Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2083
Selv benytter jeg meg lite av tv apparatet, det største mediumet for søppel og hjernevask, så jeg sparer meg naturligvis for å bli servert med konsumermentaliteten rett inn i hjemmet mitt. Takk og lov for det, da jeg får mer enn nok av skvipet nesten hvor enn jeg går. Jeg vet imidlertidig at den jevnlige vestlig borger med stor sjanse har en slik søplekanon, gjerne en stor en, vel plassert i sitt hjem og at apparaturet er godt integrert i de hverdagslige syslene.

I og utenfor sine hjem får man gjentagende og svært manipulerende servert fiktive idealer og illusjoner om ting man bør og må ha. Vi blir alle utsatt for denne reklamen og denne kulturen i varierende grad, og mange av oss blir (forhåpentligvis) såpass lite påvirket av det at det ikke utgjør noen nevneverdig negativ innflytelse på våre liv. Men det finnes de, og det er her pengene ligger, som lar seg påvirke. Det er tragisk.

Reklameindustrien er indirekte og grove angrep på selvbildet til (særlig) unge jenter. Unge, usikre og naive personer blir utsatt for dette overalt, til og med i sine hjem. I en alder hvor man begynner å bli bevisst nok til å utforske livet i større grad, i en alder hvor man gjerne begynner å bli mer opptatt av å kikke utenfor en selv for å finne ut hvem og hva man er for noe, så er dette noe av det man blir servert. Det er overalt, og det er jammen ikke rart at det går rett inn. Påvirkningen sees ikke bare hos unge helt ned i barneskolen heller, men langt oppover i aldersgruppene.

Innflytelsen manifesterer seg ut i spiseforstyrrelser, sykelig oppheng i kjendiser, utseende, mobbing, utestenging, usikkerhet, ensomhet. Det hele er en tragedie. Det er som en bakteriekultur gitt riktige forhold latt til å formere seg ukontrollert. Visst er det ikke bare reklame, men absurde og sykelige reality shows som handler om å forvandle seg til akkurat disse idealene. Hva er alt dette for noe tull? Det er egentlig bare en konkret effekt av et langt større problem som gjennomsyrer mye av vår vestlige sivilisasjon; Sykelig materialisme og ukritisk forbruk av ressurser som utarter seg i mange aspekter ved vårt samfunn.

Hva skal man så gjøre? Er vi bevisste nok på disse ukritiske holdningene, og gjøres det nok for å hanskes med det i de forskjellige instanser (hjem, skole og utdanning, andre steder)?

Happy time continuum
Jeg synes for det første at man skal gjøre det ulovlig med reklame rettet mot barn, reklamene man ser på "cartoon network" og lignende gjemmer seg bak at sendingene kommer fra england og er dermed lovlig. Kilde: forbrukerportalen.no - Mindre reklame for usunn mat

Dernest synes jeg at det er på tide at ungdommen beskyttes mot falske idealer som de utsettes for i moteblader og undertøysreklamene. Disse idealene er fabrikkert i photoshop og man streber etter å se ut som noe som er produsert på en datamaskin... Kilde: minmote.no - Vil forby retusjering og undervektige modeller (85% er enige i dette i en spørreundersøkelse).
Vil du forby photoshopping av damer i mote- og undertøysreklamer?
Kan ikke damer være pene nok, uten å bli retusjert?
Sist endret av møkk; 2. januar 2011 kl. 11:09.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Så lenge du går å arger det over dette vil det heller ikke ta slutt,,,
Vanskelig dilemma. Skal staten, basert på det "de" mener er etisk korrekte verdier, få bestemme hva slags informasjon som blir gjort tilgjengelig for oss, eller skal pengene få siste ordet? Jeg klarer ikke å se at det ene er så mye bedre enn det andre, så jeg forholder meg mer eller mindre likegyldig til det, selv om jeg egentlig er helt enig i at det er kritikkverdig slik vi har det i dag.
Sitat av evievu Vis innlegg
Så lenge du går å arger det over dette vil det heller ikke ta slutt,,,
Vis hele sitatet...
Det er neppe nok til å få en slutt på slikt. Det er nok Sky fullstendig klar over selv. Poenget er vel å gjøre folk oppmerksomme, samtidig som han legger grunnlaget for en god og sunn debatt om noe som angår så og si alle her i landet.
av disse bransjene liker jeg mcdonalds minst, det er ingen som er bedre på å tiltrekke seg små barn.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Jeg synes for det første at man skal gjøre det ulovlig med reklame rettet mot barn, reklamene man ser på "cartoon network" og lignende gjemmer seg bak at sendingene kommer fra england og er dermed lovlig. Kilde: forbrukerportalen.no - Mindre reklame for usunn mat

