Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 7165
elevatormusician
sorrY's Avatar
Jeg har kommet dit at jeg tenker at livet stikker ifra meg. Jeg er så redd for å gå glipp av noe. Jeg får ikke sove. Jeg orker sjelden være med venner på ting. Jeg vil rett og slett bare ligge i senga å være deppa, da ingenting annet virker å gi noen mening. Men det som er så vondt er at jeg ser livet stikke ifra meg mens jeg ligger her.

Grunnen til dette, som jeg ser det, er at det nå er en liten stund siden jeg slutta med amfetamin. Vært "nykter" i ca 3 mnder nå. Hatt et par fester, men jeg har ikke vært på i 2-3 dager hver uke som det brukte å være. Jeg opplever en helt syk følelse av skyld, ift til alt rundt meg. Alle er ute etter meg, og jeg tenker alltid det verste om noen ringer, sender en melding uten konkrete spørsmål eller bare generelt kontakter meg. Det er så vondt å ha det sånn, for jeg brukte å være supersosial, og et midtpunkt på både fester og i andre sosiale sammenkomster.

Når går denne elendigheta over? For jeg orker virkelig ikke å leve sånn. Det er jo helt på trynet at det å holde seg nogenlunde nykter, kontra være på trynet, skal føre til at man føler seg sånn??

Jeg prøver hver dag å fokusere på ting som betyr noe, og når jeg blir paranoid prøver jeg å snakke logikk med meg selv, men det funker jo ikke..

Noen andre med lignende erfaringer?
( ͡° ͜ʖ ͡°)╭∩╮
samot's Avatar
Hei!
Jeg kjenner til følelsen du beskriver..
Følelsen av at du har falt litt utenfor, at du ikke er deg selv, ikke er en som passer inn, og ikke strekker til!

Dette er ting DU føler det, inni DITT hode, i DETTE øyeblikk!
Det er ikke noe ANDRE føler, det er ikke noe ALLE syns.

Du er i en fase hvor kroppen, og ikke minst hodet -stabiliserer seg selv, prøver å hente seg inn igjen etter en periode med "fullt kjør" helt i 100!

Det tar litt tid dèt, men det er kun det som trengs.
Du er allerede kommet langt på vei når du skriver det du skriver, for da har du innsett noe..

Du har innsett at det ikke er bærekraftig å fortsette på den måten lenger.
Det er begynnelsen på den endringen du skal gjennom for å bli den du "er", nykter..

Dette høres nok fjernt ut.. Det forstår jeg, men det er ganske sant..

Du kjenner på en følelse av angst, noia, depresjon, oppgitthet og fortapthet fordi kroppen ikke får den ytre stimulansen den "alltid" har fått for å være normal(at du skal føle deg bra).
Derfor føler du deg elendig når du(hode) nå må stå for stimuleringen(tankegangen) som skal til for å oppnå dette på egenhånd..

Det er som sagt bare tid som trengs for at det skal bli bedre,
men mens tiden går må du etterhvert møte vennene dine.. de som du vet du kan stole på, de som vet hva du går gjennom.

Du må la deg selv få lov til å føle deg jævlig en stund fremover, for det har du rett til..
Du må selv kjenne på hvor store steg du orker å ta av gangen, men etterhvert så må du ta noen steg.
Om det er ut av sengen, ut av rommet, ut ytterdøren osv. det bestemmer du..

Hvis jeg skal komme med ett tips ut ifra egen erfaring så er det;
1. Ikke isoler deg helt fra de som tar kontakt, vit at de ikke mener noe vondt eller har baktanker med å sende melding og sånn..
2. Fortell de du vet du kan stole på og som du ønsker å vise tillit, hva du føler/tenker/går gjennom nå, da vet de hvertfall hvorfor du kanskje ikke er helt "deg selv" og ikke like utagerende/aktiv som før.
3. Gå turer! Prøv å nyt naturen, hvis du har hund eller kjenner noen som liker å gå tur - bli med h*n! Naturen stiller ingen spørsmål, men kan gi mange svar..

Det går over, og husk, for hver dag som går er du en dag nærmere deg selv igjen..
Jeg har akkurat kommet ut av en lengre periode med sterk angst og en god depresjon. Noe av det som hjalp meg på veien var å gå korte turer. I begynnelsen, bare ti meter utenfor døra, men etterhvert ble det lenger og lenger. Så begynte jeg smått å trene. En liten økt her og der, til et par dager i uka. Jeg fortalte en kompis jeg vet jeg kan stole på om dette her, og fikk besøk av han. Første gangen satt vi bare der og småpratet, men etterhvert speilte vi tanker frem og tilbake. Jeg var også innom legen og det er kanskje det beste jeg gjorde. Hvis du har en god lege så gå ned til h*n og ta en prat.

Dette hjalp meg, så håper det kan gjøre noe for deg også.

En ting til som hjalp mye, var å se på morsomme klipp på YouTube. Og en ting du ikke skal undervurdere er babyer som har latterkrampe Det slår aldri feil og bringer frem latteren hos de fleste
Du er på vei ut av det falske livet, og inn i det ekte. Nå begynner testen. Den enkleste veien til suksess er å aldri gi opp.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Trådstarter
Samot ; Tusen takk for en nydelig og utfyllende post! Å sjekke denne tråden ble lyspunktet idag!

