Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 3933
Sitat av Fra Kardemommeloven
Man skal ikke plage andre,

man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil.
Vis hele sitatet...
Jeg og mange andre jeg kjenner diskuterte Kardemommeloven. Ville den funke i samfunnet i dag?

Tanken fikk meg til å le litt, helt til jeg kom til det punktet der jeg ikke fant noe negativt med denne loven.Hva tror du ville skjedd hvis foreksempel Norge plutselig hadde tatt denne loven i bruk?

Diskuter

(merket nå skrivefeil i overskriften, hadde vært greit hvis noen hadde fikset det. takk)
Sist endret av m0b; 1. desember 2009 kl. 22:01. Grunn: Fikset særskriving.
Kan vel sammenlignes med et veldig liberalt samfunn? Kunne vel på en måte ha funket, men man måtte vel kanskje hatt en klarere definisjon på hva å være grei og snill var. F.eks fyllekjøring, man er jo ikke direkte slem, men man kan jo alikevel skade andre.
"Øko-Terrorist"
Du er jo ikke grei mot andre når du fyllekjører, så det vil gå under denne loven

Hvis loven hadde blitt fulgt hadde vi levd i et flott samfunn
Sitat av tr80r Vis innlegg
Du er jo ikke grei mot andre når du fyllekjører, så det vil gå under denne loven

Hvis loven hadde blitt fulgt hadde vi levd i et flott samfunn
Vis hele sitatet...
Hvorfor er man ikke grei mot andre hvis man fyllekjører?
blir vel noe alà anarki dette her da, kanskje litt *strengere* lover

Sitat av fomox Vis innlegg
Hvorfor er man ikke grei mot andre hvis man fyllekjører?
Vis hele sitatet...
det er ikke bare de som fyllekjører som mister livet i trafikken, også uskyldige blir skadet/drept av de som kombinerer alkohol med kjøring
Sist endret av VivaLatrina; 1. desember 2009 kl. 16:32.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
blir vel noe alà anarki dette her da, kanskje litt *strengere* lover



det er ikke bare de som fyllekjører som mister livet i trafikken, også uskyldige blir skadet/drept av de som kombinerer alkohol med kjøring
Vis hele sitatet...
Når man fyllekjører er det risiko for å skade andre. Når man kjører edru er det risiko for å skade andre? Hvor skulle grensa gått? Skulle det ikke vært lov å kjøre bil fordi det er en liten mulighet for å skade andre?
Sist endret av Tyrkeren; 1. desember 2009 kl. 16:33.
Det at man kan betyr ikke at man gjør, vil ikke si at man ikke er grei med andre hvis man kjører i fylla, derimot hvis man kjører på noen i fylla
Sitat av fomox Vis innlegg
Det at man kan betyr ikke at man gjør, vil ikke si at man ikke er grei med andre hvis man kjører i fylla, derimot hvis man kjører på noen i fylla
Vis hele sitatet...
Det plager meg at noen kjører i fylla
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Jeg og mange andre jeg kjenner diskuterte Kardemomme loven. Ville den funke i samfunnet i dag?

Tanken fikk meg til å le litt, helt til jeg kom til det punktet der jeg ikke fant noe negativt med denne loven.Hva tror du ville skjedd hvis foreksempel Norge plutselig hadde tatt denne loven i bruk?

Diskuter

(merket nå skrivefeil i overskriften, hadde vært greit hvis noen hadde fikset det. takk)
Vis hele sitatet...
Det er en fantastisk lov. Problemet er at det finnes folk som ville utnyttet denne til sin egen fordel slik de gjør med de lovene vi har idag.

Men å hatt det som en lov og heller brukt dagens regler som retningslinjer hadde jo kanskje vært en fin kombi.

Kardemommeloven er jo som jeg sa en utrolig god lov. Å hatt denne som eneste lov hadde funket, dersom alle innså at vi var like mye verd, at ingen var noe bedre som menneske enn andre og at ingen derfor skulle ha makt over andre eller ha rett på noe mer enn andre.
Sist endret av Vandringsmann; 1. desember 2009 kl. 16:46.
Dette er en fantastisk idé! Jeg synes nemlig at mennesker som ikke setter meg i posisjon som diktator med absolutt makt ikke er særlig snille, og følgende synes jeg at mennesker som ikke adlyder hver minste ordre jeg måtte finne det for godt å komme med, er skikkelig ugreie!

Arbeidsleirer og politiske fengsler er forresten ikke å plage andre!