Dernest synes jeg at det er på tide at ungdommen beskyttes mot falske idealer som de utsettes for i moteblader og undertøysreklamene. Disse idealene er fabrikkert i photoshop og man streber etter å se ut som noe som er produsert på en datamaskin... Kilde: minmote.no - Vil forby retusjering og undervektige modeller (85% er enige i dette i en spørreundersøkelse).
Vis hele sitatet...
reklame direkte rettet mot barn ER ulovlig, men de har måter og omgå det på,.
Jeg har aldri følt en stor trang til å oppføre meg som folk på tv, jeg blir riktignok inspirert og hvis jeg ser noe som jeg selv har lyst på, så kjøper jeg det. Men dette er ikke på grunn av en stor, muskuløs og populær person reklamerer for.
Jeg kjenner heller ingen jenter som føler de må gå ned i vekt fordi alle på tv er syltynne, fordi det er de ikke.
De som faktisk blir påvirket av slikt mener jeg har et problem fra før. Kanskje tv'en påvirker de slik at de føler en enda større trang til å bli tynnere, men den har absolutt ikke 100% skyld.
TV er søppel.

Last ned det du vil se, så slipper du reklame og annet mas.

Ja det er dumt i lengden, men Gud jeg er glad for at jeg ikke har en tv i hus.
tissemannX: TVen alene er ikke skyld i alt nei, men du ser vel at populærkulturen generelt har en ganske stor finger med i spillet når det gjelder å forme våre ønsker og behov, samt skjønnhetsidealet i samtiden? I mange gamle tidsperioder var for eksempel litt fedme ansett å være vakkert, fordi det sto som et tegn på rikdom og var en sunn kontrast til matmangelen hos massene. I dag har vi (i vesten) mer mat enn vi behøver for å overleve, samtidig som vi bombarderes med søppelmatkjeder på den ene siden, og vakre tynne modeller på den andre siden. Ofte er det til og med de samme tynne modellene som spiser usunn mat i reklamer. Denne nokså ensidige framstillingen er jo egentlig ganske virkelighetsfjern, men man får enda en oppfattelse av at det er mer normalt enn det er. Jeg tror ikke anoreksia var en særlig utbredt lidelse i gamle dager, og jeg tror heller ikke fokuset på muskler hos menn var like stort for, tja, la oss si 40 år siden, som det er i dag. Populærkulturen må nok påta seg en god del av skylden for dette. Det betyr ikke at de enkelte reklamefilmene har noen stor påvirkningskraft på deg som person, men den kumulative effekten tror jeg likevel er ganske stor når man ser det i et større samfunnsperspektiv. Dette påvirker oss alle, også deg, gjennom sosialiseringsprosesser. Og så har man så klart en rekke individer som er spesielt utsatte, som du sier.
Tror dette er større en TV. Hele kulturen vår virker helt absurd. Ofte så stiller jeg meg samme spørsmål som deg, "hva faen er dette?!", men jeg blir ikke klokere. Samfunnet vårt gjør så jævla mye absurd og tilsynelatende meningsløse ting med enorme konsekvenser at reklame på TV er langt nedpå lista mi når det kommer til ting jeg kunne ønske var annerledes. Allikevel kan jo reklamen fint fungere som et symbol på problemet, men den er bare toppen av isfjellet. Lurer på om prosessen kan snus...
Sitat av jakk Vis innlegg
