Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1386
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Er på jakt etter noen bøker eller nettkurs rundt emnet studieteknikk. Er en stund siden jeg sist studerte, og trenger å komme litt inn i det igjen, lære meg litt teknikker som gjør studeringen mer effektiv. Så om noen har noen tips, vet om noen bøker eller nettsider som kan hjelpe, post de her
Da jeg begynte på UiB i fjor høst fikk vi noen hefter gratis, som tok for seg studieteknikk. Det var jo ikke akkurat en kjempetjukk bok, men jeg fikk inntrykk av at de som leste denne satte veldig pris på den. Ellers er jeg sikker på at bibliotekene ved studieinstitusjonen din kan hjelpe deg. Eventuelt henge opp lapper i korridorene, så får du dem gjerne til bruktpris.
Pomodoro bruker jeg. Kort sagt går det ut på at du planlegger hva du skal gjøre, delt opp i bolker på en pomodoro (25 min), og gjør flere slike på rad, med små pauser.

Det som gjør at det virker er at du har et visst press på deg om å være konsentrert. Om du mister konsentrasjonen for lenge, eller blir forstyrret, eller gjør noe annet, blir ikke pomodoren "godkjent". Dette putter ansvaret for å ikke bli forstyrret over på DEG, og ikke den som forstyrrer deg, og gjør at du planlegger bedre.

I tillegg har du en kjøkkentimer som teller ned tiden du jobber. Når den ringer må du legge fra deg arbeidet med en gang, for pausene er hellige.
Sist endret av Ozma; 18. juli 2011 kl. 15:11.