... det var min definisjon av grei og snill vi fulgte, ikke sant gutta?
Sist endret av gulunderstrek; 1. desember 2009 kl. 16:52.
Strengt tatt så er vel lovverket vi har i dag basert på nettopp dette - bare i mye mer presisert form. Lovverket er til for å forhindre folk fra å begå handlinger som har urimelige negative konsekvenser for andre. Og likefullt, selv om det er presisert ned til spesifikke handlinger, begås brudd på regelverket. I tillegg er det svært forskjellige oppfatninger om hvilke handlinger som er "greie og snille" og hvilke som ikke er det, slik at det ville være sterk uenighet ned til det mest spesifikke om hvorvidt noe var "snilt" eller "slemt", og diffusiteten ville gjort det tilnærmet umulig å forholde seg til - langt mer dømme etter i en rettsprosess. Funksjonen til dagens regelverk ville blitt erstattet av et enormt sammensurium av rettslige presedenser, og vi ville endt opp med (sakte, men sikkert) å bygge opp igjen et spesifisert regelverk liknende det vi har i dag, bare i en vesentlig mer rotete og vanskelig forståelig form. Altså: Nei, det ville gått fryktelig dårlig.
Så må vi også tenke på at lovverket omhandler andre ting enn "å være grei og snill"

Hvordan i all verden skal "du skal være grei og snill" si meg noe om hva jeg har lov til eller ikke i mitt yrke som tømrer?

Det virkelige livet handler om så mye mer enn bare hvordan man behandler menneskene rundt seg.
Sitat av Provo Vis innlegg
Strengt tatt så er vel lovverket vi har i dag basert på nettopp dette - bare i mye mer presisert form. Lovverket er til for å forhindre folk fra å begå handlinger som har urimelige negative konsekvenser for andre.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, men det er også til for å forhindre folk fra å begå handlinger som potensielt kan ha urimelige konsekvenser for dem selv, og det gjelder ikke kardemommeloven. Jeg syns denne loven er en flott læresetning, helt der oppe med "Vær mot andre som du vil at de skal være mot deg". For øvrig burde alle forbudslover sjekkes opp mot Egners lov, og unødvendige forbud fjernes fortløpende.
Sist endret av xtapolapocetl; 1. desember 2009 kl. 17:03.
Vel, nå kan vel fyllekjøring defineres som å være særdeles uforsvarlig med tanke på andres sikkerhet, og på samme måte som råkjøring dermed vil kunne gå under det med grei.

Tror at Kardemommeloven kunne fungert utmerket som prinsipper å gå utifra, men ikke som en helhetlig lov.
Men med å gå ut ifra Kardemommeloven, kunne sette strafferammer for alvorligheten ut ifra hvor mye eller lite man plager andre. Mord og voldtekt vil dermed få strengere straffer enn f.eks. fyllekjøring.

Men der kommer også et av de større problemene inn, hvem skal definere hva som er å være snill og grei? Kan jo f.eks. si at du både plager andre og skader miljøet hvis du har en særdeles bråkete bil som i tillegg forurenser en del. Ikke spesielt snilt eller? På samme måte kan mange andre si at de ikke plager noen med å laste ned piratkopier av ting fra nettet, fordi de store selskapene klarer seg jo uansett. Hovedproblemet med loven er med andre ord at det er for mye rom for subjektiv tolkning, og dermed kan ikke loven fungere i seg selv. Er på tross av det veldig for en lov som er basert på Kardemommeloven.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Noen burde lage ett parti som har kardemommeloven som eneste grunnlag.

Hadde vært morsomt å se hvor mange som stemte.
Eg har på følelsen av at folk hadde tøya denne lause lova akurat slik dei tøyar lova om fartsavpassing i trafikken.
Sitat av Drake Killah Vis innlegg
Det virkelige livet handler om så mye mer enn bare hvordan man behandler menneskene rundt seg.
Vis hele sitatet...
Virkelig? Tenk over det hele en gang til. (med mindre jeg misforstod deg, da må jeg tenke en gang til )

Hvilke lover er det du refererer til i ditt yrke som du er avhening av som ikke innebærer "å være snill å grei"? Tenker du f.eks på oppbygging av hus slik at det ikke raser? Om det raser fordi du har gjort en dårlig jobb så har du jo ikke vært snill og grei som bygget ett hus som til slutt brøt sammen og raste.

Om man hadde hatt Kardemomme loven som lov og retningslinjer på hvordan man skal bygge hus med minumumskrav osv og andre yrker og situasjoner så hadde det jo fungert helt fint

Å være snill å grei betyr ikke at du må fjerne logisk sans eller å ta vekk tabeller for dimensjoneringer av bjelkelag og tak f.eks.