Det kjennes ut som om dette er noe man må igjennom egentlig. Kanskje for å fatte hvor nonchalant man har lekt med livet, og gitt faen i seg selv og de rundt seg. Jeg kan med sikkerthet si at jeg tror jeg har brent meg for siste gang.. Hehe. Var hos legen for noen dager siden og fikk tilbud om valium, noe jeg egentlig hater som pesten, men jeg takka ja. Han ville også evaluere meg hos psykolog, og for første gang i mitt liv er jeg faktisk med på at fr.eks Cipralex kan være et alternativ for å fjerne toppene og bunnen, når man ligger i skyttergrava iallefall. For det krever sin mann å bli rusfri. Og det krever sine venner også, som skjønner deg..

Ronniba ; Jeg trener som faen! Aldri følt meg i verre form, og jeg tror ikke jeg er særlig stilig hvis du spotter meg inn ruta mi med manualer og Glamour på tv.. Men jeg trener!

Arne_j ; Så sant som det er sagt. Jeg gir meg faen ikke.
Sist endret av sorrY; 2. mai 2015 kl. 12:50.
( ͡° ͜ʖ ͡°)╭∩╮
samot's Avatar
Hei igjen
Veldig kjekt at du fikk en positiv følelse av å lese her igjen.
Det var mitt håp, og mening med å skrive til deg..

Det er ikke lett å være i din situasjon, og det er nok av folk rundtom som dømmer og generaliserer!
Derfor syns jeg det er viktig å ta innlegg som ditt på alvor, og gi seriøse svar..

Du har veldig rett, det er noe du(vi) må gjennom, man kan vel si at det er prisen vi betaler for å ha lekt såpass mye/lenge.. "Den som er med på leken, må tåle å smake steken"..

Ta imot det du kan av hjelp, både fra lege og psykolog, men som du sier, kun bruk medikamenter i en overgangsfase.
Dèt å bli avhengig av antidepressiva og beroligende er ikke så veldig holdbart i lengden dèt heller..

Cipralex har jeg god erfaring med, eller det som er tilsvarende, Escitalopram.
Det er nyttig for å klare å komme seg til samtaleterapi, og til lege..
Det tar liksom vekk "det verste", men langt ifra alt.

Jeg har fortsatt vanskeligheter med å gå på nærbutikken, gå på kjøpesenter o.l steder hvor det er masse folk, og sjangsen er stor for å møte på folk jeg må snakke med osv.. Men jeg klarer å komme meg til legen..

Jeg håper og tror at det å snakke om ting, etter en stund gjør at jeg får tilbake troen på meg selv, og at angsten/depresjonen slipper taket mer og mer..
Først da går det an å trappe ned på medisiner, og det BØR man gjøre.

Fortsett å tren, det er med på å bygge selvbildet ditt opp, og det frigjør naturlige "feelgood" hormoner i kroppen.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Hallo.

Har du vært i kontakt med rus og/eller psykiatritjenesten der du bor eller snakket med en rus-konsulent? Hvis ikke, gjør det.

Eller kan jeg bare dele litt av mine egne erfaringer. Jeg kjenner meg igjen i nesten alt du skriver. Avrusningen/nedtrappingen kan være en fæl periode, men det er tiden etter hvor man virkelig trenger veiledning og hjelp til å komme seg på beina igjen. Har vært hektet i perioder, så avruset meg og vært nykter en periode. Så tar det bare noen måneder og det på'n igjen. Hvorfor? Jo, jeg blir sendt tilbake til samme jævla kommune (som har vært i media pga mye overdosedødsfall og selvmord, men ironisk nok ble denne kommunen nylig utnevnt til å ha beste helsetilbud i regionen. All of my wut?) og må gå rundt og trø uten å ha noe å gjøre. Det hendte flere venner av meg som hadde et mye sterkere avhengighet, men klarte å kvitte seg med rusen. Så kom tiden etter og da skal man ikke gå rundt og ikke ha noe form for tilbud eller oppfølging i flere måneder. Sier seg selv at sannsynligheten for å at man havner ut på igjen er stor.

Og det du nevner om at man føler at folk er ute etter en, både de man ruset seg sammen med og "streitinger" som åpenbart har et så kjedelig liv at de på alle mulige (lovlige) måter har en syk trang å gjøre det verre for de som ruser seg (rykter, løgner, utfrysing, regelmessige beskjeder til politiet at jeg har gjort noe ulovlig, uten at de kan ha observert meg, osv osv). Plagsomt. Selvfølgelig er ikke alle, men det skal ikke mange individer til for å gjøre livet til noen andre verre.

