Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1258
Mens jeg satt inne leste jeg en fantasy bok som jeg glemte navnet på, og vil derfor skrive litt av handlingen her i håp om at noen av dere vet hvilken bok jeg snakker om. Om jeg husker riktig er den skrevet på engelsk og oversatt til norsk, og det er en triologi (tror også det er en relativt stor sjanse for at triologien er knyttet til andre verk av forfatteren). Om jeg husker riktig var bare denne boken (den første i triologien) oversatt til norsk. Forfatteren er - etter som jeg kan huske - en kvinne.

OK, så over til handlingen (merk: Dette er kanskje ikke den mest presise gjengivelsen, men det er sånn jeg husker det):

Boken begynner med å fortelle litt om en mann som bor i skogen. En dag når mannen er ute i skogen, ser han en kvinne som blir forfulgt av noen store og raske menn. Mannen bestemmer seg for å redde kvinnen, og de kommer seg unna.

Handlingen går videre, og de to drar nå til en venn av mannen (jeg vil fra nå av kalle mannen Adam og kvinnen Eva, siden jeg ikke husker navnene deres) som er gammel. Denne gamle mannen har en sten som han bruker å stå på, og det viser seg nå at stenen faktisk er magisk, og at den gamle mannen er en magiker.

Det viser seg at Eva er en nøkkelfigur, og at hun er den eneste som på en eller annen måte kan stoppe en ond trollmann som prøver å ta over verdenen. Adam og Eva bestemmer seg for å dra langt inn i det onde riket for å prøve å stoppe trollmannen. De møter blant annet på en "indianerstamme" hvor de utfører et eller annet slags rituale.

Det siste jeg husker fra boken er at de skal komme seg gjennom en eller annen form for portal som fører til det onde riket. Innsiden av portalen er 100 % mørk, og hvis Adam eller Eva rører veggene vil de forsvinne for alltid. Adam har en slags form for sten som viser veien. Det er også gjenferd der som prøver å lokke Adam og Eva til seg ved å ta forskjellige skikkelser og si forskjellige ting. Adam og Eva kommer seg til slutt gjennom etter lange strebelser.

Det blir også fortalt litt om den onde trollmannen. For å reise gjennom en annen dimensjon (eller noe sånt), må han utføre et rituale på en ung gutt som aldri har blitt besudlet (les: er jomfru), men gutten må stole 100 % på ham for at det skal fungere. Den onde trollmannen bruker veldig lang tid på dette, og til slutt er gutten så hjernevasket at han stoler mer på trollmannen enn sine egne foreldre. Til slutt utfører trollmannen ritualet, og gutten blir om til en drage som trollmannen kan reise gjennom en annen dimensjon på.

Obs: Gjengivelsen min kan inneholde store unøyaktigheter, men forhåpentligvis er det noen av dere som har lest denne boken og kan fortelle meg navnet på forfatteren og tittelen på boken. På forhånd takk.
Høres ut som http://www.arkbokhandel.no/bok/97808...odkind,_Terry/

Den onde Darken Rahl prøver ved hjelp av Ordens Tre Skrin å få uinnskrenket makt over verden. Rahl har sluppet løs så voldsomme krefter at de kan legge alt øde, men han vil heller la verden gå under enn å mislykkes. Den eneste som kan stoppe ham, er Richard Siffer, som fra en enkel tilværelse som kjentmann i Venskogen i Vesterlandet, plutselig befinner seg i en verden fylt med magi og motsetninger. Motstrebende aksepterer Richard sin nye rolle som Søkeren, og begir seg til Midtlandene for å utføre den umulige oppgaven.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sleepy
Vis hele sitatet...
Raskt og greit svar, og du traff spikeren på hodet, takk.

KP til deg.
Dette er faktisk ikke en triologi lenger siden det faktisk har kommet ca 10 bøker i denne serien så langt

Anbefaler denne serien til alle som liker fantasy
▼ ... flere år senere ... ▼
faen, linkene funker ikke, husker selv ikke navnet på disse bøkene men har lest dem xD gif name!!!
Sitat av bwsilwer Vis innlegg
faen, linkene funker ikke, husker selv ikke navnet på disse bøkene men har lest dem xD gif name!!!
Vis hele sitatet...
Terry Goodkind - The Sword of Truth