Hvis det var det du tenkte på?
Siden politimester sebastian både er lovgivende- og utøvende makt, er han praktisk talt en diktator. Et autokrati kan aldri opprettholde makt for alltid, det ligger (etter min mening) i menneskets natur.
Sitat av minuteman Vis innlegg
Siden politimester sebastian både er lovgivende- og utøvende makt, er han praktisk talt en diktator. Et autokrati kan aldri opprettholde makt for alltid, det ligger (etter min mening) i menneskets natur.
Vis hele sitatet...
Er vel ikke han som laget loven og han påser jo bare at alle følger den/ har tatt på seg en oppgave om å påse at alle følger loven. Og når folk ser politimester Sebastian så vil det minne på de på loven. Ser ikke noe galt i det
Sist endret av Vandringsmann; 1. desember 2009 kl. 17:32.
Jeg lever etter denne loven, og har gjort det, og proklamert det i en årrekke. Politimester Sebastian måtte fungert som en snill, eneveldig despot, med frie tøyler til å utøve et visst skjønn. Nei jeg tror ikke et sånt parti ville fått mandater, men jeg tror verden blir et bedre sted om alle følger kardemommebyloven
Sist endret av pidget; 1. desember 2009 kl. 17:38.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Er vel ikke han som laget loven og han påser jo bare at alle følger den/ har tatt på seg en oppgave om å påse at alle følger loven. Og når folk ser politimester Sebastian så vil det minne på de på loven. Ser ikke noe galt i det
Vis hele sitatet...
Jeg skrev dette på bakgrunn av at jeg har hørt at det var han som lagde den, men hvis dette ikke stemmer så er det all good
Hvis du tenker på at staten skulle ha brakt denne loven frem den dag idag så tror jeg ikke at det hadde hvert mange som hadde følgt den.
Anarkistene , nynazistene , vigrid , innvandrerne med intensjoner om voldtekt osv. hadde vell ikke plutselig sett lyset og tatt hensyn til lovene , hadde de ?

Hadde våre tipp-tipp-tipp-oldeforeldre drillet våre tipp-tipp oldeforeldre osv. så hadde sikkert dette hvert en lov som mange hadde følgt , men ellers så tror jeg dette hadde skapt mer problemer i vårt samfunn den dag i dag.
Sitat av Dusjkabinett Vis innlegg
..Anarkistene , nynazistene , vigrid , innvandrerne med intensjoner om voldtekt osv. hadde vell ikke plutselig sett lyset og tatt hensyn til lovene , hadde de ?
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke. Men akkurat derfor finnes relgion. Å se lyset/bli frelst er ikke bare å møte Gud ,men også innse at vi alle er like mye verd og dermed skal behandle hverandre så godt vi kan for å skape en fredfull stemmning iblant oss.

Det er desverre veldig mange som ikke har sett lyset/blitt frelst/våknet. Når alle gjør dette, så trenger vi ikke annet enn kardemommeloven
Godhet mot andre mennesker er på ingen måte korrelert med religion. Levereglene i religionene er uttrykk for menneskelige verdier, ikke omvendt.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Kanskje ikke. Men akkurat derfor finnes relgion. Å se lyset/bli frelst er ikke bare å møte Gud ,men også innse at vi alle er like mye verd og dermed skal behandle hverandre så godt vi kan for å skape en fredfull stemmning iblant oss.
Vis hele sitatet...
Har ikke alle religiøse alltid tenkt mer i rekkene av "Så lenge du tror på samme eventyrfigur som meg, kan vi være venner. Viss ikke er du jordens avskum og fortjener ikke livets gave."?

Samfunnet ville nok tjent mer på å lært skikkelig etikk og moral enn religion. Som forøvrig var/er grunnen til blant annet korstogene, heksebrenning og Nord-Irland konflikten. For ikke å snakke om å skremme barn med lovnader om evig tortur i helvete på bakgrunn av våre forfedres handlinger. I tillegg er religiøse de største motstanderne av naturvitenskap, og faktisk, du vet, finne sannheten om hvor vi kommer fra og hvordan universet fungerer.