Kan ta et eksempel der jeg var uønsket på fest til et veldig godt vennepar av meg, fordi ei der hadde store problemer med folk som brukte hasjnarkotikasprøyter. Og som om det ikke var nok, så løyg hun og fortalte at jeg hadde prøvd å klappe til henne tidligere på den lokale puben (Hadde det vært tilfelle, så hadde det etterlatt et godt synlig bevis på det). Når jeg fortalte venneparet at dette var løgn og de samtidig så på meg at jeg så si var edru (hadde tatt litt opiater, men det synes ikke så godt på meg med mindre jeg tar en skikkelig karamell), så han kompisen min gikk til dette næpskrellet av ei kvinne og kjeftet henne opp som det røyk etter og fikk streng beskjed om å holde kjeft. Det styret bare for å komme inn på fest til en av mine beste venner. Denne kvinnen hadde jeg ingen kontakt med på årevis og aldri gjort noe vondt. Men siden jeg var narkoman og brukte farlige hasjnarkotikasprøyter, så var det tydeligvis verdt bryet å prøve å holde meg utestengt fra en fest. Inne på festen var de fleste andre hyggelig, men det ble litt "alvorsprater" om mitt rusbruk, som de ikke hadde noe innsikt i, sånn i det hele tatt. "Slutt med det der tøvet. Ta deg heller ei øl". Gadd da ikke nevne at alkohol, til tross at jeg drikker sjeldent store mengder, har fucka opp livet mitt mye mer enn all bruken min av narkotika de siste 5 årene. Ihvertfall ikke til fulle folk.

Slik er det ofte når jeg skal sosialisere meg med "vanlige" folk. Flere tidligere gode venner av meg forteller meg at de ikke kan ha kontakt med meg siden de også kan bli mistenkt for å ruse seg (Oh gawd, hvis er det så jævla viktig, så gå til lensmannskontoret og be om en urinprøve og post resultatet på facebook, twitter, 4chan eller hvor enn faen dere er så jævla "sosial"). Ekstra trist er det når ene av de som valgte å ignorere meg har selv mye rykter på seg for andre ting, og jeg har alltid støttet og stått opp for ham når andre pratet drit om ham. Jeg valgte å være venn med ham, selv om jeg også kunne bli mistenkt for de ryktene og plagene han var utsatt for. Men enkelte ting går tydeligvis ikke begge veier.

Skaffe seg jobb? Det kan jeg bare glemme her. For å få seg jobb, så må man gjerne være i slekt med den rette familien eller være en god kjenning av arbeidstakeren fra før. Når det er slik, så kan man vel bare tenke seg hvordan det er for en tidligere rusmisbruker å få seg jobb i en liten kommune der "alle kjenner alle". I beste fall kan man få vikarjobber uten arbeidskontrakt og få fyken så snart den du var vikar for kommer seg på jobb igjen. Skole kan være et alternativ, men det hender at man blir fratatt den praktiske delen hvis man går yrkesfag hvis man har eller har hatt tilknytning til rus og mistankene vil være der hele tiden. Kanskje må man skrive under på tilfeldige urinprøver for å få muligheten til å komme seg videre.

Jeg synes kommuner som ikke har de rette tilbudene for rusmisbrukere og de som sliter psykisk (eller begge deler) kan, om vedkommende ønsker, å tilbud om hjelp til å flytte til et sted der man kan få det man trenger. Og kanskje til en litt større plass enn bygda hvor man fint kan starte et nytt liv. Du lurer vel på hvorfor jeg ikke kommer meg til helvete vekk herfra til en plass hvor jeg føler jeg kan få den hjelpen jeg trenger. Vel, kommunene samarbeider ikke. Skal man flytte, så må man gjøre det på egen hånd. Det kan være utfordrende hvis man sliter psykisk, dårlig økonomi, ingen veiledning/råd etter å ha kjørt på alt i alt for lang tid og at det tar tid før man kommer inn i systemet til nyplassen.

Ble nok enda et langt innlegg som kommer av jeg har mye fritid kombinært med et høyt gir krydret litt med rivotril.

Jeg håper ikke jeg sporer av for mye og for mye tekst. Håper det ble lesbart og forståelig.

Lagt til:

Jeg ser at noen setninger kunne være litt uforståelige eller lette å misforstå. Gjerne pek ut dette, slik at jeg kan prøve å forklare på en bedre måte.
Sist endret av Mexxy; 2. mai 2015 kl. 23:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Synd å være vitne til at det er så mye urettferdighet og faenskap i mange menneskers liv. Skulle egentlig kommentere med noe tips til TS, men etter å ha lest tråden sitter jeg kun igjen med en trist følelse. Skal ikke si at jeg selv lever som perlen i østersen, men at det er så mange mennesker som sliter med negative tanker og opplevelser sårer virkelig hjertet mitt hver gang jeg tenker på det.

Kjære #sorrY, du som meg og mange andre innpå dette forumet har nok levd litt for godt i lengre tid, og nå må du(vi) betale for det. At jeg ikke kan sette meg inn i din situasjon og komme med den perfekte løsning er detsverre ingen hemmelighet, så alt jeg vil si i mitt korte (Og uheldigvis off-topic innlegg) så er det at ikke bare at mosjon er en av nøkklene, men positiv tanke-gang er noe som er utrolig undervurdert. Jeg vet så altfor godt at det er vanskelig å se det positive i en depresiv/angst-innfylt periode ikke er enkelt å se, men om du klarer bare å se det minste positive og klarer å tenke ofte over dette, så er det til stor hjelp. Husk én ting når tidene er mørke; Det er IKKE livsvarig, dette er noe som vil gå over. Kanskje det går over mens du sover i natt, kanskje neste uke eller om noen måneder, eller til og med noen år(!), så vil det garantert gå over etterhvert som du klarer å verdsette ting. Jeg ønsker både deg, #Mexxy, meg selv og alle de andre som går igjennom en tung fase i livet all den lykke og støtte jeg klarer å gi.

