Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2251
2. mai i år kom det en ny regel om at all bruk av mobil under kjøring av bil er forbudt. Jeg kjører fortiden en moped som går over gjennomsnittet sakte, og har funnet ut at å bruke mobilen under kjøring er noe som får det til å føles ut som at jeg kommer fortere frem.

Så spørsmålet er; noen som vet om det også er ulovlig å bruke mobil når man kjører moped, motorsykkel og lignende?
Svaret er ja, det er selvfølgelig også ulovlig.
Kong Harald
Spoony's Avatar
Trådstarter
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Svaret er ja, det er selvfølgelig også ulovlig.
Vis hele sitatet...
Men hvis politiet ikke har en lov å henvise til, kan de gjøre noe da?
Sitat av Spoony Vis innlegg
Men hvis politiet ikke har en lov å henvise til, kan de gjøre noe da?
Vis hele sitatet...
Dette sier loven:
§ 1 Førers bruk av mobiltelefon under kjøring med motorvogn

Fører av motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøringen, med mindre mobiltelefonen under bruken er plassert i eller på en holder som er forsvarlig fastmontert i motorvognen. Holder skal være montert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets originalinnredning.

§ 2 Definisjoner

I denne forskrift forstås med:
a) Mobiltelefon: Radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett.
b) Kjøring: Motorvogn som er i bevegelse.
c) Bruk av mobiltelefon: Enhver bruk, herunder all betjening av mobiltelefonens tastatur, samtale, mottak av anrop, mottak eller sending av melding eller tekst.
Og bare for å presisere hva som definerer en motorvogn:
§ 2-1. Definisjoner etter vegtrafikkloven

1. Kjøretøy: Innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner.

2. Motorvogn: Kjøretøy som blir drevet fram med motor.
Vis hele sitatet...
Ergo, som boblesaft sier, det er ulovlig å bruke mobiltelefon når man kjører moped.
Sist endret av s1gh; 2. oktober 2013 kl. 16:48.
Kong Harald
Spoony's Avatar
Trådstarter
Okei, takk for svar. Da skal jeg legge bort mobilen når jeg kjører gjennom sentrum i hvertfall.
I helvette? har det vært lov og bruke mobil når man kjører så lenge? trodde det var en regel som var hvertfall noen år gammel.

Og det er vell en selvfølge at man ikke har lov til og sende meldinger når det ikke er lov og prate i telefon mens man kjører
Marked for noen slike varianter da..
http://farm8.staticflickr.com/7214/6971957138_e2a928c7e1_o.jpg
Sitat av Spoony Vis innlegg
2. mai i år kom det en ny regel om at all bruk av mobil under kjøring av bil er forbudt.
Vis hele sitatet...
Nei.
Du har lov til å ringe og bli oppringt så lenge du har handsfree. Du har også lov til å høre på musikk. Dette var en regelendring som ble innført fordi det originalt kun var ulovlig å holde telefonen i hånda og snakke, ikke å holde den i hånda og tekste eller bruke apper osv. Denne diskrepansen skyldes at telefoner kun kunne brukes til å ringe med da regelen ble utformet i hine hårde dage. Nå er regelverket oppdatert. All bruk er dermed ikke ulovlig, bare den bruken som fordrer at du fikler med dingsen og kikker på skjermen fremfor trafikken.

Sitat av Spoony Vis innlegg
Jeg kjører fortiden en moped som går over gjennomsnittet sakte, og har funnet ut at å bruke mobilen under kjøring er noe som får det til å føles ut som at jeg kommer fortere frem.
Vis hele sitatet...
Hva slags mobilbruk er det du her sikter til? Du kan fint høre på musikk hvis du har handsfree og jeg vet at det finnes en del utstyr i den gata som er rettet mot motorsyklister og andre tohjulinger.

Sitat av Spoony Vis innlegg
Så spørsmålet er; noen som vet om det også er ulovlig å bruke mobil når man kjører moped, motorsykkel og lignende?
Vis hele sitatet...
Lov og forskrift bruker konsekvent ordet 'motorvogn', og hvis vi kikker på vegtrafikkloven §2 finner vi følgende:
Med kjøretøy forstås innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner. Med motorvogn forstås kjøretøy som blir drevet fram med motor.
Vis hele sitatet...
En sykkel er dermed et kjøretøy og en moped er en motorvogn, i alle fall i lovens øyne.