tissemannX: TVen alene er ikke skyld i alt nei, men du ser vel at populærkulturen generelt har en ganske stor finger med i spillet når det gjelder å forme våre ønsker og behov, samt skjønnhetsidealet i samtiden? I mange gamle tidsperioder var for eksempel litt fedme ansett å være vakkert, fordi det sto som et tegn på rikdom og var en sunn kontrast til matmangelen hos massene. I dag har vi (i vesten) mer mat enn vi behøver for å overleve, samtidig som vi bombarderes med søppelmatkjeder på den ene siden, og vakre tynne modeller på den andre siden.(...)Populærkulturen må nok påta seg en god del av skylden for dette. Det betyr ikke at de enkelte reklamefilmene har noen stor påvirkningskraft på deg som person, men den kumulative effekten tror jeg likevel er ganske stor når man ser det i et større samfunnsperspektiv. Dette påvirker oss alle, også deg, gjennom sosialiseringsprosesser. Og så har man så klart en rekke individer som er spesielt utsatte, som du sier.
Vis hele sitatet...
Veldig godt sagt, jeg er helt enig i hva du sier her!
På den andre siden, burde vi ikke stille spørsmål ved hvorfor man ikke lengre klarer å gjøre barn og unge trygge på seg selv, hvem de er og hvordan de ser ut? Ligger all skyld hos populærkultur, eller er dagens samfunn ikke lengre istand til å produsere en hovedvekt av individer som har den indre tryggheten mange unge gjerne mangler? Som tissemannx poengterte; noen har problemer fra før, men hvorfor øker antall unge med denne typen problemer?
Sitat av olaPola Vis innlegg
av disse bransjene liker jeg mcdonalds minst, det er ingen som er bedre på å tiltrekke seg små barn.
Vis hele sitatet...
Det tiltrekker seg også store, skjeggete barn :/
Sist endret av ZELDUR; 27. april 2011 kl. 01:24.
det er ikke for sent å snu prosessen. men det trengs nok en revolusjon!
http://www.cveitch.org/
http://www.pointofreturn.no/
the revolution is now

foresten helt enig med eot, reklamen er bare toppen av isfjellet.
Sist endret av technot; 27. april 2011 kl. 01:40.
Sitat av jakk Vis innlegg
tissemannX: TVen alene er ikke skyld i alt nei, men du ser vel at populærkulturen generelt har en ganske stor finger med i spillet når det gjelder å forme våre ønsker og behov, samt skjønnhetsidealet i samtiden? I mange gamle tidsperioder var for eksempel litt fedme ansett å være vakkert, fordi det sto som et tegn på rikdom og var en sunn kontrast til matmangelen hos massene. I dag har vi (i vesten) mer mat enn vi behøver for å overleve, samtidig som vi bombarderes med søppelmatkjeder på den ene siden, og vakre tynne modeller på den andre siden. Ofte er det til og med de samme tynne modellene som spiser usunn mat i reklamer. Denne nokså ensidige framstillingen er jo egentlig ganske virkelighetsfjern, men man får enda en oppfattelse av at det er mer normalt enn det er. Jeg tror ikke anoreksia var en særlig utbredt lidelse i gamle dager, og jeg tror heller ikke fokuset på muskler hos menn var like stort for, tja, la oss si 40 år siden, som det er i dag. Populærkulturen må nok påta seg en god del av skylden for dette. Det betyr ikke at de enkelte reklamefilmene har noen stor påvirkningskraft på deg som person, men den kumulative effekten tror jeg likevel er ganske stor når man ser det i et større samfunnsperspektiv. Dette påvirker oss alle, også deg, gjennom sosialiseringsprosesser. Og så har man så klart en rekke individer som er spesielt utsatte, som du sier.
Vis hele sitatet...

Men hvem er det som former populærkulturen? Kan vel ikke skylde på den når det er "oss" som former den?