Om du eller hvem som helst andre leser dette, så må dere vite at det er lov å sende meg en melding om alt og ingenting, for jeg har lært en jævla viktig ting etter flere år med 'psykisk-negativitet'; Det hjelper å snakke om det med noen som bryr seg. Beklager om innlegget ble litt rotete, jeg håper dere får en fin helg og at uken som kommer er lettere enn den som var. Klem SoppVandrerne
Sist endret av nso; 3. mai 2015 kl. 01:14.
Hvorfor så sikker på at det er derfor?

Det er 3 måneder siden. Det er ikke noe som er "galt" i hjernen din nå, det er ikke noen fysiologisk mekanisme som gjør at du ligger i sengen og depper.

Ikke se på det som at "hjernen stabiliserer seg" eller noe sånt tøv. Det gjør den ikke.

Du er frisk, du er ferdig med amfetamin, men du har dine problemer. Kom deg opp av sengen, ta telefonen enda det knyter seg i magen, og gjør det du må. Med mindre du har pådratt deg en psykisk lidelse, noe jeg krysser fingrene for at du ikke har, så er du ikke annet enn litt nedfor og stresset. Alle er det noen ganger i livet.

Det verste du kan gjøre nå er å bli den stakkars x-narkisen, bare fordi både du og de rundt deg forventer det. Bli den vanlige kisen du er.

Opp og stå.
( ͡° ͜ʖ ͡°)╭∩╮
samot's Avatar
Kan jo ikke være 100% sikker på at det kun er abstinens og rusrelaterte problemer TS opplever.
Utifra det som skrives så er det, hvertfall for meg, nærliggende å tro at det har mye med saken å gjøre..
H*n har jo ikke vært helt av i 3mnd`er.. så det kan jo være det først er nå det kicker inn skikkelig!
Sitat av sorrY Vis innlegg
Hatt et par fester, men jeg har ikke vært på i 2-3 dager hver uke som det brukte å være.
Vis hele sitatet...
Synes innlegget ditt Tøffetom er ganske "hardt" formulert..
Det er ikke så lett for en som har de problemene TS beskriver, å bare stå opp - komme seg ut - å møte frykten..
Selvom jeg er enig med dèg i at det må gjøres, tilslutt, så har h*n lov til å ta seg tid..

Ditt innlegg høres nok mer generaliserende ut enn du mener dèt, iom vi ikke har tonefall når vi skriver.
Så hvis jeg leser det om igjen, kan jeg se et "hjelpende spark i ræven", noen velmente ord for å se ting fra ett annet synspunkt, og det er jeg enig i.
MEN, det er ingen som kjenner bedre på kroppen når tiden er inne for å komme igang igjen, enn TS selv..

Nå får vi håpe lege og psykolog er flink, og at h*n får den hjelpen som trengs.
Sitat av samot Vis innlegg
Kan jo ikke være 100% sikker på at det kun er abstinens og rusrelaterte problemer TS opplever.
Utifra det som skrives så er det, hvertfall for meg, nærliggende å tro at det har mye med saken å gjøre..
H*n har jo ikke vært helt av i 3mnd`er.. så det kan jo være det først er nå det kicker inn skikkelig!
Vis hele sitatet...
Hva kicker skikkelig? Amfetamin innehar ikke den farmakologiske egenskapen du tilskriver det.

Sitat av samot Vis innlegg
Synes innlegget ditt Tøffetom er ganske "hardt" formulert..
Det er ikke så lett for en som har de problemene TS beskriver, å bare stå opp - komme seg ut - å møte frykten..
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke det. Tusenvis av nordmenn er sykemeldt dette sekund fordi dem ikke klarer å ta seg sammen, dette er noe som har spredd seg som ild i tørt gress i samfunnet vårt de siste årene - også for de helt rusfrie.

Sitat av samot Vis innlegg
Selvom jeg er enig med dèg i at det må gjøres, tilslutt, så har h*n lov til å ta seg tid..
Vis hele sitatet...
..Og dette PISSET er grunnen. Jeg teller 6 jenter jeg kommer på som er sykemeldt i dette øyeblikk på grunn av samlivsbrudd. Xen min er på sosialen, 1 år etter. De 3-4 dagene i sengen som er helt normale har blitt til vedvarende "psykiske problemer". Det er en epidemi - og det har ingenting med amfetamin å gjøre. Hva som helst som skaper litt motgang, gjør ting litt trått, eller tilogmed bare en grunn til at man kan føle at man har det litt kjipt er nok. Sånn som her.

Enten har TS tilfeldigvis blitt utmattet etc og linket det mot det ubetydelige amfetaminbruket for relativt lenge siden, eller så har han underbevisst hatt samme illusjon om denne egenskapen til amfetamin og dermed klart å mane fram "lidelsen" sin.

Som en tispe som er innbilt gravid.

Sitat av samot Vis innlegg
Ditt innlegg høres nok mer generaliserende ut enn du mener dèt, iom vi ikke har tonefall når vi skriver.
Så hvis jeg leser det om igjen, kan jeg se et "hjelpende spark i ræven", noen velmente ord for å se ting fra ett annet synspunkt, og det er jeg enig i.
MEN, det er ingen som kjenner bedre på kroppen når tiden er inne for å komme igang igjen, enn TS selv..
Vis hele sitatet...
Dette er ikke et hjelpende spark i ræven. Dette er en som forteller han hva han må gjøre for å ikke gjøre seg selv syk av selvmedlidenhet.