Nei, kardemommeloven (eller hvilken som helst lov som forhindrer personer i å skade hverandre) ville nok vært veldig viktig viss alle fant religion. Kjangsen for at alle fant samme religion er såpass minimal at vi hadde trengt regler. Om enn bare for å forhindra Ola Nordmann som tror på en gammeltestamentlig Gud, fra å drepe Kari Nordmann som er muslim/hindu/protestant etc.
果実男爵
Juicekongen's Avatar
Trådstarter
Hvordan tror dere bruken av dop og rusmidler ville blitt behandlet med Kardemommeloven?
Man skader ikke andre? gjør vi?..
Sist endret av Juicekongen; 1. desember 2009 kl. 21:53.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Jeg er så utrolig lei av alt preiket om at nestekjærlighet og menneskeverd osv. osv. er kristne verdier.
Kristendommen har ikke enerett på disse verdiene, dette er verdier som svært mange har, på kryss og tvers og uavhengig av lissyn og tro.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Jeg er så utrolig lei av alt preiket om at nestekjærlighet og menneskeverd osv. osv. er kristne verdier.
Kristendommen har ikke enerett på disse verdiene, dette er verdier som svært mange har, på kryss og tvers og uavhengig av lissyn og tro.
Vis hele sitatet...
Stemmer dette Relgion har bare vært for å pushe ekstra. Relgion er ikke mer enn symboler og tradisjon..

Sitat av zenzen0 Vis innlegg
Har ikke alle religiøse alltid tenkt mer i rekkene av "Så lenge du tror på samme eventyrfigur som meg, kan vi være venner. Viss ikke er du jordens avskum og fortjener ikke livets gave."?

Samfunnet ville nok tjent mer på å lært skikkelig etikk og moral enn religion. Som forøvrig var/er grunnen til blant annet korstogene, heksebrenning og Nord-Irland konflikten. For ikke å snakke om å skremme barn med lovnader om evig tortur i helvete på bakgrunn av våre forfedres handlinger. I tillegg er religiøse de største motstanderne av naturvitenskap, og faktisk, du vet, finne sannheten om hvor vi kommer fra og hvordan universet fungerer.

Nei, kardemommeloven (eller hvilken som helst lov som forhindrer personer i å skade hverandre) ville nok vært veldig viktig viss alle fant religion. Kjangsen for at alle fant samme religion er såpass minimal at vi hadde trengt regler. Om enn bare for å forhindra Ola Nordmann som tror på en gammeltestamentlig Gud, fra å drepe Kari Nordmann som er muslim/hindu/protestant etc.
Vis hele sitatet...
Tanken bak relgion var ikke ment som "hvis du tror på det samme som meg så er vi venner". Desverre har mange relgioner gått den veien. Og f.eks kristendommen er vel som har tatt flest liv når det gjelder korsttog, drepe andre med annen tro. Det Gamle testamentet er jo livsfarlig om det havner i hendene til en fanatisk kristen.

Åja, det hele handler om å leve i fred og ikke være slem med andre. Iallefall i Bibelen, har ikke lest all verdens av Koranen enda. Budskapet om å være grei mot hverandre finner man i mange relgioner og livstro.

Ang at relgion er imot naturvitenskap så har det jo med at de fleste troende ikke liker naturvitenskap da det kan slette deres "Gud". Men relgion og naturvitenskap er også mulig å legge sammen. Hvem er mest uvitende? han som ikke kan definere lynet eller han som ikke respekterer dets kraft? Anbefaler deg (og andre) til å lese "Engler og Demoner" av Dan Brown.

Relgion er bare et ord, og vi kan skape så mange relgioner vi vil, men faktumet er at vi er alle det samme, mennesker, og stiller derfor likt uansett. Når alle finner relgion er også å si som jeg sa tidligere: når alle skjønner at de ikke er mer verd enn andre mennesker fordi vi er det samme og ingen har rett på makt til å styre andres liv. Og for å komme til målet er det viktig å ikke stoppe halvveis: Den virkelige sannhetssøker vil ikke stanse halvveis. Enten finner han seg selv, eller han mister seg selv fullstendig - LoveToGrow
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Stemmer dette Relgion har bare vært for å pushe ekstra. Relgion er ikke mer enn symboler og tradisjon..



Tanken bak relgion var ikke ment som "hvis du tror på det samme som meg så er vi venner". Desverre har mange relgioner gått den veien. Og f.eks kristendommen er vel som har tatt flest liv når det gjelder korsttog, drepe andre med annen tro. Det Gamle testamentet er jo livsfarlig om det havner i hendene til en fanatisk kristen.

Åja, det hele handler om å leve i fred og ikke være slem med andre. Iallefall i Bibelen, har ikke lest all verdens av Koranen enda. Budskapet om å være grei mot hverandre finner man i mange relgioner og livstro.

Ang at relgion er imot naturvitenskap så har det jo med at de fleste troende ikke liker naturvitenskap da det kan slette deres "Gud". Men relgion og naturvitenskap er også mulig å legge sammen. Hvem er mest uvitende? han som ikke kan definere lynet eller han som ikke respekterer dets kraft? Anbefaler deg (og andre) til å lese "Engler og Demoner" av Dan Brown.