Bah, nijaed again! Vel, gidder ikke endre noe. Je ne regrette rien!
Sist endret av Myoxocephalus; 2. oktober 2013 kl. 17:02. Grunn: Da nijaz!
Kong Harald
Spoony's Avatar
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hva slags mobilbruk er det du her sikter til? Du kan fint høre på musikk hvis du har handsfree og jeg vet at det finnes en del utstyr i den gata som er rettet mot motorsyklister og andre tohjulinger.
Vis hele sitatet...
Jeg sikter til å bruke mobilen til å spille spill, sende meldinger og sjekke sosiale medier. Så jeg bruker mobilen med den ene hånda, at det var lov til å høre på musikk har jeg alltid regnet med at har vært greit.
Om du faktisk bruker mobilen din til å sende melding, spille spill og sjekke sosiale medier samtidig som du kjører mopen fortjener du å bli fratatt lappen sporenstreks - og det ville ikke forundret meg om det er det som hadde skjedd hvis du ble tatt av politiet.

Lykke til, og håper snuten ser deg en dag!
Sitat av Spoony Vis innlegg
Jeg sikter til å bruke mobilen til å spille spill, sende meldinger og sjekke sosiale medier. Så jeg bruker mobilen med den ene hånda, at det var lov til å høre på musikk har jeg alltid regnet med at har vært greit.
Vis hele sitatet...
Ikke for å være kjip her, men... innser du virkelig ikke selv at dette er jævlig dumt? Uavhengig av hva loven sier om saken, synes du det er greit å spille mens du kjører? Jeg skjønner du sier at mopeden din er treg. Det betyr normalt at den ikke er trimma og kjører maks i 40km/t. Men hvis mopeden veier like mye som føreren, så vil den allerede ved 30km/t ha omtrent det sammem momentet som en syklist som kommer i 60. Skjønner du ikke selv at dette er farlig? Ikke bare for deg, men for andre også?

Jeg må innrømme at det er få ting her i verden som gjør meg mer eitrende forbanna enn rasshøl som som går rundt og sier "det jeg gjør er kanskje idiotisk og moralsk forkastelig, men siden det teknisk sett ikke er ulovlig, så gjør jeg det likevel fordi jeg har lyst og driter i alt annet". Slik adferd er rett og slett samfunnsfiendltig, og er ene og alene årsaken til at vi er så detaljstyrte som vi er i dag. Når folk resonnerer slik uten engang å ha lest de aktuelle lovbestemmelsene blir ikke akkurat resultatet noe bedre.

Jeg er glad du slutter å spille mens du kjører, men jeg vemmes over at du gjør det av helt feil årsaker. Sånn, \moralpreken. Ha en fortsatt fin dag.
Kong Harald
Spoony's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lyra Vis innlegg
Om du faktisk bruker mobilen din til å sende melding, spille spill og sjekke sosiale medier samtidig som du kjører mopen fortjener du å bli fratatt lappen sporenstreks - og det ville ikke forundret meg om det er det som hadde skjedd hvis du ble tatt av politiet.

Lykke til, og håper snuten ser deg en dag!
Vis hele sitatet...
Hadde det vært deg som hadde sittet på mopeden som gjør akkurat 12 km/t i en 3 km lang oppoverbakke så hadde du forstått meg bedre.
Men skal slutte med mobilbruken gjennom sentrum, slapp helt av.

Myoxocephalus: Mopeden er en Honda PX som veier minimalt, og motoren går fortiden ikke som den skal. Kan fortså hva du mener, men er ikke så forsvarløst som det høres ut som, det skal jeg love.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Spoony Vis innlegg
Hadde det vært deg som hadde sittet på mopeden som gjør akkurat 12 km/t i en 3 km lang oppoverbakke så hadde du forstått meg bedre.
Men skal slutte med mobilbruken gjennom sentrum, slapp helt av.

Myoxocephalus: Mopeden er en Honda PX som veier minimalt, og motoren går fortiden ikke som den skal. Kan fortså hva du mener, men er ikke så forsvarløst som det høres ut som, det skal jeg love.
Vis hele sitatet...
Det spørs vel om politiet er enig den dagen du meier ned en stakkars liten guttungen mens du spiller candycrush i fart.
Selv i 12 km/t vil 80kg moped og 80 kg mann være nok til å lemleste et barn for livet.
Det er DITT ansvar å være oppmerksom i trafikken, som ansvarlig fører av motorvogn.
Og nei, små unger tenker ikke på at du kan komme til å treffe de når de løper ut i veien.