Om jeg virkelig oppfattes som en god samaritan som sitter på Internett og gir folk "spark bak" må jeg gjøre noe med fremtoningen min. Jeg sitter her og forteller hvordan amfetamin fungerer til folk som vil diskutere det - det er tross alt noe jeg har brukt i snart ti år, hvorav 8 av månedene var i sammenhengende amfetaminrus. Ingen av de jeg kjenner som har vært borti faktisk avhengighet av amfetamin (dvs daglig, ikke "2-3 dager") har noensinne vært borti det våset dere snakker om.

Sitat av samot Vis innlegg
Nå får vi håpe lege og psykolog er flink, og at h*n får den hjelpen som trengs.
Vis hele sitatet...
Vi får håpe lege og psykolog er flink og forstår at det han trenger er å høre at han ikke trenger noe.
Sist endret av Tøffetom; 3. mai 2015 kl. 05:47.
Du er i den rusavhengighet fasen hvor det psykiske begynner å bli en del verre og jeg har erfart selv og hørt fra andre at etter 2-3 måneder så skjer dette. Det er på dette punktet mange sprekker. Hva du skal gjøre for å hindre disse tankene kan jeg ikke hjelpe deg med, men jeg kan si det slik at det blir bedre med tiden. Dette er typiske psykiske problemer som man kan få av så og si alle rusmidler. Ikke bare amfetamin.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Trådstarter
Takk igjen for alle svar!

Jeg føler jeg vil adressere det TøffeTom sier litt her, mest fordi jeg har lest endel av hans uttalelser i andre innlegg av mer eller mindre samme karakter som dette. De farmakologiske egenskapene ved amfetamin er jeg desverre ikke helt klar over, og det er egentlig ikke noe jeg har veldig lyst til å sette meg ned å lese heller. Iallefall ikke i skrivende stund, da jeg helst vil slippe å tenke på det i det hele tatt.
Jeg har nok ikke like mye erfaring med daglig bruk av pepper eller andre ting som andre. Og jeg prøver heller ikke å finne hva jeg TRENGER. For det veit jeg. Jeg trenger å holde meg nykter.
Grunnen til denne posten var kun ment for å diskutere rundt det jeg føler på nå og hvordan man opprettholder en nogenlunde normal psyke i tiden etter misbruk.
Jeg har ennå de valiumene jeg fikk av legen liggende i skuffa, da disse var ment som hjelp hvis jeg fikk panikkanfall som ikke gikk over fort. Sånn som jeg stort sett har hele tiden, men likevel velger jeg å ikke knaske piller.

Takk for alle råd, omtanke og spark i ræva! (velmenende, belærende eller hva det nå var)

Ha ei fin uke!
( ͡° ͜ʖ ͡°)╭∩╮
samot's Avatar
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hva kicker skikkelig? Amfetamin innehar ikke den farmakologiske egenskapen du tilskriver det.
Vis hele sitatet...
Jeg mente ikke stoffet, jeg mente abstinenser og andre plager..

Orker ikke ta en diskusjon med deg, det tror jeg er dødfødt.

Du har tydeligvis mangel på empati, og en forkjærlighet for stoff som gjør deg rimelig inkompatibel til å sette deg inn i det vi faktisk snakker om hèr..
Spis,sov,kjør deg opp på noe aktivitet etter hvert og popp deg en valium ved behov.
Bare ikke hekt deg på de små hjelperne.
En oppskrift som hjelper gang på gang.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Trådstarter
Jepp! Jeg kjører på dronepungen!

Jeg må si at slike innlegg som TøffeTom kommer med, som for meg virker som en slags fasit på hva som er vanlig etter "faktisk avhengighet", trigger lysten til å holde meg jævla lang unna dritet.
Med dude, hold deg for god for å snakke nedlatende til folk som ikke har vært like lenge i gamet som deg, eller de andre kompisene dine du snakker om.
Jeg slang ikke pikken min ut på forumet for å måle med deg hvem som har størst. Jeg ville ha hjelp til å skjønne hva som skjer, og når det går over. Mulig det for deg virker rart at noen er plaget så lang tid etter "2-3 dager på", men slik er min realitet. For ordens skyld er det snakk om 2-3 dager hver uke i ca 7 år. Så det er jo mulig jeg innehar en slags kunnskap om hva avhengighet er.

Denne uka skal jeg faen meg komme meg ut.
Og svare på minst en tlfsamtale per dag. Fordi det er sånn JEG føler det.
Sist endret av sorrY; 4. mai 2015 kl. 04:25.
Kan både se og føle hvordan situasjon du er i og har vært i, selv om min situasjon ikke innebærer rus. I begynnelsen av 2014 fikk ble livet mitt "kickstartet" med å flytte for seg selv, ta vare på seg selv, få seg kjæreste og fungere i en jobb jeg var fornøyd med, men slet med. Alt presset seg på samtidig og det å få oppleve en del ting som folk flest opplever tidlig i livet, som det å få seg kjæreste og alt det innebærer, ble mye for meg. Jeg ble sykemeldt fra jobb, forklarte sjefen hvorfor og alt ting. Det endte med at sjefen brøt taushetsplikten sin og da raste verden min sammen når jeg fikk høre om alle som fikk vite om meg. Jeg sluttet på dagen og dette er nå et år siden. Har slitt med dette gjennom et helt år, tok et studie som ikke krever verken oppmøte eller mye for å gjennomføre, siden jeg ikke ville kaste bort tiden min. Jeg mottok penger fra NAV samtidig siden jeg var arbeidsledig. Har vært igjennom mange timer hos lege og psykolog til ingen nytte enda, og skal fortsette med det. Men det som har hjulpet meg er at jeg har en bil jeg ikke kunne vært foruten. Bilen gir meg friheten jeg trenger til å komme meg ut og klarne opp, selv om det hjelper lite om gangen er det et lyspunkt i livet.