Relgion er bare et ord, og vi kan skape så mange relgioner vi vil, men faktumet er at vi er alle det samme, mennesker, og stiller derfor likt uansett. Når alle finner relgion er også å si som jeg sa tidligere: når alle skjønner at de ikke er mer verd enn andre mennesker fordi vi er det samme og ingen har rett på makt til å styre andres liv. Og for å komme til målet er det viktig å ikke stoppe halvveis: Den virkelige sannhetssøker vil ikke stanse halvveis. Enten finner han seg selv, eller han mister seg selv fullstendig - LoveToGrow
Vis hele sitatet...
Problemet ligger i at religiøse mennesker har rett på basisen av at de "vet" det de sier stemmer. Ting blir til den grad svart/hvitt at det blir umulig og basere et moderne samfunn på religiøse verdier. Det blir også feil å gå rund og tro ting, når vi har et bredere, mer nøyaktig verdensbilde basert på fakta.

Jeg kan også huske å ha lest et sted at bibelen forteller troende at den alle som ikke følger gud, skal tilintetgjøres. Fordi om dette står skrevet i det gamle testamentet, er det klart at flere religiøse følger samme tankegang. Har lest Engler og demoner, og jeg forstår ikke helt hvordan du kan trekke inn den boken i kristendommens forsvar, kristendommen blir ganske godt utskjelt i den boka. Jeg respekterer også lynets kraft, og ikke fordi jeg tror det kommer fra en guddom. Men fordi det er en kraftig energipuls jeg ikke vil støte på.

Vil anbefale boken The God Delusion av Richard Dawkins. Dawkins setter religion i et uvant perspektiv, og forklarer ganske godt hvorfor religion er unødvendig, og kanskje skadelig.

Jeg forstår at du kan trekke inn religiøse tekster som moralske retningslinjer. Det er bare ganske enkelt ikke nødvendig. Hvis du er redd for at moral skal forfalle hvis religion forsvinner, ser jeg på det som et bevis på at moral ikke trenger religion. Det er vel heller motsatt.

Du slår meg egentlig ikke som religiøs, spesielt i det siste avsnittet ditt virker du mer som en humanetiker. De store religionene baserer seg på å stille seg fornøyd med å ikke vite alt. Noen ting skal bare ikke forklares. Og den virkelige sannhetssøker er aldri fornøyd med et svar som ikke kan sjekkes, testes eller baseres såpass på eksisterende viten at det er utenfor tvil.

"The universe is a strange and wondrous place. The truth is quite odd enough to need no help from pseudoscientific charlatans." - Richard Dawkins
Sist endret av zenzen0; 2. desember 2009 kl. 01:28.
En smule off-topic kanskje, men heter han ikke "Politimester Bastian" ?
SOSIALISME: Du har to kuer, og gir den ene bort til din nabo.

KOMMUNISME: Du har to kuer, regjeringen tar begge og gir deg melk.

NAZISME: Du har to kuer, regjeringen tar begge og skyter deg.

BYRÅKRATI: Du har to kuer, regjeringen tar begge, skyter den ene,
melker den andre og heller ut melken.

KAPITALISME: Du har to kuer, selger den ene og kjøper en okse.

Asså jeg kunne ha nevnt flere politiske systemer, men uansett hvilket system som har vært enten det er demokrati, monarki eller byråkrati så blir nok ikke fred i verden med det første, tror ikke Kardemomme-Loven får folk til å få lyst til å følge loven verken mer eller mindre.
Sitat av zenzen0 Vis innlegg
Problemet ligger i at religiøse mennesker har rett på basisen av at de "vet" det de sier stemmer. Ting blir til den grad svart/hvitt at det blir umulig og basere et moderne samfunn på religiøse verdier. Det blir også feil å gå rund og tro ting, når vi har et bredere, mer nøyaktig verdensbilde basert på fakta.

Jeg kan også huske å ha lest et sted at bibelen forteller troende at den alle som ikke følger gud, skal tilintetgjøres. Fordi om dette står skrevet i det gamle testamentet, er det klart at flere religiøse følger samme tankegang. Har lest Engler og demoner, og jeg forstår ikke helt hvordan du kan trekke inn den boken i kristendommens forsvar, kristendommen blir ganske godt utskjelt i den boka. Jeg respekterer også lynets kraft, og ikke fordi jeg tror det kommer fra en guddom. Men fordi det er en kraftig energipuls jeg ikke vil støte på.

Vil anbefale boken The God Delusion av Richard Dawkins. Dawkins setter religion i et uvant perspektiv, og forklarer ganske godt hvorfor religion er unødvendig, og kanskje skadelig.

