fysisk bevis med hjelp av elektriker så fremt det er mulig. Han har måleutstyr for å hjelpe til med kartlegge hvor kretser går hen dog, så vi burde finne ut om det er noen ugler i mosen.
Vis hele sitatet...


Var med på en restaurering av en kirke for noen år tilbake. Der var det en liten varmeovn på en strømpad. Kun den. En av de minste for privatpersoner. Ikke full effekt engang, tipper rundt 900w

Og den tok hu ut. Selvom strømpaden var godkjent for 3500W
Sist endret av 420master; 18. august 2023 kl. 13:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du vannmåler som måler varmtvannet du bruker, og vannet hueseier bruker?
Om ikke er det en vanskelig sak å regne ut.

Kan jo prøve å få VVB koblet om til å ligge på hans måler, like lenge som du har hatt den på din.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Har du vannmåler som måler varmtvannet du bruker, og vannet hueseier bruker?
Om ikke er det en vanskelig sak å regne ut.

Kan jo prøve å få VVB koblet om til å ligge på hans måler, like lenge som du har hatt den på din.
Vis hele sitatet...
Tviler, da varmtvannsbereder er bortgjemt i hans side av huset.

Å gjøre det sånn hadde vært en jævla fin løsning, men jeg er 1 person og de er en hel familie på 6 stykker med familie som overnatter konstant, så det er ofte 7 - 10 personer som bruker vannet.
Sitat av Vasken Vis innlegg
Mistenker sterkt at min utleier stjeler strøm. Jeg har egen måler i min hybel. Hybelen er i kjelleren til utleier.

Jeg bruker lite strøm. Strømforbruket har ikke stemt overens med hva jeg bruker siden jeg flyttet inn. Tror det er varmtvannsberederen deres og deler av kjøkkenet deres som er tilkoblet strømskapet mitt. Koblet ut alt utenom strømmen i stua, den trenger jeg for å holde liv i dyr, ellers hadde jeg skrudd av alt av sikringer.

Jeg kjenner flere gode elektrikere, så skal få de til å gå igjennom det vi kan i min hybel.

Hvis det viser seg å stemme, hvilke rettigheter vil jeg ha? Kan de straffes med noe, eller kan jeg kanskje kreve tilbakebetaling?

Noen som har vært i samme båt? Erfaringer?
Vis hele sitatet...
Du skriver at strømforbruket ikke stemmer. Kan du legge ut antall kw pr mnd dette året?
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Du skriver at strømforbruket ikke stemmer. Kan du legge ut antall kw pr mnd dette året?
Vis hele sitatet...
Har ikke tilgang på de papirene akkurat nå, men skal få regnet det ut når jeg får kontakt med han som har de. Her er for de 3 siste, de som jeg har tilgang på nå:

Mai: 541.
Juni: 530.
Juli: 572.

Jeg har kun tatt bilde av måleren så huseier kan regne på hvor mye strøm jeg har brukt, da det er hans strøm abonnement. Skapet mitt er viderekoblet fra hans strømskap ned til kjelleren hvor jeg bor.

En anekdote er at jeg historisk sett har ligget 100- 250kw mindre i de månedene de andre stedene jeg har bodd i de månedene. Selvfølgelig kan det være at jeg bruker litt mer strøm her enn de andre stedene, men det er ganske grei stand mtp isolering og sånn her så tviler på at jeg i realiteten bruker så mye mer enn det jeg pleier i alle andre år. Dessuten så spiller jeg ikke lenger, og den pcen drar godt over 1000w på full pupp. Strømforbruket mitt burde egentlig være en god del mindre, da vanene mine er uendret ellers.
500-600 kWh er ingenting. Hvis de over deg hadde dusjet 5 minutter 6 ganger daglig, ville det alene utgjort omlag 500 kWh i måneden. Varmtvannstanken er ikke koblet på din måler.
Sitat av supercali Vis innlegg
500-600 kWh er ingenting. Hvis de over deg hadde dusjet 5 minutter 6 ganger daglig, ville det alene utgjort omlag 500 kWh i måneden. Varmtvannstanken er ikke koblet på din måler.
Vis hele sitatet...
Kombikjøleskap. Oppgitt til 220kw/h årlig.
TV med youtube app. 200w?
5T daglig.
Iphone lading. 1 syklus annenhver dag.
2 led lys. 2x25w 8T daglig
2 akvariumspumper. 3w 24/7.
2 varmeelementer 25w. Kanskje 1 minutt til sammen i løpet av en dag.
MediaPC 125w brukes i 8t daglig.
Micro 850W 6 min daglig.


Lys bruker jeg ikke inne med mindre det er til et dyr, jeg dusjer i kaldtvann og jeg lager ikke måltider eller varmer noe annet enn ett minutt eller to i mikroen. Jeg vasker ikke klær her.
Jeg bruker kun en liten varmeovn om vinteren. Kan ikke komme på noen andre forbrukere av strøm jeg bruker nå.

Er enig i at det er et relativt lavt forbruk, men det stemmer ikke overens med hva jeg har her og bruker. Kanskje jeg har regnet feil, men har prøvd kalkulatorer og litt av hvert for å være sikker.

Ting som ikke er i bruk kobles ut, og det er ikke noen tegn til feil i elektrisk anlegg.

Selv når jeg gav faen og brukte masse strøm hele tiden lå jeg lavere i andre leiligheter jeg har bodd i. Nå går jeg aktivt inn og prøver å spare så mye som mulig.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Bor du et annet sted, eller bor du der? høres jo unormalt ut å leve slik du gjør om du bor der..
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Bor du et annet sted, eller bor du der? høres jo unormalt ut å leve slik du gjør om du bor der..
Vis hele sitatet...
Lever ikke et A4 liv akkurat.
Har ting jeg vil gjøre og da må det spares.
Sitat av Vasken Vis innlegg
Har ikke tilgang på de papirene akkurat nå, men skal få regnet det ut når jeg får kontakt med han som har de. Her er for de 3 siste, de som jeg har tilgang på nå:

Mai: 541.
Juni: 530.
Juli: 572.

Jeg har kun tatt bilde av måleren så huseier kan regne på hvor mye strøm jeg har brukt, da det er hans strøm abonnement. Skapet mitt er viderekoblet fra hans strømskap ned til kjelleren hvor jeg bor.

En anekdote er at jeg historisk sett har ligget 100- 250kw mindre i de månedene de andre stedene jeg har bodd i de månedene. Selvfølgelig kan det være at jeg bruker litt mer strøm her enn de andre stedene, men det er ganske grei stand mtp isolering og sånn her så tviler på at jeg i realiteten bruker så mye mer enn det jeg pleier i alle andre år. Dessuten så spiller jeg ikke lenger, og den pcen drar godt over 1000w på full pupp. Strømforbruket mitt burde egentlig være en god del mindre, da vanene mine er uendret ellers.
Vis hele sitatet...
Mulig at utleier bruker noe strøm. Men det er ikke varmtvannstanken hans du sponser. Det er helt garantert. Har du prøvd og nevne forsiktig for utleier at du synes det er merkelig at det går så mye strøm. Når du er så superforsiktig med forbruket ditt.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Mulig at utleier bruker noe strøm. Men det er ikke varmtvannstanken hans du sponser. Det er helt garantert. Har du prøvd og nevne forsiktig for utleier at du synes det er merkelig at det går så mye strøm. Når du er så superforsiktig med forbruket ditt.
Vis hele sitatet...
Yes sir, får bare bekreftelse på at han har mottatt melding, det skjer aldri noe.