Samboeren min har fått føle mye av "hva enn jeg sliter med", og jeg er overlykkelig at hun fortsatt er sammen med meg etter all drittslengingen jeg har sagt. Etter mye bedring og ting ble generelt hvertfall litt bedre, finner jeg ut at studie og NAV ikke klaffet godt sammen, så nå må jeg betale tilbake alle pengene jeg har fått av NAV og må kvitte meg med bilen min. Så nå er jeg på vei nedover igjen. Jeg vet jeg MÅ ta meg sammen, men det var ikke så enkelt og er definitivt ikke enklere nå. Jeg prøvde å utnytte den dårlige tiden i livet mitt med noe fornuftig jeg kunne styre selv, men det medførte bare at jeg ble mer tilbakesatt enn jeg har vært før..

Beklager hvis det virker som om jeg kupper tråden din, men følte jeg hadde en lignende følelse som deg, selv om det ikke innebærer rus.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Trådstarter
Du kupper ikke noen tråd her nei overwatch! Jeg skjønner veldig godt hvor du komme fra også!
Det å starte på nytt, og når det føles ut som om det ikke funker, tror jeg er ganske likt uansett om det handler om rusmisbruk eller ikke.. Du er utroli heldig som har noen å dele nedturen og oppturene med, det må du huske på! Og penger er noe som alltids løser seg selv. I lengden. Tro meg
Sitat av overwatch Vis innlegg
Kan både se og føle hvordan situasjon du er i og har vært i, selv om min situasjon ikke innebærer rus. I begynnelsen av 2014 fikk ble livet mitt "kickstartet" med å flytte for seg selv, ta vare på seg selv, få seg kjæreste og fungere i en jobb jeg var fornøyd med, men slet med. Alt presset seg på samtidig og det å få oppleve en del ting som folk flest opplever tidlig i livet, som det å få seg kjæreste og alt det innebærer, ble mye for meg. Jeg ble sykemeldt fra jobb, forklarte sjefen hvorfor og alt ting. Det endte med at sjefen brøt taushetsplikten sin og da raste verden min sammen når jeg fikk høre om alle som fikk vite om meg. Jeg sluttet på dagen og dette er nå et år siden. Har slitt med dette gjennom et helt år, tok et studie som ikke krever verken oppmøte eller mye for å gjennomføre, siden jeg ikke ville kaste bort tiden min. Jeg mottok penger fra NAV samtidig siden jeg var arbeidsledig. Har vært igjennom mange timer hos lege og psykolog til ingen nytte enda, og skal fortsette med det. Men det som har hjulpet meg er at jeg har en bil jeg ikke kunne vært foruten. Bilen gir meg friheten jeg trenger til å komme meg ut og klarne opp, selv om det hjelper lite om gangen er det et lyspunkt i livet.

Samboeren min har fått føle mye av "hva enn jeg sliter med", og jeg er overlykkelig at hun fortsatt er sammen med meg etter all drittslengingen jeg har sagt. Etter mye bedring og ting ble generelt hvertfall litt bedre, finner jeg ut at studie og NAV ikke klaffet godt sammen, så nå må jeg betale tilbake alle pengene jeg har fått av NAV og må kvitte meg med bilen min. Så nå er jeg på vei nedover igjen. Jeg vet jeg MÅ ta meg sammen, men det var ikke så enkelt og er definitivt ikke enklere nå. Jeg prøvde å utnytte den dårlige tiden i livet mitt med noe fornuftig jeg kunne styre selv, men det medførte bare at jeg ble mer tilbakesatt enn jeg har vært før..

Beklager hvis det virker som om jeg kupper tråden din, men følte jeg hadde en lignende følelse som deg, selv om det ikke innebærer rus.
Vis hele sitatet...
Tusen takk til deg for illustreringen.

Dette er hva som er i veien med samfunnet vårt. Hva tror du folk gjorde i din situasjon før i tiden? Det er ingenting i menneskets natur som gjør oss så sårbare og hjelpeløse. Dette er en lidelse vi har pådratt oss selv, og jeg mener ikke å legge skylden på deg. Jeg vet at du føler deg genuint inkapabel til å håndtere "problemene" dine, samtidig som at du møter forståelse fra feks sambo eller ovenstående kommentar.

Den eneste som ikke er i henhold til konsensus her er meg, den store stygge ulven uten empati eller samvittighet.

Denne epedemien av uføre, sykemeldte, deprimerte, og stakkarslige mennesker som suger ressursene ut av samfunnet kommer bare til å fortsette å spre seg. Forferdelig.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Trådstarter
En epidemi? Jeg er enig i at det finnes folk, som uten moral, og velvitende utnytter samfunnet. Men den der bli litt for "det tredje riket" for meg. Jeg vil ikke kategorisere deg som utenfor konsensus, (fancy btw) så mye som jeg heller vil legge en slags bitter undertone til grunn for uttalelsene dine. Feil? Meget mulig.