Jeg forstår at du kan trekke inn religiøse tekster som moralske retningslinjer. Det er bare ganske enkelt ikke nødvendig. Hvis du er redd for at moral skal forfalle hvis religion forsvinner, ser jeg på det som et bevis på at moral ikke trenger religion. Det er vel heller motsatt.

Du slår meg egentlig ikke som religiøs, spesielt i det siste avsnittet ditt virker du mer som en humanetiker. De store religionene baserer seg på å stille seg fornøyd med å ikke vite alt. Noen ting skal bare ikke forklares. Og den virkelige sannhetssøker er aldri fornøyd med et svar som ikke kan sjekkes, testes eller baseres såpass på eksisterende viten at det er utenfor tvil.

"The universe is a strange and wondrous place. The truth is quite odd enough to need no help from pseudoscientific charlatans." - Richard Dawkins
Vis hele sitatet...
Om "Gud" har skapt alt, hvorfor ikke evolusjon? Gud er ikke et menneske, men en kraft og litt slik kan jeg trekke tankemønsteret til "Engler og Demoner" inn i bildet. Ser mange kristne som sliter med å tro på evolusjon. Det står heller ikke beskrevet hvordan de to første menneskene så ut. Om de hadde apelignende utseende kan jo godt være. Alt for mange henger seg opp i ord og symboler og ritualer.

Holder faktisk på med "The God Delusion". Lenge har mennesket ønsket å leve i fred med hverandre og finne sannhet. Relgion var ment for å føye sammen, ikke splitte, men individer har trukket det hele til det ekstreme.

Jeg ser på meg selv som troende på den kraften som finnes. Hva jeg kaller den er irrelevant, hva det er, er alt. Det ordet verden har på meg er kristen, men ordet de leter etter er menneske. For det er det jeg er. Jeg tilhører ikke en spesiell gruppe mennesker. Jeg tilhører alle mennesker og de som har vært før og de som kommer etter meg.

Å gå mer inn på hva nøyaktig min tro innebærer vil kreve litt mer enn et innlegg på et forum. Jeg ønsker bare å vise alle som er imot relgion at tanken bak er ikke å herske, men å skape fred. "Gud" har aldri skadet noen (i Bibelen gjelder dette kun etter syndefloden). Relgioner er ikke perfekte fordi mennesker ikke er det. Den guden vi alle lever med er inne i oss. Vi er guden. Vi er kraften. "Gud" erfarer via oss. Dette er et ganske dypt emne. Og ønsker ikke å ødelegge denne tråden med mitt syn på "Sannheten".

Til topic: som nevnt, dersom alle ønsker å være et godt medmenneske og leve i fred og harmoni så må vi legge vekk ønsker om å herske over andre og skade andre og tro at vi er bedre enn hverandre og slutte å gjøre noe som kan skade andre. Når dette er gjort kan Kardemommeloven tre i kraft.

Og det trengs ikke mange år med studier og kurs eller noe annet. Vi kan endre verden her og nå, i dette øyeblikket, dersom vi setter standpunkt på dette nå. Lover om hvordan man skal kjøre bil er jo noe annet, men når det gjelder å være et menneske som er til det bedre for hverandre så kan vi endre alt på et øyeblikk.
Sist endret av Vandringsmann; 2. desember 2009 kl. 03:57.
Problemet med denne loven er nyanser og praksis. Hva gjør man om noen gjør noe galt, men ikke mente noe vondt med det? Hva skal man idet hele tatt gjøre?

Det blir nesten det samme som religion eller politisk ideologi, om bare alle andre tror det samme som meg og er villig til å praksisere vil verden bli et bedre sted. Helt sikkert.

Det fungerer helt til noen finner et "smutthull" eller er uenig i loven.
Jeg mener det står: La det i vannene vrimle fram en vrimmel av levende sjeler, og la flygende skapninger fly over jorden i himlenes utstrakte rom. Kan sikkert sitere mer, men ifølge bibelen så er det ingen ''connection'' mellom Gud og ''evolusjons'' teorien.

Noen kristne som mener at evolusjons teorien har en sammenheng med gud og at gud forårsaket det, jeg mener at det blir dumt å lese bibelen som sier noe heeeeeelt annet, blant annet at gud skapte hvert eneste dyr og at han skapte mennesket, nei man må enten forholde seg til evolusjonsteorien ellers så må man tro på bibelen.

Har sett en del folk som mener at det ikke står noe i bibelen som sier at det ikke er noen ''connection''. Sorry å skuffe dere, men da må dere nok lese litt i den populært kalte ''eventyrboka''. Du trenger ikke lese mange sidene for å se at det har null sammenheng med evolusjonsteorien.
Sist endret av Darkanor; 2. desember 2009 kl. 04:14.
Sitat av soriamoria Vis innlegg
Problemet med denne loven er nyanser og praksis. Hva gjør man om noen gjør noe galt, men ikke mente noe vondt med det? Hva skal man idet hele tatt gjøre?

