Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2019
Jeg er veldig glad i og lese serier, jeg har lest:
Sagaen om Isfolket (Margit Sandemo)
Lysets Rike (Margit Sandemo)
Heksemesteren (Margit Sandemo)
Raija (Bente Pedersen)
Flammedans (Kommer fortsatt bøker) (Jane Mysen)
Arvesølv (Thorill Thorup)

Spørsmålet mitt nå er om noen har en fin serie og anbefale som jeg kan lese! Tar imot alt som er.
Om noen vil diskutere de jeg har lest, si ifra!!
Sist endret av Lithium1; 18. juli 2011 kl. 15:03.
Ringenes Herre!
Sønnavind av Frid Ingulstad er den eneste innenfor samme kategori jeg kan komme på akkurat nå.
Eragon-serien?
Trådstarter
7 0
Jeg er vel kanskje litt mer intressert i serier med 20+++ bøker, harry potter, ringenes herre og eragon er sett på film, og blir antageligvis skikkelig skuffa hvis jeg leser bøkene og sammenligner xD Da veit man liksom ikke hvilken man skal forholde seg til.
Sist endret av Lithium1; 18. juli 2011 kl. 15:05.
Bøkene som serien Game of thrones er basert på?

http://no.wikipedia.org/wiki/A_Song_of_Ice_and_Fire
Sist endret av mr_james; 18. juli 2011 kl. 15:07.
Sitat av Lithium1 Vis innlegg
harry potter og ringenes herre er sett på film, og blir antageligvis skikkelig skuffa hvis jeg leser bøkene og sammenligner xD Da veit man liksom ikke hvilken man skal forholde seg til.
Vis hele sitatet...
Nåhåhå. Filmene kan være forholdsvis gode, de, men det er bøkene som er mesterverk. Gi det et forsøk! Og selv om serien "bare" har 7 bøker, så er det ganske mange tusen sider, så det blir nok lesestoff (selv om man selvfølgelig gjerne skulle hatt enda mer )
Morgan Kane Godt over 20 bøker å lese, spennende er det også.
King of Thrones er jo en bokserie...
Sist endret av Astro Man; 18. juli 2011 kl. 15:11.
fantasy:
Lord of the Rings
A Song of Ice and Fire
The Once and Future King
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Fantasy-geek(ish):

Harry Potter er en fin serie - men kun på engelsk. Norsk oversetter burde henges etter testiklene.
David Eddings har (blant annet) 4 fantasy-serier (der 2 og 2 henger sammen i samme univers med samme characters) der begge "sett" absolutt kan anbefales. Du kan begynne med The Belgariad og The Malloreon. (Finnes også på norsk, men engelsk er bedre her også.) Alle seriene er ganske lettleste.
Sist endret av robhol; 18. juli 2011 kl. 15:16.
Narnia-serien da? Er riktignok ikke 20 bøker, tror det er rundt 7-8.
Sist endret av Eplekjekk; 18. juli 2011 kl. 15:17.
Trådstarter
7 0
Mange intressante forslag som må undersøkes her hehe:P Får se hva jeg roter meg borti. Tar gjerne imot flere forslag. Rams opp alt som er av spenning, romantikk, mystikk, etc!
Sitat av Lithium1 Vis innlegg
Jeg er vel kanskje litt mer intressert i serier med 20+++ bøker, harry potter, ringenes herre og eragon er sett på film, og blir antageligvis skikkelig skuffa hvis jeg leser bøkene og sammenligner xD Da veit man liksom ikke hvilken man skal forholde seg til.
Vis hele sitatet...
De fleste blir skuffa av å se filmen etter de har leste bøkene...
LotR er både favorittfilmen og -boka mi. de andre seriene der blir for barnlige for min smak, men de er forsåvidt OK. anbefaler A Song of Ice and Fire om du vil ha noe litt voksent. er kommet fem bøker til nå på c.a. 900-1200 sider, og det blir å komme iallfall to til.
Trådstarter
7 0
Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
De fleste blir skuffa av å se filmen etter de har leste bøkene...
Vis hele sitatet...
Ja, det vil jeg tru. Men når man har sett filmene først, for så å lese bøkene etter på, så kan det være mye skuffelse i det også, og man kan begynne og sammenligne på feil måte. Å da er spørsmålet; Hvilken vil du forholde deg til?
Sitat av Lithium1 Vis innlegg
Ja, det vil jeg tru. Men når man har sett filmene først, for så å lese bøkene etter på, så kan det være mye skuffelse i det også, og man kan begynne og sammenligne på feil måte. Å da er spørsmålet; Hvilken vil du forholde deg til?
Vis hele sitatet...
For min del forholder jeg meg til bøkene.
Trådstarter
7 0
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
For min del forholder jeg meg til bøkene.
Vis hele sitatet...
Ja, bøkene er vel best og forholde seg til i og med at du danner egne bilder av handlinger
Personlige fantasyfavoritter (som ikke allerede er nevnt):
- Den mørke materien av Philip Pullman
- Otoriens tid av Lian Hearn

Den mørke materien kan virke veldig uskyldig på overflaten, men er egentlig en slags kritikk av kristendommen. Skal ikke avsløre for mye, men gode bøker er det i alle fall.
Sist endret av Legende; 18. juli 2011 kl. 16:35.
Den mørke tårn serien av Stephen King er drit bra og passer sikkert perfekt til deg siden du liker fantasibøker
Millenium-triologien av Stieg Larsson. Er vel kanskje ikke innenfor de bøkene du lister opp i første post, men om du liker litt spenning kommer du til å like dem. Jeg liker selv ikke krim-sjangeren noe særlig, men den serien er et definitivt unntak for min del
Sitat av robhol Vis innlegg
Fantasy-geek(ish):

Harry Potter er en fin serie - men kun på engelsk. Norsk oversetter burde henges etter testiklene.
David Eddings har (blant annet) 4 fantasy-serier (der 2 og 2 henger sammen i samme univers med samme characters) der begge "sett" absolutt kan anbefales. Du kan begynne med The Belgariad og The Malloreon. (Finnes også på norsk, men engelsk er bedre her også.) Alle seriene er ganske lettleste.
Vis hele sitatet...
Norsk oversettelsene av Harry Potter bøkene er faktisk ikke så ille som du skal ha det til. Greit nok, noen navn osv er ganske tullete, men det er de egentlig på engelsk også. Må huske at iallefall den første boka er å regne som en barnebok, men engelsk er jo absolutt å foretrekke.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jada, den første boken er "barnslig" på omtrent alle språk. Poenget mitt er at den engelske serien blir mer seriøs, mens den norske oversetteren fortsetter å introdusere navn som Smettvink, og oversette mange andre fordi de, antakeligvis, ikke virker norske nok? (Bones/Bryce til Beining/Brask)
Serien foregår i Storbritannia, for fanken, hvorfor ikke flytte plattform 9 3/4 til Oslo S?
Det virker som om han forandrer ting tilsynelatende på trass (Marcus Belby - Markus Bellby etc) og det finnes mange andre eksempler som jeg ikke kommer på for øyeblikket.

Og da nevner jeg ikke forskjellige trylleformler engang...
Sist endret av robhol; 18. juli 2011 kl. 18:53.