Men en diskusjon angående rassert psyke, og at verden (Norge) stiller høye krav til folk, enten det har med rusproblematikk eller andre problemer, trenger ikke slike utbrudd. Det finnes andre arenaer for det.
Kjenner meg igjen, jeg er i din situasjon og jeg føler meg litt "lost" og jeg bare presser meg videre. Og ting har faktisk begynt og falle på plass, nå skal jeg og en kompis slutte med hash å det vi tenkte er at vi trenger noe å fylle dagene med, så vi fant ut at når vi allikevel ska slutte å røyke så kan vi jo starte og trene og det vi kom fram til var thai boxing. Fordi det ser morsomt ut og jeg tror at det vil hjelpe på den dårlige selv tilliten man har. Og jeg tror at hvis du starter med noe trening eller kampsport så vil du starte og føle deg super og selvtilliten din vil vokse. Sist men ikke minst at man lærer seg og kunne forsvare seg selv, sier det fordi du sier at du har et par fjotter som vil ta deg som du nevner ;-) Lykke til kompis!
elevatormusician
sorrY's Avatar
Trådstarter
Så bra at dere er igang! Det er sjukt viktig det der med treningen merker jeg.. Jeg dreiv faktisk med boksing i mange år tidligere, så jeg har tenkt tanken med det. Men for øyeblikket holder det med sporadiske besøk innom treningsstudioet her, og noen joggeturer. Orker ikke stresse det, for da har ting en tendens til å bli demotiverende jævlig fort..

Jeg har vel strengt tatt ingen som vil ta meg, men det er mer at jeg føler at folk vil det. Noe som jo skal være en slags bivirkning eller noe etter å ha rusa seg en stund. Paranoia osv. Står endel om seinvirkninger av amfetamin på nettet, men jeg tror det er ganske så individuelt. Jeg føler meg ikke sjuk eller noe. Bare så jævla deprimert og BLÆ. Ting som ga meg glede før betyr lite nå. Så jeg må ta ting i mitt tempo og finne tilbake til noe som driver meg., Relaps er nok mye lettere om man bare "jaja, jeg får kjøre på og drite i å høre på hodet" tror jeg..

Lykke til trixxie!
Sitat av sorrY Vis innlegg
En epidemi? Jeg er enig i at det finnes folk, som uten moral, og velvitende utnytter samfunnet. Men den der bli litt for "det tredje riket" for meg. Jeg vil ikke kategorisere deg som utenfor konsensus, (fancy btw) så mye som jeg heller vil legge en slags bitter undertone til grunn for uttalelsene dine. Feil? Meget mulig.


Men en diskusjon angående rassert psyke, og at verden (Norge) stiller høye krav til folk, enten det har med rusproblematikk eller andre problemer, trenger ikke slike utbrudd. Det finnes andre arenaer for det.
Vis hele sitatet...
For det første: Konsensus er ikke et fancy begrep.

For det andre: Med epidemi her refererer jeg ikke til dem som oppsøker velferdsordninger å utnytte. Disse har jeg ikke ment å adressere på noen måte.

Det jeg anser som en epidemi er hvordan det å "melde seg ut" både forventes og aksepteres i møte med problemer og utfordringer av stadig mindre omfang. Det er sant som du sier, det er ikke noen vesenforskjell mellom problematikk rundt rus kontra ikke-rus. Det som gjør det hensiktsmessig å trekke frem rus er at man oppnår en konkretisering av parametrene såvel som faktagrunnlaget.


Sitat av sorrY Vis innlegg
Men en diskusjon angående rassert psyke,
Vis hele sitatet...
Rassert psyke? Hva er det du snakker om? Du har etter alt å dømme en mild, midlertidig depresjon, noe omtrent 50% av befolkningen opplever i løpet av livet. Til tross for at det du beskriver er like vanlig som det er uvanlig, uten rus, har du valgt å tilskrive opplevd nedtur til sporadisk amfetaminmissbruk flere måneder før. Dette til tross for at amfetamin ikke har denne egeskapen fra et fysiologisk standpunkt samtidig som at ingen brukermasse kan støtte hypotesen din empirisk. Samtidig har du en uttalt motvilje mot å faktisk få en farmakologisk forståelse for problemstillingen.

Så la oss bare understreke dette en gang for alle; det er ingen direkte årsakssammenheng mellom det moderate amfetaminmissbruket ditt for flere måneder siden og det du beskriver av problemer nå.

Sitat av sorrY Vis innlegg
...og at verden (Norge) stiller høye krav til folk, enten det har med rusproblematikk eller andre problemer, trenger ikke slike utbrudd. Det finnes andre arenaer for det.
Vis hele sitatet...
Og hvafornoe? Er det høye krav som har fått deg i uføret du er i; eller er det det motsatte:

Sitat av sorrY Vis innlegg
da ingenting annet virker å gi noen mening. Men det som er så vondt er at jeg ser livet stikke ifra meg mens jeg ligger her.
Vis hele sitatet...

Sitat av sorrY Vis innlegg
Når går denne elendigheta over? For jeg orker virkelig ikke å leve sånn. Det er jo helt på trynet at det å holde seg nogenlunde nykter, kontra være på trynet, skal føre til at man føler seg sånn??