Det blir nesten det samme som religion eller politisk ideologi, om bare alle andre tror det samme som meg og er villig til å praksisere vil verden bli et bedre sted. Helt sikkert.

Det fungerer helt til noen finner et "smutthull" eller er uenig i loven.
Vis hele sitatet...
Hva hadde du gjort om noen slo deg i trynet og sa at det var slik de hilset og at de mente det godt? Han/hun hadde jo skadet deg og dermed brutt loven.

Kardemommeloven kan være så streng du ønsker og så løslumpen som du ønsker.

Men dersom ingen ønsker å utnytte loven så hadde vel det meste gått greit?
Men dette er ingen tråd får å diskutere religion og årsaker til krig.
Tilbake til kardemomme loven
Sist endret av Darkanor; 2. desember 2009 kl. 04:13.
Sitat av Darkanor Vis innlegg
Noen kristne som mener at evolusjons teorien har en sammenheng med gud og at gud forårsaket det, jeg mener at det blir dumt å lese bibelen som sier noe heeeeeelt annet, blant annet at gud skapte hvert eneste dyr og at han skapte mennesket, nei man må enten forholde seg til evolusjonsteorien ellers så må man tro på bibelen.
Vis hele sitatet...
Bibelen sier ikke noe heeeeeelt annet. Er jo her mye av problemet ligger, ikke alle kan dra nyttig informasjon fra Bibelen.

Dersom det hele startet med big-bang, så vil jo alt som finnens nå kokes ned til det ene som startet alt, der i form av "Gud". Evolusjons teorien har jo også mangler og feil, men man antar, og tror innen evolusjon og naturvitenskap og
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Hva hadde du gjort om noen slo deg i trynet og sa at det var slik de hilset og at de mente det godt? Han/hun hadde jo skadet deg og dermed brutt loven.

Kardemommeloven kan være så streng du ønsker og så løslumpen som du ønsker.

Men dersom ingen ønsker å utnytte loven så hadde vel det meste gått greit?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde mest sannsynlig slått tilbake, men da hadde jo jeg også brutt denne loven.

Skal noen definere strengheten av loven? Eller skal alle bare gå rundt med hver sin oppfatning/tolkning av loven?

Det hadde det sikkert, men da måtte også alle være enig i denne loven. Noe jeg ikke ser for meg.
Sist endret av soriamoria; 2. desember 2009 kl. 04:21.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Kanskje ikke. Men akkurat derfor finnes relgion. Å se lyset/bli frelst er ikke bare å møte Gud ,men også innse at vi alle er like mye verd og dermed skal behandle hverandre så godt vi kan for å skape en fredfull stemmning iblant oss.

Det er desverre veldig mange som ikke har sett lyset/blitt frelst/våknet. Når alle gjør dette, så trenger vi ikke annet enn kardemommeloven
Vis hele sitatet...
Ekstremt bra sagt må jeg si.
Du skal jo ikke være slem å i førstetilfelle utnytte loven heller.
Så om du har utnyttet den til å gjøre noe slemt, så vil du jo bli tatt?
Denne loven hadde vært helt knall, hadde det bare ikke vært for at det er HELT umulig å sette det i livet.
Grunnene er mange, og de fleste er nevnt. Gjengangerene, som jeg forøvrig er helt enig i er:

Det vil alltid finnes egosentriske drittsekker som vil utnytte det.

Det vil alltid finnes flisespikkende idioter, som på død og liv skal ha ALT inn med te-skje. Selv om de egentlig forstår det i første omgang.

Det vil også alltid finnes de som skal bøye og tøye, bare for å se hvor langt de kan dra den. På pur faen. Disse går vel egentlig under "Flisespikkende idioter" også.
Sitat av Darkanor Vis innlegg
Jeg mener det står: La det i vannene vrimle fram en vrimmel av levende sjeler, og la flygende skapninger fly over jorden i himlenes utstrakte rom. Kan sikkert sitere mer, men ifølge bibelen så er det ingen ''connection'' mellom Gud og ''evolusjons'' teorien.

Noen kristne som mener at evolusjons teorien har en sammenheng med gud og at gud forårsaket det, jeg mener at det blir dumt å lese bibelen som sier noe heeeeeelt annet, blant annet at gud skapte hvert eneste dyr og at han skapte mennesket, nei man må enten forholde seg til evolusjonsteorien ellers så må man tro på bibelen.