Jeg prøver hver dag å fokusere på ting som betyr noe, og når jeg blir paranoid prøver jeg å snakke logikk med meg selv, men det funker jo ikke..
Vis hele sitatet...
Sitat av sorrY Vis innlegg
Det er sjukt viktig det der med treningen merker jeg.. Men for øyeblikket holder det med sporadiske besøk innom treningsstudioet her, og noen joggeturer. Orker ikke stresse det, for da har ting en tendens til å bli demotiverende jævlig fort..
Vis hele sitatet...
Altså. Du har en litt kjip periode i livet, der du svarer ved å ligge i sengen og unngå sosialisering. Samtidig tilskriver du nedturen din en eksogen påvirkning, slik at du i realiteten fraskriver deg alt ansvar for det å komme seg på fote igjen. Det eneste du faktisk gjør aktivt for å forbedre noe er å "snakke logikk med deg selv", men kun når du er paranoid.

Til slutt presanterer du det ene svare som uansett alltid dukker opp ifbm milde depresjoner; trening. Men det blir bare litt "her og der", "stresser du det blir det bare demotiverende".

DETTE er DEL 1 av EPIDEMIEN jeg maser sånn om!!
Du ligger i sengen og syntes synd på deg selv, flytter ansvaret for din dårlige periode over på noe det ikke kan gjøres noe med, gidder ikke gå inn for å gjøre det ENESTE du faktisk anerkjenner at fungerer mot problemet ditt. Trener du skikkelig blir det jo bare så "demotiverende så jævla fort", slik at du heller kan ligge hjemme og "se livet passere", enda "det gjør så jævla vondt". (Forøvrig tror jeg ingen person som noensinnne har gått igang med å trene seriøst har trukket konklusjonen du presenterer.)

DEL 2 er det faktum at alle flokker rundt deg og sier du skal fortsette å ta deg mer tid, selvmedlidende og sengeliggende.

Kan det virkelig ikke bli mer krystallklart? Innser du ikke at DEL 3 faktisk er det du gjør nå? Du har gjort en helt ubegrunnet antakelse om årsaken til at du har det som du har det, neglisjerer alle andre muligheter og samtidig spørr du etter en "fix". Det som så skjer er at en med både erfaringen og kunnskapen til å si at dette her, dette er bare tullball. Du er altså ikke fortapt i en latent amfetamindepresjon eller et eller annet ikke-eksisterende medisinsk fenomen.

En lykkens dag? Du kan bli frisk? Neida. Du er ikke interessert i å være åpen for det som angivelig ville vært en fantastisk nyhet: det finnes ingen grunn til at du ikke skal kunne bidra til å bli "Normal" igjen. Men fremfor å i det minste prøve, la tvilen komme deg til gode, så har du og resten av epidemien slått kringvern om den maktesløse, paranoide og statiske x-missbrukeren som bare må ligge i sengen og vente på dagen alt blir bra.

Og jeg har fasitsvaret for tilnærmingen du nytter: ALDRI.

Så. Igjen.

Opp å stå.
Sist endret av Tøffetom; 10. mai 2015 kl. 11:31.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Trådstarter
Ok, TøffeTom. Jeg forstår at dette ikke fører særlig fram. Jeg orker ikke føre noen ordkrig med en Rambo, som tydeligvis har bestemt seg for at verden er full av svake mennesker som syter og klager over den minste ting.

Forøvrig jobber jeg fra hjemme, yter en hel del til samfunnet og har på ingen måte gitt opp. Ble det bedre nå?

Jeg må bare få tilføye noe her! Jeg ser folk ordlegge seg i journalistøyemed daglig, og jeg må si at jeg er imponert over måten du skriver på! Du er, ift det jeg har lest fra deg i andre innlegg, et prakteksemplar på hvordan (eks?)narkomane skal være! Artikulær og med visjoner!
Sist endret av sorrY; 10. mai 2015 kl. 14:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sorrY Vis innlegg
Ok, TøffeTom. Jeg forstår at dette ikke fører særlig fram. Jeg orker ikke føre noen ordkrig med en Rambo, som tydeligvis har bestemt seg for at verden er full av svake mennesker som syter og klager over den minste ting.

Forøvrig jobber jeg fra hjemme, yter en hel del til samfunnet og har på ingen måte gitt opp. Ble det bedre nå?

Jeg må bare få tilføye noe her! Jeg ser folk ordlegge seg i journalistøyemed daglig, og jeg må si at jeg er imponert over måten du skriver på! Du er, ift det jeg har lest fra deg i andre innlegg, et prakteksemplar på hvordan (eks?)narkomane skal være! Artikulær og med visjoner!
Vis hele sitatet...
Har vært våken siden lørdag og er nok påvirket av valium, amfetamin, GHB og heroin as we speak. Men det nærmer seg.

Tusen takk, uansett!

Og jeg vet at jeg er ganske kvass i formuleringene, men det er den måten jeg føler poengene mine best kommer frem på en entydig og logisk måte. Jeg mener oppriktig at det er i din egen interesse å tenke litt over det jeg prøver å si, for enda det er dramatisk og direkte så er det det samme jeg ville sagt til deg om du var ungen min.
Sist endret av Tøffetom; 10. mai 2015 kl. 14:42.