Har sett en del folk som mener at det ikke står noe i bibelen som sier at det ikke er noen ''connection''. Sorry å skuffe dere, men da må dere nok lese litt i den populært kalte ''eventyrboka''. Du trenger ikke lese mange sidene for å se at det har null sammenheng med evolusjonsteorien.
Vis hele sitatet...
Enig med deg der,det står om ureine dyr i bibelen. Eg tolker dette som dei reine dyra er feks ein hest, og dei ureine dyra er mutasjonar mellom dyra, ein sebra.
Sitat av Første Mosebok Kapittel 7
2 Av alle rene dyr skal du ta med deg sju par, hann og hunn, og av de dyrene som ikke er rene, ett par, hann og hunn, 3 og likedan av fuglene under himmelen, sju par, hann og hunn, for at deres slekter kan holdes i live på jorden.
Vis hele sitatet...
Ontopic
Men eg trur og at kradenommeloven hadde funka til ein viss grad, men den går jo ut på "nestekjerlighet" og den gylne regel, så lov nei, som retingslinje ja
Sitat av Cyan Vis innlegg
Det plager meg at noen kjører i fylla
Vis hele sitatet...
Det plager meg at folk kjører bil. Forurenser og tar mye plass fra byen min..
Det trengs helt klart klarere definisjoner på hva som er "greit" og hvordan man "plager" andre. Dagens lovverk er jo kort sagt satt opp på samme måte, men med klare definisjoner.

Eks:
Er det greit å kjøre med promille? Man plager jo ikke andre direkte, før man krasjer og evt. tar livet av noen.
Er det greit å stjele? Dersom ingen finner utav det, vil man jo ikke plage andre, men moralsk sett er det jo feil.
Er det greit å bygge motorvei ved siden av et boligfelt? Man vil jo hjelpe andre, men samtidig plage de som bor i området.

Hva hver og en opplever som plagsomt kan være både nyttig for en og irriterende for en annen. Derfor trenger vi klare definisjoner og lover for å holde ting på plass.
Dersom man hadde levd etter kardemommeloven ville hele samfunnet hatt mye friere tøyler, og jeg tror vi ville opplevd mer av det vi idag kaller kriminalitet.

OBS: Har ikke lest hele tråden, så om noe av dette allerede er nevnt og diskutert beklager jeg det .
Sist endret av petterdass; 2. desember 2009 kl. 10:59.
Sitat av knuffik Vis innlegg
Er det greit å kjøre med promille? Man plager jo ikke andre direkte, før man krasjer og evt. tar livet av noen.
Er det greit å stjele? Dersom ingen finner utav det, vil man jo ikke plage andre, men moralsk sett er det jo feil.
Er det greit å bygge motorvei ved siden av et boligfelt? Man vil jo hjelpe andre, men samtidig plage de som bor i området.
Vis hele sitatet...
Problemet med å ha kardemommeloven er at folk i landet her er blitt for vant til å leve med en stat som forteller deg hva du kan gjøre, og ikke det å bruke sunn fornuft. Noen som så den byen der de fjerna alle trafikkskiltene i Nederland? Der ble folk tvunget til å kun bruke sunn fornuft, og det gikk bra.

At det å kjøre mens man er beruset er galt, bør et hvert fornuftig menneske skjønne. Det er som å gå med en ladd pistol og skyte rundt seg i alle retninger, for å dra det litt langt.
Om du stjeler en ting fra noen vil de også merke det, da den tingen er blitt borte. Derfor er det galt ja.
Og når det gjelder motorveien må man se ann hvor stor nytte den gjør iforhold til hvor mange man plager.
Sitat av legalize_it Vis innlegg

At det å kjøre mens man er beruset er galt, bør et hvert fornuftig menneske skjønne. Det er som å gå med en ladd pistol og skyte rundt seg i alle retninger, for å dra det litt langt.
Om du stjeler en ting fra noen vil de også merke det, da den tingen er blitt borte. Derfor er det galt ja.
Og når det gjelder motorveien må man se ann hvor stor nytte den gjør iforhold til hvor mange man plager.
Vis hele sitatet...
Akkurat. Noe som er nyttig for noen, vil være unyttig for andre. Folk har også som sagt forskjellige tolkninger på rett og galt, selv om de aller fleste moralsk sett ser at å stjele er feil. Sett at i et land med forskjellige mennesker vil jo også folk utfordre/tøye grensene, og deretter vil flere ofte gjøre det samme om det går fint. At Kardemommeloven hadde fungert i dagens samfunn tviler jeg derfor sterkt på, i hvert fall over lengre tid.